2010-11-01, 11:50
Medlem
Kariminells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slowmedown
Ja för att en hängning och ett bombhot är ju precis samma sak....
Principen är densamma..
Citera
2010-11-01, 14:23
Medlem
[quote=AbrahamLincoln] massa text..

Ojojoj.... Där slog du huvudet på spiken!! Du har ju helt rätt...

Jag blir sugen att själv dra, precis som du gjort, för du faceade verkligen hur det är!!
Citera
2010-11-01, 15:15
Medlem
Citat:
De fyra misstänktes för att ligga bakom hotet att detonera en bomb i lördags i centrala Göteborg. Uppgifter pekar på att målet kan ha varit Danske Bank och Danska generalkonsulatet på Östra Hamngatan 13, mitt emot köpcentrumet Nordstan.
– Vi har inga kommentarer och kan inte berätta något, säger Rickard Linderoth, kommunikationschef på Danske Bank.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8050213.ab
Citera
2010-11-01, 15:59
Medlem
warpmans avatar
Klart som korvspad att de kulturberikande herrarna är upp över kroknäsorna insyltade i terrorhotet. Skicka hem till fädernesland tillsammans med familjer. Bums!!
Citera
2010-11-01, 16:17
Medlem
Mogrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warpman
Klart som korvspad att de kulturberikande herrarna är upp över kroknäsorna insyltade i terrorhotet. Skicka hem till fädernesland tillsammans med familjer. Bums!!
Jag tror snarare att det är Säpo som är en säkerhetsrisk och ett hot mot landet. När Säpo ingriper är det alltid med största buller och bång. Några bevis presenteras aldrig. Hemligt heter det. En tid senare har allt runnit ut i sanden. Finns det någon mer inkompetent organisation?
Citera
2010-11-01, 16:33
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warpman
Uppenbarligen håller inte åklagaren med dig. Det verkar för övrigt vara som jag trodde. Åklagaren har helt underkännt polisens "bevisning", men polisen tror tydligen fortfarande att de är skyldiga. Detta förklarar polisen tvetydiga agerande.
Citera
2010-11-01, 16:44
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Uppenbarligen håller inte åklagaren med dig. Det verkar för övrigt vara som jag trodde. Åklagaren har helt underkännt polisens "bevisning", men polisen tror tydligen fortfarande att de är skyldiga. Detta förklarar polisen tvetydiga agerande.
Ja, detta verkar vara ett pinsamt fiasko.

Det retar mig till vansinne att de anhållna och sedan släppta palestinierna plockar maximalt med sympatipoäng i kvällspressen.
Citera
2010-11-01, 17:05
Medlem
Någon som orkar med cliffnotes från tråden?
Citera
2010-11-01, 17:21
Medlem
hela grejen måste ha varit planerad av USA för att blåsa eld i terrorhotet och rättfärdiga deras krig och för att européerna ska fortsätta stödja dem.
Citera
2010-11-01, 18:10
Medlem
http://gudmundson.blogspot.com/2010/...r-den-har.html

Citat:
Ursprungligen postat av Per Gudmundson
Här lider det säkerhetspolisiära arbetet av ett strukturellt problem. Föremålen för insatsen, de gripna och deras familjer, kan tala ut i medierna, som mer än gärna förmedlar bilden av inkompetens, eller underliggande rasism i kåren, eller undfallenhet mot USA:s krig mot terrorismen eller behov att måla upp hotbilder i budgettider. Säkerhetstjänster, däremot, kan inget säga om varför de agerat som de gjort.

Men säkerhetspolisens arbetsmetod går ut på att förhindra brott. Det betyder att tillslag kan ske på ett så tidigt stadium att det aldrig hinner uppstå några bevis för brottslig verksamhet tillräckliga för en domstol. Det kan man tycka är obehagligt, som en försmak på en polisstat. Eller så kan man tycka det är tryggt, förstås. Men det är definitivt ett pedagogiskt problem.

De kommande dagarna kommer att visa upp en debatt efter känt mönster. Vissa debattörer kommer att säga att Säpo har muslimska hjärnspöken. De gripna kommer att bedyra sin oskuld. Enstaka debattörer, som undertecknad, kommer att säga att det är på tok för tidigt för att dra några specifika slutsatser om insatsen.

Det här är ett läge där man ska minnas Mohamed Moumou. "Säpo har förföljt mig i tio år", sade han till Dagens Nyheter. En gift fembarnsfar som jobbat som personlig assistent innan sjukskrivningen, varför skulle Säpo bry sig om honom? Det fanns ju aldrig några som helst bevis mot honom, och ändå blev han ständigt gripen eller kallad till förhör. Moumou visste vad han skulle säga för optimal effekt: "säkerhetspolisens intresse för honom beror på att han är praktiserande muslim".

Några år senare var han andreman för al Qaida i Irak.
Citera
2010-11-01, 18:52
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Det retar mig till vansinne att de anhållna och sedan släppta palestinierna plockar maximalt med sympatipoäng i kvällspressen.
Varför retar det dig? Om de anhållna och nu släppta palestinierna är oskyldiga - vilket det mesta faktiskt tyder på att de är - så är det väl inte mer än rimligt att de får vad du kallar "sympatipoäng"? Det är självklart att man känner sympati med människor som utan egen förskyllan drabbas av allvarliga brottsmisstankar och behandlas på det sätt som de här personerna och deras familjer blev behandlade. Hade det retat dig till vansinne om det hade varit fyra (av födsel och härkomst) svenska familjer som råkat ut för samma sak? Det måste naturligtvis ha varit precis lika chockartat och skrämmande för dessa människor som det skulle varit för dig eller mig om vi eller några av våra nära anhöriga blivit utsatta för samma sak. Jag tycker alltså att din reaktion är en aning ologisk och missunsam.

(Lite roligt, förresten, att du använder namnet på huvudguden i det gamla palestinska Ekron som ditt nick...)
Senast redigerad av Pethrus 2010-11-01 kl. 18:56.
Citera
2010-11-01, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Varför retar det dig? Om de anhållna och nu släppta palestinierna är oskyldiga - vilket det mesta faktiskt tyder på att de är - så är det väl inte mer än rimligt att de får vad du kallar "sympatipoäng"? Det är självklart att man känner sympati med människor som utan egen förskyllan drabbas av allvarliga brottsmisstankar och behandlas på det sätt som de här personerna och deras familjer blev behandlade. Hade det retat dig till vansinne om det hade varit fyra (av födsel och härkomst) svenska familjer som råkat ut för samma sak? Det måste naturligtvis ha varit precis lika chockartat och skrämmande för dessa människor som det skulle varit för dig eller mig om vi eller några av våra nära anhöriga blivit utsatta för samma sak. Jag tycker alltså att din reaktion är en aning ologisk och missunsam.

(Lite roligt, förresten, att du använder namnet på huvudguden i det gamla palestinska Ekron som ditt nick...)

+1

Hade dessa personer varit skyldiga det minsta hade de för det första inte blivit släppta och för det andra så är bombhotet över när de är släppta ?? Borde inte bombhotet öka när de är släppta istället för att försvinna ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in