2009-10-15, 15:22
Medlem
Therons avatar
Bodström tänker högt så alla vet vem de skall rösta på.
Citat:
... På frågan om jag är troende är svaret ja. Jag har diskuterat det här med en av mina bästa kompisar sedan tonåren. Han menar på att jag inte är tillräckligt from för att vara troende. Ett problem för mig är ju att komma med häftiga motargument mot just det.

Eftersom jag är en yrkesskadad jurist anser jag att det är en fråga om bevisbördan om Gud finns. Huvudregeln är som bekant att den som påstår något också ska bevisa det. Men eftersom världen nu finns kan man ju fråga sig vem som ska bevisa vad. Och så länge ingen kan förklara när tiden startade och när Universum tar slut, så är det inte lika självklart längre var man placerar bevisbördan. Vi är lika dåliga att förklara det för våra barn, som våra föräldrar var för oss. Teodicéproblemet (ni vet:Gud är allsmäktig, Gud är fullkomligt god, det onda finns) är ett tung omständighet för ateisterna, men väger ändå inte upp det faktum att tro kan försätta berg. Och vi talar faktiskt om att tro att Gud finns - inte att veta att Gud finns. Det måste ju innebära en stor lättnad i bevisbördan, oavsett var vi placerar den.
Citera
2009-10-15, 15:32
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theron
Bodström tänker högt så alla vet vem de skall rösta på.

Så talar en lagvrängare, men det övertygar ändå inte.

Citat:
Och så länge ingen kan förklara när tiden startade och när Universum tar slut, så är det inte lika självklart längre var man placerar bevisbördan.

Jo, det är fortfarande lika självklart!
Citera
2009-10-15, 15:46
Medlem
Go for it!

Citat:
Ursprungligen postat av GustafKroon
Tack Nedslepp!

Det där borde väcka till eftertanke även hos de mest förblindade sektkramarna.

Egentligen borde inlägget ges en större spridning. Vad säger du om det?

Kan det va hjälp i vårt arbete, så bara sprid det.

/nedslepp
Citera
2009-10-15, 16:38
Medlem
Angel of Peaces avatar
Uppsagd av chefen - Gud själv

Citat:
Ursprungligen postat av drdracula141
Aschberg möter Waldau. I TV8 i kväll intervjuar Robert Aschberg den från Knutbyförsamlingen avhoppade pastorn Åsa Waldau. Hon berättar i en direktsändning varför hon slutar och vad hon nu ska ägna sig åt.
Redan i förra veckan trädde Åsa Waldau fram och berättade för medierna att hon slutar som pastor. Dagen publicerade i tisdags en stor intervju med den kontroversielle pastorn.

I kväll klockan 21 möter hon alltså Robert Aschberg i TV8.

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=190024

Det blir att bänka sig framför TV,n i kväll......

Det måste vi se naturligtvis!

Här TV8 programpresentation:

http://www.tv8.se/adaktusson/asa-waldau-om-livet-efter-knutby

Citat:
Åsa Waldau om livet efter Knutby

Kristi brud, Åsa Waldau, hoppar av som pastor i Knutby. I kvällens Aschberg berättar hon om varför hon tog beslutet och om hur hon ska leva sitt liv i stället.

Kristi brud, Åsa Waldau, kommer på besök till Aschbergs studio i kväll för att berätta om det svåra beslutet att hoppa av som pastor för sin församling.

Orsaken till hennes ”uppsägning” liknar inte de vanliga argumenten vi stöter på, som tristess, personlig utveckling eller bättre karriärmöjligheter. Snarare blev hon uppsagd av sin högste chef – gud själv.

I kvällens Aschberg berättar hon om avhoppet och sina nya mål i livet.
Citera
2009-10-15, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedslepp
Mycket elegant skrivet nabo, det finns säkert mer att lägga på ÅW brottsliga cv.
Åsa du har tagit något ifrån mig, och det kan jag aldrig få tillbaka.
Under många år har jag varit relativt tyst, skrämd till tystnad, utan att själv vara medveten om detta.
Jag ville inte säga något, för då kunde nära o kära hamna i dålig dager hos dig.
Men så en dag kom jag till insikt, jag kan ju inte klandra medlemmarna i församlingen, dom är ju endast offer för din manupilation o falskhet.
Det är ju du som bär huvudansvaret för hela bluffbygget.
Ditt ord har varit lag.
Att vara pastor i församlingen, är kanske det lättaste, bara man lyder dig blint.
Manliga församlingsmedlemmar åtnjuter också större förtroende hos dig.
Längst ner på skalan står kvinnor o barn.
Jag skulle kunna ge hårresande verkliga exempel på detta, men jag avstår.
Ger dig Åsa möjligheten att krypa fram, förklara lite utav det jag här skriver.
Jag kommer inte att besvara några tillbaka kastade frågor i ämnet.
Utan du o ingen annan ska svara, du märker ju förmodligen själv att klockan är slagen.
Nu kan du börja med att be alla du har fört bakom ljuset, om förlåtelse.
Ställa allt till rätta, det kan du inte, men du kan abdikera från din självpåtagna tron, gå ut till höger o hoppas att alla personer du har gjort sååååååååååååå illa, har någon tjans att komma tillbaka.
Personligen bör du försvinna bort för all framtid från Knutby församling.
Vart du tar vägen, har för oss mindre betydelse.
Men vi kommer att ha pejlen på dig så länge du andas, du kommer att få ytterst svårt att bara försvinna.
Och så länge som du håller dig till ett normalt liv, kan du gå lungt, utan att behöva vända dig om.
Men fortsätter du med dina avarter smäller det bokstavligen till omedelbart.
Detta är INGET hot, det är ett löfte.
Åsa rör aldrig mer en människa med dina negativa svartkonster.
Lev som den medelålders kvinna du är, våga visa ditt gråa hår.
Spy bars scen är till för tonsäkert folk, med ett budskap.
Vet du vad, nu blåser det kallt på Kullen!
/Återkommer.

Eru medlem i fillan borde du väl ta o snacka med Åsa på direkten. Om inte ere väl bättre o slå en pling till henne, om du e seriös, alltså.
Citera
2009-10-15, 16:53
Medlem
Therons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K-bo
Eru medlem i fillan borde du väl ta o snacka med Åsa på direkten. Om inte ere väl bättre o slå en pling till henne, om du e seriös, alltså.
Åsa är uppsagd av chefen och företräder inte längre församlingen. Lika lite som Helge gör. Capito?
Citera
2009-10-15, 17:18
Medlem
Megans avatar
Citat:
Åsa är uppsagd av chefen och företräder inte längre församlingen. Lika lite som Helge gör. Capito?

Sen kan vi väl tillägga till sektkramarna att det är ingen idé att diskutera med en person med så grav personlighetstörnig som Åsa Waldau nu uppvisar.
Nu är hon omväxlande manisk och omväxlande skraj. Hon undrar också varför vissa krimmare börjar visa intresse för mordutredningen och misstänker att det finns en huvudanstiftare som bör komma till hönsgården.
Citera
2009-10-15, 17:20
Medlem
Megans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruktis
Vi får väl hoppas att Hr Ashberg ställer lite vettiga frågor!

Det kan bli hipp som happ. Vet någon om man kan se det på nätet?

Någon som spelar in? Vill ju så gärna se.
Citera
2009-10-15, 17:23
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megan
Det kan bli hipp som happ. Vet någon om man kan se det på nätet?

Någon som spelar in? Vill ju så gärna se.

Man kan se i efterhand, till höger på sidan Nytt på TV 8 Play.

Citera
2009-10-15, 17:25
Medlem
Megans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedslepp
Kan det va hjälp i vårt arbete, så bara sprid det.

/nedslepp

Kan medddela att det kommer rapporter att det är oroligt i Borås Högskolan, det googlas frisk på den ömma modern L Nordh*lm och förhoppningsvis hamnar de i rätt bloggar och forum.

Skadar inte att kollegor och studenterna får se vem som upplåter rum åt den som förstörde livet för Sara och så många andra. Som tyckte Helene var fel och om hon inte ändrade sig skulle det bli hemgång och det blev ju en fruktansvärd hemgång för Helene.
Fy 17 att upplåta sina feriehem åt den som manipulerat den egna dottern.

Dottern går nu som piga i den harpospelande Stora Annas hem, förmodligen helt gratis.
Senast redigerad av Megan 2009-10-15 kl. 17:28.
Citera
2009-10-15, 17:26
Medlem
Megans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angel of Peace
Man kan se i efterhand, till höger på sidan Nytt på TV 8 Play.

Tack Angel, då ser jag i morgon.
Citera
2009-10-15, 17:26
Medlem
Tintomaras avatar
Citat:
Var det inte Heléne som skulle dö om hon inte vände om? Vilket Tirsa vid flera tillfällen tog upp med henne samtidigt som Åsa utsåg SaFr till att smeka hennes bröst...
Says who?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in