Citat:
Ursprungligen postat av Frank Friendly
Det är ju precis det här som är roligt med matELITISTER. folk som läst till sig på internet hur man gör ÄKTA bla bla bla fast det egentligen inte finns något äkta recpet.
har svårt att förstå varför just carbonara, chilli och bolognese är 3 saker svenskar(läs flashbackanvändare) hakar upp sig på in absurdum
För min egen del så kan jag säga att jag tycker det "gamla" sättet utan grädde är bättre.
Helt enkelt för att för mig så är det ett recept som visar hur en välldigt simpel rätt med bra råvaror funkar så jevla bra i det italienska köket.
Även om jag inte är en jättestor fan av italienskt direkt.
Med det sagt dok, grädde i carbonara är en europamodernisering av receptet. Det är så VI äter våran carbonara. Det är gott, jag klagar inte jag bryr mig inte igentligen :P
På mit jobb gör vi våran carbonara såhär: Grädde + scharlottenlök + stekt bacon läggs i en panna med tjock botten. Låt simmra i ett par timmar. Silla och behåll grädden släng resten.
Stek pancetta i en kastrull samtidigt som du reducerar grädde i en annan. När pancettan är klar och grädden är relativt tjock så tillsätt pasta som du såklart har värmt upp/kokat.
In med lite äggula,sap efter smak i med lite hackad persilja och parmessa och done.
Enligt mig en på tok för moderniserad variant där charmen är lite borta för mig, men gott är det iaf