Citat:
Ursprungligen postat av qrac
vilka drmmar om storserbien? det r nog du som drmmer om du pstr att ngot sdant existerar/existerat.
Vilka drmmar om storserbien? Bste grac, du bara visar det jag ppekat i mitt senaste inlgg och som s mnga andra i denna trd ppekat; serber i allmnhet saknar verklighetsfrankring. Frga vilken bosnier, kroat, sloven eller alban s berttar dom grna. Ni sjlva dock har aldrig drmt om ett storserbien, dock s r ni alltid s snabba med att ppeka att delar av Kroatien och Bosnien r serbiska, fast dom aldrig varit det. Ni pekar p historiska hndelser och pstenden som inte alls stmmer, och som oftast skrivit av serbiska "historiker" i Belgrad. Jag kan dock lugna dig litegrann. Det blir aldrig ngot storserbien, s sluta vara bitter.
Citat:
nstan alla lnder vill ha ett strre territorium s det r inte ngot specifikt fr serbien. storalbanien dremot finns det dremot dokumenterat om d detta framlades 1878.
Vilket kvalificerat skitsnack. Har du ngot belgg p att "nstan alla lnder vill ha ett strre territorium". Vilka lnder syftar du p?
Citat:
menar du verkligen att serber aldrig vunnit ett krig.. isfall hade serbien aldrig ens existerat. du fattar inte ens varfr man firar slaget 1389.. ett slag dr till och med den gngse uppfattningen r att det blev "oavgjort".
Haha, kosovska bitka my friend. Ni firar detta slag dr turkarna slaktade er snder och samman. Hur patetiskt r inte det? Vilka krig har ni "vunnit" frresten?
Citat:
det r allts tack vare turkarna det finns serber i kroatien och bosnien.. du mste skmta.
Ja, men hur kom serberna till Bosnien och Kroatien d? Frklara grna i s fall. Visst, det blir vl det vanliga snacket om hur Kroatien och Bosnien alltid varit serbiskt...
Citat:
jag visste inte att tito var en storserb
Det var han. Faktum r att Tito i allmnhet var en vldigt suspekt person. Rent officiellt var han kroat, och jag antar vl att svinet var det ocks, men dr var en rad omstndigheter kring denna mnniska som br ifrgasttas:
* En riktig kroat pratar kroatiska, inte serbiska som Tito gjorde.
* En riktigt kroat skapar inte en union tillsammans med det folk som orsakat dem mest lidande i historien; serberna.
* En riktigt kroat ser inte heller till att frnta Kroatien territorium, som Tito gjorde vid grnsdragningarna 1945, dr han gav Bosnien en utgng till det adriatiska havet samt sknkte Boka Kotorska till Montenegro. Halva kusten i Montenegro r fan kroatisk och har alltid varit det.
verlag var Tito skum, men han var vl kroat och kommunistsvinet trodde vl p att kamratskapet folket emellan skulle fungera. Dock s visste han att en vacker dag kommer kroaterna bl.a. att resa sig och inte orka med serbernas vlde lngre(precis det som hnde 1990), drfr sg han till att strypa all kroatisk frihet som verhuvudtaget fanns genom att installera serber i alla hgre maktinstanser; polis, rttsvsende, etc. Hundratusentals kroater flydde i exil till delar av Europa, USA och mnga till Australien nr de insg detta under efterkrigstiden. D nmner jag inte de hundratusentals som han slaktade direkt i Bleiburg.
Men naturligtvis, det r Jasenovac som r viktigast.. Det r ju serbernas lidande som r viktigast alltid.
Kroat, my ass med andra ord.
Citat:
du vet inte vad du snackar om. den serbiska kommunistregimen i belgrad styrdes av en diktator som var kroat. det var frst efter hans dd serber brjade kra sin egen politik (vilket alla andra republiker ocks gjorde).
Serberna krde sin egen politik 1918-1941 och 1945-1990, oavsett frrdaren, mrdaren och slaktaren Tito.
Citat:
samma tudjman som frskte gra upp en deal med milosevic om hur man skulle dela bosnien? dr var mnga som stoppades i fngelse.. serber vgade inte ens g till kyrkan dr jag kommer ifrn. du vet vl om att de tyska och italienska beflhavarna klagade till sin verordnade att pavelic och hans trupper var barbarer? 2 miljoner tvivlar jag p men 700 000 skulle inte frvna mig om det var sant.
Det hr r just det jag pratade om nr det handlar om den trttsamma serbiska propagandan. 700.000 serber som mrdats r helt omjligt d 600.000 bor i Kroatien idag. Inte bara det, varfr fngslades Tudjman nr han hvdade annat? Varfr frbjd serbregimen i Belgrad alla bcker som skrevs av jugoslaver i exil som hvdade samma sak? Frklara grna? Vad dlja? Det r nmligen en av det strsta och mest effektiva serbpropagandan ngonsin. Allt fr att dlja sitt eget judehat samt sina egna koncentrationslger i Bosnien och i sjlvaste Belgrad dr man gasade judar. Judenfrei Belgrade, jo tack.
Citat:
det r sant att serberna hade sin egen marionettregering under andra vrldskriget. draza mihajlovic mrdade och slaktade muslimer och kroater fr att de stdde ustasa-regimen som mrdade serber. draza mihajlovic var faktiskt den de allierade stdde fram till att han brjade samarbeta med tyskarna mot partisanerna.
Wow, jag hller med dig fr en gngs skull.
Citat:
pavelic r fortfarande en kroatisk hjlte, och hans bild pryder mnga kroatiska hem n idag. alldeles fr mnga. (knns den meningen igen? :P )
Grejen r den att du har lite fel hr min bste grac. Pavelic r tvrtom vldigt hatad av de flesta kroater. De kroater som har dennes bild hemma har inte mnga jordgubbar i sklen om man sger s. Och de r inte mnga. Faktum r att mannen ses som en frrdare; dels fr att han slde sin sjl till Tyskland, dels fr att han sknkte Dalmatien till Mussolini. Ett svin med andra ord.
Jag har dock
aldrig, hrt en serb tala illa om Draza Mihaljovic? Jag ser tom. hans bild p serbiska klubbar i Sverige.
Pavelic hittar du dock INTE p kroatiska klubbar, snarare i s fall bilder p andra kroatiska frihetskmpar; och det finns en del av dem.
Citat:
hur tror du att mnga serber levde under efterkrigsren? mnga som var med i cetnik-rrelsen fick fly landet fr att inte avrttas, folk vgade inte g till kyrkan, serber blev tvungna att ndra efternamn i makedonien, serber blev frtryckta i kosovo etc
Eh. Var man med i cetnik-rrelsen hade man all orsak till att fly? Likas om man var Ustase? Jag talar allts nu om oskyldiga kroater som inte accepterade Jugoslavien som stat, utan sg sig sjlva som kroater. Tito sg dessa som ett hot, och det var bara att antingen lmna landet eller d. Varfr skulle serber fly? Jugoslavien var ju ett land helt i deras tycke? Alla serber jag pratar med saknar "jugge". Du hittar kroater som sger samma sak, men min vn, dom r inte mnga dom...
Citat:
till att brja med s hade slovenien bttre ekonomi n kroatien.. s ta den historien ngon annanstans.
Que? Slovenien har alltid varit ett u-land jmfrt med Kroatien.
Citat:
kolla bara p bilderna av denna operation s r det inte s svrt att frst vad som hade hnt om folk hade stannat kvar. serberna fick inte med sig vrldsopinionen trots att detta var den vrsta etniska rensningen sedan andra vrldskriget i europa.
Vilka bilder? Klart som fan att det finns galningar i alla armr. Men operationen var vervakad av USA, som dessutom planerade aktionen. Amerikanska militrer var med ute p fronten. Det blev inte heller mycket till krig eftersom alla flydde tack vare propagandan. Och vadd vrsta etniska rensningen? Bosnien hade lngt vrre utrensningar organiserade av herr Mladic och Karadzic. Vrldsopnionen har ni ftt med er eftersom man idag jagar en helt oskyldig general(Gotovina) samtidigt som man tvingar Kroatien att inte bara ta hem alla serber igen, utan renovera deras frstrda hus. Nr ska serberna reperara alla de hus och broar de frstrde ren 1992-1995?
Citat:
har du ngra siffror p hur mnga som tervnt? alla r tilltna att komma hem i bde bosnien och kosovo om du inte visste det. kosovoalbanerna ker t o m bil genom serbien fr att komma till kosovo.
Har ej exakta siffror men kan skaffa och terkomma. Faktum r att majoriteten tervnt och fler r p vg. Och ingen rr eller trakasserar dom heller. Vi snackar flyktingar frn Bosnien(kroater och muslimer) som blivit bortjagade av serber, som bor i Kroatien just nu i dessa "kroatiska serbers" hus. Vart ska dessa ta vgen? De fr nmligen inte tervnda, och fr den delen r de eh vlkomna i "republika srpska"?