2009-03-09, 21:18
Medlem
powerforcers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Alla verkar förutsätta att kursen ska ned.
Vad kommer hända med kursen när alla som - i förhoppning om att vara först - blankade aktien så fort emissionen tillkännagavs, nu kommer inse att de måste köpa sig ur positionen?
Ehm, man måste alltid köpa sig ur en blankning eller va trodde du?
Citera
2009-03-10, 00:27
Medlem
joumas avatar
Citat:

Neeej man väntar in konkursen
Citera
2009-03-10, 00:57
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av powerforcer
Jag menade förstås att om utvecklingen inte går som man tänkt när man blankade, kan man få bråttom att köpa sig ur positionen.
Citera
2009-03-10, 09:34
Medlem
Ace Venturas avatar
Aktien går otroligt starkt nu inledningsvis. Undrar om man gjort en felbedömning här eller om vinden vänder när teckningsrätterna börjar handlas nästa vecka?
Citera
2009-03-10, 10:46
Medlem
Jag var tvungen att ge upp min korta position.
Jag börjar nästan gissa att det är garanterna bakom emissionen som handlar upp kursen. Skulle kursen gå under 10kr så skulle det säkert inte vara någon rusning efter att teckna sig.

Jag har suttit och studerat orderdjupet lite i dagarna, och ibland har det ju kommit in stora order för att försvara en viss kurs. Tillexempel så parkerades ju över 50000 köpordrar på 17.50 och 40000 på 17.40 en längre tid. Som fylldes på eftersom de betades av. Tillslut så var ju folk tvungen att bjuda över för att få aktier, men den stora posten låg kvar på 17.50 fast den kommer längre och längre ner i listan.

tilläggas kan ju att jag än så länge är amatör, så ta vad jag skriver med en nypa salt.
Citera
2009-03-10, 11:17
Medlem
Ace Venturas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ace Ventura
...när teckningsrätterna börjar handlas nästa vecka
Korr. På fredag är det.

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Jag var tvungen att ge upp min korta position.
Jag börjar nästan gissa att det är garanterna bakom emissionen som handlar upp kursen. Skulle kursen gå under 10kr så skulle det säkert inte vara någon rusning efter att teckna sig.
Nog luktar det fisk alltid. Brukar inte utnyttja mina handlarkompisar allt för mycket men var tvungen att ringa idag. Dom var lika förvånade som jag. Det finns inget direkt "buzz" som tyder på en uppgång i SEB just nu? Det snackas lite om eventuella ihopslagningar etc men inget egentligen kurspåverkande med så vaga spekulationsgrunder. Men det är ju som sagt många aktörer, viljor och strategier där ute på marknaden...
Citera
2009-03-10, 13:08
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Nog luktar det fisk alltid. Brukar inte utnyttja mina handlarkompisar allt för mycket men var tvungen att ringa idag. Dom var lika förvånade som jag. Det finns inget direkt "buzz" som tyder på en uppgång i SEB just nu? Det snackas lite om eventuella ihopslagningar etc men inget egentligen kurspåverkande med så vaga spekulationsgrunder. Men det är ju som sagt många aktörer, viljor och strategier där ute på marknaden...
Kan det inte bara vara som jag skrev ovan?
Det är många som blankat den och när de nu ångrar sig skapar det ett köptryck.

Nu är jag visserligen en contrarian investor som hela tiden letar efter möjligheter att göra tvärt om mot alla andra, så jag kan iofs ha övertolkat det.
Citera
2009-03-10, 13:51
Medlem
Ace Venturas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Kan det inte bara vara som jag skrev ovan?
Det är många som blankat den och när de nu ångrar sig skapar det ett köptryck.
Visst kan det mycket väl vara så. Kanske också i kombination med vad Padron skrev om att det är svårare att låna aktier att blanka just nu. Vad vet jag? Jo en sak vet jag och det är att min betongsäkra vinst nu förvandlats till ett ångestrött minustal tillika våtvarmt omslag om depåinnehavet. Och själv känner jag mig klart handlingsförlamad. Kyla och vänta eller kliva av och ta skiten...?

Jag tror jag väntar. I alla fall veckan ut. Ja, om det nu inte fortsätter upp 15% om dagen för då blir det ett grymt fakirhäv ut ur positionen tidigare än så.
Citera
2009-03-12, 09:57
Medlem
Ace Venturas avatar
Citat:
Jag tror jag väntar. I alla fall veckan ut. Ja, om det nu inte fortsätter upp 15% om dagen för då blir det ett grymt fakirhäv ut ur positionen tidigare än så.

Äntligen är SEB på förlorarlistan. NU börjar det likna något!
Citera
2009-03-12, 10:28
Medlem
Cabrons avatar
SEB straffas för sin dolda bonusökning som omöjliggör hjälp från nya bankakuten.

Falkegren har grävt sin egen grav, nu finns detnog ingen hon kan ligga med för att rätta till sina misstag.
Citera
2009-03-13, 09:28
Medlem
Ace Venturas avatar
Fr.o.m. idag kan man alltså handla med teckningsrätterna i SEB men vad är vad just nu och vad gäller för respektive post?

SEB BTA A (köp) 23,00 (sälj) 24,50
SEB TR A (köp) 2,80 (sälj) 2,81

Någon som vet och som kan reda ut förhållanden här?
Citera
2009-03-13, 10:45
Medlem
padrons avatar
Citat:
Fr.o.m. idag kan man alltså handla med teckningsrätterna i SEB men vad är vad just nu och vad gäller för respektive post?

SEB BTA A (köp) 23,00 (sälj) 24,50
SEB TR A (köp) 2,80 (sälj) 2,81

Någon som vet och som kan reda ut förhållanden här?

BTA - den nyemitterade aktien. Liten riskpremie (sämre likviditet, kan ha en viss inlåsningseffekt) gör att den är något billigare än den vanliga A-aktien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in