Citat:
Ursprungligen postat av spindrift
Man skall självfallet inte alltid hoppa växlar, utan det är då de inte behövs man skall hoppa dem.
Exempelvis går min bil upp till 70 på 3:an om man skall hålla sig under 3000 rpm. Så om jag skall gasa 0-70 finns det ju ingen anledning att lägga i fyran. Jag har redan på trean fått önskad hastighet utan att behöva dra på onödigt högt rpm och lägger sedan i femman för att den räcker för att bibehålla hastigheten. Däremot om jag kör på infart till motorväg och vill komma upp till 110 snabbt så är fyran bra att ha eftersom jag varken vill köra i 110 på trean eller accelerera på femman då det både är långsamt och oekonomiskt.
Nu har jag inte gått någon eco-driving kurs, och jag kanske ha fel, men grundregeln verkar vara att man skall accelerera så fort man kan till önskad hastighet, men utan att gå över 3000 rpm och utan att pressa ned gasen mer än halvvägs.
Det innebär vanligen att om du skall upp till 90 eller högre bör du använda fyran.
Men ditt exempel med 3:an upp till 70 är ju bara logiskt tänkande. Det finns ingen anledning att lägga i 4:an och dutta till på gasen för att sedan växla till 5:an.
När jag för en massa år sedan gick på körskola (och när jag gick handledarutb senare) så tjatade dom om att hoppa växlar, även på utfarter till snabbare vägar.
Jag har dock fortfarande svårt att se hur det kan vara en fördel att hoppa växlar (bortsett från exemplet spindrift gav ovan) Motorn tappar kraft, man måste gasa hårdare.Det är ju dåligt i trafiksäkerhetssynpunkt också.T.ex man kommer åkande på en 90-väg och plötsligt dyker en växelhoppande miljötaliban upp framför som inte kan få fart på sin bil för att den är för slö, man bromsar ner en massa eller gasa på för att köra om.Dåligt för miljön, dåligt för trafiksäkerheten och dåligt för min roadrage.
Jag undrar fortfarande varför dagens bilar har en massa växlar? I bilindustrin handlar allt om att det ska vara billigt att framställa, och slutprodukten ska vara billig att köra. Tillverkarna lägger ner massor med tid och pengar på att få bilarna att gå snålare, om det vore så enkelt att hoppa över växlar borde ju dom ha sett till att ta bort växlar eller gjort eco-drivingautomatlådor. Att ta bort ett par växlar borde ju dessutom göra slutprodukten billigare att tillverka, vilket är ett av målen. Men istället går trenden mot fler växlar.
Ta nu inte detta som att jag sågar eco-driving, mycket stämmer bra men just att hoppa växlar verkar dumt och har aldrig fungerat för mig.
F.ö hittade jag vad eco-driving innebär på str.se:
* Kör på ettans växel max 2 billängder och växla sedan upp
* Växla upp istället för att ligga kvar på låg växel
* Hoppa över växlar
* Släpp gasen i tid
* Gasa inte i onödan
* Undvik stopp
* Undvik att frikoppla tidigt för att stanna
* Accelerera bestämt och raskt
* Undvik att gå ner i ettans växel vid korsningar
* Nyttja motorbroms
* Undvik så kallad "spillgas" (gasa i onödan)
* Använd så hög växel som möjligt
* Lyft blicken och planera din körning
* Kör klokt i med och motlut
Inga konstigheter förutom växelhoppandet.