2010-03-17, 10:15
Medlem
Therons avatar
Varför ljuger psykoterapeuter i samarbete med beskäftiga åklagare? Som t.ex radarparet Ståhle och Kwasten i fallet Quicken. DN

"... Terapeuten förklarar för tingsrätten att Thomas Quick hade ett motiv för morden på Trine Jensen och Gry Storvik. Kvinnomorden uppges vara ”en hämnd, ett hat riktat mot kvinnor som får representera modern”. * För övrigt nästan lite likt handlingen i filmen "Män som hatar kvinnor.

Inte är väl anledningen till det hejdlösa ljugandet politisk, vetskapen om att makten står på ens sida? Högermäns vrickade synsätt som bygger på att trampa på de svaga där lögner får stå oemotsagda.

Att toasittningen i Knutbyskolan överhuvudtaget kom fram har att göra med den stora uppmärksamhet som riktades mot barnflickan Saras nattliga besök i Knutby. Polisen kände att de måste göra något, men att gå på de värsta lögnarna inom polis och rättsväsende gick som inte. Därför plockades det lilla toalettärendet fram och vad det ledde till vet vi nu. Vart är du qwertysan som hävdat att inget görs?

Precis som Kwasten avgick kapten klänning i förtid med pension, kanske efter interna polisiära tips i det senare fallet, för det skulle göra den befarade skandalen mindre. Hur som helst förklarar det lite av trögheten med att utreda skenheliga kollegors pinsamma fadäser.
Citera
2010-03-17, 11:51
Medlem
GustafKroons avatar
Frågan är vilken roll Göran Lindberg hade i att locket lades på utredningen när den närmade sig Stockholmspolisens vapenfiffel.

Åklagarnas grova tjänstefel när de accepterade Sara Svenssons erkännande utan att beakta omständigheterna, kanske var resultat av påtryckningar från en korrumperad polisledning.
Citera
2010-03-17, 15:38
Medlem
Therons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafKroon
Frågan är vilken roll Göran Lindberg hade i att locket lades på utredningen när den närmade sig Stockholmspolisens vapenfiffel.

Åklagarnas grova tjänstefel när de accepterade Sara Svenssons erkännande utan att beakta omständigheterna, kanske var resultat av påtryckningar från en korrumperad polisledning.
Jag tror inte så mycket på korruption. Thomas Bodström har förklarat sitt helhjärtade stöd för Kapten klänning att det var så man tänkte då när Mona Sahlin tungkysste Liza Marklund på en gaygala. Hur det tänktes i maktens boningar innanför klänningarna vete endast gudarna. Ty där behöver ingenting vara sant, för vad som är sanning eller ej bestämmer den som för tillfället har makten. Ett tag i Uppland var det patriarkatets hemliga sexnätverk. Idag är det högermän som inte tål något gnäll.

"... Vid en domstolsprövning idag så skulle Tito ha blivit helt frikänd. För en tid sedan gav HD äntligen ifrån sig ett viktigt prejudikat. "Skvallervittnen" är nu i praktiken förbjuden, de räcker inte som stödbevisning för en anklagelse om våldtäkt. Alltid något mitt i bedrövelsen." Det skriver Tito Beltrans advokat Pelle Svensson, som efter ha tagit del an den så kallade slasken i målen mot Beltran anser att kvinnliga utredare och åklagare på ett för rättssäkerheten oacceptabelt sätt". Pelle Svensson i Newsmill.
Citera
2010-03-17, 19:25
Medlem
HIttaEttNicks avatar
Tack ska ni ha

Jag har fortfarande mycket, mycket kvar att lära genom dessa år som gått (det är ju inte lite att ta itu med). Förundersökningen har jag inte läst något av, mer än det ni citerat i trådarna förstås (och det är ju inte lite det heller).

Jag tycker det är väldigt bra att ni tar tag i dessa frågor som jag själv tycker blivit minst sagt högaktuella i och med Kapten Klänning. De har förstås alltid varit aktuella men en förklaring på situationen tycker jag att det blivit (även om nu ingen av polis, åklagare, politiker etc. skulle erkänna det ---- än... Jag vill helst inte tappa tron helt på det, även om jag kan verka naiv i mitt hopp. Därför är det bra att det finns folk som ni, som inte ger upp!)

Vad gäller Quick, att han tar tillbaks erkännanden, så är jag inte förvånad. Jag är dessvärre inte alls särskilt insatt i det fallet men vad jag förstått så har exempelvis även brodern dementerat att de skulle haft det jobbigt hemma (mycket kort sammanfattat alltså). Det är, för mig, inte konstigt. Tvärtemot. Jag vet själv familjer som haft det mycket, mycket svårt med barn som farit väldigt (rejält grymt) illa, eller rättare sagt ett av barnen. De övriga i familjen har vissa gånger varit medvetna om vad som skett, andra gånger inte, men det har varit ganska tydligt att familjernas "överlevnad" har hängt mycket på att ett "svart får" behövts i familjen, för att de överhuvudtaget skall fungera någorlunda hyfsat i andra situationer. Därför är jag inte så säker på att Quick ljugit om sin barndom eller om vad som skett, vad han har gjort. I mina ögon är det alltså inte konstigt att han tar tillbaks allt ...och, om han nu gör det, skyller på felbehandling av terapeuten. Det är ju ganska vanligt - men som sagt, jag är inte så insatt i Quickens fall.

Däremot känns det verkligen som att denna "familj" (sekten) alltid har haft ett behov av just ett svart får. Nu har jag tyvärr redan glömt mycket av vad jag läst (minnet är bra, men kort) och får läsa på mer igen, men det är en känsla jag fått i alla fall under tiden jag läst.

Som nabo skrev, det sciuridae föreslagit, har det också slagit mig betr ÅW och NPD. Jag tackar och bockar er alla för tips om dessa dokumentärer och de länkar ni tipsat om. Det ska bli intressant att ta del av.

Åklagare, poliser och politiker är något som vi kanske aldrig får reda på hur det egentligen låg till med, men jag själv känner att hela Kapten Klänning-historien gav klara besked om hur situationen såg ut. Det gav i alla fall mig förklaring på en hel del och bör, rimligtvis, granskas och synas i sömmarna! Absolut viktigt, både för vad som tidigare skett och för framtiden, anser jag.
Senast redigerad av HIttaEttNick 2010-03-17 kl. 19:30.
Citera
2010-03-18, 08:09
Medlem
nabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HIttaEttNick
... jag själv känner att hela Kapten Klänning-historien gav klara besked om hur situationen såg ut. Det gav i alla fall mig förklaring på en hel del och bör, rimligtvis, granskas och synas i sömmarna!
Vilka tankar har du om Kapten Klänning & Knutbybrotten? Berätta hur du tänker och vad du fått "förklaring" på!
Själv finner jag det underligt att GL, som uppenbarligen gillat publik och uppmärksamhet ville och lyckades hålla sig HELT OSYNLIG i media trots att det var han, som var ansvarig polischef i Uppsala vid utredningen av de spektakulära Knutbybrotten.
Jag får inte ihop det.

Och apropå att inte få saker att gå ihop:

Nabo frågar medlem i Knutby: Men varför, varför, varför var ni så likgiltiga när Alexandra var mördad, när Heléne hade dött våldsamt i badkaret, när Daniel var skjuten och nätt och jämt överlevde? Poliserna säger att de aldrig sett lika slöa reaktioner i omgivningen vid så våldsamma brott.

Medlem: Men vi visste inte just då hur vi skulle känna. Om det var Guds vilja att Heléne gick hem, att Alexandra gick hem, att Daniel skulle gå hem… Ska man ingripa och försöka hindra Guds vilja? Han använder Sig ibland av en människa som Sitt verktyg, förstår du. Ska vi sörja när Gud gör vad Han vill? Vi älskar Gud förstår du. Vad Han än gör så ääälskar vi Honom! Vi liiitar på Gud. Det kan du tydligen inte förstå.

Nabo: Men. Nu tar jag det igen. Den där februarikvällen när Nettan var släppt ur häktet, då kallade ni på TV4 som kom och filmade hos gammelwaldaus. Så fick vi se på TV när ÅW - så bedrövligt teatralisk dessutom! - förklarar att från och med nu ska HF betraktas som skurk, orm, Judas. börjar ni grina allihop på beställning. Kramas och grina inför kameran!

Medlem: Men det var ärligt. Vi VAR ledsna och jätteoroliga allihop. Då när Tirsa, jag menar Åsa förklarade hur det är då visste ju vi att det var rätt att släppa fram känslorna. Att det var Guds vilja. Det var skönt att gråta. Vi fick ju förklaringen till allt som hade hänt.
Det var fint att mötas uppe på kullen också. Flera hade aldrig varit hos Pell*e och G*n-Bri*t.

Nabo:
Senast redigerad av nabo 2010-03-18 kl. 08:14.
Citera
2010-03-18, 20:13
Medlem
HIttaEttNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nabo
Vilka tankar har du om Kapten Klänning & Knutbybrotten? Berätta hur du tänker och vad du fått "förklaring" på!
Själv finner jag det underligt att GL, som uppenbarligen gillat publik och uppmärksamhet ville och lyckades hålla sig HELT OSYNLIG i media trots att det var han, som var ansvarig polischef i Uppsala vid utredningen av de spektakulära Knutbybrotten.
Jag får inte ihop det.

Mycket bra att du frågar mig, nabo, för jag uttryckte mig ganska plumpt där känner jag. Det får mig att tänka en extra omgång och det är bra.

Jag kan ju självklart inte veta hur saker legat till. Jag kan bara utgå från min egen magkänsla här och den är svår att förklara. Jag vet faktiskt inte om jag ens kan förklara mig särskilt bra heller, då det är just en känsla, en stark sådan men ändock en känsla. Jag ska dock försöka mitt bästa.

Min 'polett' ramlade ner (jag fick en slags 'aha-känsla') när jag fick reda på att det handlade om polischefen i Uppsala som var aktiv under Knutbyutredningen.

Och en känsla jag fick är just det du tog upp, men jag känner istället att osynligheten talar - och talar högt. Att GL medvetet ville och såg till att vara osynlig. I mina ögon ter sig detta beteende inte underligt men mycket suspekt, för hade de många oklarheter uppdagats då, som jag ser det alltså, så hade detta kanske lett till mer obehagliga (för GL) grundliga undersökningar av diverse förhållanden, vilka jag förstås inte kan veta något om och alltså endast kan sia om, men jag själv tycker alltså att tystnaden talar en hel del här - klara besked om att något inte är som det ska.

Vad jag förstått så ville GL framstå (och såg även till att framstå) som en person som verkligen brydde sig och på detta sätt kunde han då också skyla sitt mer otrevliga jag. Men har man inget att dölja så finns heller inga skäl att vara knäpptyst eller hålla sig osynlig, speciellt inte då man gärna annars framstår som en som talar högt, vitt och brett.

Jag må lida av förutfattade meningar om diverse saker (du drar en intressant parallell där, gällande "förklaringar" på saker) men en sexmissbrukare, eller vad man nu ska kalla GL, som är aktiv och högt uppsatt i en utredning gällande mord där just sex har haft en betydande kraft, han kan nog mycket möjligt sett en hotbild mot sig själv (fortfarande min egen känsla och teori, vill jag påpeka). Det behöver inte betyda att GL varit direkt inblandad i sektens förehavanden (sexuellt eller på annat sätt) men rent psykiskt alldeles för känsligt för GL tror jag att det kan ha varit och det är det jag menar med att det kan ha funnits en (psykisk) hotbild för GL och dennes karriär - vilket då kan vara en "förklaring" till hans osynlighet och det svaga polisarbetet i utredningen. (för stor psykisk påfrestning på GL alltså)

Många poliser var, vad jag förstått, inte överens med polischefen men han var dock chef och "chefen man skall lyda" - och på tal om "familjer" så finns det ju även inom poliskåren, som i alla andra möjliga sammanhang, en stark känsla av att man "måste" hålla varandra om ryggen, ibland (tydligen även under GL, många gånger) också att absolut inte ifrågasätta något som helst.

Om man sen vill safta till det så kan han ju iofs mycket väl ha varit inblandad i sektens förehavanden, på mer eller mindre sätt. Det där vet jag inget om och det ligger nog mer på konspirations/skvallerstadiet, tror jag. ....eller så hade GL exempelvis kontakt med ÅW (hon tackar väl sällan Nej Nä, nu var jag krass, förlåt om det känns olämpligt men jag kan inte låta bli att tänka att hon ju faktiskt, om så vore, kunde dragit fördel av det)

Äsch, jag kan nog babbla på i evighet men det är i alla fall några av mina känslor (är dock inte så säker på att jag kunnat formulera mina känslor så bra nu heller).
Senast redigerad av HIttaEttNick 2010-03-18 kl. 20:33.
Citera
2010-03-19, 17:41
Medlem
Therons avatar
Hade en helskruvad märklig dröm. Kanske det rentav var en profetia?

Jag var på besök i Knutby församling och lyssnade på en predikan om sannfärdighet som Åsa höll (fast det kan hon ju inte ha gjort för det var efter hennes avhopp som pastor).

Hur som helst var det vinter och Åsas predikan handlade just om det här med Kapten klänning & Knutbybrotten.

... För flera år sedan berättade professorskan om patriarkala hemliga sexnätverk vilket hon fick klä spott och spe för. Hade det varit Lars Ohly som sagt precis samma saker så hade allt givetvis varit helt osant. Men nu var det självaste professorskan i färgglada kläder och djupblonderat hår som drog undan lite grann på draperierna och då var det ju ännu mer osant vilket alla enligt visste. I alla fall enligt Åsa.

Gurd talade genom väggen till kapten klänning och fick honom att gå i förtida pension för att minimera skandalen när den väl skulle brisera. Det hade Gurd meddelat Åsa och sagt att hon inte skulle behöva vara orolig över att få polisen efter sig i förnyade undersökningar. Det skulle Gurd minsann se till och istället rikta fokus på Kapten klänning.

Även om Åsa hade fel i några frågor så hade hon ändå alltid rätt (precis som PeGe). Det var om styrkan i Åsas sannfärdighet,
Citera
2010-03-19, 19:10
Medlem
Qwertysans avatar
Hej!
Sitter och tittar på TV4 film "vägen hem" Det är tragiskt att två dömda brottslingar h*f* och m*w* får uttala sig i filmen! Partsinlagor!
mvh
Q
Citera
2010-03-20, 15:03
Medlem
nabos avatar
Är du sanndrömmare?
Citat:
Ursprungligen postat av Theron
.. vinter och Åsas predikan handlade just om det här med Kapten klänning & Knutbybrotten.
... För flera år sedan berättade professorskan om patriarkala hemliga sexnätverk vilket hon fick klä spott och spe för. [...]
Gurd talade genom väggen till kapten klänning och fick honom att gå i förtida pension för att minimera skandalen när den väl skulle brisera. Det hade Gurd meddelat Åsa och sagt att hon inte skulle behöva vara orolig över att få polisen efter sig i förnyade undersökningar. Det skulle Gurd minsann se till och istället rikta fokus på Kapten klänning.
Även om Åsa hade fel i några frågor så hade hon ändå alltid rätt (precis som PeGe).

Var Lindberg den grå eminensen bakom den rumphuggna utredningen av Knutbybrotten?
Polishus kan vara lydnadskulturer. Man lyder chefen även om man tänker annorlunda.

Citat:
Ursprungligen postat av Qwertysan
Hej!
Sitter och tittar på TV4 film "vägen hem" Det är tragiskt att två dömda brottslingar h*f* och m*w* får uttala sig i filmen!
Bra att du ser filmen.
Knutbyledarnas autentiska röster skrämde mig mer än avhopparna HFs och MaWes berättelser. HF tar ju avstånd från sina fruktansvärda förkunnelser.
Har ÅW, KiWi, EmGe, PeGe gjort det?

Själv minns jag bäst Saras utsatthet från filmen. Hennes nedplitade listor i dagboken, hennes teckning av hur hon ihopkrupen vädjar till en obönhörlig "drottning Tirsa".

Erfarenheten visar att man bör lyssna på medlemmar som farit illa och valt att lämna sammanhanget.

Alla i Knutby Filadelfi har det inte så enkelt med sina minnen, med sin vetskap.
Förr eller senare kommer någon att lämna.

Förresten - de här dansuppvisningarna av KiWi-dottern på era möten, annonseras de i förväg?
Hon är ju snygg, vore kul att se henne svänga sig.
Citera
2010-03-20, 16:31
Medlem
Qwertysans avatar
Citat:
Bra att du ser filmen.
Knutbyledarnas autentiska röster skrämde mig mer än avhopparna HFs och MaWes berättelser. HF tar ju avstånd från sina fruktansvärda förkunnelser.
Huruvida ÅW, KiWi och PeGe gjort det har jag ingen vetskap om. Det kanske är bättre att du frågar dem.

Citat:
Förresten - de här dansuppvisningarna av KiWi-dottern på era möten, annonseras de i förväg?
Ingen som helst aning. Det är nog bättre att du frågar dem direkt. Det finns säkert någon mailadress som du kan fråga på eller kolla på www.knutby.net.
mvh
Q
Citera
2010-03-20, 16:56
Medlem
GustafKroons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nabo
Är du sanndrömmare?

Var Lindberg den grå eminensen bakom den rumphuggna utredningen av Knutbybrotten?
Polishus kan vara lydnadskulturer. Man lyder chefen även om man tänker annorlunda.

Bra att du ser filmen.

Själv minns jag bäst Saras utsatthet från filmen. Hennes nedplitade listor i dagboken, hennes teckning av hur hon ihopkrupen vädjar till en obönhörlig "drottning Tirsa".

Erfarenheten visar att man bör lyssna på medlemmar som farit illa och valt att lämna sammanhanget.

Alla i Knutby Filadelfi har det inte så enkelt med sina minnen, med sin vetskap.
Förr eller senare kommer någon att lämna.

Eftersom Nabo nämner Saras dagboksanteckningar påminner jag om att de har visats här tidigare och här är de i repris. De visar övertydligt hur skräcken för drottning Tirsas onåd vilar som ett tungt mörkt åskmoln och plågar tuktade medlemmar i knutbysekten.

Dagbokssidor
Dagboksbild

Bilden visar hur en tuktad medlems gårdag upplevs. Nuläget är en totalt krossad personlighet och framtiden tom och meningslös.
Citera
2010-03-20, 20:28
Medlem
Therons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafKroon
Eftersom Nabo nämner Saras dagboksanteckningar påminner jag om att de har visats här tidigare och här är de i repris. De visar övertydligt hur skräcken för drottning Tirsas onåd vilar som ett tungt mörkt åskmoln och plågar tuktade medlemmar i knutbysekten.

Dagbokssidor
Dagboksbild

Bilden visar hur en tuktad medlems gårdag upplevs. Nuläget är en totalt krossad personlighet och framtiden tom och meningslös.
Tål att tänkas på. Hur många andra i bänkutfyllnaden var om inte lika livrädd för Tirsa men näst intill? Beredda till att göra vad som helst för att få nården? Sara var inte den enda som utsattes för Åsas limbonycker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in