2010-11-01, 21:30
Bannlyst
När kommer "Aha!"-upplevelsen som polisen pratade om?
Citera
2010-11-01, 21:35
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.O.A.D
När kommer "Aha!"-upplevelsen som polisen pratade om?
Den har kommit. Läs inläggen igår kl 20:41 och 20:43.
Citera
2010-11-01, 23:08
Medlem
Golonkas avatar
Har någon ens läst Per Gudmundssons inlägg på bloggen som mrpreben länkade till lite längre bak?

För sannolikt är det just så! Att det inte finns några bevis som håller i domstol, behöver inte nödvändigtvis betyda att de här stackars "oskyldiga" männen, som endast misstänkligjorts på grundval av att de praktiserar "fredens och kärlekens religion", inte varit sysselsatta med något som kunde åsamkat stor skada och kostat flera människoliv.

Är det bra att polisen ingriper tidigt och avvärjer ett allvarligt brott innan det gått så långt att man förlorar kontrollen över händelserna? Eller skall man vänta, samla bevis och ta dem efter brottets fullbordan bara för att stoppa in dem på kåken i tio år kanske? Till vilket pris då? 10 döda? 20? en dagisavdelning på utflykt? De här grabbarna spelar inte med samma uppsättning regler som vi. Inse det! Jag skiter i Guantanamo och CIAs alla hemliga tortyrfängelser, bara de håller skiten borta! Jag bryr mig föga om en waterboardad skäggmupp som planerat smälla av en bomb i något köpcentrum, flygplan eller tunnelbana. Hans integritet är noll och intet värd. Samma sak i fråga om rättigheter!

Jag är övertygad om att SÄPO och polisen inte dragit på den här aktionen utan att ha på fötterna. Sannolikt har man avvärjt ett konkret och reellt hot. Jag är tacksam för det!

Att Al-Shabbab rekryterar jihadister i Sverige är ett erkänt faktum. Att det finns "svenskar" bland högaktiva terrorister är också ett faktum. Att Sverige på flera håll på den internationella arenan deltar i insatser som är i konflikt med dessa gynnare är också ett faktum. Sverige som mål för terroraktioner är inte längre helt osannolikt. Lika bra att vi vänjer oss vid detta.

Tack polisen!
Citera
2010-11-01, 23:44
Medlem
Yorricks avatar
Läs bifogad hyperlänk:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Echelon_(data)

Efter ni har läst länken sätter ni in följande scenario i dagens Göteborg:
Den Brittiska delen av Echelon snappar upp en konversation på syriska som av deras datafilter bedöms så intressant att den brittiska underrättelsetjänsten kontaktar Säpo som i sin tur beordrar Göteborgspolisen att slå till mot syrianerna.

Mot en sån bakgrund står GBGpolisernas kryptiska uttalanden mer begripliga eftersom dom nog har mkt begränsad insyn om vad syrianerna faktiskt har ordat om i mail och i telefoner.
Eftersom Echelon är extremt hemligt kommer inte en käft att erkänna att " The Big E " har nåt med detta att göra.

Nej, jag är inte nån nojig konspirationsteoretiker på nåt sätt. Men detta luktar Echelon hela vägen.
Citera
2010-11-02, 00:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Har någon ens läst Per Gudmundssons inlägg på bloggen som mrpreben länkade till lite längre bak?

För sannolikt är det just så! Att det inte finns några bevis som håller i domstol, behöver inte nödvändigtvis betyda att de här stackars "oskyldiga" männen, som endast misstänkligjorts på grundval av att de praktiserar "fredens och kärlekens religion", inte varit sysselsatta med något som kunde åsamkat stor skada och kostat flera människoliv.

Är det bra att polisen ingriper tidigt och avvärjer ett allvarligt brott innan det gått så långt att man förlorar kontrollen över händelserna? Eller skall man vänta, samla bevis och ta dem efter brottets fullbordan bara för att stoppa in dem på kåken i tio år kanske? Till vilket pris då? 10 döda? 20? en dagisavdelning på utflykt? De här grabbarna spelar inte med samma uppsättning regler som vi. Inse det! Jag skiter i Guantanamo och CIAs alla hemliga tortyrfängelser, bara de håller skiten borta! Jag bryr mig föga om en waterboardad skäggmupp som planerat smälla av en bomb i något köpcentrum, flygplan eller tunnelbana. Hans integritet är noll och intet värd. Samma sak i fråga om rättigheter!

Jag är övertygad om att SÄPO och polisen inte dragit på den här aktionen utan att ha på fötterna. Sannolikt har man avvärjt ett konkret och reellt hot. Jag är tacksam för det!

Att Al-Shabbab rekryterar jihadister i Sverige är ett erkänt faktum. Att det finns "svenskar" bland högaktiva terrorister är också ett faktum. Att Sverige på flera håll på den internationella arenan deltar i insatser som är i konflikt med dessa gynnare är också ett faktum. Sverige som mål för terroraktioner är inte längre helt osannolikt. Lika bra att vi vänjer oss vid detta.

Tack polisen!

Tror du verkligen på att de hade blivit släppta, med eller utan bevis om SÄPO var säkra på att dessa var skyldiga? På ett eller annat sätt hade de hållts inlåsta.
Citera
2010-11-02, 01:14
Medlem
Jag känner personligen familjen som utsattes för övervåld av polisen, och de är verkligen inga "extrema islamister", de är troende muslimer inget annat. Precis som en kristen. De bär varken slöja, burka eller turban och barnen går i skola med goda betyg. Spelar fan ingen roll vilken bakgrund de har, det hade varit precis lika synd om en svensk familj hade blivit utsatt för detta för att sedan släppas fria.
Citera
2010-11-02, 01:18
Medlem
vonmansteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrpreben
http://gudmundson.blogspot.com/2010/10/dramat-i-goteborg-over-for-den-har.html

Medlem
Reg: Mar 2010
http://gudmundson.blogspot.com/2010/...r-den-har.html

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Per Gudmundson
Här lider det säkerhetspolisiära arbetet av ett strukturellt problem. Föremålen för insatsen, de gripna och deras familjer, kan tala ut i medierna, som mer än gärna förmedlar bilden av inkompetens, eller underliggande rasism i kåren, eller undfallenhet mot USA:s krig mot terrorismen eller behov att måla upp hotbilder i budgettider. Säkerhetstjänster, däremot, kan inget säga om varför de agerat som de gjort.

Men säkerhetspolisens arbetsmetod går ut på att förhindra brott. Det betyder att tillslag kan ske på ett så tidigt stadium att det aldrig hinner uppstå några bevis för brottslig verksamhet tillräckliga för en domstol. Det kan man tycka är obehagligt, som en försmak på en polisstat. Eller så kan man tycka det är tryggt, förstås. Men det är definitivt ett pedagogiskt problem.

De kommande dagarna kommer att visa upp en debatt efter känt mönster. Vissa debattörer kommer att säga att Säpo har muslimska hjärnspöken. De gripna kommer att bedyra sin oskuld. Enstaka debattörer, som undertecknad, kommer att säga att det är på tok för tidigt för att dra några specifika slutsatser om insatsen.

Det här är ett läge där man ska minnas Mohamed Moumou. "Säpo har förföljt mig i tio år", sade han till Dagens Nyheter. En gift fembarnsfar som jobbat som personlig assistent innan sjukskrivningen, varför skulle Säpo bry sig om honom? Det fanns ju aldrig några som helst bevis mot honom, och ändå blev han ständigt gripen eller kallad till förhör. Moumou visste vad han skulle säga för optimal effekt: "säkerhetspolisens intresse för honom beror på att han är praktiserande muslim".

Några år senare var han andreman för al Qaida i Irak.

Alltså nr två i fucking al Qaida!
Citera
2010-11-02, 02:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vonmanstein
Medlem
Reg: Mar 2010
http://gudmundson.blogspot.com/2010/...r-den-har.html

Citat:

Alltså nr två i fucking al Qaida!

Ja, och Hitler var vit Europé! Tänk!
Citera
2010-11-02, 03:29
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Varför retar det dig? Om de anhållna och nu släppta palestinierna är oskyldiga - vilket det mesta faktiskt tyder på att de är - så är det väl inte mer än rimligt att de får vad du kallar "sympatipoäng"? Det är självklart att man känner sympati med människor som utan egen förskyllan drabbas av allvarliga brottsmisstankar och behandlas på det sätt som de här personerna och deras familjer blev behandlade. Hade det retat dig till vansinne om det hade varit fyra (av födsel och härkomst) svenska familjer som råkat ut för samma sak? Det måste naturligtvis ha varit precis lika chockartat och skrämmande för dessa människor som det skulle varit för dig eller mig om vi eller några av våra nära anhöriga blivit utsatta för samma sak. Jag tycker alltså att din reaktion är en aning ologisk och missunsam.
Det retar mig därför att familjemedlemmarna är så slipade och försöker vinna maximalt med politiska poänger - och får det. En normal etniskt svensk familj hade aldrig gjort på det viset, utan visat förståelse för polisens arbete.

Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus

(Lite roligt, förresten, att du använder namnet på huvudguden i det gamla palestinska Ekron som ditt nick...)
Det glädjer mig att någon märker det.
Citera
2010-11-02, 04:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Det retar mig därför att familjemedlemmarna är så slipade och försöker vinna maximalt med politiska poänger - och får det. En normal etniskt svensk familj hade aldrig gjort på det viset, utan visat förståelse för polisens arbete.

Det glädjer mig att någon märker det.
det här är ju bara skitsnack. vem fan skulle visa förståelse för en sån här grej? om man nu inte är skyldig förstås.
Citera
2010-11-02, 10:08
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Hur vet du att medlemmarna av de här fyra familjerna är det minsta intresserade av att vinna några "politiska poäng"? De har bott här i 20 år och lever av allt att döma som helt vanliga, normala svenskar. Vad är det för "politiska poäng" de skulle vara intresserade av att vinna?

När det gäller hur en "normal etnisk svensk familj" skulle reagerat på att attackeras av maskerade, svartklädda och beväpnade män som slår sig in i deras bostad nattetid och sedan gripas och släpas iväg (även de små barnen) utan någon förklaring - och sedan oskyldiga anklagas för grova brott - så är jag helt övertygad om att deras reaktion skulle ha blivit exakt densamma som de nu drabbade familjernas. Vi har sett åtskilliga exempel på det i tidigare fall då människor (etniska svenskar) blivit oskyldigt anklagade för brott. De har knappast haft någon "förståelse för polisens arbete" utan krävt både upprättelse, ursäkter och skadestånd. Och i det här fallet handlar det alltså inte bara om att man utsatts för brottsanklagelser, utan om att hela oskyldiga familjer utsatts för ett ytterst bryskt polisingripande. Varför skulle det upplevas som mindre upprörande och kränkande för de drabbade?
Senast redigerad av Pethrus 2010-11-02 kl. 10:45.
Citera
2010-11-02, 13:45
Medlem
Golonkas avatar
Såg ett inslag på nyheterna för någon dag sedan där två av de misstänkta försökte finna en anledning till varför de plockades in som terrormisstänkta....

De hade pratat i mobiltelefon och en av dem hade sagt till den andre att han hade en "sprängande huvudvärk" och det var alltså det man trodde låg till grund för polisens misstankar om att man var på g med att tända luntan i Göteborg...

Men Gud så SYND om dessa hedersmedborgare! Så uppenbart MISSFÖRSTÅDDA och FÖRFÖLJDA de är på grund av sin härkomst...

Varför har polisen ens medhörning på de där gubbarnas telefonsamtal? Har man verkligen tid och resurser att hålla koll på varenda skäggmusslas telefondialoger?

Är det en automatiserad avlyssning typ Echelon, som tidigare spekulerats om, så håller inte ens det som förklaring, därför att Echelon reagerar på vissa uttryck och det i sin tur triggar en djupare analys av vad som sägs/skrivs. Det räcker liksom inte att man ringer en kompis och berättar att man skall käka Sprängd Anka till middag för att de svarta helikoptrarna ska börja hovra ovanför bostanden....

Beträffande de här gubbarnas "vanlighet" så finns det uppgifter rörande de där skägglurkarna som smällde in i Twin Towers, att de under sin tid i Europa och USA inte uppvisat några yttre tecken på religiös pietism. Snarare gick man på stripp-barer, krökade till och betedde sig som folk gör mest för att smälta in och undvika uppmärksamhet. Folk som kände de där grabbarna före de bestämde sig för att flyga trafikflygplan enkel resa utan landningsrutiner, blev mycket förvånade av att dessa kopplades till religiöst betingade självmordsattacker.

Sådana här agenter är sleepers, de lever utan att sticka ut, utan att märkas. Inte ens deras egna familjer vet vilka de egentligen är. Allt är en cover-up intills det är dags att spänna på sig bombbältet och dra ut i jihad.

I Sverige går det inte för sig att dra en luva över fejjan folk, köra ut dem i någon förhörs-gulag och hooka upp pungen på ett bilbatteri tills man får alla svaren. Och har åklagaren inga bevis som håller för häktning, så släpps man. Misstanken kvarstår, säger polisen. Så är det. De där grabbarna är inte friska, det är jag helt övertygad om!

"Sprängande huvudvärk"..... Jomenvisstja, så är det naturligtvis! SÅ klantiga är ju verkligen svenska poliser!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in