2010-12-01, 15:45
Citat:
Det gr givetvis aldrig, oavsett vad Skribenten, HBT-rrelsen eller ngon annan sger, att veta vad som frsiggr inuti en persons huvud. Vad vi kan gra r att titta p vad vi vet om personen, dvs titta p ren fakta och dennes handlingar, och drefter gra en gissning.
Ursprungligen postat av HimmelsBlau
Har varken tid, ork eller lust att lsa det dr, ven fast du skert har lagt ner mycket tid p det och r mycket duktig.
S det stmmer allts inte att Gustav V var homosexuell? Svrt att belgga? Jag har alltid ftt det sagt fr mig.
S det stmmer allts inte att Gustav V var homosexuell? Svrt att belgga? Jag har alltid ftt det sagt fr mig.
Det finns inga vertygande "bevis" (i den meningen man kan tala om bevis i sdana hr fall) som tyder p att Gustav III eller Karl XII skulle vart homosexuella. Eftersom strre delen av alla mn och kvinnor r heterosexuella blir det d naturligt att anta att dessa var det. I alla fall om man ska till med en gissning. Dock s ska man vara medveten om att man aldrig kan veta skert, oavsett hur mnga kvinnor denne har haft sex med (p den tiden var man liksom lite frpliktigad till att vara hetero och det fanns drfr ett intresse att framstlla sig som det). Om man dremot tagit ngon konung p bark grning, d han idkat sodomi med gossar s hade man mjligen kunnat vara hyfsat sker p att denne var homo-/bisexuell d det inte finns ngot annat srintresse att ta hnsyn till vad gller sex med mn.
Personligen frstr jag inte riktigt HBT-rrelsen vilja att frammla alla kungar som homosexuella, eller folks intresse huruvida det var det. Herre gud, vad spelar det fr roll om Karl XII var homosexuell? Han har fr bvelen vart dd jttelnge, hgerpatrasket (jag antar att informationen skulle anvndas som slagtr mot dem) skulle dessutom betrakta det som lgn, s dr hade det inte heller fyllt ngon funktion.
Karl XII, Gustav III och alla svenska kungar gjorde vad de gjorde, och jag r rtt sker p att deras sexualitet fr det mesta hade extremt lite med det hela att gra. Fr min del kan t.ex. Karl XII gott vara bg, dremot str jag mig p aktiva frsk att utmla honom som det fr att anvnda som politiskt slagtr. Speciellt nr det vi vet inte alls ger ngot strre bevis p att han var bg.
Vad gller Gustav III blir jag inte lika upprrd eftersom jag ogillar denna kung skarpt, men det r fortfarande ngot obehagligt med vinklad historia i politiskt syfte. Snart gr man vl ut med att Karl XII blev muslim borde i Bender...