Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Jag läste en bok för några år sen om Ted som brorsan hans skrev. Skakande läsning om hur samhället ställde upp för Ted. Hans musik håller fortfarande. Måste ha varit ett helsike att skriva låtar om sol och sommar och vara så svart inombords.
Tyngdpunkten av Teds karriär är t o m 1976-77. Det är fram till dess nästan alla glada hits är skrivna. Jag har uppfattat det som att det var mycket "solsken" då också, inte svart. Framstod det inte så av din läsning av Kenneths bok?
Deltagandet i svenska melodifestivalen -79 var något av en comeback. TG kommenterade det ungefär såhär strax efteråt: "Det sämsta som kunde hända mig då var att jag blev jättepopulär igen." (Vilken var just vad som hände med mediaintresset i o m Satellit.) Så tiden -78 till ca -83 var väl halvbra, tror jag, och efter ca -83 dålig, med bl a psykotiska symptom.
Det finns ett långt repotage i månadsblaskan Café från 1998 (+/- nåt år) som är rätt intressant. Bl a intervjuas TG's far, skribenten ger bilden av fadern som ganska kontrollerade, dominant och krävande. Önskar jag fick tag på den tidningen...