32 989 besökare online
856 265 medlemmar • 45 789 192 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Mat, dryck & tobak > Tobak
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Carl-Ann von s
Avstängd
Carl-Ann von ss avatar
Vad tror ni om att droppa i Vaniljarom? Vad kan man ha i för något annat som passar bra med vanilj och rökarom?

Ocelot
Medlem
Ocelots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Lägg till ett par timmar på bakningen bara, det tar ju ett tag innan snusmassan kommer upp
i temp.

Japp! det får jag göra....
kanske ska sätta 24h så fort massan uppnått 90 grader.
Senast redigerad av Ocelot 2012-01-26 kl. 20:44.

Falemo
Medlem
Sådär! Nu sitter en sats Kungssnus Original och Ekens Original i ugnen. Kan säga direkt att Kungssnus kändes bra redan på lukten, påminde om Oliver Twist.
Jag smaksätter sedan Ekens med Rökarom och Bergamott, 20-30droppar rök och 10-20droppar Bergamott till 0.5kgs sats brukar vara lagom.
Återkommer med resultat!

Bild = http://imageshack.us/photo/my-images/715/snusv.jpg/

PS. Rökarom hit o dit, jag köper min på ICA så slipper man den där beska smaken... - http://www.kryddlandet.se/products/1...uid-smoke.aspx
Senast redigerad av Falemo 2012-01-28 kl. 10:32.

Avva66
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falemo
Sådär! Nu sitter en sats Kungssnus Original och Ekens Original i ugnen. Kan säga direkt att Kungssnus kändes bra redan på lukten, påminde om Oliver Twist.
Jag smaksätter sedan Ekens med Rökarom och Bergamott, 20-30droppar rök och 10-20droppar Bergamott till 0.5kgs sats brukar vara lagom.
Återkommer med resultat!

Bild = http://imageshack.us/photo/my-images/715/snusv.jpg/

PS. Rökarom hit o dit, jag köper min på ICA så slipper man den där beska smaken... - http://www.kryddlandet.se/products/1...uid-smoke.aspx

Intressant! Hur mycket i mängd motsvarar den rökaromen vi använder?

Falemo
Medlem
Citat:
[/b]
Intressant! Hur mycket i mängd motsvarar den rökaromen vi använder?

Antar att de flesta är utspädda medan denna är mer koncentrerad men man måste våga testa sig fram, jag doserar den på samma sätt.
Hellre 30 droppar än 20, den är ju rökig på ett annat sätt.. Har överdoserat rökaromen från tillbudet och det blev en besk smak medan denna rökaromen bara blir mer rökig. Rökig whiskey funkar fint också!

Falemo
Medlem
Nu har båda satserna provsmakats.
Kungssnus Original är är ju fantastiskt god med en härlig rökig smak, dock får jag inte till konsistensen på den enligt receptet så tur att man har en påse Gummi Arabicum liggandes

Eken's därimot, vilken skit.. Smaken är okej men snuset innehåller sand, vilket jag redan läst att de skulle göra (ca 2år gammal post) så antog att de hade vett att ta bort sanden. Ekens blir de då aldrig igen.

Sorter jag testat hittills helt efter vars recept:

Cut'n Roll = Bra konsistens men svampig smak och lukt.
Lundgrens Snus (nedstängd) = 5/5 möjliga för smak och konsistens.
Kungssnus Original = Kanon i smak, en ren njutning. Skall bli intressant att snusa upp denna sats och följa hur smaken bara blir bättre o bättre.
Ekens = 1/5 pga sanden.
Cuthof och Prillan kommer jag knappt ihåg resultatet av, vill minnas att de var ungefär som Cut'n Roll.

Avva66
Medlem
Avva66s avatar
Nåt enstaka sandkorn har jag hittat i Limpans snussats som jag köper,
men det stör mej inte så värst. Men visst, en vacker dag så biter man väl sönder nån fyllning.
Man använder stammen av tobaksplantan till snustobak, så det kommer väl med sand från jorden.

Kungssnus har väl ny stärkelse till sina snussatser? Jag var en av dom första som fick testa den
då det begav sej, och den var väldigt bra har jag för mej.
Men jag tillsätter aldrig vare sej stärkelse eller glycerol till mitt snus, för blandar jag
den medan den är varm så binder snuset sej bra ändå har jag upptäckt.

Däremot, när jag körde en 24h svettning och därefter en 12h med natriumkarbonat
iblandat så sket det sej med krambarheten. Så jag ändrar inte receptet någon mer gång.

TooOld
Medlem
TooOlds avatar
Har gjort 4 satser swedmax snus som blev helt okej. Aningen tråkiga i smaken men det gick att snusa.

Köpte 4 lådor kungssnus och jag måste säga att skillnaden är enorm! Första satsen jag gjorde blev med smaken grundarom, smakar lite som oliver twist tuggtobak.

Tänkte möjligtvis köpa på mig ett rejält lager kungssnus ( 5-10 000 kr) beroende på hur länge snuset håller. Någon som vet om man kan ha oöppnade lådor liggandes en längre tid?

Avva66
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TooOld
Har gjort 4 satser swedmax snus som blev helt okej. Aningen tråkiga i smaken men det gick att snusa.

Köpte 4 lådor kungssnus och jag måste säga att skillnaden är enorm! Första satsen jag gjorde blev med smaken grundarom, smakar lite som oliver twist tuggtobak.

Tänkte möjligtvis köpa på mig ett rejält lager kungssnus ( 5-10 000 kr) beroende på hur länge snuset håller. Någon som vet om man kan ha oöppnade lådor liggandes en längre tid?
Ja det tror jag, annars så kan du ju frysa ner dom.

TooOld
Medlem
TooOlds avatar
Citat:
Ja det tror jag, annars så kan du ju frysa ner dom.

Problemet är att om jag ska frysa ner dom måste jag skaffa mig en jäävligt stor frys, vilket inte får plats. Tänkte förvara dom svalt under sängen eller liknande.

Förr eller senare så kommer dom nog införa tobaksskatt på att göra eget snus. Det är lika bra att bunkra upp innan det händer.

Ocelot
Medlem
Ocelots avatar
Kungsnus måste jag pröva nästa gång jag gör eget..

Nu ligger mitt och myser i kylen som blev klart i lördags(swedmax), denna gången lånade jag ju en liten ugn av en polare som höll bättre temperatur och det kändes som att denna satsen blev hur mycket bättre som helst än den förra jag gjorde.. konstigt nog...

återkommer med betyg...

Avva66
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ocelot
Kungsnus måste jag pröva nästa gång jag gör eget..

Nu ligger mitt och myser i kylen som blev klart i lördags(swedmax), denna gången lånade jag ju en liten ugn av en polare som höll bättre temperatur och det kändes som att denna satsen blev hur mycket bättre som helst än den förra jag gjorde.. konstigt nog...

återkommer med betyg...
Lagra i rumstemp, då går det fortare. jag lagrar 3v
innan jag ställer det i kylen eller fryser ner det.

Svara på ämne
Topp Dela »