2010-12-11, 15:43
Medlem
Frank Friendlys avatar
Jag har bott i Sverige men ta mig tusan så är receptet till svenska köttbullar olika från familj till familj

hoppas någon här på flashback sitter på det ÄKTA receptet.
Citera
2010-12-11, 15:49
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Friendly
Jag har bott i Sverige men ta mig tusan så är receptet till svenska köttbullar olika från familj till familj

hopas någon här på flashback sitter på det ÄKTA receptet.

Tore Wretmans klassiska recept (som innehåller nöt-, fläsk-, och kalvfärs) är väl så "äkta" det går att få svenska köttbullar.

Bara googla "Köttbullar ā la Tore Wretman" så hittar du receptet.
Citera
2010-12-11, 17:09
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Tore Wretmans klassiska recept (som innehåller nöt-, fläsk-, och kalvfärs) är väl så "äkta" det går att få svenska köttbullar.

Bara googla "Köttbullar ā la Tore Wretman" så hittar du receptet.

Tror Tores recept är en förfining av svenska köttbullar. grymt recept dock.

Citat:
I Sverige började vanligt folk att äta köttbullar först på 1850-talet; det var då vedspisen och köttkvarnen kom och underlättade arbetet. Innan dess var köttbullen egentligen en frikadell, en kokt bulle. Nu kunde man istället steka maten i en panna på spisen, än över öppen eld.
Citera
2010-12-12, 14:13
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Friendly

hoppas någon här på flashback sitter på det ÄKTA receptet.

Äh! Det är inte samma sak. Ta en Janssons frestelse tex . Lägger du i tomater, korv o annat skit så är det ingen jansson längre. Eller om du inte skulle ha i grädde.. Då är det heller ingen Jansson. Vissa rätter har ett specifikt recept Vad är det du inte förstår?
Citera
2010-12-12, 15:41
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
Äh! Det är inte samma sak. Ta en Janssons frestelse tex . Lägger du i tomater, korv o annat skit så är det ingen jansson längre. Eller om du inte skulle ha i grädde.. Då är det heller ingen Jansson. Vissa rätter har ett specifikt recept Vad är det du inte förstår?

Frågan är vad det är du inte förstår.

Janssons receptet har ju en upphovsman Per Adolf "Pelle" Janzon. Ser du skillnaden ??

Förövrigt ska det va Mjölk och grädde annars är det inte ÄKTA janssons
Citera
2010-12-12, 15:55
Medlem
Liin_Me_Cneens avatar
i en äkta carbonara häller man i en massa grädde.
Citera
2010-12-12, 16:03
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liin_Me_Cneen
i en äkta carbonara häller man i en massa grädde.

"okej"
Citera
2011-01-04, 12:54
Medlem
Pappersvargens avatar
Bumpar den här lite.

Ville bara säga att eftersom jag inte vill avvisa saker och ting utan att faktiskt ha provat, så testade jag att göra carbonara efter exakt det receptet som Formsvacka tyckte var det riktiga. Kan helt ärligt konstatera att det inte var hälften så gott som det recept MED GRÄDDE jag fått från min italienske vän. Det där blev alldeles för "äggigt", vilket inte var lika gott.
Citera
2011-01-04, 14:51
Medlem
Alltid lika tragikomiskt med matelitister. Det känns så osäkert och fyrkantigt.
Att det finns ett ursprungligt recept innebär inte att andra snarlika recept inte kan kallas samma namn. Namn på rätter är snarare riktlinjer, inte regler. Det finns många variationer av Carbonara, även i Italien. Många av dem skulle hävda att just deras är det äkta, vissa gör det med penne, andra med spaghetti, vissa gör det med grädde, andra utan osv.

Vem bryr sig egentligen?

Sen så har jag hört att den första Carbonaran gjordes av bläckfisk...
Senast redigerad av Mudd12 2011-01-04 kl. 14:57.
Citera
2011-01-04, 15:03
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Bumpar den här lite.

Ville bara säga att eftersom jag inte vill avvisa saker och ting utan att faktiskt ha provat, så testade jag att göra carbonara efter exakt det receptet som Formsvacka tyckte var det riktiga. Kan helt ärligt konstatera att det inte var hälften så gott som det recept MED GRÄDDE jag fått från min italienske vän. Det där blev alldeles för "äggigt", vilket inte var lika gott.

Och jag tycker tvärtom men men! Den blir alldeles för simmig med grädde. Ägg och grädde tillsammans med pasta blir för mycket. Antingen eller!
Citera
2011-01-04, 15:08
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mudd12
Alltid lika tragikomiskt med matelitister. Det känns så osäkert och fyrkantigt.
Att det finns ett ursprungligt recept innebär inte att andra snarlika recept inte kan kallas samma namn. Namn på rätter är snarare riktlinjer, inte regler. Det finns många variationer av Carbonara, även i Italien. Många av dem skulle hävda att just deras är det äkta, vissa gör det med penne, andra med spaghetti, vissa gör det med grädde, andra utan osv.

Vem bryr sig egentligen?

Sen så har jag hört att den första Carbonaran gjordes av bläckfisk...

Okok. Jag ger mig. Frågan är bara var gränsen går! När är det inte carbonara längre då?
Citera
2011-01-04, 15:34
Medlem
Riktigt svårt... Om jag går för långt med reglerna så blir det väl lite som att kasta sten i glashus... Men för mig består ändå Carbonara av pasta med någon slags krämig sås med någon form av rimmat/rökt/lufttorkat fläsk. Sen att det finns dåliga former av Carbonara kan jag verkligen skriva under på, jag tycker personligen inte om en Carbonara som simmar. Men smaken är som baken som man säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in