2009-03-13, 15:39
Medlem
nobles avatar
Vore jättesnällt om någon kunde reda ut det hela för mig här ..

Det har dykt upp 1100 SEB A TR (teckningsrätter antar jag) i min depå, vad har jag för möjligheter?

Vad är fördelar / nackdelar med de alternativ jag har?

Antar att det inte är särskilt många Teckningsrätter då jag bara har 100 SEB C aktier ..
Citera
2009-03-15, 08:58
Medlem
StenFrisks avatar
Hur gör man för att köpa 11 nya A-aktier per 5 teckningsrätter?

I min depå finns bara alternativet att köpa eller sälja teckningsrätter.
Citera
2009-03-19, 16:31
Medlem
Ace Venturas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ace Ventura
Visst kan det mycket väl vara så. Kanske också i kombination med vad Padron skrev om att det är svårare att låna aktier att blanka just nu. Vad vet jag? Jo en sak vet jag och det är att min betongsäkra vinst nu förvandlats till ett ångestrött minustal tillika våtvarmt omslag om depåinnehavet. Och själv känner jag mig klart handlingsförlamad. Kyla och vänta eller kliva av och ta skiten...?

Jag tror jag väntar. I alla fall veckan ut. Ja, om det nu inte fortsätter upp 15% om dagen för då blir det ett grymt fakirhäv ut ur positionen tidigare än så.

Elakt dålig affär som gör att jag nu nästan är nere på +/- 0 igen för i år. Jävla Investor, jävla SEB, jävla Falkengren och helvetes jävla skumraskaktörer som trycker upp kursen!!!

För min initiala bedömning var det inget fel på.
Citera
2009-03-19, 21:06
Medlem
Bluewavess avatar
SEB går upp som tusan nu ju va ju uppe i 33 kronor som mest idag, är det en tillfällig ökning vi ser nu tror ni? Är det endast pga av emisionen tro?
Citera
2009-03-27, 12:14
Medlem
Kanelbullahs avatar
nöjd

Köpte aktier precis innan det var dags med nyemission, 61 % plus är ju rätt ok för en månad... :P
Citera
2009-12-10, 15:11
Medlem
Sigvardhs avatar
SEB - SEB A - SEB C

Som rubriken låter har jag köpt på mig en SEB aktier i dagar, funderar på att köpa ännu mer eftersom jag tror aktien kommer repa sig inom en snar framtid. Någon mer som gjort samma sak? Har ni synpunkter på SEB får ni gärna delge dem

Mvh S
Citera
2010-03-23, 12:31
Medlem
Seb - SEB A - SEB C

Jag har alltid undrat vad som är skillnaden mellan SEB A och SEB C aktie.
Jag hela tiden trott att SEB A är stamaktien medan C är preferensaktien.... dock verkar det alltid handla mer A aktier än C aktier på börsen. Ganska ofta går A aktien upp medan C aktien ner. Någon som kan om SEB och är villigatt berätta lite om hur det ligger till?
Citera
2010-03-23, 13:31
Medlem
zomos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjdd
Jag har alltid undrat vad som är skillnaden mellan SEB A och SEB C aktie.
Jag hela tiden trott att SEB A är stamaktien medan C är preferensaktien.... dock verkar det alltid handla mer A aktier än C aktier på börsen. Ganska ofta går A aktien upp medan C aktien ner. Någon som kan om SEB och är villigatt berätta lite om hur det ligger till?

Den uppdelningen blev till vid en fondemission 1989 en A-aktie är 1 röst och en C-aktie en 1/10 dels röst. Annars är det ingen skillnad vad jag förstår. Bättre direktavkastnig i C-aktien alltså!
Citera
2010-03-23, 13:38
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zomo
Den uppdelningen blev till vid en fondemission 1989 en A-aktie är 1 röst och en C-aktie en 1/10 dels röst. Annars är det ingen skillnad vad jag förstår. Bättre direktavkastnig i C-aktien alltså!

Fel, A-aktien är billigare och ger då högre direktavkastning. Samtidigt får aktieägaren 10 x så många röster i A som i C.
Citera
2010-03-23, 13:46
Medlem
zomos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Fel, A-aktien är billigare och ger då högre direktavkastning. Samtidigt får aktieägaren 10 x så många röster i A som i C.

Sorry jag menade historisk har det varit ett faktum. Just nu är förhållandet det motsatta helt rätt!. I din andra mening upprepar du det jag redan sagt.

EIDT: Som kreti och pleti är det ju för övrigt helt ointressant med antalet röster.

EDIT2: Trading ide...sälja C-aktien köpa A-aktien om man tror värderingen mellan dem skall tillbaka till historiskt värde.
Senast redigerad av zomo 2010-03-23 kl. 13:50.
Citera
2010-03-23, 14:02
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zomo
Sorry jag menade historisk har det varit ett faktum. Just nu är förhållandet det motsatta helt rätt!. I din andra mening upprepar du det jag redan sagt.

EIDT: Som kreti och pleti är det ju för övrigt helt ointressant med antalet röster.

EDIT2: Trading ide...sälja C-aktien köpa A-aktien om man tror värderingen mellan dem skall tillbaka till historiskt värde.

Den andra meningen var inte för att rätta dig. Ja, förvisso, men för större aktörer kan det vara intressant. Därför är det märkligt att a-aktien är både mer likvid och ger fler röster, samtidigt som den har lägre pris, varför skulle man köpa c-aktien?
Citera
2010-03-23, 14:19
Medlem
zomos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Den andra meningen var inte för att rätta dig. Ja, förvisso, men för större aktörer kan det vara intressant. Därför är det märkligt att a-aktien är både mer likvid och ger fler röster, samtidigt som den har lägre pris, varför skulle man köpa c-aktien?

Precis..varför skall C-aktien värderas högre än A-aktien när den bara har en 1/10-del i röstvärde. Min teori är att den här skevheten uppkommit sedan finanskrisen. dvs. likvida tillgångar premierades och för stora aktörer är C-aktien en illikvid placering. När vi nu sakta återgår mot "normalläge" minskar skillnaden och troligtvis kommer C-aktien handlas under A-aktien igen. Därav min "tradingide" blanka C och köp A. Uppstår ny finasiell oro igen bör man förmodligen göra det omvända.
Senast redigerad av zomo 2010-03-23 kl. 14:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in