2010-12-11, 02:05
Medlem
BERNFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Friendly
Det är ju precis det här som är roligt med matELITISTER. folk som läst till sig på internet hur man gör ÄKTA bla bla bla fast det egentligen inte finns något äkta recpet.

har svårt att förstå varför just carbonara, chilli och bolognese är 3 saker svenskar(läs flashbackanvändare) hakar upp sig på in absurdum
För min egen del så kan jag säga att jag tycker det "gamla" sättet utan grädde är bättre.
Helt enkelt för att för mig så är det ett recept som visar hur en välldigt simpel rätt med bra råvaror funkar så jevla bra i det italienska köket.
Även om jag inte är en jättestor fan av italienskt direkt.

Med det sagt dok, grädde i carbonara är en europamodernisering av receptet. Det är så VI äter våran carbonara. Det är gott, jag klagar inte jag bryr mig inte igentligen :P

På mit jobb gör vi våran carbonara såhär: Grädde + scharlottenlök + stekt bacon läggs i en panna med tjock botten. Låt simmra i ett par timmar. Silla och behåll grädden släng resten.

Stek pancetta i en kastrull samtidigt som du reducerar grädde i en annan. När pancettan är klar och grädden är relativt tjock så tillsätt pasta som du såklart har värmt upp/kokat.
In med lite äggula,sap efter smak i med lite hackad persilja och parmessa och done.

Enligt mig en på tok för moderniserad variant där charmen är lite borta för mig, men gott är det iaf
Citera
2010-12-11, 04:13
Medlem
kungsmeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BERNF
Med det sagt dok, grädde i carbonara är en europamodernisering av receptet. Det är så VI äter våran carbonara.
Jag vill minnas att jag läst att grädde i carbonara härstammar från USA.
Citera
2010-12-11, 08:30
Medlem
ellertypliksoms avatar
Ta löpe direkt från ladugården. den allra första carbonaran gjordes av en svensk bonde. opastoriserad grädde 50 % fett. mums
Citera
2010-12-11, 11:04
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Det är ju precis det här som är roligt med matELITISTER. folk som läst till sig på internet hur man gör ÄKTA bla bla bla fast det egentligen inte finns något äkta recpet.

har svårt att förstå varför just carbonara, chilli och bolognese är 3 saker svenskar(läs flashbackanvändare) hakar upp sig på in absurdum

Så det finns inget äkta recept på carbonara? Vad får du det ifrån? Läs mina tidigare inlägg. Gör jag en biff Rydberg så kan jag inte göra det på annat än oxkött, för då är det ingen Rydberg längre. Samma med carbonara. En äkta carbonara innehåller bara guanciale, hela ägg, parmesan, pecorino och salt/peppar. Jag har bott i Italien i flera år så jag tror jag vet vad jag pratar om.

Tar du bort - eller lägger till någonting så är det per definition inte längre samma recept. Jag fattar inte vad problemet är
Senast redigerad av Formsvacka 2010-12-11 kl. 11:07.
Citera
2010-12-11, 11:12
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Men det har stått carbonara i menyerna när du har beställt, eller hur? Då är det en carbonara. Så länge basen är densamma. Kan man inte kalla tacos för tacos om man gillar att äta det med banan och ananas heller? Eller är inte tacos tillräckligt fint för att det ska vara så noga?

Nej det är fel. Bara för att det står något på menyn innebär ju ingenting. Tacos som du syftar till är en annan sak. Även fast den taco man köper i Sverige inte har något som helst att göra med originalet så är det en rätt där folk själva har vad dem vill i sin taco. Det finns inget recept. Men andra rätter - som folk inte verkar förstå - har specifika ingredienser. Däribland carbonara. Den innehåller inte grädde, lök, ärtor eller vad nu folk har i den. Då är det inte en carbonara längre utan en random pastasås. Capishe?
Citera
2010-12-11, 11:13
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellertypliksom
Ta löpe direkt från ladugården. den allra första carbonaran gjordes av en svensk bonde. opastoriserad grädde 50 % fett. mums

Nämner man grädde och pasta i samma mening så brukar det oftast vara en måltid väldigt långt från Italien då de sällan har mejeriprodukter i sin pasta över lag
Citera
2010-12-11, 11:34
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
Så det finns inget äkta recept på carbonara? Vad får du det ifrån? Läs mina tidigare inlägg. Gör jag en biff Rydberg så kan jag inte göra det på annat än oxkött, för då är det ingen Rydberg längre. Samma med carbonara. En äkta carbonara innehåller bara guanciale, hela ägg, parmesan, pecorino och salt/peppar. Jag har bott i Italien i flera år så jag tror jag vet vad jag pratar om.

Tar du bort - eller lägger till någonting så är det per definition inte längre samma recept. Jag fattar inte vad problemet är

För att det finns inget orginal recept för carbonara. "Like most recipes, the origins of the dish are obscure, and there are many legends about it."

Från och med nu ska ajg hävda att det här är orginalet
"a restaurant in Rimini has claimed the original recipe was born during WWII. Powdered eggs and milk, and bacon were standard issue for the America troops and were widely used for bartering with the population. Italians would use those ingredients and pepper to make a nutritious and savoury pasta sauce."

Och all carbonara som inte görs på pulverägg och bacon är inte äkta.
Citera
2010-12-11, 11:44
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
För att det finns inget orginal recept för carbonara. "Like most recipes, the origins of the dish are obscure, and there are many legends about it."

"a restaurant in Rimini has claimed the original recipe was born during WWII. Powdered eggs and milk, and bacon were standard issue for the America troops and were widely used for bartering with the population. Italians would use those ingredients and pepper to make a nutritious and savoury pasta sauce."

Haha nej din gås! De käkade carbonara innan andra världskriget bröt ut
Citera
2010-12-11, 11:47
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:

Men skitsamma. Du fattar ju inte vad jag skriver. Någonstans finns det väl för fan en gräns. Annars kan du ju laga vad som helst och kalla det carbonara. Eller hur. Något måste ju definiera vad en carbonara är. Och det är avsaknaden av grädde bl.a. Tycker det är lite lustigt med folk och resrauranger som häller fetgrädde i pastan och tror de lagar carbonara. Det är pinsamt men så är det ibland.
Citera
2010-12-11, 11:54
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Men skitsamma. Du fattar ju inte vad jag skriver. Någonstans finns det väl för fan en gräns. Annars kan du ju laga vad som helst och kalla det carbonara. Eller hur. Något måste ju definiera vad en carbonara är. Och det är avsaknaden av grädde bl.a. Tycker det är lite lustigt med folk och resrauranger som häller fetgrädde i pastan och tror de lagar carbonara. Det är pinsamt men så är det ibland.

Fast vad är det som gör just det DU har läst på internet rätt och inte det dom som häller grädde i carbonanaran läst på internet som är rätt?
Citera
2010-12-11, 12:13
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Fast vad är det som gör just det DU har läst på internet rätt och inte det dom som häller grädde i carbonanaran läst på internet som är rätt?

Vad har internet med mitt påstående att göra? Jag behöver inte kolla på nätet för att veta att man har ansjovis i Janssons frestelse t.ex. Samma sak. Jag har levt i Italien, och där har man inte grädde i carbonara. Det är ett påhitt - en styggelse
Citera
2010-12-11, 13:00
Medlem
Citat:
Vad har internet med mitt påstående att göra? Jag behöver inte kolla på nätet för att veta att man har ansjovis i Janssons frestelse t.ex. Samma sak. Jag har levt i Italien, och där har man inte grädde i carbonara. Det är ett påhitt - en styggelse

heheh..det finns lika många "äkta carbonara" som det finns morsor i Italien..sätt dig ner med fem italienare från olika delar och du får fem olika recept (och en rätt livlig stund). Jag tycker att det inte ska vara grädde och lök i en traditionell carbonara, men det går ner det med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in