2010-11-30, 17:15
Medlem
Desert Islands avatar
Jag har fått för mig att HBT- rörelsen betraktar Gustav III som "deras" kung. Men finns det konkreta exempel på att han var homosexuell? Hans ointresse för kvinnor är välkänt men detta betyder knappast per automatik att en person är homosexuell.
Citera
2010-11-30, 19:41
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Egentligen borde det väl vara Gustav V? Eller var han för icke-politiskt korrekt, månntro?
Citera
2010-11-30, 20:05
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Desert Island
Jag har fått för mig att HBT- rörelsen betraktar Gustav III som "deras" kung. Men finns det konkreta exempel på att han var homosexuell? Hans ointresse för kvinnor är välkänt men detta betyder knappast per automatik att en person är homosexuell.
Nog var han bögig allt. Alla vet att teater och operor är gay. Att han var homosexuell har jag dock aldrig sett något som tyder på, men jag är å andra sidan inte inläst på Gustav III.

Annars tror jag att HBT-rörelsen försöker få alla kända svenska kungar att vara homosexuella.
Citera
2010-11-30, 20:39
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Nog var han bögig allt. Alla vet att teater och operor är gay. Att han var homosexuell har jag dock aldrig sett något som tyder på, men jag är å andra sidan inte inläst på Gustav III.

Annars tror jag att HBT-rörelsen försöker få alla kända svenska kungar att vara homosexuella.

Med tanke på att teater och opera var de enda uppspelade berättelser som fanns på den tiden anser jag att det är lika gay som att se på tv idag.
Citera
2010-11-30, 21:01
Medlem
Skribentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Desert Island

Föreslår att sign ”Desert Island”, inköper boken "Gustav III – en biografi” av Leif Landen förlag Wahlström & Widstrand, utgiven år 2004, ISBN 91-46-21000-8

Det finns intet i boken som talar om Gustav III dragning till samma kön. Tvärt om vad ”Desert Island” påstår så drogs Gustav III till äldre kvinnor. Äktenskapet med Sofia Magdalena av Danmark blev dock olyckligt.

Skribenten
Citera
2010-11-30, 21:02
Medlem
Skribentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HimmelsBlau
Egentligen borde det väl vara Gustav V? Eller var han för icke-politiskt korrekt, månntro?

Föreslår att sign ”himmelsBlau” noggrannare studerar historien om Kung Gustav V.

Länk # 23 från till och med # 88 - https://www.flashback.org/t1336616p2

Skribenten
Citera
2010-11-30, 21:05
Medlem
Skribentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron

Det senarenämnda antagandet är helt riktigt Imiron!

Skribenten
Citera
2010-11-30, 21:32
Medlem
I min gamla skolbok från högstadiet så antyddes det att han var bög. Men han hade förhållanden innan giftermålet. Herman Lindqvist(jag vet dålig källa) hävdar i Historien om Sverige band 6 "Gustavs dagar" att Gustav III led av trång förhud. Idag är det inget konstigt att man har det och farbror doktorn kan lätt fixa det men på den tiden så talades det inte mycket om den delen av kroppen alls, vilket kan till viss del förklara hans ointresse för kvinnor.
Citera
2010-11-30, 21:57
Medlem
Von-Upplands avatar
Gustav III var som nog de flesta vet inspirerad av Upplysningens idéer och tankar, och var därför emot dödsstraff. När han då gjorde kupp och utnämnde sig till Enväldigkung, så bestämde han att alla avrättningar måste godkännas av han personligen. Detta gjorde han då aldrig.

Nu var det så att Sodomi under den här tiden var ett brott som var belagt med dödsstraff, och då Gustav III inte heller i detta fall godkände dödsstraff så börja det gå illvilliga rykten om att det var för att han själv var bög. Vilket vad jag läst inte finns något bevis för att det var fallet.
Citera
2010-11-30, 22:29
Medlem
Desert Islands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skribenten
Föreslår att sign ”Desert Island”, inköper boken "Gustav III – en biografi” av Leif Landen förlag Wahlström & Widstrand, utgiven år 2004, ISBN 91-46-21000-8

Det finns intet i boken som talar om Gustav III dragning till samma kön. Tvärt om vad ”Desert Island” påstår så drogs Gustav III till äldre kvinnor. Äktenskapet med Sofia Magdalena av Danmark blev dock olyckligt.

Skribenten
Jag är inte så inläst på Gustav III. Har dock läst om hans fumlande på bröllopsnatten där nån kompis fick hjälpa honom att fullborda samlaget eller hur det nu var.
Citera
2010-11-30, 22:30
Bannlyst
Gustav III var med största sannolikhet bisexuell. Vet att bisexuell är något som de flesta glömmer bort att det existerar, eftersom alla vill placera folk i "fack" som är mer tydliga.

Karl XII däremot var nog lika homosexuell som Jonas Gardell och Mark Levengood.
Citera
2010-12-01, 10:53
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skribenten
Föreslår att sign ”himmelsBlau” noggrannare studerar historien om Kung Gustav V.

Länk # 23 från till och med # 88 - https://www.flashback.org/t1336616p2

Skribenten

Har varken tid, ork eller lust att läsa det där, även fast du säkert har lagt ner mycket tid på det och är mycket duktig.
Så det stämmer alltså inte att Gustav V var homosexuell? Svårt att belägga? Jag har alltid fått det sagt för mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in