2010-06-13, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
2 års högskolematematik innebär inte att du kan ett dugg om matte. Finns det ingenting innanför pannbenet så hjälper inte ens 10 år högskolematematik.
Ett G motsvarar en godkänd utbildning dvs det som inspektören kräver. Är du villig att betala själv elevernas kostnad om du vill utbilda dom till VG eller MVG? Vill du inte det så är du inget annat än en simpel utsugare som vägrar att inse fakta. Har du frågat eleverna om dom vill utbilda sig till VG eller MVG? Kommer det att synas i deras körkort att du har utbildat dom till VG eller MVG?
Om inte hur i helvete ska dom då kunna visa det för en arbetsgivare?

Ursäkta mig men jag glömde att du aldrig frågar hur långt dom vill bli utbildad. Det har du själv sagt eftersom du varken frågar dom eller ifrågasätter din egen kompetens om du får en elev som behöver många lektioner. Om eleven misslyckas på första uppkörningen så innebär det inte att det är fel på eleven. Varför tror du det? Det kan vara en inspektör som har en dålig dag. Det kan även vara en körskollärare som saknar rätt kompetens att bedöma eleven rätt.

Suck. Som vanligt inget vettigt. Tala nu om var i tråden jag fallerade v.g. matematikkunskaper. Eller var det, precis som all annan dynga du snackar, bara löst prat utan substans? Lycka till med att gå igenom ett par års högskolematte utan att förstå matte...

Om man utbildar elever till den grad att man ligger på gränsen så ger man en dålig utbildning. Nu är ni visserligen två personer som anser att sambandet hög godkännandeprocent = dålig utbildning medan låg godkännandeprocent = bra utbildning, men ni är tämligen ensamma om detta synsätt.

En anledning till att ha en liten marginal på sin utbildning istället för att försöka pricka minimigränsen är att de flesta elever kör aningen sämre på uppkörningen pga stress, nervositet osv. Det kallas för överinlärning. Men enligt dig är överinlärning=utsugeri. Det skulle aldrig falla mig in att låta mina barn gå i en skola med en så dålig utbildning att hälften får IG i betyg första terrminen, vare sig det gällert låg-, mellan-, högstadiet eller en körskola. Men, men, fortsätt du tänka att låg procent=billigt=bra om du vill. Du förstår ju inte bättre.
Citera
2010-06-14, 14:36
Medlem
KTNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustN
Så ni som håller på med körkortet, varför vänta om ni känner er redo? Testa hellre en uppkörning och om ni inte klarar det så kan ni ju ta ett par lektioner till. Men då vet ni lite hur det funkar och behöver inte alls vara lika nervösa till den dagen ni tar kortet.

Eller så tar man de två extra lektionerna direkt och klarar uppkörningen på första försöket. Jag hade då inte lagt ut över tusenlappen för att chansa på uppkörningen, bortkastade pengar.
Citera
2010-06-14, 15:46
Medlem
Hellles avatar
ÄNTLIGEN!! efter 26.000kr, och en misslyckad uppkörning förra månaden klarade jag det!!

Fick samma inspektör som förra gången, så var asnervös, hade säkert 5-7 motorstopp (som jag annars aldrig har och inte hade förra gången heller), och hade även en planerad flyktväg där jag hade handen redo på dörrhandtaget för att så fort jag hörde "tyvärr hellle..." så skulle jag bara öppna dörren, smälla igen den och gå iväg och aldrig mer komma tillbaka

men han sa att jag var godkänd ist, medans mitt hjärta bultade och jag var redo att börja lipa för ännu en misslyckad körning.... men nej, tydligen så var det min räddning att han kört med mig innan, så han visste att mina motorstopp och mina backningar var ok, och att jag bara var nervös!

Fick göra en parkering, lite pinsamt då han tydligen sagt att jag skulle parkera brevid, eller mellan två bilar, men hörde inte det och parkerade på en plats där det var helt tomt runtom.
Fick packa runt ett gathörn när det var en bil som ville svänga in samtidigt som det var vägarbete precis brevid med en stor traktor och en fet jordhög som täckte halva vägen.
Körde gatukorsningar, cirkulationsplatser, motorväg, motortrafikled, infarter och landsväg, samt självständig körning mot mål, förutom alla motorstopp så gick det väl bra...

Min lärare satt i baksätet under hela färden också, jag ville ha henne där. Körde skolans bil också.. en volkswagen (Polo tror jag)

När jag kände att jag gjorde något fel så kommentera jag det direkt typ "oj nu låg jag lite för nära kanten...eller oj där bromsade jag visst lite kraftigt.."

just ja, på parkeringen när jag skulle köra ut från den, så missade jag totalt att det kom en bil från höger och hade kanske kört in i motorhuven på den, men han panikbromsa tack och lov (var väl ca 1-2 meter ifrån, men vafan...han sa inget om det tackolov)

så när vi var tillbaka på vägverket så såg jag ut såhär och min lärare mera
Sen blev det mer jag:
och min lärare:

Fyfan vilken lättnad! efter jag kört tillbaka till körskolan fick jag cykla tillbaka i spöregn i bara t-shirt och jeans (det var soligt en timme tidigare) ..men sket i det för var så sjukt glad ändå!
Citera
2010-06-14, 16:12
Medlem
Get A Lights avatar
Nu behöver jag hjälp grabbar!

Har kört upp 2 gånger, har inte kört mycket privat och inte på någon skola heller, skulle bara testa och se hur det var, 1a gången fick jag 8 fel, bl.a parkering, gatukorsning(högerregel), miljökörning osv.

2a gången klarade jag mig undan med sen planering/avsökning, hastighet och att jag hade missat en högerregel (däremot visste om jag högerregeln och nämnde att det var högerregel där samt nästa korsning).

Nu till mitt problem:
Jag behöver veta lite hur jag ska tänka kring planeringen och avsökningen!?
Trafik.int. tätort: 4 och landsväg: 2.

Jag körde upp i Kalmar för den delen.
Citera
2010-06-14, 16:56
Medlem
Dihlens avatar
Kuggade min första uppkörning idag...

Men det var mitt fel så, jag förstår varför.

Blev underkänd på manövreringen av bilen, då han tyckte att jag la i ettan i rondeller när jag inte behövde det.

Känner inget agg mot Vägverket, mer än att jag tycker att han kunde skärpt sig och varit mer pedagogisk. När jag gjorde fel sa han typ rätt ut med barsk ton "Visa nu hur man kör som en normal person", det ledde till att jag blev tusen gånger nervösare och körde över en stopplinje så han fick ingripa.

Jaja.. uppkörning nr 2 på torsdag.. då måste det gå bättre annars blir jag barskrapad.
Citera
2010-06-14, 17:00
Medlem
Att köra upp är en jävla plåga minst sagt :P Inte mycket som är värre än det haha
Citera
2010-06-14, 17:27
Medlem
Hellles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dihlen
Kuggade min första uppkörning idag...

Men det var mitt fel så, jag förstår varför.

Blev underkänd på manövreringen av bilen, då han tyckte att jag la i ettan i rondeller när jag inte behövde det.

Känner inget agg mot Vägverket, mer än att jag tycker att han kunde skärpt sig och varit mer pedagogisk. När jag gjorde fel sa han typ rätt ut med barsk ton "Visa nu hur man kör som en normal person", det ledde till att jag blev tusen gånger nervösare och körde över en stopplinje så han fick ingripa.

Jaja.. uppkörning nr 2 på torsdag.. då måste det gå bättre annars blir jag barskrapad.

har alltid kört 2an i rondeller, 1an i någon sekund, ifall jag varit tvungen att stanna innan, byter snabbt till tvåan igen medans jag svänger, så tänkt att det nästan är regel, 3an går för fort, och med 1an blir det ju för långsamt, jag blev inte godkänd första gången jag körde upp eftersom jag bland annat kört för långsamt i en rondell och därav hindrat bakomvarande trafik
Citera
2010-06-14, 17:54
Medlem
Dihlens avatar
Kommer jag absolut inte glömma till nästa gång...
Citera
2010-06-14, 18:15
Medlem
Jag har teori på måndag nästa vecka, och körningen på onsdagen nästa vecka. Känner mig ganska säker men fett nervös nu när man sitter och läser här . Och här tog de slut på historierna snälla skriv mer
Citera
2010-06-14, 23:04
Medlem
qazqas avatar
Teori på Onsdag och uppkörning på Torsdag, några sista tips innan jag ägnar all min tid på bonniers trafikskola 09 samt teo2010 programmet.
Citera
2010-06-15, 01:52
Medlem
Johan_08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qazqa
Teori på Onsdag och uppkörning på Torsdag, några sista tips innan jag ägnar all min tid på bonniers trafikskola 09 samt teo2010 programmet.
Mitt tips är väll att man inte är ute efter att bara svara rätt på Bonniers frågor, utan att förstå hur dom menar och hur det fungerar i praktiken.
Citera
2010-06-15, 11:43
Medlem
Lawlines avatar
Ett G motsvarar en godkänd utbildning dvs det som inspektören kräver. Vet inte vad du inte förstod med detta men du verkar ha stora problem med dina kunskaper i alla fall.

När man har utbildat till G så innebär det inte att man ligger på gränsen. Då har eleven fått så pass mycket utbildning så att dom klarar uppkörningen. Överinlärning = utsugeri är när man utbildar dom till VG eller MVG. Du har själv sagt att du utbildar till VG och MVG = överinlärning. Här gäller det att kvalitetssäkra körskolan så alla utbildar till samma kvalité vilket inte sker idag.

Citat:
Det är ren rappakalja att skolor skulle ha en intern överenskommelse om x antal lektioner innan uppkörning och du har inga som helst belägg för ditt infantila påstående.

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9912/25/kartell.html
Citat:
Får böta för kartellbildning

Körskolorna i Luleå hade hemliga kartellmöten för att bestämma priset på körkortsutbildningen. Kartellen avslöjades för två år sedan men de fem körskoleägarna nekade. Nu har en i gruppen erkänt. Tage Vågelinds trafikskola erkände i tingsrätten och dömdes nyligen för brott mot konkurrenslagen. De övriga fyra förnekar fortfarande. Det var för två år sedan som den hemliga kartellen avslöjades. Den sjätte bilskolan i Luleå, Twins trafikskola, höll sig utanför och höll lägre priser.

Blev utesluten

Men Twins ägare Stefan Strandljung betraktades som illojal och motarbetades av konkurrenterna. I samma veva uteslöts han ur branschorganisationen Sveriges Trafikskolors Riksförbund där de andra Luleskolorna är medlemmar. Kartellen träffades regelbundet under flera års tid för att bestämma prissättningen. Konkurrensverket stämde de fem trafikskolorna men vid förhandlingen i Stockholms tingsrätt var det bara en som erkände.

Böter på 10 000 kronor

Tage Vågelinds trafikskola dömdes till 10 000 kronor i böter, samma belopp som Konkurrensverket yrkat på. De fyra körskolor som fortfarande nekar till brott får sitt ärende prövat på nytt i vår. Konkurrensverket yrkar på 30 000 kronor i böter vardera för Ninas Trafikskola och för PO:s trafikskola och 20 000 kronor för Börjes Trafikskola och för Ivars Trafikskola.

Finns det överenskommelser om priset så finns det garanterat överenskommelser om antalet min lektioner. Du påstår själv att den andra körskolan bedömer som du gör.

http://smdb.kb.se/catalog/id/003193631
Citat:
Svensk reportageserie från 2005 Detta avsnitt: Insider låter en yrkeschaufför testa ett antal svenska trafikskolor. När den ena trafikskolan berömmer chaufförens utmärkta körning, kräver den andra att han ska ta 20 lektioner innan han ens kan börja tänka på uppkörning. Frågan är om körskolor medvetet lurar sina elever att ta onödiga körlektioner. Insider har uppmärksammat infrastrukturminister Ulrica Messing på problemet att körskolorna gör helt olika bedömningar av elevernas kunskaper. Aldrig har så få svenska ungdomar klarat av att ta körkort som idag. I vårt grannland Finland har dubbelt så många ungdomar mellan 18 och 20 år körkort. Frågan är vad det är för fel på det svenska systemet? Är det för svårt, för dyrt eller har vi för dåliga trafikskolor? Insiders undersökning visar att det finns anmärkningsvärda och helt oacceptabla skillnader i körskolornas bedömning av eleverna. Bilskolorna tjänar naturligtvis mycket pengar på dessa "felbedömningar". Frågan är om det finns bilskolor som medvetet felbedömer körskolelever för att tjäna pengar. Vad döljer sig egentligen under ytan i vårt till synes trygga och välordnade svenska samhälle? Insider avslöjar den kriminella världen och ljusskygga verksamheter som lever och frodas överallt omkring oss i samhället.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...lor_487153.svd
Citat:
De oseriösa bilskolorna kan stoppas av ungdomarna själva, om de bara får tillgång till pålitlig information. I dag vet man inte vilken trafikskola som är bra och vilken som inte är det. Priset och den geografiska närheten styr ofta ensamma valet.
I stället borde kvaliteten i undervisningen stå i centrum. If skulle därför vilja se en rankning av trafikskolorna utifrån deras kompetens och resultat, på samma sätt som exempelvis hotellbranschen klassar sina hotell.
Ett rankningsförfarande leder till att många dåliga trafikskolor sållas bort genom "naturligt urval". De seriösa trafikskolorna - alltså det absoluta flertalet - kommer att gynnas av att betygsättas. De som får dåligt betyg kommer att slås ut
Citat:
Att utarbeta ett bra rankningssystem kommer att ta tid. Redan innan det blir klart bör bifallna reklamationer gentemot trafikskolor publiceras.
Reklamationerna handhas i dag av Sveriges Trafikskolors Riksförbund (STR), utan att bli offentliga. Det krävs mer öppenhet för att ge ungdomarna stöd i deras val av trafikskola.
Förarutbildningen måste utformas på de framtida bilförarnas villkor. Med en betygsättning av trafikskolorna blir det lättare för framtida elever att välja en seriös och kompetent trafikskola.

Varför ska reklamationer hanteras av STR? Det är ingen opartisk organisation dessutom så mörkar dom beslutet. Av vilken anledning? Låt ARN göra den bedömningen.

Det verkar finnas en hel del att städa bort i den här branschen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in