2010-12-08, 14:06
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sparv88
Nu har jag fått hem en snussats från Prillan som jag tänkte börja tillverka inom de närmsta dagarna. Jag har sett ut en stektermometer för 99:- på Clas Ohlson jag först tänkte köpa och avser ha stickan till termometern intryckt i snusmassan.

Något jag är lite fundersam kring som jag skulle vilja få bekräftat från er erfarna snustillverkare är det här med burkarna som ska vara i ugnen. Till snussatsen ingick två plastförpackningar med lock, som enligt receptet tål att stå inne i ugnen i den temperatur som anges. Tar snuset någon ful plastsmak från plastförpackningarna och finns det ingen risk att de rent utav smälter? Är det bättre att använda en ugnssäker form i stället med foliepapper som lock?
Dom ska klara minst 120 gr, och någon plastsmak har jag aldrig märkt.
Sen kanske det finns andra fördelar med att breda ut snuset i en form, det har jag dock ingen erfarenhet av.
Däremot så ska man vara försiktig om man använder alufolie,
snuset får aldrig komma i kontakt med den.

Citat:
Ursprungligen postat av KungKokos
Tja, E500 kan vara olika saker.
Natriumkarbonat E500, Na2CO3
Natriumbibarbonat, E500, NaHCO3

Det är Natriumkarbonat du ska ha i snuset.

Ok, då tar jag tillbaka vad jag tidigare skrev.
Men Natriumbikarbonat kan man väl värma va, och på så sätt få
Natriumkarbonat?
Senast redigerad av Avva66 2010-12-08 kl. 14:09.
Citera
2010-12-08, 15:59
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diddleydoo
Läste det. Tänkte om det var fler som provat olika, packa eller inte? Konstigt att det skiljer sig så i recepten. Undrar varför man ska packa det egentligen. Måste prova opackat nästa gång.
Krambarheten har jag aldrig upplevt som nåt problem med det snus jag gjort iaf. Gillar oxå å krama. Kryddar bara med bergamott. Har väl gjort en 15-20 satser.
Någon av de första satserna jag gjorde, så provade jag att packa massan i ugnskärlet, men märkte ingen skillnad.
Nu kör jag alltid opackat, fluffigt.
Tar ut det en gång varje dygn och drar runt med elvispen.
Citat:
Tja, E500 kan vara olika saker.
Natriumkarbonat E500, Na2CO3
Natriumbibarbonat, E500, NaHCO3

Det är Natriumkarbonat du ska ha i snuset.
Precis!
Det är Na2CO3 som gäller.
Jag kör numera med 60 gram till 500g tobak & 800g vatten.
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Varför har du ugnen på en högre temperatur?
Ställ ugnen på den temperatur du ska ha, ställer du
den för högt så så förstör du snusmassan.

Det tar några timmar innan snusmassan kommer upp i temp, men
försök aldrig påskynda det genom att höja tempen på ugnen. Snusmassan
runt kanterna kan då komma upp i en högre temperatur än vad termometern mitt i visar.
Går tempen över 100gr så är det risk att snusmassan blir dålig.
Drog igång ugnen häromdagen för att köra ett gäng satser på raken.
Det är en vanlig gammal elspis.

En termometer i massan och en i luften i ugnen.
Luften pendlar mellan (exakt) 80 och 98 grader.
Massan ligger stabilt på exakt 94 grader.
Citera
2010-12-09, 03:55
Medlem
KungKokoss avatar
Citat:
Dom ska klara minst 120 gr, och någon plastsmak har jag aldrig märkt.
Sen kanske det finns andra fördelar med att breda ut snuset i en form, det har jag dock ingen erfarenhet av.
Däremot så ska man vara försiktig om man använder alufolie,
snuset får aldrig komma i kontakt med den.

Ok, då tar jag tillbaka vad jag tidigare skrev.
Men Natriumbikarbonat kan man väl värma va, och på så sätt få
Natriumkarbonat?

Något sådant ska man kunna göra. Har däremot inga personliga erfarenheter om detta.
Citera
2010-12-09, 06:59
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Något sådant ska man kunna göra. Har däremot inga personliga erfarenheter om detta.
Har kollat upp lite, och tydligen så kan man hetta upp natriumbikarbonat i ugnen till 200 gr
i 10 min, och på så sätt få natriumkarbonat. vissa har tydligen använt det som det är också, med lyckat resultat.
Detta enligt källor från bryggforum.
Citera
2010-12-09, 13:18
Medlem
christerys avatar
Citat:
Har kollat upp lite, och tydligen så kan man hetta upp natriumbikarbonat i ugnen till 200 gr
i 10 min, och på så sätt få natriumkarbonat. vissa har tydligen använt det som det är också, med lyckat resultat.
Detta enligt källor från bryggforum.

Om man nu varit vaken (vilket jag inte var) på kemilektionerna så måste det finnas mycket lite vatten/fukt typ
2 NaHOCO3 -> Na2CO3 + H2CO3

men tillsätts H2O så bidde det
NaHCO3 + H2O -> CO2 + NaOH + H2O

Så inte en regning dag
Citera
2010-12-09, 17:24
Medlem
Sparv88s avatar
Gott folk. Jag har precis stoppat in två plastburkar grov från Prillans i ugnen. I den här tråden så står det att man ska stoppa stålwiren i snusmassan. Javisst tänkte jag, men då blir ena plastburken inte tätförsluten. I receptet står det att burkarna ska vara just tätförslutna. Eller spelar det i praktiken ingen roll om det är ett glapp mellan locket och burken?

Jag har nu lagt stålwiren i ugnen emellan båda burkarna i höjd med själva snusmassan. Tacksam för snabbt svar.
Citera
2010-12-09, 17:32
Medlem
Katzespeiens avatar
Citat:
Gott folk. Jag har precis stoppat in två plastburkar grov från Prillans i ugnen. I den här tråden så står det att man ska stoppa stålwiren i snusmassan. Javisst tänkte jag, men då blir ena plastburken inte tätförsluten. I receptet står det att burkarna ska vara just tätförslutna. Eller spelar det i praktiken ingen roll om det är ett glapp mellan locket och burken?

Jag har nu lagt stålwiren i ugnen emellan båda burkarna i höjd med själva snusmassan. Tacksam för snabbt svar.
Stålwire?

Om det är kabeln till termometern du menar så är det bäst att mäta i massan. Du måste mer eller mindre göra ett hål om du vill ha det tätt. Alternativt kan du täcka över glipan med Al-folie. Jag vet inte hur tjock sladden till din termometer är men är den som andra skulle inte jag vilja ha den glipan p.g.a. risken att tappa för mycket vatten.
Citera
2010-12-09, 17:42
Medlem
Sparv88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzespeien
Stålwire?

Om det är kabeln till termometern du menar så är det bäst att mäta i massan. Du måste mer eller mindre göra ett hål om du vill ha det tätt. Alternativt kan du täcka över glipan med Al-folie. Jag vet inte hur tjock sladden till din termometer är men är den som andra skulle inte jag vilja ha den glipan p.g.a. risken att tappa för mycket vatten.
Tack för det snabba svaret. Kabeln, eller stålwiren som jag uttryckte är så pass tjock så det blir en glipa på flera mm vilket inte känns bra. Men samtidigt så står det så tydligt i receptet att ugnen ska stå på 90 grader.

Nu har jag stickan liggande i ugnen och graderna som visas i stektermometerns display pendlar mellan 85-105 grader. Om jag istället sätter stickan i snusmassan blir det naturligtvis en helt annan temperatur med tanke på allt vatten som finns där. Varför ska jag göra som du förordar och inte så som det står i receptet?
Citera
2010-12-09, 17:46
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:

Citat:
Stålwire?

Ett sätt är att ha ett tredje kärl, fyllt med vatten eller annan massa och sätta tempen i den.
Ta random plastburk typ potatissallad eller matyoghurt, bara den innehåller vatten eller (om du inte vill ha det skvimpigt) en blandnig av t.ex. havregryn och vatten.
Citera
2010-12-09, 17:53
Medlem
Katzespeiens avatar
Citat:
Tack för det snabba svaret. Kabeln, eller stålwiren som jag uttryckte är så pass tjock så det blir en glipa på flera mm vilket inte känns bra. Men samtidigt så står det så tydligt i receptet att ugnen ska stå på 90 grader.

Nu har jag stickan liggande i ugnen och graderna som visas i stektermometerns display pendlar mellan 85-105 grader. Om jag istället sätter stickan i snusmassan blir det naturligtvis en helt annan temperatur med tanke på allt vatten som finns där. Varför ska jag göra som du förordar och inte så som det står i receptet?
Jag förstår inte vad som är så svårt. Är du alltid helt handfallen? Du vill mäta snusets temperatur men vill inte ha glipa. Lös problemet, det finns inte så många variationer man kan tänka sig.

Skall du ha temperaturen på snuset får du sätta sonden i snuset.
Vill du ha sonden i snuset kommer det bli glipa.
Glipa vill man inte ha för att man tappar vatten.
Alltså gör man ett hål i centrum på locket som minst är tätare än det blivit med glipa eller med Al-folie men helst helt tätt.

Eller så tätar man glipan med något som både är värmebeständigt, ogiftigt och inte avger smak, t.ex. Al-folie, Al-tape, värmebeständigt livsmedelsgodkänd tätmassa, livsmedelsgodkänd formbar plast, en träkil, dina fingrar eller vad som helst.

Avgör själv vilket som är enklast. Om du äger en borr eller en kniv så är enligt mig det enklaste att göra ett hål i centrum av locket som är lite mindre än sonden.

Nu är det lite sent ute men du kan kalibrera ugnen med en bytta vatten som du stoppar termometern i. Ratta på ugnen tills du får rätt temperatur i vattnet och nedteckna eller gör en markering på vilket gradtal du uppnår rätt temperatur.

Temperaturen i luften säger ingenting eftersom ugnar reglerar sig genom att slå på och av full effekt inte steglöst och precist.

EDIT:
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceCat
..

Vafan... När jag för en gångs skull kommer ihåg ditt vattentrick så sticker du in före och gör det överflödigt.
Senast redigerad av Katzespeien 2010-12-09 kl. 17:59.
Citera
2010-12-09, 18:08
Medlem
Sparv88s avatar
Citat:

Skall du ha temperaturen på snuset får du sätta sonden i snuset.
Vill du ha sonden i snuset kommer det bli glipa.
Glipa vill man inte ha för att man tappar vatten.
Alltså gör man ett hål i centrum på locket som minst är tätare än det blivit med glipa eller med Al-folie men helst helt tätt. /.../

Temperaturen i luften säger ingenting eftersom ugnar reglerar sig genom att slå på och av full effekt inte steglöst och precist.
/.../
Jag är tacksam för det snabba svaret och min poäng, om det inte framgick tydligt nog, är den kontrast mellan det som står i receptet, dvs att ugnen ska stå på 90 grader, och det du förordar med sonden i massan. Har du gjort en snussats från Prillan och läst receptet så ser du hur tydligt skrivet det är med gradantal i ugnen och inget annat.
Citera
2010-12-09, 18:40
Medlem
Katzespeiens avatar
Citat:
Jag är tacksam för det snabba svaret och min poäng, om det inte framgick tydligt nog, är den kontrast mellan det som står i receptet, dvs att ugnen ska stå på 90 grader, och det du förordar med sonden i massan. Har du gjort en snussats från Prillan och läst receptet så ser du hur tydligt skrivet det är med gradantal i ugnen och inget annat.
Jag förstår inte vad du skriver. Hur vill prillan att man skall mäta? På vilket sätt går jag emot prillan?

Vad ugnen står på för gradtal är nästan irrelevant eftersom ugnar kan vara ganska uselt kalibrerade.

Om du inte fått någon uppgift om vad snuset skall ha för temperatur föreslår jag att du ringer dem och frågar men 90-95C är mer eller mindre standardtemperatur för snus som körs i runt 24+12 timmar

Du kan inte få en ugnstemperatur uppmätt i luften på stadiga 90 grader den kommer att pendla med 10-20C eller men det har du redan erfarit.

Deras recept är skrivna för ointresserade personer och ger förmodligen ett rimligt resultat för (nästan) alla med normal ugn. Jag antar att det inte står något om "extern" termometer i receptet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in