2010-12-01, 15:45
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HimmelsBlau
Har varken tid, ork eller lust att lsa det dr, ven fast du skert har lagt ner mycket tid p det och r mycket duktig.
S det stmmer allts inte att Gustav V var homosexuell? Svrt att belgga? Jag har alltid ftt det sagt fr mig.
Det gr givetvis aldrig, oavsett vad Skribenten, HBT-rrelsen eller ngon annan sger, att veta vad som frsiggr inuti en persons huvud. Vad vi kan gra r att titta p vad vi vet om personen, dvs titta p ren fakta och dennes handlingar, och drefter gra en gissning.

Det finns inga vertygande "bevis" (i den meningen man kan tala om bevis i sdana hr fall) som tyder p att Gustav III eller Karl XII skulle vart homosexuella. Eftersom strre delen av alla mn och kvinnor r heterosexuella blir det d naturligt att anta att dessa var det. I alla fall om man ska till med en gissning. Dock s ska man vara medveten om att man aldrig kan veta skert, oavsett hur mnga kvinnor denne har haft sex med (p den tiden var man liksom lite frpliktigad till att vara hetero och det fanns drfr ett intresse att framstlla sig som det). Om man dremot tagit ngon konung p bark grning, d han idkat sodomi med gossar s hade man mjligen kunnat vara hyfsat sker p att denne var homo-/bisexuell d det inte finns ngot annat srintresse att ta hnsyn till vad gller sex med mn.

Personligen frstr jag inte riktigt HBT-rrelsen vilja att frammla alla kungar som homosexuella, eller folks intresse huruvida det var det. Herre gud, vad spelar det fr roll om Karl XII var homosexuell? Han har fr bvelen vart dd jttelnge, hgerpatrasket (jag antar att informationen skulle anvndas som slagtr mot dem) skulle dessutom betrakta det som lgn, s dr hade det inte heller fyllt ngon funktion.

Karl XII, Gustav III och alla svenska kungar gjorde vad de gjorde, och jag r rtt sker p att deras sexualitet fr det mesta hade extremt lite med det hela att gra. Fr min del kan t.ex. Karl XII gott vara bg, dremot str jag mig p aktiva frsk att utmla honom som det fr att anvnda som politiskt slagtr. Speciellt nr det vi vet inte alls ger ngot strre bevis p att han var bg.

Vad gller Gustav III blir jag inte lika upprrd eftersom jag ogillar denna kung skarpt, men det r fortfarande ngot obehagligt med vinklad historia i politiskt syfte. Snart gr man vl ut med att Karl XII blev muslim borde i Bender...
Citera
2010-12-01, 16:14
Medlem
Yays avatar
Adolf Fredrik Munck assistera ju Gustav III nr han skulle ha samlag. Sen om Gustav III var bg vet jag inte
http://sv.wikipedia.org/wiki/Adolf_Fredrik_Munck
Citera
2010-12-01, 23:36
Medlem
Skribentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Desert Island
Jag r inte s inlst p Gustav III. Har dock lst om hans fumlande p brllopsnatten dr nn kompis fick hjlpa honom att fullborda samlaget eller hur det nu var.
= = =

Hur kan "ngon" skildra historia med " jag r inte plst . . ."eller hur det nu var"

Gustav brder, Carl & Fredrik frstrdde en god tid av sina liv p krleksventyr eller amouretter som hovet kallade dem. Detta kanske berodde p sysslolshet eller tidsandan. Men Gustav var blyg fr yngre damer. Paret Gustav III & Sofia Magdalena vigdes 1766. Gustav III liksom Sofia oerfarenhet var stor men Gustav hade hoppats p att samvaron skulle ha resulterat i graviditet.

Men resultatet drjde och Gustav kastade sig in i olika affrer bl a Charlotte Du Rietz 1767-68. Och ren gick utan tronfljare och drmed fljde rykten och skvaller.

Ngot fullbordade samlag hade trots flera frsk inte skett. Men efter Claes Ekeblad & Carl Ehernsvrds entrgna proper i samband med en vistelse p Loka i juni 1775 togs initiativet ver av Munck (verstthllare). Frst genom hans beslutsamma ingripande kunde kontakterna mellan paret tas. Han (Munck) intrigerade med hovdamerna som frde kungens budskap till drottningen. Munck begrde sjlv audiens hos henne och utvecklade s vltaligt han kunde om de frdelar en frsoning skulle medfra. Munck driver p men ven drottningen r angelgen. Gustav har strst psykologiska hinder att vervinna intim samvaro.

S rullar hndelserna om det planerade samlaget framt ngra dagar tills Muck som han beskriver: - att bliva underrttad av deras majestters naturliga skapnad att en fullkomlig konjugal frening icke utan sveda kunde ske.

Frst efter fem ntters samvaro - vant kungen den seger hos drottningen han skte

S skildrar Leif Landen i biografin Gustav III, huru Adolf Fredrik Munck (verstthllare & hovstallmstare) fick paret Gustav & Sofia till den ktenskapliga sngen och de fullgjorde sin plikt.
Citera
2010-12-01, 23:39
Medlem
Skribentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HimmelsBlau
Har varken tid, ork eller lust att lsa det dr, ven fast du skert har lagt ner mycket tid p det och r mycket duktig.
S det stmmer allts inte att Gustav V var homosexuell? Svrt att belgga? Jag har alltid ftt det sagt fr mig.

Om ngon inte har lust att lsa ngot, hur r det d mjligt att f veta ngot? Hur r det verhuvudtaget mjligt att ha sikter och framfra dem om "man" inte vet hur och av vem historien skildrades?

Skribenten
Citera
2010-12-02, 10:19
Medlem
Inte riktigt i topic, men r det ngon som kan bekrfta/dementera att Gustav III hade syfilis?
Citera
2010-12-02, 14:05
Medlem
Skribentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bredställ
Inte riktigt i topic, men r det ngon som kan bekrfta/dementera att Gustav III hade syfilis?

Jass!

En lustigkurre med anknytning till QX som dyker upp och antagit rollen som troll. Just nu har forum QX ett antal inlgg om kungliga familjer, svl i dtid som i nutid.
Citera
2010-12-02, 20:10
Medlem
Drullknulls avatar
I Ernst Brunners Ankarstrm och kungamordet beskrivs Gustav III som en pederast. Gustav III omgav sig bevisligen med pager.

Sysslorna var mngahanda. Livpagen sov hos kungen och bddade hans sidentygtcke. Kammarpagen vrmde hans sng. Till morgonuppvaktningen hrde intimtvtt och pkldsel. Kungen bars till och frn toalettstol.

Till Gustavs manr hrde att under middagen smyga upp bakom pagen och kittla honom.

Gustav var en kung med gossar p stat och vad gller Ankarstrm gjorde sig Gjrwell till kopplaren.

Gjrwell skriver: "adonisar ro vl mnga i hovet, mnga gossar, som lyktas p strm, noff, felt e.t.c. men karlar , jag menar Munckar ro snart rknade".
Adonisar, d.v.s. unga skna lskare, med namn som slutade p strm, noff och feltvar helt skert Aminoff, (22 r) och Armfelt (21 r). Aminoff hade varit Gustavs page redan trontilltrde 1771.
Den ende hovpage detta r med ett efternamn som slutade p -strm var Ankarstrm, och antagligen, trots sin ringa lder (16 r) mer betydelsefull just n Aminoff och Armfelt.
Inget visar p att han utnyttjades sexuellt, men dremot att han av Gjrwell ansgs tillhra kungens unga skna lskare.

Vid tiden fr Muncks nattliga besk hos drottningen hade Reuterholm tagit tjnst som hovjunkare hos Gustav III. Det var inte bara gardesvakten vid drottningens drr utan ven Reuterholm som fr hertigen berttade vad som utspelats. Fr att lta trovrdig pminde han hertigen om Gustavs lggning, hans frnsttande manr. Reuterholm sjlv var bougre men dolde dettaoch berttade att han vid maskeradbalen under fastlagen, dit han kommit i vit domino och med vit prktig panache i hatten, upplevt mnga aventurer, particulairt med kungen, som frfljde mig ver en kravts timme och kittlade mig s att jag skrek. Konungen trdde allts mn.

Att Gustav III var bg rder ingen tvekan om.
Citera
2010-12-02, 20:13
Medlem
ganglere2s avatar
Han hade vl ett frhllande med Katarina II s det r nog som vanligt bara struntprat.
Citera
2010-12-03, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skribenten
Jass!

En lustigkurre med anknytning till QX som dyker upp och antagit rollen som troll. Just nu har forum QX ett antal inlgg om kungliga familjer, svl i dtid som i nutid.

Alls inte.

Dremot har jag en nra vn som jobbar p Sveriges Bakteriologiska Laboratorium. Deras frysar sgs innehlla ngon form av prover frn Gustav III som ska ha samband med hans eventuella syfilis.

Syfilis hrjade ju fritt vid t ex den franska hovet under samma tidsperiod, s varfr skulle det vara ett srskilt kontroversiellt pstende att en svensk kung drabbats p samma stt som franska kungligheter?

Sen frstr jag inte kopplingen till QX, syfilis var verkligen inte alls ngon bgsjukdom. De flesta som drabbades var heterosexuella vad jag vet.
Citera
2010-12-03, 21:26
Medlem
Vad Brunner skriver ska man inte bry sig i verhuvudtaget. Karl XII-boken han totade ihop innehll lnga stycken dr han helt sonika hittade p dialoger och hndelser som skulle stdja hans tes att kungen var en autistisk psykopat. Bengt Nilsson sgade skiten jms med fotknlarna.

http://www.svenskhistoria.se/debatt.aspx?newsid=660

Och den hr senaste boken verkar inte vara mycket att ha den heller.

http://faktoider.blogspot.com/2010/1...os-slarver.htm
Citera
2010-12-05, 11:33
Medlem
Brillans avatar
Det finns mnga bra inlgg i den hr trden och jag kan bara instmma i att det antagligen bara r ett elakt rykte som startats pga att han inte skaffade en massa barn, gillade kultur och frde sig s som en kunglig person skulle fra sig p den tiden. Sen r det ocks viktigt att pongtera att Gustav III smutskastats pga att han klev p mnga tr nr han gjorde sig envldig, och att han dragits med i den smutskastningskampanj som Gustav IV blev utsatt fr nr denne avsattes.
Citera
2010-12-06, 19:32
Medlem
Desert Islands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skribenten
= = =

Hur kan "ngon" skildra historia med " jag r inte plst . . ."eller hur det nu var"
Lugn och fin nu. Om jag hade varit plst i mnet s skulle jag givetvis gt en klar bild hurvida Gustav var homo/bi/hetero eller transsexuell. Och fljdriktigt hade jag d inte startat en trd i mnet. Jag "skildrar" inte historia, jag spekulerar. Historia r ett s brett mne att det r omjligt att vara plst i milliliterniv angende barockkungar i tight och peruker och jag har ingen lust att plja genom bcker fr att f tag p den trvrda informationen. Dremot finns det folk hr som kan just detta.
Citat:
Ursprungligen postat av Starke Adolf
Vad Brunner skriver ska man inte bry sig i verhuvudtaget. Karl XII-boken han totade ihop innehll lnga stycken dr han helt sonika hittade p dialoger och hndelser som skulle stdja hans tes att kungen var en autistisk psykopat. Bengt Nilsson sgade skiten jms med fotknlarna.

http://www.svenskhistoria.se/debatt.aspx?newsid=660

Och den hr senaste boken verkar inte vara mycket att ha den heller.

http://faktoider.blogspot.com/2010/1...os-slarver.htm

Jag pljde igenom den ngra r sedan. Det var tydligt redan frn de frsta sidorna vad frfattaren var ute efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in