Citat:
Ursprungligen postat av nabo
Vilka tankar har du om Kapten Klänning & Knutbybrotten? Berätta hur du tänker och vad du fått "förklaring" på!
Själv finner jag det underligt att GL, som uppenbarligen gillat publik och uppmärksamhet ville och lyckades hålla sig HELT OSYNLIG i media trots att det var han, som var ansvarig polischef i Uppsala vid utredningen av de spektakulära Knutbybrotten.
Jag får inte ihop det.
Mycket bra att du frågar mig, nabo, för jag uttryckte mig ganska plumpt där känner jag. Det får mig att tänka en extra omgång och det är bra.
Jag kan ju självklart inte veta hur saker legat till. Jag kan bara utgå från min egen magkänsla här och den är svår att förklara. Jag vet faktiskt inte om jag ens
kan förklara mig särskilt bra heller, då det är just en känsla, en stark sådan men ändock en
känsla. Jag ska dock försöka mitt bästa.
Min 'polett' ramlade ner (jag fick en slags 'aha-känsla') när jag fick reda på att det handlade om polischefen i Uppsala som var aktiv under Knutbyutredningen.
Och en känsla jag fick är just det du tog upp, men jag känner istället att osynligheten talar - och talar högt. Att GL
medvetet ville och såg till att vara osynlig. I mina ögon ter sig detta beteende inte underligt men mycket suspekt, för hade de många oklarheter uppdagats då, som jag ser det alltså, så hade detta kanske lett till mer obehagliga (för GL) grundliga undersökningar av diverse förhållanden, vilka jag förstås inte kan veta något om och alltså endast kan sia om, men jag själv tycker alltså att tystnaden talar en hel del här - klara besked om att något inte är som det ska.
Vad jag förstått så ville GL framstå (och såg även till att framstå) som en person som verkligen brydde sig och på detta sätt kunde han då också skyla sitt mer otrevliga jag. Men har man inget att dölja så finns heller inga skäl att vara knäpptyst eller hålla sig osynlig, speciellt inte då man gärna annars framstår som en som talar högt, vitt och brett.
Jag må lida av förutfattade meningar om diverse saker (du drar en intressant parallell där, gällande "förklaringar" på saker) men en sexmissbrukare, eller vad man nu ska kalla GL, som är aktiv och högt uppsatt i en utredning gällande mord där just sex har haft en betydande kraft, han kan nog mycket möjligt sett en hotbild mot sig själv (fortfarande min egen känsla och teori, vill jag påpeka). Det behöver inte betyda att GL varit direkt inblandad i sektens förehavanden (sexuellt eller på annat sätt) men rent psykiskt alldeles för känsligt för GL tror jag att det kan ha varit och det är det jag menar med att det kan ha funnits en (psykisk) hotbild för GL och dennes karriär - vilket då kan vara
en "förklaring" till hans osynlighet och det svaga polisarbetet i utredningen. (för stor psykisk påfrestning på GL alltså)
Många poliser var, vad jag förstått, inte överens med polischefen men han var dock chef och "chefen man skall lyda" - och på tal om "familjer" så finns det ju även inom poliskåren, som i alla andra möjliga sammanhang, en stark känsla av att man "måste" hålla varandra om ryggen, ibland (tydligen även under GL, många gånger) också att absolut inte ifrågasätta något som helst.
Om man sen vill safta till det så kan han ju iofs mycket väl ha varit inblandad i sektens förehavanden, på mer eller mindre sätt. Det där vet jag inget om och det ligger nog mer på konspirations/skvallerstadiet, tror jag. ....eller så hade GL exempelvis kontakt med ÅW (hon tackar väl sällan Nej

Nä, nu var jag krass, förlåt om det känns olämpligt men jag kan inte låta bli att tänka att hon ju faktiskt, om så vore, kunde dragit fördel av det)
Äsch, jag kan nog babbla på i evighet men det är i alla fall några av mina känslor (är dock inte så säker på att jag kunnat formulera mina känslor så bra nu heller).