2010-02-23, 01:04
Medlem
Asgarvads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spindrift
...Nu har jag inte gått någon eco-driving kurs, och jag kanske ha fel, men grundregeln verkar vara att man skall accelerera så fort man kan till önskad hastighet, men utan att gå över 3000 rpm och utan att pressa ned gasen mer än halvvägs....
Det där med varvtalet skiljer nog sig en del beroende på vilken bil man kör och just den motorns karaktär. Det gäller att hitta de vartalsområden som ger bilen acceptabel skjuts framåt utan att man behöver trampa djupt med gasen ändå behållandes ett så lågt varvtal som möjligt
Citera
2010-02-23, 10:49
Medlem
ggdfxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b.marley
Edit:tillägg
finns det ngn fakta att man sparar bränsle om man hoppar över växlar.??

Man tycker att det borde finnas, eftersom alla trafikskolor lär ut den metoden idag, dom lär ju inte bara hitta på det?
Citera
2010-02-23, 11:03
Medlem
PimpsDelites avatar
Värst vad alla ska hoppa över växlar och hålla på och klydda.

Jag kör så snabbt jag bara kan, vilken gör att jag spenderar mindre tid på vägen.
Mindre tid på vägen = bättre för miljön!
Citera
2010-02-23, 12:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Asgarvad
Det där med varvtalet skiljer nog sig en del beroende på vilken bil man kör och just den motorns karaktär. Det gäller att hitta de vartalsområden som ger bilen acceptabel skjuts framåt utan att man behöver trampa djupt med gasen ändå behållandes ett så lågt varvtal som möjligt

Vad jag har hört så är det att över 3000rpm så hinner inte en vanlig katalysator med helt.
Så för att minska farliga utsläpp så bör man växla innan 3000rpm.
Citera
2010-02-23, 13:05
Medlem
Krushers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b.marley
Så när man är uppe i 60km/h på trean,Ska man lägga in 5´ans växel och gasa på mer än vad man skulle göra på 4.??
-Alla påfarter är inte 2mil långa, Om man ska segdra upp bilen till 90.

Personligen så tror jag det är ett påhitt att man tjänar ngt om man hoppar över växlar. Tror nog det är mera lathet,När jag ska snålköra med min EGS låda "max 1-2cm på gaspedalen" så växlar den fan igenom alla 6 växlar upp till 90.

Edit:tillägg
finns det ngn fakta att man sparar bränsle om man hoppar över växlar.??
Man anpassar ju eco-drivingen efter situation. T.ex. vid en motorvägspåfart så hoppar man ju oftast inte över växlar, medan vid ett rödljus där man ska upp i 50 km/h så kan man hoppa över trean och gå direkt på fyran.
Citera
2010-02-23, 15:26
Medlem
b.marleys avatar
Jag väntar att tro på det, Tills Mythbuster tar upp det.
Citera
2010-02-23, 15:30
Medlem
gb85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spindrift
Man skall självfallet inte alltid hoppa växlar, utan det är då de inte behövs man skall hoppa dem.
Exempelvis går min bil upp till 70 på 3:an om man skall hålla sig under 3000 rpm. Så om jag skall gasa 0-70 finns det ju ingen anledning att lägga i fyran. Jag har redan på trean fått önskad hastighet utan att behöva dra på onödigt högt rpm och lägger sedan i femman för att den räcker för att bibehålla hastigheten. Däremot om jag kör på infart till motorväg och vill komma upp till 110 snabbt så är fyran bra att ha eftersom jag varken vill köra i 110 på trean eller accelerera på femman då det både är långsamt och oekonomiskt.

Nu har jag inte gått någon eco-driving kurs, och jag kanske ha fel, men grundregeln verkar vara att man skall accelerera så fort man kan till önskad hastighet, men utan att gå över 3000 rpm och utan att pressa ned gasen mer än halvvägs.
Det innebär vanligen att om du skall upp till 90 eller högre bör du använda fyran.

Men ditt exempel med 3:an upp till 70 är ju bara logiskt tänkande. Det finns ingen anledning att lägga i 4:an och dutta till på gasen för att sedan växla till 5:an.
När jag för en massa år sedan gick på körskola (och när jag gick handledarutb senare) så tjatade dom om att hoppa växlar, även på utfarter till snabbare vägar.
Jag har dock fortfarande svårt att se hur det kan vara en fördel att hoppa växlar (bortsett från exemplet spindrift gav ovan) Motorn tappar kraft, man måste gasa hårdare.Det är ju dåligt i trafiksäkerhetssynpunkt också.T.ex man kommer åkande på en 90-väg och plötsligt dyker en växelhoppande miljötaliban upp framför som inte kan få fart på sin bil för att den är för slö, man bromsar ner en massa eller gasa på för att köra om.Dåligt för miljön, dåligt för trafiksäkerheten och dåligt för min roadrage.
Jag undrar fortfarande varför dagens bilar har en massa växlar? I bilindustrin handlar allt om att det ska vara billigt att framställa, och slutprodukten ska vara billig att köra. Tillverkarna lägger ner massor med tid och pengar på att få bilarna att gå snålare, om det vore så enkelt att hoppa över växlar borde ju dom ha sett till att ta bort växlar eller gjort eco-drivingautomatlådor. Att ta bort ett par växlar borde ju dessutom göra slutprodukten billigare att tillverka, vilket är ett av målen. Men istället går trenden mot fler växlar.
Ta nu inte detta som att jag sågar eco-driving, mycket stämmer bra men just att hoppa växlar verkar dumt och har aldrig fungerat för mig.
F.ö hittade jag vad eco-driving innebär på str.se:
* Kör på ettans växel max 2 billängder och växla sedan upp
* Växla upp istället för att ligga kvar på låg växel
* Hoppa över växlar
* Släpp gasen i tid
* Gasa inte i onödan
* Undvik stopp
* Undvik att frikoppla tidigt för att stanna
* Accelerera bestämt och raskt
* Undvik att gå ner i ettans växel vid korsningar
* Nyttja motorbroms
* Undvik så kallad "spillgas" (gasa i onödan)
* Använd så hög växel som möjligt
* Lyft blicken och planera din körning
* Kör klokt i med och motlut

Inga konstigheter förutom växelhoppandet.
Citera
2010-02-23, 15:52
Medlem
spindrifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gb85
Men ditt exempel med 3:an upp till 70 är ju bara logiskt tänkande. Det finns ingen anledning att lägga i 4:an och dutta till på gasen för att sedan växla till 5:an.
Frågan är om det inte är många som faktiskt använder fyran då de skall upp till 70?
Jag tenderade innan tjatet om eco-drivning att se växellådan som sekventiell där man skall gå igenom alla växlar, men nu verkar det ju som du säger helt självklart att fyran är onödig om du skall upp till 70.
Så för mig har i.a.f. rådet att hoppa växlar inneburit att jag gör av med lite mindre soppa även om jag inte gör det då jag skall upp till 90+. Det kan förvisso vara för att jag varit en idiot som varit fast i ett helt felaktigt tänk...men jag förmodar att jag inte är ensam om det.

Citat:
Jag undrar fortfarande varför dagens bilar har en massa växlar?
Det är som sagt ingen som påstår att man alltid skall hoppa växlar. Och ibland kan det vara läge att hoppa trean och ibland är det läge att hoppa fyran.
Och fler växlar är mycket riktigt fördelaktigt för bränslekonsumtionen, men det innebär också att det blir ännu mer aktuellt att hoppa växlar.
Jämför en MTB med en treväxlad cykel...man växlar ju aldrig sekventiellt på en 21-växlad cykel, men det tenderar man att göra om man bara har tre växlar.
Citera
2010-02-23, 16:32
Medlem
b.marleys avatar
Citat:
eller gjort eco-drivingautomatlådor.
F.ö hittade jag vad eco-driving innebär på str.se:
* Kör på ettans växel max 2 billängder och växla sedan upp
* Växla upp istället för att ligga kvar på låg växel
* Undvik att frikoppla tidigt för att stanna
* Undvik att gå ner i ettans växel vid korsningar
* Nyttja motorbroms
* Använd så hög växel som möjligt

-Ursäkta edit av citatet:

Det finns redan eco drive lådor, Citroens EGS "Electronic Gear Shifting", och den gör exakt som finns kvar av citatet.

Jävligt irriterande när man kommer till en korsning, rullande. Och så ligger den på 2,För den vill inte växla ner. Man måste nästan stanna, släppa förbi bilen. Som man skulle kunna köra före om växellådan inte hade dummat sej.

Nu när det är lite moddigt på vägarna, Så vill man ju ha lite kraft/drivning på hjulen. Så det är skit jobbigt när den växlar upp hela tiden. Men egentligen inget problem, Man kör ju i/på sportläge. Då vill den gärna gå ner en växel och växelvarvet ökar med ca:800varv
Citera
2010-02-23, 19:49
Medlem
Citat:
Du känner inte för att dela med dig lite om denna fakta?

Lönlöst.

Citat:
Jag har dock fortfarande svårt att se hur det kan vara en fördel att hoppa växlar (bortsett från exemplet spindrift gav ovan) Motorn tappar kraft, man måste gasa hårdare.Det är ju dåligt i trafiksäkerhetssynpunkt också.T.ex man kommer åkande på en 90-väg och plötsligt dyker en växelhoppande miljötaliban upp framför som inte kan få fart på sin bil för att den är för slö, man bromsar ner en massa eller gasa på för att köra om.Dåligt för miljön, dåligt för trafiksäkerheten och dåligt för min roadrage.
Jag undrar fortfarande varför dagens bilar har en massa växlar? I bilindustrin handlar allt om att det ska vara billigt att framställa, och slutprodukten ska vara billig att köra. Tillverkarna lägger ner massor med tid och pengar på att få bilarna att gå snålare, om det vore så enkelt att hoppa över växlar borde ju dom ha sett till att ta bort växlar eller gjort eco-drivingautomatlådor. Att ta bort ett par växlar borde ju dessutom göra slutprodukten billigare att tillverka, vilket är ett av målen. Men istället går trenden mot fler växlar.
Ta nu inte detta som att jag sågar eco-driving, mycket stämmer bra men just att hoppa växlar verkar dumt och har aldrig fungerat för mig.

Citera
2010-02-24, 00:13
Medlem
gb85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Lönlöst.

Du var mig en dryg jävel! Om det är lönlöst att delta i diskussionen genom att backa upp sitt påstående, så ser jag inte poängen med att skriva alls.Eller du har kanske ställt mat&sov-klockan lite tight så du bara hinner med att skriva dryga one-liners mellan tupplurarna.

EDIT: Så du jobbar med körkortsutbildningar men kan inte motivera varför ecodriving är så bra eller presentera fakta för påståendet. Du måste ju vara en alldeles utomordentligt duktig lärare, jag tycker nog nästan synd om eleverna som får betala pengar för att lära sig köra med dig.
Senast redigerad av gb85 2010-02-24 kl. 00:26.
Citera
2010-02-24, 19:21
Medlem
Använd inte bromsarna, de spyr ut äckliga föroreningar, köp däck utan ha-oljor.
Se till att motorstyrningen samt katalysatorn fungerar och drick ekologiskt kaffe innan avfärd...
Full fart på skogsvägar är ecodriving för mig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in