2010-05-21, 19:10
Medlem
Ansökan på eget initiativ.
Jag har svårt för att utforma en rubrik + inledning till ett jobb som jag söker på eget initiativ och undrar om ni kunder hjälpa mig lite.

Rubrik:
Jag läste i "ansökningsboken" att rubriken är viktig i sig för att sticka ut direkt. Tyvärr gav de inga exempel på de jobb som ligger inom mitt sökområde och undrar om ni kan hjälpa mig med det.
Så istället för att skriva som de flesta gör "Ansökan till tjänsten som X" så ska man istället skriva tex:

Kock - Matglad kock söker ny krydda i arbetslivet.
Snickare - Noggrann snickare vill bygga vidare på yrkeslivet.
Chaufför - Pålitlig chaufför vill få skjuts på karriären.

Dessa är de områden jag kommer söka inom och behöver en intro till.
Lagerjobb - noggrann, social, effektiv, god fysik
Personlig assistent – lugn, flexibel, lyhörd
Bensinmack – driven, ansvarsfull, serviceinriktad
Mataffär – Lagspelare, noggrann
Restaurangbiträde – stresstålig, jobba i team,
Teknik affär – snabblärd, nyfiken, kreativ
Byggingenjör – snabblärd, nyfiken, kreativ

Alternativ rubrik
Eller föredrar ni något i still med detta istället?
Ansvarsfull och serviceinriktad person finns till er förfogan.
Har ni plats för en noggrann och serviceinriktad person?

Inledning
Jag har lite svårt att specificera varför jag söker hos dem och varför de ska anställa mig.
Detta har jag kommit på hittills:

Är ni ett företag som efterfrågar seriös samt målinriktad personal är jag er man för jobbet.
Eftersom arbetet utgör så stor del av den dagliga tillvaron är jag mån om att hitta ett arbete som ger mig tillfredställelse vad gäller utmaningar samt ansvarstagande, vilket jag anser mig finna hos er.
Mina erfarenheter inom...
Citera
2010-05-22, 18:29
Medlem
Går det bra om jag skickar in ansökan nedan med mitt CV om jag söker sommarjobb. Jag skriver inget personligt brev eftersom jobbet är inte ut annonserat.

Hej,
Jag heter Xxxxxx, Xxxxx, är 19 år och söker efter ett sommar- eller extrajobb. Eftersom jag tar studenten den 4 juni så tänkte jag ifall ni har ett jobb tillgänglig. Jag kommer att vara tillgänglig från och med den 5 juni och framöver tills högskolestudierna börjar.

Med Vänliga Hälsningar
Xxxxxxxxxx, Xxxxxx
Citera
2010-05-24, 18:29
Medlem
Ok, då provar jag något annat istället.
Vad ska jag säga när går till företaget/butiken och ska lämna en spontanansökan?
Vad säger jag i telefon när jag ska följa upp?
Citera
2010-06-09, 18:08
Medlem
Thedoits avatar
Har en fråga angående det personliga brevet. Jag har just avslutat praktik i en butik och undrar därmed om detta ska stå som referens i personliga brevet eller i CVet?
Jag har fått kassa erfarenhet från detta och kundbemötande. Borde man smyga med det i det personliga brevet eller ska det va ensamt in CVet?

Mvh
Citera
2010-06-10, 07:22
Medlem
loafmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thedoit
Har en fråga angående det personliga brevet. Jag har just avslutat praktik i en butik och undrar därmed om detta ska stå som referens i personliga brevet eller i CVet?
Jag har fått kassa erfarenhet från detta och kundbemötande. Borde man smyga med det i det personliga brevet eller ska det va ensamt in CVet?

Mvh

Givetvis ska du skriva med detta i ditt personliga brev. Att ha erfarenhet från framförallt kundbemötande är viktigt precis överallt. Det är alltid bra att skriva lite om vad man sysslat med tidigare och ens erfarenheter från detta.
Citera
2010-06-10, 14:04
Medlem
Jag har i mitt CV angett att jag fick två stipendier när jag tog examen. Tycker ni det blir lite för skrytsamt om jag på ett bra sätt lyckas smyga in det i mitt personliga brev också? Eller blir det för mycket?
Citera
2010-06-15, 14:20
Medlem
Hej!

Håller på med ett nytt personligt brev nu och jag har försökt
ändra helt på mitt vanliga skrivsätt vilket inte är det lättaste.

Kom nyss i skrivande stund på att det i mina ögon ser bra ut
att sprida ut mina "personliga egenskaper" i brevet istället
för att skriva typ "Vem är då jag? Är en stresstålig, plikttrogen,
ansvarsfull blablabla".

Alltså, om jag i en mening förklarar att jag är redo att flytta
för att få jobb nämner fint och lätt att jag är målmedveten
och prioriterar saker framför ex vänner. Och sen i en annan
mening läggs en annan egenskap ut.

Vad tycker ni tangentriddare, är det en bra idé eller bara fånigt?
Om ni förstår alltså
Citera
2010-06-16, 21:03
Medlem
zorb89s avatar
Måste bara tacka alla i tråden som bidragit!

Skickade mitt nya PB till en som är väldigt duktig på svenska skrifter m.m för att se om hon hade något att ge kritik på och hon tyckte det såg stålande ut och hade inte kunnat ändra på något för att få det bättre Har suttit och ändrat det i 2 dagar med hjälp av tips härifrån
Citera
2010-07-05, 17:35
Medlem
DonHarlees avatar
Jag vill söka ett jobb på en subway liknande restaurang och ar utformat ett personligt brev med hjälp av min far. Förmodligen har han ändrat alltförmycket då jag ser svenska grammatiska fel, misstänker att det är för formellt för tjänsten samt kanske för långt. Skulle uppskatta om ni kunde ge synpunkter!

Hej!
Härmed söker jag den utannonserade tjänsten som säljare hos er. En person som har bidragit till att vill söka tjänsten hos er, äxxxxxxxx xxxxxx. När hon tidigare har beskrivit för mig om ert företag, blev jag blev jag mycket intresserad av att få möjlighet att arbeta hos er. Jag tror nämligen att tjänsten passar mig, eftersom jag är en väldigt glad och utåtriktad kille som dessutom är väldigt intresserad av matlagning.

Jag är mycket serviceinriktad och hoppas därför att kunna bidra hos er genom att jag gärna utför ett arbete som gör kunden nöjd och förhoppningsvis även får samma kund att återkomma. Matlagning har alltid varit en stor del i mitt liv. Såväl min mamma och min pappa, är nämligen väldigt intresserade av matlagning. Dessutom har jag under hela min uppväxt regelbundet rest till olika resmål med min familj och därför fått ta del av många olika matkulturer. Jag tycker naturligtvis även själv om att tillaga mat, framförallt kanske när jag får göra det åt någon annan.

Nyligen återkom jag till Sverige efter år som utbytesstudent i USA. Året som utbytesstudent har fått mig att växa på många olika sätt. För det första är min engelska flytande i både skrift och tal. För det andra anser jag mig blivit mycket ansvarsfull och van med att hantera ovana och nya situationer. Det tror jag är två egenskaper som är viktiga i ett serviceyrke. Därutöver beskriver mina kompisar och föräldrar mig som att vara flexibel, ambitiös, noggrann och mogen för min ålder. Detta är egenskaper som bl.a. syns i mina tidigare gymnasiebetyg, eftersom jag har fått högsta betyg i nästan alla ämnen.

Därför är min förhoppning att nu kan hitta ett deltidsarbete hos er, ett arbete som jag även kan kombinera med mina studier. Det arbete som jag främst är intresserad av hos er är det som benämns deltidstjänst. Jag har ett läsår kvar på mina gymnasiestudier, dvs. studier på det s.k. ”xxxxxxx-programmet” och som jag studerar på xxxxxxskolan i xxxx.

Jag har under hela min uppväxt sysslat med någon form av lagsport. Under mitt år i USA spelade jag bl.a. amerikansk fotboll och jag har tidigare spelat fotboll och ishockey. Av mina erfarenheter från lagsporter tror jag mig förstå och tillämpa egenskaper som lagarbetet och att få saker gjort tillsammans med andra.

Förutom att behärska både svenska och engelska perfekt i både tal och skrivet talar jag och skriver spanska utan problem. Förutom detta kan jag även tala och förstå till viss del franska och italienska. Jag tror därför att mina kunskaper i olika språk skulle kunna på ett eller annat sätt komma till nytta i arbetet som säljare.
Jag ser fram emot att möta er och svara på fler frågor vid en eventuell intervju!
Vänliga hälsningar
xxxxx
Citera
2010-07-16, 00:13
Medlem
KingRats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ufotroende
Jag har i mitt CV angett att jag fick två stipendier när jag tog examen. Tycker ni det blir lite för skrytsamt om jag på ett bra sätt lyckas smyga in det i mitt personliga brev också? Eller blir det för mycket?

Jag skulle personligen inte lägga så extremt mycket fokus på det i brevet, men försöka använda det ändå. Rekommenderar att du försöker få in det som tyngd och exemplifiera med detta när du beskriver dig själv med positiva egenskaper, för att undvika att bara rabbla positiva grejer om sig själv utan någon grund, om du förstår hur jag menar?

ett halvkrassligt exempel kan vara: " som mina stipendium beskriver, är jag bla bla bla och bla bla bla..."

fattar du?
Citera
2010-07-26, 20:48
Medlem
huggans avatar
Ska söka till skidguide/hotellpersonal. Vad tycks? Vad bör jag ändra på? Är inte jätte tidigt ute hos er, då jag ska skicka in detta imorn EM. Om någon hinner får ni gärna tycka till om vad jag bör ändra på.

_

Sture Karlsson
Blabalbalgatan 3
666 66 Heaven
Telefon: 0731-66 66 66
Mail: sturekalrsson@hotmail.com
Född: 19xx-xx-xx

Jobbansökan – Guide (1)
- Hotellpersonal (2)
Efter att ha läst på eran hemsida blev jag genast intresserad av att jobba hos Er,
så jag kastar härmed en stor bunt motivation Ert håll. Fångar Ni?

Efter att ha studerat Turism & Reseliv på *skola* i ett år, där jag tog examen i slutet av maj 2010, började jag efter två dagar jobba på *hotellnamn* i *stad* där jag idag jobbar som receptionist.

Jag vill nu vidare i världen och jag vill göra det med Er!
Jag är en väldigt positiv och glad person som gillar och är duktig på att bemöta människor med ett gott värdskap. Jag har bra samarbets- och initiativförmågor, gillar och är motiverad för att lära mig nya saker.

Har under mina år åkt mycket skidor och har detta som ett av mina största intressen, att få möjligheten att kombinera detta med jobb är en chans jag inte vill missa. Åker iväg minst en gång per år med kompisar för att åka skidor på olika ställen i Europa.

Jag hoppas att jag har väckt Ert intresse och jag ser fram emot ett personligt möte där jag kan berätta mer om mig själv.

Med vänliga hälsningar

Sture Karlsson
Citera
2010-08-23, 23:49
Medlem
Skulle behöva en liten spark till starten av mitt personliga brev, jag ska de kommande dagarna gå runt och lämna ut mitt cv samt ett personligt brev.

Ska gå ut till mataffärer av lite större kaliber i stockholm och lämna ut dom.

Har därför itne sett någon annons på nätet eller i tidningen eller så, någon som skulle kunna komma på någon snitsig inledning för detta? eller iallafall lite inspiration.
Jag söker alltså jobb ute på golvet eller i kassan t.ex. i dessa affärer.

Ska också söka till diverse klädaffärer men inte använda samma personliga brev.

Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in