Citat:
Ursprungligen postat av Sparv88
Tack för det snabba svaret. Kabeln, eller stålwiren som jag uttryckte är så pass tjock så det blir en glipa på flera mm vilket inte känns bra. Men samtidigt så står det så tydligt i receptet att ugnen ska stå på 90 grader.
Nu har jag stickan liggande i ugnen och graderna som visas i stektermometerns display pendlar mellan 85-105 grader. Om jag istället sätter stickan i snusmassan blir det naturligtvis en helt annan temperatur med tanke på allt vatten som finns där. Varför ska jag göra som du förordar och inte så som det står i receptet?
Jag förstår inte vad som är så svårt. Är du alltid helt handfallen? Du vill mäta snusets temperatur men vill inte ha glipa. Lös problemet, det finns inte så många variationer man kan tänka sig.
Skall du ha temperaturen på snuset får du sätta sonden i snuset.
Vill du ha sonden i snuset kommer det bli glipa.
Glipa vill man inte ha för att man tappar vatten.
Alltså gör man ett hål i centrum på locket som minst är tätare än det blivit med glipa eller med Al-folie men helst helt tätt.
Eller så tätar man glipan med något som både är värmebeständigt, ogiftigt och inte avger smak, t.ex. Al-folie, Al-tape, värmebeständigt livsmedelsgodkänd tätmassa, livsmedelsgodkänd formbar plast, en träkil, dina fingrar eller vad som helst.
Avgör själv vilket som är enklast. Om du äger en borr eller en kniv så är enligt mig det enklaste att göra ett hål i centrum av locket som är lite mindre än sonden.
Nu är det lite sent ute men du kan kalibrera ugnen med en bytta vatten som du stoppar termometern i. Ratta på ugnen tills du får rätt temperatur i vattnet och nedteckna eller gör en markering på vilket gradtal du uppnår rätt temperatur.
Temperaturen i luften säger ingenting eftersom ugnar reglerar sig genom att slå på och av full effekt inte steglöst och precist.
EDIT:
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceCat
..
Vafan... När jag för en gångs skull kommer ihåg ditt vattentrick så sticker du in före och gör det överflödigt.