2005-07-22, 02:12
Medlem
trass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insomnia
Det dr r bara en liten del av vad serberna stllt till med. Har lst trden sen brjan men orkar inte diskutera detta.

Du har nu bevittnat helvetet. Vissa serber kommer jag verens med, men resten...

Jag frstr det, men den som formulerar texten p officiella minnesmrken tar nd p sig ett stort ansvar. Det hade rckt med att man skrivit "jugoslaviska armn och serbiska och montenegrinska styrkor" s hade det varit helt invndningsfritt. Nu ser det ut som man menar att alla serber och montenegriner r skyldiga in till sista mormor. r inte en sdan historieskrivning kontraproduktiv? Eller reagerar jag svenskt naivt och mstrande?

Noterar fr vrigt hur illa de montenegriner och semestrande makedoner jag pratade med tycker om albaner, som de genomgende kallar shqiptari med ett hnleende. Detta sger de helt oprovocerat nr jag till exempel berttar att jag funderar p att resa till staden Ulcinj som domineras av albaner. Uppenbarligen har albanerna ftt verta skurkrollen efter turkarna. Detta sgs ocks av mnniskor som i vrigt r sansade och sympatiska. Jag inser att det frekommer konflikter i Kosovo och Makedonien dr serber och makedoner i nulget r hrt trngda, har bara inte sjlv knt ngot sdant s tydligt som dr. Och d hller nd den montenegrinska regeringen igen och betonar att man har goda relationer till sina egna albaner.

Det verkar finnas ngon slags kedja dr alla fraktar och knner sig mer civiliserade n sina sydliga grannar: serber och montenegriner mot albaner, kroater mot serber och montenegriner, slovener mot kroater och sterrikare mot slovener.
Citera
2005-07-22, 04:52
insomnias avatar
En jvla rra det dr.
Citera
2005-07-28, 16:01
Medlem
zorc7251s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tras
Det verkar finnas ngon slags kedja dr alla fraktar och knner sig mer civiliserade n sina sydliga grannar: serber och montenegriner mot albaner, kroater mot serber och montenegriner, slovener mot kroater och sterrikare mot slovener.

ven greker fraktar de "primitiva" albanerna, s grannarnas geografiska position r nog underordnad.
Sen har nog religionen ett finger med i spelet, det lr t.ex. drja vldigt lnge innan Albanien eller Turkiet blev accepterade som EU-medlemmar, om det ngonsin kommer ske.
Citera
2005-08-11, 19:48
Medlem
Hercule Poirots avatar
Jag orkar inte lsa igenom hela trden men vill bara sga att (om nu ingen frstod det) det r jvligt komplicerat.

Tjnstgjorde i BiH fr inte allt fr lnge sedan och insg lite hur det varit. Det r ltt att sitta i Sverige med sikter men nr man ser skiten p nrmre hll s... ja, man frstr p ett helt annat stt.

Respekt till bda sidor.
Citera
2005-08-11, 21:23
Medlem
SheriffeN^^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lash0
Vart tog Kosovo-serberna vgen? Varfr r det inte deras hemland ocks? Hur blev/r de behandlade av musselmannarna?

Anledningen till att serbiska armen var tvungen att bomba skiten ur muslimbyar och stder antar jag r samma som i resten av vrlden(nu senast Irak), eran s kallad befrielsearme r inget annat n terrroister som gmmer sig bland civila. Jag tvekar inte p att folk blivit folkmrdade, men det har nog varit ganska msesidigt.

Visst erknner jag att jag inte har alltfr stor koll om vad som verkligen hnde och framfrallt varfr, vad som sagts i svensk vnstermedia tror jag inte p fr fem re. Men jag kan dra mina egna slutsater av det lilla jag vet.

Alla som r lite insatta i mnet vet att du inte har en jvla aning om vad du snackar om...

Klart att det r Kosovo-serbernas land ocks, och omrdet var i harmoni undet Titos tid. Nr Milosevic tog makten s avsatte han alla albaner med makt, och nekade albanerna alla rttigheter. T.ex sjukvrd o.s.v...
Citera
2005-08-11, 23:18
Medlem
qracs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SheriffeN^^
Alla som r lite insatta i mnet vet att du inte har en jvla aning om vad du snackar om...

Klart att det r Kosovo-serbernas land ocks, och omrdet var i harmoni undet Titos tid. Nr Milosevic tog makten s avsatte han alla albaner med makt, och nekade albanerna alla rttigheter. T.ex sjukvrd o.s.v...
du verkar inte ha en aning heller...
att kosovo skulle ha varit i harmoni under titos tid r en ren lgn. det rcker med att du googlar upp rtalet 1968 tillsammans med kosovo fr att frst vad albanerna sysslade med redan d... och bttre blev det inte..
Citera
2005-08-12, 02:16
Medlem
Torchs avatar
Kriget i f.d. Jugoslavien r tmligen komplicerat och debatterna kring det r alltid infekterade av antingen den ena sidans version eller den andra. Att frst orsaken till kriget krver att man gr tillbaka i historien en vldigt lng tid. De som egentligen r skyldiga till kriget r fransmnnen och engelsmnnen som s starkt propagerade fr ett sydslaviskt rike fr att skapa fred i den krigshrjade balkan-regionen. Vad de dock inte tnkte p var att man inte kan tvinga s mnga olika folkslag, med olika kultur, sprk och religion att leva tillsammans, speciellt inte om man lter serberna hrska. Serberna i sin tur har aldrig haft ngot emot detta d deras drmmar om ett storserbien funnits sedan urminnes tider.

Serberna har alltid varit ett krigarfolk. Inte bara det, ett krigarfolk som dessutom aldrig vunnit ett krig. Jag menar, hr har vi ett folk som fortfarande firar ett slag de frlorade(i Kosova mot turkarna). Rtt s patetiskt egentligen, men det visar hela deras mentalitet. Kroater och bosnier(muslimer samt de bosniska kroaterna) sin sida har alltid varit vstliga av sig. Medan de senare lg under sterrike-Ungern myspyste serberna med turkarna i 600 r. Vad sger det om kulturen och mentaliteten egentligen? Det r ocks tack vare turkarna som det idag finns serber bde i bosnien och Kroatien. Det r deras slktingar som idag krver egna lnder i bde bosnien och Kroatien. Skrmmande.

Problemet med att frst sig p den "jugoslaviska" historien(Ja, jag anvnder mig av citationstecken eftersom det inte finns ngot som r jugoslaviskt, det r bara ett fult uttryck skapat av storserber), r att man mste frst vad som r rtt och vad som r fel rent historiskt. Under ren 1945-1990 spreds s mycket falsk propaganda av den serbiska kommunistregimen i Belgrad fr att smutsa ner kroaternas rykte. Ett starkt argument som ofta anvnds av dessa serber fr att f sympati fr sina illdd av omvrlden r hur den kroatiska Ustase-regimen under ren 1941-1945 mrdade ver 2 miljoner serber, judar och oliktnkande. Vem som helst som gtt i skolan har skert sttt p denna lgn, phittad av serbiska historiker. Kroatiska historiker fick t.ex. inte komma till tals speciellt mycket eftersom de "jugoslaviska" ambassaderna bestmde vilken litteratur som fick lras ut i skolorna och vad som var rtt eller fel.

Problemet med denna propaganda r att om 2 miljoner serber dog(eller 700.000 som vissa andra hvdar), hur kan det d finnas 600.000 i Kroatien idag och tredubbelt det i Bosnien? Den kroatiske presidenten Franjo Tudjman hvdade under 60-talet att antalet ddsoffer kan max ha varit runt 30.000 och att det under hela balkankrigen under andra vrldskriget dog ca. 500.000 mnniskor. Han stoppade i fngelse. Varfr?

En annan intressant sak som folk inte vet om serberna; samtidigt som Kroatien hade sin marionettregering under WWII, hade serberna sin. Denna fakta lyser dock med sin frnvaro i i historiebckerna. n vrre; Belgrad var den frsta staden i Europa som utropades till Judefri, judenfrei.. Allt fr att den dvarande fascisten Milan Nedic skulle tillfredsstlla regimen i Berlin. Fr att inte nmna den serbiske "frihetskmpen" Draza Mihajlovic som mrdade och slaktade tiotusentals muslimer och kroater i bosnien. Men detta talas det inget om. Han r fortfarande en serbisk hjlte, och hans bild pryder mnga serbiska hem n idag. Alldeles fr mnga.

Mnga svenska vet faktiskt idag inte vilken skrck icke-serber levt i under efterkrigsren. D pratar jag om de slovener, kroater och bosnier frmst som motsatte sig kommunistregimen och konstellationen "Jugoslavien". Man vgade inte yttra ngot mot regimen, d man var rdd fr att ens nrmsta vnner var en spion t UDBA(Jugoslaviska skerhetspolisen, som dessutom opererade ven i Sverige). Mnga hjde dock p gonbrynen d den jugoslaviske ambassadren Rolovic skts till dds av tv kroatiska terrorister. Vad folk inte visste om, och vad hycklare som Olof Palme struntade i, var att Rolovic hade blod p hnderna efter Gud vet hur mnga oskyldiga, som han tagit dd p under sina r p UDBA.

1990 fick dock kroater och slovener nog av lgnerna, terrorn och hoten frn de nyfdda storserberna med Milosevic i spetsen och brt sig loss. Serberna fick d givetvis panik eftersom i princip hela Serbien livnrde sig p den kroatiska turismen. Samtidigt passade man p att hetsa upp de serber som bott i Kroatien i nra 600 r med att "Ustasa-regimen r tillbaka", samt bevpnade dem med hela den Jugoslaviska armns vapen, sedan barrikaderade de sig och skt snder halva Kroatien. Jag var nmligen dr nere just d, och vi lyssnade p serbisk radio. Manipulationen och propagandan var enorm. Men serberna sg sitt tillflle fr ett storserbien och tog tillfllet i akt. Jag hade sjlv kusiner som gick ut p fronten med hagelbssor och tio skott var, mot ryska pansarvagnar. Detta tills Tyskland tog tag i det hela och sg till att bevpna ett frsvarslst Kroatien.

5 r senare fick folket nog av den storserbiska terrorn, och den beryktade operation storm tog fart, som befriade Kroatien och "frdrev" alla serber. Jag var dr nere ven d, och minns mycket vl hur man i radio meddelade alla fredliga och civila serber att stanna i sina hem. Den serbiska radion gjorde tvrtom; fly fr era liv annars faller ni offer fr de kroatiska Ustase. Tja, vad sger man? Klart att mnniskorna flyr fr sina liv. Vad ska gamlingar, kvinnor och barn tnka? Riskera sina liv? Serberna visste dock om att detta var ett effektivt stt att f med sig vrldsopnionen och de lyckades.

Vad folk dock inte tnker p eller vet idag r att de flesta serber tervnt till sina hema i Kroatien igen. Hur mycket gr serberna i bosnien eller i Kosova fr att lta folk komma hem? Nada.

Man blir bara s trtt p vissa serbers tragglande hrinne, och visst, fr en utomstende finns ju tv sidor och man vet inte vem som har rtt. Men jag tror att innerst inne kan slovener, kroater, bosnier(kroater och muslimer) enas om vem som r skyldig inte bara fr det senaste kriget, utan fr de senaste 80 rens diskriminering terror.

Tack gode Gud fr frihet och demokrati. Ngot Serbien aldrig kommer att f uppleva.

Ps. Fr den riktigt nyfikne; sl upp ngonting som kallats fr "Bleiburg-massakern". Helt oknt fr de flesta, precis som det faktum att Belgrad var nazistiskt, och dr tiostusentals oskyldiga slaktades av partizanerna efter att tredje riket fll. De riktigt skyldiga var engelsmnnen som lt det ske. Kroatien har p modern tid bett engelsmnnen att be om urskt fr detta, men dessa har nekat.

Tv intressanta lnkar fr den nyfikne:

Myter skapade av serberna som besvaras av frfattaren C. Michael McAdams. Ls bl.a. lite om Bleiburg-massakern som mnga faktiskt inte vet ngonting om:

http://mirror.veus.hr/myth/

Lite om den serbiska nazismen under WWII, som ivrigt frnekas av serber. Den knda bilden av Milan Nedic med Hitler kan ven skdas. En bild som inte finns enligt serber...

http://www.geocities.com/famous_bosn...st_serbia.html
Citera
2005-08-12, 02:26
Medlem
Torchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seno
PS
Patetiska serber? Glm inte att Bosnienmuslimer r just serber som under den turkiska 500-riga ockupationen konverterade till islam fr att tnjuta privilegier. Bara namnet "Bosnier" eller "Bosnjaker" r en skymf, d det i sig gr ansprk p den Bosniska regionen. DS

ser du?

Sna dr patetiska utalanden kommer ni serberb med....

men kroater, bosnier, slovener, albaner alla dom har fel, serberna gjorde aldrig ntt fel utan det var bara "vi" bosnier och alla dom som ni frskte skapa krig mot som hade fel ni startade ALDRIG ngra krig utan ni bara satt dr och frsvarade er

YEAH RIGHT och Hitler var zigenare.

Spot on.
Citera
2005-08-12, 06:47
Medlem
SheriffeN^^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torch
Spot on.

Torc:

Det r sant att serbiska Cetnik-styrkor sammarbetade med nazisterna nr det passade dom. Min farmor sa att tyskarnas och italienarnas occupation av hennes stad inte ens kan jmfras med Cetnikernas. Dom var dom grymmaste av alla.

Men Ustase sammarbetade ocks med tyskarna, liksom en del bosniska muslimer, och en del albaner likas. Det r ett historiskt faktum, alla lnder har sina frrdare.

Jag r ocks fullt medveten om hur serberna brukade sin propaganda, anvnde Ustase-rrelsen frn WWII som en sorts bakgrund fr sina attacker mot kroatien o.s.v.

Men du kan vl inte frneka samarbetet mellan t.ex serbien och kroatien om att dela bosnien. Och kroaterna massakrerade massor med bosniska civila, t.ex i Mostar.

Faktum r att alla sydslaver r och var samma folk, det enda som skiljer oss t r att vi genom att ha blivit slitna mellan olika stormakter har tilldelats olika religioner. Jag vet av egen erfarenhet att kulturen i dom olika del-republikerna r i princip den samma.

Idag bor jag i Sverige, och ser mig sjlv som svensk. Men nr nn frgar om mitt ursprung s svarar jag att jag r frn Jugoslavien.

Jugoslavien var en fin nation, som faktist inom mnga omrden var ett fredme fr resten av vrlden.

Tito var ju kroat, men han arbetade fr att ena hela Jugoslavien till en nation dr alla religsa och etniska grupper hade samma rttigheter. S jag frstr inte hur partisanerna ska ha kunnat gynna serberna och frtrycka andra.

Han gav Kosovo en hgre grad av sjlvstndighet, och Vojvodina likas...

Och alla som jag knner frn det forna Jugoslavien, vare sig dom r muslimer, katoliker eller ortodoxa saknar det gamla Jugoslavien. Som den fram-manipulerade wannabe-nationalismen frstrde.

En sak som alla br ha i tanke r att det vanliga civila folket, vilken republik dom n ser sig hra till, inte har ett kollektivt ansvar fr alla hemskheter som utfrdes under kriget. Dom som r ansvariga, r ansvariga...
Citera
2005-08-12, 13:31
Medlem
qracs avatar
Citat:
Kriget i f.d. Jugoslavien r tmligen komplicerat och debatterna kring det r alltid infekterade av antingen den ena sidans version eller den andra. Att frst orsaken till kriget krver att man gr tillbaka i historien en vldigt lng tid. De som egentligen r skyldiga till kriget r fransmnnen och engelsmnnen som s starkt propagerade fr ett sydslaviskt rike fr att skapa fred i den krigshrjade balkan-regionen. Vad de dock inte tnkte p var att man inte kan tvinga s mnga olika folkslag, med olika kultur, sprk och religion att leva tillsammans, speciellt inte om man lter serberna hrska. Serberna i sin tur har aldrig haft ngot emot detta d deras drmmar om ett storserbien funnits sedan urminnes tider.
vilka drmmar om storserbien? det r nog du som drmmer om du pstr att ngot sdant existerar/existerat. nstan alla lnder vill ha ett strre territorium s det r inte ngot specifikt fr serbien. storalbanien dremot finns det dremot dokumenterat om d detta framlades 1878.

Citat:
Serberna har alltid varit ett krigarfolk. Inte bara det, ett krigarfolk som dessutom aldrig vunnit ett krig. Jag menar, hr har vi ett folk som fortfarande firar ett slag de frlorade(i Kosova mot turkarna). Rtt s patetiskt egentligen, men det visar hela deras mentalitet. Kroater och bosnier(muslimer samt de bosniska kroaterna) sin sida har alltid varit vstliga av sig. Medan de senare lg under sterrike-Ungern myspyste serberna med turkarna i 600 r. Vad sger det om kulturen och mentaliteten egentligen? Det r ocks tack vare turkarna som det idag finns serber bde i bosnien och Kroatien. Det r deras slktingar som idag krver egna lnder i bde bosnien och Kroatien. Skrmmande.
menar du verkligen att serber aldrig vunnit ett krig.. isfall hade serbien aldrig ens existerat. du fattar inte ens varfr man firar slaget 1389.. ett slag dr till och med den gngse uppfattningen r att det blev "oavgjort".

det r allts tack vare turkarna det finns serber i kroatien och bosnien.. du mste skmta.

Citat:
Problemet med att frst sig p den "jugoslaviska" historien(Ja, jag anvnder mig av citationstecken eftersom det inte finns ngot som r jugoslaviskt, det r bara ett fult uttryck skapat av storserber), r att man mste frst vad som r rtt och vad som r fel rent historiskt.
jag visste inte att tito var en storserb

Citat:
Under ren 1945-1990 spreds s mycket falsk propaganda av den serbiska kommunistregimen i Belgrad fr att smutsa ner kroaternas rykte. Ett starkt argument som ofta anvnds av dessa serber fr att f sympati fr sina illdd av omvrlden r hur den kroatiska Ustase-regimen under ren 1941-1945 mrdade ver 2 miljoner serber, judar och oliktnkande. Vem som helst som gtt i skolan har skert sttt p denna lgn, phittad av serbiska historiker. Kroatiska historiker fick t.ex. inte komma till tals speciellt mycket eftersom de "jugoslaviska" ambassaderna bestmde vilken litteratur som fick lras ut i skolorna och vad som var rtt eller fel.
du vet inte vad du snackar om. den serbiska kommunistregimen i belgrad styrdes av en diktator som var kroat. det var frst efter hans dd serber brjade kra sin egen politik (vilket alla andra republiker ocks gjorde).

Citat:
Problemet med denna propaganda r att om 2 miljoner serber dog(eller 700.000 som vissa andra hvdar), hur kan det d finnas 600.000 i Kroatien idag och tredubbelt det i Bosnien? Den kroatiske presidenten Franjo Tudjman hvdade under 60-talet att antalet ddsoffer kan max ha varit runt 30.000 och att det under hela balkankrigen under andra vrldskriget dog ca. 500.000 mnniskor. Han stoppade i fngelse. Varfr?
samma tudjman som frskte gra upp en deal med milosevic om hur man skulle dela bosnien? dr var mnga som stoppades i fngelse.. serber vgade inte ens g till kyrkan dr jag kommer ifrn. du vet vl om att de tyska och italienska beflhavarna klagade till sin verordnade att pavelic och hans trupper var barbarer? 2 miljoner tvivlar jag p men 700 000 skulle inte frvna mig om det var sant.

Citat:
En annan intressant sak som folk inte vet om serberna; samtidigt som Kroatien hade sin marionettregering under WWII, hade serberna sin. Denna fakta lyser dock med sin frnvaro i i historiebckerna. n vrre; Belgrad var den frsta staden i Europa som utropades till Judefri, judenfrei.. Allt fr att den dvarande fascisten Milan Nedic skulle tillfredsstlla regimen i Berlin. Fr att inte nmna den serbiske "frihetskmpen" Draza Mihajlovic som mrdade och slaktade tiotusentals muslimer och kroater i bosnien. Men detta talas det inget om. Han r fortfarande en serbisk hjlte, och hans bild pryder mnga serbiska hem n idag. Alldeles fr mnga.
det r sant att serberna hade sin egen marionettregering under andra vrldskriget. draza mihajlovic mrdade och slaktade muslimer och kroater fr att de stdde ustasa-regimen som mrdade serber. draza mihajlovic var faktiskt den de allierade stdde fram till att han brjade samarbeta med tyskarna mot partisanerna.

pavelic r fortfarande en kroatisk hjlte, och hans bild pryder mnga kroatiska hem n idag. alldeles fr mnga. (knns den meningen igen? :P )

Citat:
Mnga svenska vet faktiskt idag inte vilken skrck icke-serber levt i under efterkrigsren. D pratar jag om de slovener, kroater och bosnier frmst som motsatte sig kommunistregimen och konstellationen "Jugoslavien". Man vgade inte yttra ngot mot regimen, d man var rdd fr att ens nrmsta vnner var en spion t UDBA(Jugoslaviska skerhetspolisen, som dessutom opererade ven i Sverige). Mnga hjde dock p gonbrynen d den jugoslaviske ambassadren Rolovic skts till dds av tv kroatiska terrorister. Vad folk inte visste om, och vad hycklare som Olof Palme struntade i, var att Rolovic hade blod p hnderna efter Gud vet hur mnga oskyldiga, som han tagit dd p under sina r p UDBA.
hur tror du att mnga serber levde under efterkrigsren? mnga som var med i cetnik-rrelsen fick fly landet fr att inte avrttas, folk vgade inte g till kyrkan, serber blev tvungna att ndra efternamn i makedonien, serber blev frtryckta i kosovo etc

Citat:
1990 fick dock kroater och slovener nog av lgnerna, terrorn och hoten frn de nyfdda storserberna med Milosevic i spetsen och brt sig loss. Serberna fick d givetvis panik eftersom i princip hela Serbien livnrde sig p den kroatiska turismen.
till att brja med s hade slovenien bttre ekonomi n kroatien.. s ta den historien ngon annanstans.

Citat:
Samtidigt passade man p att hetsa upp de serber som bott i Kroatien i nra 600 r med att "Ustasa-regimen r tillbaka", samt bevpnade dem med hela den Jugoslaviska armns vapen, sedan barrikaderade de sig och skt snder halva Kroatien. Jag var nmligen dr nere just d, och vi lyssnade p serbisk radio. Manipulationen och propagandan var enorm. Men serberna sg sitt tillflle fr ett storserbien och tog tillfllet i akt. Jag hade sjlv kusiner som gick ut p fronten med hagelbssor och tio skott var, mot ryska pansarvagnar. Detta tills Tyskland tog tag i det hela och sg till att bevpna ett frsvarslst Kroatien.
senare visade sig det sig att man bara behll de provinserna dr det fanns serber dvs slavonien och krajina.

Citat:
5 r senare fick folket nog av den storserbiska terrorn, och den beryktade operation storm tog fart, som befriade Kroatien och "frdrev" alla serber. Jag var dr nere ven d, och minns mycket vl hur man i radio meddelade alla fredliga och civila serber att stanna i sina hem. Den serbiska radion gjorde tvrtom; fly fr era liv annars faller ni offer fr de kroatiska Ustase. Tja, vad sger man? Klart att mnniskorna flyr fr sina liv. Vad ska gamlingar, kvinnor och barn tnka? Riskera sina liv? Serberna visste dock om att detta var ett effektivt stt att f med sig vrldsopnionen och de lyckades.
kolla bara p bilderna av denna operation s r det inte s svrt att frst vad som hade hnt om folk hade stannat kvar. serberna fick inte med sig vrldsopinionen trots att detta var den vrsta etniska rensningen sedan andra vrldskriget i europa.

Citat:
Vad folk dock inte tnker p eller vet idag r att de flesta serber tervnt till sina hema i Kroatien igen. Hur mycket gr serberna i bosnien eller i Kosova fr att lta folk komma hem? Nada.
har du ngra siffror p hur mnga som tervnt? alla r tilltna att komma hem i bde bosnien och kosovo om du inte visste det. kosovoalbanerna ker t o m bil genom serbien fr att komma till kosovo.

Citat:
Tack gode Gud fr frihet och demokrati. Ngot Serbien aldrig kommer att f uppleva.
snacka om att vara trngsynt!
Citera
2005-08-13, 03:41
Medlem
Torchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qrac
vilka drmmar om storserbien? det r nog du som drmmer om du pstr att ngot sdant existerar/existerat.

Vilka drmmar om storserbien? Bste grac, du bara visar det jag ppekat i mitt senaste inlgg och som s mnga andra i denna trd ppekat; serber i allmnhet saknar verklighetsfrankring. Frga vilken bosnier, kroat, sloven eller alban s berttar dom grna. Ni sjlva dock har aldrig drmt om ett storserbien, dock s r ni alltid s snabba med att ppeka att delar av Kroatien och Bosnien r serbiska, fast dom aldrig varit det. Ni pekar p historiska hndelser och pstenden som inte alls stmmer, och som oftast skrivit av serbiska "historiker" i Belgrad. Jag kan dock lugna dig litegrann. Det blir aldrig ngot storserbien, s sluta vara bitter.

Citat:
nstan alla lnder vill ha ett strre territorium s det r inte ngot specifikt fr serbien. storalbanien dremot finns det dremot dokumenterat om d detta framlades 1878.

Vilket kvalificerat skitsnack. Har du ngot belgg p att "nstan alla lnder vill ha ett strre territorium". Vilka lnder syftar du p?

Citat:
menar du verkligen att serber aldrig vunnit ett krig.. isfall hade serbien aldrig ens existerat. du fattar inte ens varfr man firar slaget 1389.. ett slag dr till och med den gngse uppfattningen r att det blev "oavgjort".

Haha, kosovska bitka my friend. Ni firar detta slag dr turkarna slaktade er snder och samman. Hur patetiskt r inte det? Vilka krig har ni "vunnit" frresten?

Citat:
det r allts tack vare turkarna det finns serber i kroatien och bosnien.. du mste skmta.

Ja, men hur kom serberna till Bosnien och Kroatien d? Frklara grna i s fall. Visst, det blir vl det vanliga snacket om hur Kroatien och Bosnien alltid varit serbiskt...

Citat:
jag visste inte att tito var en storserb

Det var han. Faktum r att Tito i allmnhet var en vldigt suspekt person. Rent officiellt var han kroat, och jag antar vl att svinet var det ocks, men dr var en rad omstndigheter kring denna mnniska som br ifrgasttas:

* En riktig kroat pratar kroatiska, inte serbiska som Tito gjorde.
* En riktigt kroat skapar inte en union tillsammans med det folk som orsakat dem mest lidande i historien; serberna.
* En riktigt kroat ser inte heller till att frnta Kroatien territorium, som Tito gjorde vid grnsdragningarna 1945, dr han gav Bosnien en utgng till det adriatiska havet samt sknkte Boka Kotorska till Montenegro. Halva kusten i Montenegro r fan kroatisk och har alltid varit det.

verlag var Tito skum, men han var vl kroat och kommunistsvinet trodde vl p att kamratskapet folket emellan skulle fungera. Dock s visste han att en vacker dag kommer kroaterna bl.a. att resa sig och inte orka med serbernas vlde lngre(precis det som hnde 1990), drfr sg han till att strypa all kroatisk frihet som verhuvudtaget fanns genom att installera serber i alla hgre maktinstanser; polis, rttsvsende, etc. Hundratusentals kroater flydde i exil till delar av Europa, USA och mnga till Australien nr de insg detta under efterkrigstiden. D nmner jag inte de hundratusentals som han slaktade direkt i Bleiburg.

Men naturligtvis, det r Jasenovac som r viktigast.. Det r ju serbernas lidande som r viktigast alltid.

Kroat, my ass med andra ord.

Citat:
du vet inte vad du snackar om. den serbiska kommunistregimen i belgrad styrdes av en diktator som var kroat. det var frst efter hans dd serber brjade kra sin egen politik (vilket alla andra republiker ocks gjorde).

Serberna krde sin egen politik 1918-1941 och 1945-1990, oavsett frrdaren, mrdaren och slaktaren Tito.

Citat:
samma tudjman som frskte gra upp en deal med milosevic om hur man skulle dela bosnien? dr var mnga som stoppades i fngelse.. serber vgade inte ens g till kyrkan dr jag kommer ifrn. du vet vl om att de tyska och italienska beflhavarna klagade till sin verordnade att pavelic och hans trupper var barbarer? 2 miljoner tvivlar jag p men 700 000 skulle inte frvna mig om det var sant.

Det hr r just det jag pratade om nr det handlar om den trttsamma serbiska propagandan. 700.000 serber som mrdats r helt omjligt d 600.000 bor i Kroatien idag. Inte bara det, varfr fngslades Tudjman nr han hvdade annat? Varfr frbjd serbregimen i Belgrad alla bcker som skrevs av jugoslaver i exil som hvdade samma sak? Frklara grna? Vad dlja? Det r nmligen en av det strsta och mest effektiva serbpropagandan ngonsin. Allt fr att dlja sitt eget judehat samt sina egna koncentrationslger i Bosnien och i sjlvaste Belgrad dr man gasade judar. Judenfrei Belgrade, jo tack.

Citat:
det r sant att serberna hade sin egen marionettregering under andra vrldskriget. draza mihajlovic mrdade och slaktade muslimer och kroater fr att de stdde ustasa-regimen som mrdade serber. draza mihajlovic var faktiskt den de allierade stdde fram till att han brjade samarbeta med tyskarna mot partisanerna.

Wow, jag hller med dig fr en gngs skull.

Citat:
pavelic r fortfarande en kroatisk hjlte, och hans bild pryder mnga kroatiska hem n idag. alldeles fr mnga. (knns den meningen igen? :P )

Grejen r den att du har lite fel hr min bste grac. Pavelic r tvrtom vldigt hatad av de flesta kroater. De kroater som har dennes bild hemma har inte mnga jordgubbar i sklen om man sger s. Och de r inte mnga. Faktum r att mannen ses som en frrdare; dels fr att han slde sin sjl till Tyskland, dels fr att han sknkte Dalmatien till Mussolini. Ett svin med andra ord.

Jag har dock aldrig, hrt en serb tala illa om Draza Mihaljovic? Jag ser tom. hans bild p serbiska klubbar i Sverige.

Pavelic hittar du dock INTE p kroatiska klubbar, snarare i s fall bilder p andra kroatiska frihetskmpar; och det finns en del av dem.

Citat:
hur tror du att mnga serber levde under efterkrigsren? mnga som var med i cetnik-rrelsen fick fly landet fr att inte avrttas, folk vgade inte g till kyrkan, serber blev tvungna att ndra efternamn i makedonien, serber blev frtryckta i kosovo etc

Eh. Var man med i cetnik-rrelsen hade man all orsak till att fly? Likas om man var Ustase? Jag talar allts nu om oskyldiga kroater som inte accepterade Jugoslavien som stat, utan sg sig sjlva som kroater. Tito sg dessa som ett hot, och det var bara att antingen lmna landet eller d. Varfr skulle serber fly? Jugoslavien var ju ett land helt i deras tycke? Alla serber jag pratar med saknar "jugge". Du hittar kroater som sger samma sak, men min vn, dom r inte mnga dom...

Citat:
till att brja med s hade slovenien bttre ekonomi n kroatien.. s ta den historien ngon annanstans.

Que? Slovenien har alltid varit ett u-land jmfrt med Kroatien.

Citat:
kolla bara p bilderna av denna operation s r det inte s svrt att frst vad som hade hnt om folk hade stannat kvar. serberna fick inte med sig vrldsopinionen trots att detta var den vrsta etniska rensningen sedan andra vrldskriget i europa.

Vilka bilder? Klart som fan att det finns galningar i alla armr. Men operationen var vervakad av USA, som dessutom planerade aktionen. Amerikanska militrer var med ute p fronten. Det blev inte heller mycket till krig eftersom alla flydde tack vare propagandan. Och vadd vrsta etniska rensningen? Bosnien hade lngt vrre utrensningar organiserade av herr Mladic och Karadzic. Vrldsopnionen har ni ftt med er eftersom man idag jagar en helt oskyldig general(Gotovina) samtidigt som man tvingar Kroatien att inte bara ta hem alla serber igen, utan renovera deras frstrda hus. Nr ska serberna reperara alla de hus och broar de frstrde ren 1992-1995?

Citat:
har du ngra siffror p hur mnga som tervnt? alla r tilltna att komma hem i bde bosnien och kosovo om du inte visste det. kosovoalbanerna ker t o m bil genom serbien fr att komma till kosovo.

Har ej exakta siffror men kan skaffa och terkomma. Faktum r att majoriteten tervnt och fler r p vg. Och ingen rr eller trakasserar dom heller. Vi snackar flyktingar frn Bosnien(kroater och muslimer) som blivit bortjagade av serber, som bor i Kroatien just nu i dessa "kroatiska serbers" hus. Vart ska dessa ta vgen? De fr nmligen inte tervnda, och fr den delen r de eh vlkomna i "republika srpska"?
Citera
2005-08-13, 17:47
Medlem
qracs avatar
Citat:
Vilka drmmar om storserbien? Bste grac, du bara visar det jag ppekat i mitt senaste inlgg och som s mnga andra i denna trd ppekat; serber i allmnhet saknar verklighetsfrankring. Frga vilken bosnier, kroat, sloven eller alban s berttar dom grna. Ni sjlva dock har aldrig drmt om ett storserbien, dock s r ni alltid s snabba med att ppeka att delar av Kroatien och Bosnien r serbiska, fast dom aldrig varit det. Ni pekar p historiska hndelser och pstenden som inte alls stmmer, och som oftast skrivit av serbiska "historiker" i Belgrad. Jag kan dock lugna dig litegrann. Det blir aldrig ngot storserbien, s sluta vara bitter.
nu frgar dig; nr lades dessa planer fr ett storserbien fram? planer fr ett storalbanien har funnits sedan 1878 men fr ett storserbien har jag aldrig hrt talas om att det fanns ngra planer.

bde krajina och slavonien hade en majoritet av serber. dessa mnniskor ville inte vara en del av det nya landet kroatien, utan ville vara kvar i jugoslavien. kroatien antog grnserna det hade som republik och som tito kommit p dvs grnser som du sjlv sger r phittade.

Citat:
Vilket kvalificerat skitsnack. Har du ngot belgg p att "nstan alla lnder vill ha ett strre territorium". Vilka lnder syftar du p?
f se...
kroatien vill vl ha trieste :P
allas vrt sverige har krigat i flera omgngar fr att utka sitt territorium.
tyskland ww2
usa
ryssland
danmark och canada var vl i nyheterna hromdagen etc etc

kvalificerat.. knappast (det fattar vl vem som helst frutom du)
skitsnack.. definitivt inte.

Citat:
Haha, kosovska bitka my friend. Ni firar detta slag dr turkarna slaktade er snder och samman. Hur patetiskt r inte det? Vilka krig har ni "vunnit" frresten?
f se.. "vr arm" drog sig tillbaka, turkarnas arm drog sig tillbaka efter slaget. turkarnas arm frlorade sin ledare och tsar lazar dog ocks. de olika serbiska armerna drog sig tillbaka till sina respektive kungadmen. hade de blivit slaktade snder och samman s hade det inte funnits ngot kvar av dem och turkarna hade haft fritt fram nda till tvrtko's kungadme som inte hade skickat ngon strre arm.

googla upp balkankrigen s fr du svar p din dumma frga.

Citat:
Ja, men hur kom serberna till Bosnien och Kroatien d? Frklara grna i s fall. Visst, det blir vl det vanliga snacket om hur Kroatien och Bosnien alltid varit serbiskt...
en stor del kom dit (kroatien) under den tiden och en stor del fanns redan dr d. bosnien var serbiskt (jag kan dra upp kralj tvrtko om du vill?). 1848 visade invnarna vid kotor-bukten fingret t zagreb om du inte visste det.

Citat:
Det var han. Faktum r att Tito i allmnhet var en vldigt suspekt person. Rent officiellt var han kroat, och jag antar vl att svinet var det ocks, men dr var en rad omstndigheter kring denna mnniska som br ifrgasttas:

* En riktig kroat pratar kroatiska, inte serbiska som Tito gjorde.
* En riktigt kroat skapar inte en union tillsammans med det folk som orsakat dem mest lidande i historien; serberna.
* En riktigt kroat ser inte heller till att frnta Kroatien territorium, som Tito gjorde vid grnsdragningarna 1945, dr han gav Bosnien en utgng till det adriatiska havet samt sknkte Boka Kotorska till Montenegro. Halva kusten i Montenegro r fan kroatisk och har alltid varit det.

verlag var Tito skum, men han var vl kroat och kommunistsvinet trodde vl p att kamratskapet folket emellan skulle fungera. Dock s visste han att en vacker dag kommer kroaterna bl.a. att resa sig och inte orka med serbernas vlde lngre(precis det som hnde 1990), drfr sg han till att strypa all kroatisk frihet som verhuvudtaget fanns genom att installera serber i alla hgre maktinstanser; polis, rttsvsende, etc. Hundratusentals kroater flydde i exil till delar av Europa, USA och mnga till Australien nr de insg detta under efterkrigstiden. D nmner jag inte de hundratusentals som han slaktade direkt i Bleiburg.

Men naturligtvis, det r Jasenovac som r viktigast.. Det r ju serbernas lidande som r viktigast alltid.

Kroat, my ass med andra ord.
kroat var han vad du n sger.
om han hade varit s mycket proserbisk som du sger att han var s hade han vl inte tvingat serber i makedonien att anta makedonska namn, ltit albanerna ta ver kosovo etc. s mycket som kroater var undertryckta lika mycket var serber undertryckta.

invnarna av kotorbukten hade redan 1848 bett kroaterna att dra t helvete.

Citat:
Serberna krde sin egen politik 1918-1941 och 1945-1990, oavsett frrdaren, mrdaren och slaktaren Tito.
hade serberna krt sin egen politik s hade serber tminstone varit en stor minoritet i makedonien och kosovo hade minst varit 50/50.

Citat:
Det hr r just det jag pratade om nr det handlar om den trttsamma serbiska propagandan. 700.000 serber som mrdats r helt omjligt d 600.000 bor i Kroatien idag. Inte bara det, varfr fngslades Tudjman nr han hvdade annat? Varfr frbjd serbregimen i Belgrad alla bcker som skrevs av jugoslaver i exil som hvdade samma sak? Frklara grna? Vad dlja? Det r nmligen en av det strsta och mest effektiva serbpropagandan ngonsin. Allt fr att dlja sitt eget judehat samt sina egna koncentrationslger i Bosnien och i sjlvaste Belgrad dr man gasade judar. Judenfrei Belgrade, jo tack.
mnga siffror frn andra vrldskriget r uppblsta. jag menade inte heller att jag tror att 700 000 serber avrttades i jasenovac utan det hade inte frvnat mig om kroaterna avrttade 700 000 mnniskor och d rknar jag med judar, zigenare etc

hur mnga gnger mste man sga till dig att det inte var "serbregimen" som satte folk i fngelse? jugoslavien var en DIKTATUR fram till titos dd varefter det blev en skandalregim dr alla krde sitt eget race.

Citat:
Grejen r den att du har lite fel hr min bste grac. Pavelic r tvrtom vldigt hatad av de flesta kroater. De kroater som har dennes bild hemma har inte mnga jordgubbar i sklen om man sger s. Och de r inte mnga. Faktum r att mannen ses som en frrdare; dels fr att han slde sin sjl till Tyskland, dels fr att han sknkte Dalmatien till Mussolini. Ett svin med andra ord.

Jag har dock aldrig, hrt en serb tala illa om Draza Mihaljovic? Jag ser tom. hans bild p serbiska klubbar i Sverige.

Pavelic hittar du dock INTE p kroatiska klubbar, snarare i s fall bilder p andra kroatiska frihetskmpar; och det finns en del av dem.
qrac (slangstavning av kurac) tack
dvs hade pavelic varit som mihajlovic hade han varit kroaternas strste hjlte ngonsin?

mihajlovic hade ett serbiskt rike som prioritet nr 1 vilket r orsaken till att mnga anser honom vara en hjlte och d speciellt av de som bodde i bosnien, kroatien och sandzak.

Citat:
Eh. Var man med i cetnik-rrelsen hade man all orsak till att fly? Likas om man var Ustase? Jag talar allts nu om oskyldiga kroater som inte accepterade Jugoslavien som stat, utan sg sig sjlva som kroater. Tito sg dessa som ett hot, och det var bara att antingen lmna landet eller d. Varfr skulle serber fly? Jugoslavien var ju ett land helt i deras tycke? Alla serber jag pratar med saknar "jugge". Du hittar kroater som sger samma sak, men min vn, dom r inte mnga dom...
jag knner till flera serbiska familjer som titulerade sig som serber istllet fr jugoslaver som tvingades fly. jag har till och med slktingar som flytt av samma orsak.

mnniskor r ofta nostalgiska och ett land som efter kommunismen varit utsatt fr sanktioner och vars ekonomi dalat under s lng tid tycker nog det var bttre nr de hade rd till att kpa saker trots att de inte tyckte om politiken som frdes.

Citat:
Que? Slovenien har alltid varit ett u-land jmfrt med Kroatien.
du kan inte mena allvar!
slovenien som r med i eu skulle vara ett u-land jmfrt med kroatien? hahaha
slovenien hade bttre ekonomi n kroatien inom jugoslavien och efter. klyftan har till och med kat. bnp r inte allt nr det gller att mta ekonomin men nr det ena landet har dubbelt s mycket n det andra per capita s kan man NOG ta fr givet i vilket land mnniskorna lever bst.

du r vlkommen att ta fram siffror som visar att slovenien r och har alltid varit ett u-land jmfrt med kroatien. anstrng dig inte fr mycket fr du kommer aldrig att hitta ngra sdana siffror

Citat:
Vilka bilder? Klart som fan att det finns galningar i alla armr. Men operationen var vervakad av USA, som dessutom planerade aktionen. Amerikanska militrer var med ute p fronten. Det blev inte heller mycket till krig eftersom alla flydde tack vare propagandan. Och vadd vrsta etniska rensningen? Bosnien hade lngt vrre utrensningar organiserade av herr Mladic och Karadzic. Vrldsopnionen har ni ftt med er eftersom man idag jagar en helt oskyldig general(Gotovina) samtidigt som man tvingar Kroatien att inte bara ta hem alla serber igen, utan renovera deras frstrda hus. Nr ska serberna reperara alla de hus och broar de frstrde ren 1992-1995?
jaha... hur miste 3 fn-soldater livet nr usa vervakade allt? :P
det lter som en fredlig aktion dr man frstr hus, jag undrar vad som hade hnt om husens gare hade varit kvar? ja, just det de som stannade kvar blev ofta mrdade eller misshandlade, inte bara under operationen utan mnader eftert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in