2010-12-21, 14:03
  #1333
Medlem
Gargis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skjutsnuten
Huh? Va yrar du om?

Nr.1 om du blivit dömd till 4 år så ska du upp om riksmottagningen först så hur har du kunnat bli direktplacerad på storboda då?

Nr.2 Hur fan surfar du kl 3 på natten om du är på storboda? Mobiltelefon? Hur har du hunnit skaffa det om du precis kommit dit.

Din historia stämmer inte riktigt.
Jo jag yrar om detta.

Nr.1 Jag vet, men det vart inte så. Om du läser texten: Och av någon anledning har jag blivit direkt placerad på Storboda. Så kanske du nu kan förstå att jag precis antydde på just det. Jag vet inte hur, har försökt kontakta min kontaktperson utan lycka. Hon hade ringt idag men jag sov. Nytt försök imorgon.

Nr.2 Jag är på fri fot, åker in i Januari. Så säger du att inte kan vara på fri fot om jag fått 4 år. Då säger jag att det kan jag för det är jag.

Min historia stämmer till 100% eftersom att det är så det är. Spelar ingen roll hur mycket du vet om hur det borde vara, det förändrar inte hur det är för mig nu.

Så.. Någon som har info om STORBODA och inte om hur systemet borde fungera.
Citera
2010-12-21, 16:24
  #1334
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gargi
Så.. Någon som har info om STORBODA och inte om hur systemet borde fungera.

Tycker du fick ganska bra svar för en månad sen när du frågade samma sak.
Citera
2010-12-21, 16:44
  #1335
Medlem
Gargis avatar
Hoppades på svar från fler personer. Men antar att jag får nöja mig med det då.
Citera
2010-12-21, 17:15
  #1336
Medlem
DIEXELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sx-pojken
priserna:

200gr. chipspåse 20kr.
prinscesstårta/scharwzwaldtårta 200kr. (kostar 40-50kr/st. i affär.
50 cl. dricka 15-20kr.

Men vanliga jourbutiker kan ju ha såna där priser på 50cl o 200gr chipsen, medan angående tårtorna så är det väl troligast att de är beställningsvaror där dom måste beställa in om nån vill köpa en sån, och därav ökade kostnader för kiosken. Kan inte tänka mig att internerna sitter och käkar princess- och schwarzwaldtårta varje vecka. Det gör väl ingen normalfuntad människa oavsett om man sitter inne eller ej?
Citera
2010-12-21, 20:04
  #1337
Medlem
skjutsnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gargi
Jo jag yrar om detta.

Nr.1 Jag vet, men det vart inte så. Om du läser texten: Och av någon anledning har jag blivit direkt placerad på Storboda. Så kanske du nu kan förstå att jag precis antydde på just det. Jag vet inte hur, har försökt kontakta min kontaktperson utan lycka. Hon hade ringt idag men jag sov. Nytt försök imorgon.

Nr.2 Jag är på fri fot, åker in i Januari. Så säger du att inte kan vara på fri fot om jag fått 4 år. Då säger jag att det kan jag för det är jag.

Min historia stämmer till 100% eftersom att det är så det är. Spelar ingen roll hur mycket du vet om hur det borde vara, det förändrar inte hur det är för mig nu.

Så.. Någon som har info om STORBODA och inte om hur systemet borde fungera.

Isåfall är du den första person jag nånsin hört talas om som fått fri inställning på 4 år, iaf när det gäller narkotikabrott.
Citera
2010-12-21, 20:06
  #1338
Medlem
skjutsnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIEXEL
Men vanliga jourbutiker kan ju ha såna där priser på 50cl o 200gr chipsen, medan angående tårtorna så är det väl troligast att de är beställningsvaror där dom måste beställa in om nån vill köpa en sån, och därav ökade kostnader för kiosken. Kan inte tänka mig att internerna sitter och käkar princess- och schwarzwaldtårta varje vecka. Det gör väl ingen normalfuntad människa oavsett om man sitter inne eller ej?

Knappast... och 200 spänn för en prinsesstårta är inte helt konstigt. Går du till ett bageri så lär den kosta runt 150 spänn. Vet inte var snubben fick 40-50 kr från, det kostar fan 30 spänn för en enda prinsessbit på ett kondis nu för tiden.
Citera
2010-12-21, 20:32
  #1339
Medlem
DIEXELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skjutsnuten
Knappast... och 200 spänn för en prinsesstårta är inte helt konstigt. Går du till ett bageri så lär den kosta runt 150 spänn. Vet inte var snubben fick 40-50 kr från, det kostar fan 30 spänn för en enda prinsessbit på ett kondis nu för tiden.

Trodde han menade såna där frysta på mataffärer, och inte konditorigjorda.
Citera
2010-12-21, 20:34
  #1340
Medlem
skjutsnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIEXEL
Trodde han menade såna där frysta på mataffärer, och inte konditorigjorda.

Jo men jag tvekar på att dom tar 200 för en sån. Såvida det inte är en stor jävel. Och såna tar dom fan så mycket mer för än 40-50 i affären. Skulle gissa på en 100 spänn ungefär på en vanlig ica butik.
Citera
2010-12-21, 21:07
  #1341
Medlem
En "före detta" vän till mig hade idag rättegång ang en våldtäkt som han var åtalad för. Jag var åhörare på rättegången eftrsom jag känner målsäganden väl. Eftersom jag inte har mycket till övers för våldtäktsmän önskar jag honom allt lidande som finns. Jag såg att hans händer skakade när han höll i papper som han läste. Han blev gripen tidigt lördag morgon 27 november och har suttit häktatd sen dess med fulla restriktioner. Tingsrätten beslutade idag att han skall kvarstanna i häktet, dom meddelas 28 dec, åklagaren har inte längre rätt att ålägga honom restriktioner. Han sitter på häktet i Uddevalla.

Har själv suttit häktad i 9 dagar i början av 90 talet. (Olaga alkoholframställning) Det var dock i Augusti och jag röker inte så det var inga större problem. Är inte heller beroende av att dricka sprit själv.

Frågorna:
Får han en timme om dagen ute i friska luften?
Får han låna en riktigt go och varm jacka av någon när han ska ut? (-15 utanför vänersborgs tingsrätt idag, vet ej vad det var i Uddevalla)
Får man dela upp sin rast vid flera små tillfällen?
Kan hans advokat köpa cig till honom?
Om killen inte har pengar till cig får han då helt enkelt vara utan?
Kan man skicka med visa kortet med advokaten för att köpa cig?
Får man nikotinplåster/tuggummi av häktes personalen/sköterskan?
Kan killens släkt tex leverera cig till honom? (Tänk om dom fyller ciggen med rakblad och knark)
Var det jobbigt att bara få röka en gång om dagen?
Kan man inte lika gärna sluta helt att röka då?
Citera
2010-12-21, 21:09
  #1342
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skjutsnuten
Jo men jag tvekar på att dom tar 200 för en sån. Såvida det inte är en stor jävel. Och såna tar dom fan så mycket mer för än 40-50 i affären. Skulle gissa på en 100 spänn ungefär på en vanlig ica butik.

en Frödinge princess/schwarzwald tårta kostar då 40-50kr på ICA


mvh.T
Citera
2010-12-21, 22:02
  #1343
Medlem
Gargis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skjutsnuten
Isåfall är du den första person jag nånsin hört talas om som fått fri inställning på 4 år, iaf när det gäller narkotikabrott.
Då bör du veta att jag fick 7 månader i tingsrätten och satt på fri fot. Sedan blev jag dömd till 4 år i hovrätten och där, av någon anledning, lät de mig fortsätta att invänta mitt straff på fri fot. Varför vet jag inte, ville inte direkt ringa och diskutera saken.

Sedan snackade jag med hon bruden på frivården eller vart det nu är. Hon som är min placeringsansvarig, och då var det solklart att jag skulle till Kumla, som väntat. Men när det är så pass långt straff är det även andra inblandade vid beslut av placering, så hon visste inte vart jag skulle hamna än efter Kumla såklart. Sedan dök det ner ett brev i brevlådan för några veckor sedan att jag skulle direkt till Storboda. Detta skall jag dock ifrågasätta.

Har även en fråga till er andra. Hur lätt är det att få uppskov på grund av arbete? Jag och min familj driver en restaurang som är väldigt beroende utav min närvaro, och jag vill helst kunna hjälpa några extra månader innan de får börja klara sig själva och driva företaget mot en förmodad konkurs.
Citera
2010-12-21, 22:11
  #1344
Medlem
skjutsnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gargi
Då bör du veta att jag fick 7 månader i tingsrätten och satt på fri fot. Sedan blev jag dömd till 4 år i hovrätten och där, av någon anledning, lät de mig fortsätta att invänta mitt straff på fri fot. Varför vet jag inte, ville inte direkt ringa och diskutera saken.

Sedan snackade jag med hon bruden på frivården eller vart det nu är. Hon som är min placeringsansvarig, och då var det solklart att jag skulle till Kumla, som väntat. Men när det är så pass långt straff är det även andra inblandade vid beslut av placering, så hon visste inte vart jag skulle hamna än efter Kumla såklart. Sedan dök det ner ett brev i brevlådan för några veckor sedan att jag skulle direkt till Storboda. Detta skall jag dock ifrågasätta.

Har även en fråga till er andra. Hur lätt är det att få uppskov på grund av arbete? Jag och min familj driver en restaurang som är väldigt beroende utav min närvaro, och jag vill helst kunna hjälpa några extra månader innan de får börja klara sig själva och driva företaget mot en förmodad konkurs.

Uppskov är inte omöjligt. Men kan vara svårt, du får göra ditt bästa. Är inte svårare än så.

Sen att sitta på en anstalt med mindre säkerhetsklassning som storboda kan vara bra och dåligt när man har ett längre straff. Det som är bra är att det oftast är lite mer frihet och inte så hårde regler. Det som är dåligt är att du oftast har en sämre kiosk och att tiden känns fan så mycket längre när man hela tiden ser folks om går på permisar och muckar.

Jag gjorde en 4.5 års volta och jag satt de första åren på kumla för att avsluta den på halmstad. Och jag är ganska glad att jag satt den första delen på kumla för tiden går fan så mycket snabbare när man inte tänker på utsidan hela tiden, vilket man gör på en mer öppen anstalt. Tiden går mycket snabbare på de tyngre anstalterna. Det är oftast mer lugnt också. Folk är mer inställda på att göra sin tid utan en massa tjafs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in