2005-04-19, 19:13
Medlem
petersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Ja, och lika ofta talar man helt enkelt om "svenskspråkiga".

Jag är själv finlandssvensk men tar inte illa vid mig att kallas finne (men då framhåller jag att jag är svensktalande finne). Ännu fram till 1900-talets början var finne benämningen på envar som bodde i landet - "även jag är finne", skaldade Runeberg.

Finns det andra belägg för att alla innevånare i Finland kallades för finnar före språkstriden (som väl började redan på 1870-talet). Otänkbart är det inte att Runeberg använde sig av poetisk frihet när han lät studenten be Fk Stål om att berätta mer och att påståendet har uppkommit genom studentens bedjan. Tänkbart, men sant? Skulle glädja mig över ett svar från Er, söner av ett folk som blött...
Citera
2005-04-20, 03:54
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nars-olof
Ibland säger dom Hurrit. Men då är det med negativ klang.

Numera kan även vi finlandssvenskar använda "hurri" som en ironisk benämning på oss själva (jfr. "svenne"). Visst förekommer ordet som skällsord än idag, men nog låter det ganska urvattnat.

Citat:
Ursprungligen postat av petersen
Finns det andra belägg för att alla innevånare i Finland kallades för finnar före språkstriden

Nu i svinottan kommer jag bara ihåg ett yttrande om 1700-talsskalden Gustaf Philip Creutz' näsa. Det var nån av hans samtida (Carl August Ehrensvärd kanske?) som konstaterade nånting om svenskarnas näsor helt generellt, och därefter tillade "men Creutzen var finne och oppnäst".
Citera
2005-04-20, 07:43
Medlem
Citat:
Numera kan även vi finlandssvenskar använda "hurri" som en ironisk benämning på oss själva (jfr. "svenne"). Visst förekommer ordet som skällsord än idag, men nog låter det ganska urvattnat.

Visst, använder det ibland själv för att göra narr av mina ibland lite bristande finskakunskaper... "Va fan betyder (finsk mening)? Ja e ju en vittus hurri, int vet ja!".
Men blir nog titt som tätt kallad det i skällsordsformen. Senast i höstas, och då kom den ackompanjerad av en spark i magen... tur att finnjäveln inte viste hur man sparkar, och tur att nån förnuftig människa kastade in mig till krogen innan jag hann göra nåt dumt
Citera
2005-04-20, 08:02
Medlem
Svalbards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoon
då kan man ju bolla över frågan till svenskarna, gillar ni att bli kallade för svenne?

Jag har nog aldrig haft förmånen att bli kallad det. Kalla mig svenne så ska
jag känna efter!

Antagligen kommer jag att bli en smula avogt inställd till den som säger det,
men knappast sårad. Den som kallar mig 'svenne' är antagligen en invandrare
som ser ner på svenskarna. Det tycker jag är otacksamt; han får gärna
flytta. Men om jag tolkar vad de flesta andra skriver rätt, så är 'finne' en
korrekt benämning på en finskspråkig finländare, till skillnad från 'svenne',
som såvitt jag vet är en adelsman. (Ungefär som engelskans squire? Eller
blandar jag ihop saker nu?)

Tack för alla informativa svar!
Citera
2005-04-20, 08:09
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svalbard
till skillnad från 'svenne',
som såvitt jag vet är en adelsman.

Men snälla Svalbard, på svenska använder man dubbla citattecken.

Citat:
Ursprungligen postat av SAOB
ETYMOLOGI: [sv. slang svenne; bildn. till SVENSSON (o. SVENSK, sbst. 1 , o. adj.)]
Citat:
1)
BETYDELSE: om (tänkt) person som representerar den typiske l. genomsnittlige svensken, medelsvensson; i pl. best. ofta liktydigt med: den breda massan, allmänheten.
Citat:
2) om svensk (se SVENSK, sbst. 1 ); vanl. (särsk. av invandrarungdomar) använt föraktfullt l. ss. skymford.
Citera
2005-04-20, 12:39
Medlem
Svalbards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brtkrbzhnv
Men snälla Svalbard, på svenska använder man dubbla citattecken.

Bäste brtkrbzhnv, på svenska är det inte riktigt fint att börja ett påhopp
med 'men'. Dessutom var det off-topic. Dina inlägg får inte större tyngd för
att du är dryg, nedlåtande och otrevlig. Anledningen till att jag ställer frågor
är att jag vill ha svar, men de får gärna levereras på ett trevligt sätt. Varför
är du så otrevlig? Jag citerade ingen, så jag tyckte det var onödigt med
dubbla citationstecken. Jag ville bara markera ordet.

Båda de betydelser du hämtat ur SAOB känns ganska nya; medelsvensson
föddes inte som begrepp förrän långt efter att adeln, och framför allt olika
smaker av lågadel, spelat ut sin roll. Om du googlar på "adel svenne" kommer
du att få åtminstone några relevanta träffar. (Helgardering: du får åtminstone
en träff där du kan läsa om "Svenne och Lotta". Den är inte relevant.)
Citera
2005-04-20, 14:48
Medlem
Cohibas avatar
Påhittet att finnar är finskspråkiga och att finländare är en sammanfattande benämning är en nykonstruktion. På 1800-talet kallade sig gärna svenska "finländare" som Gustaf Mauritz Armfelt och Johan Ludvig Runeberg finnar.
Citera
2005-04-20, 15:01
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Citat:
Bäste brtkrbzhnv, på svenska är det inte riktigt fint att börja ett påhopp
med 'men'. Dessutom var det off-topic. Dina inlägg får inte större tyngd för
att du är dryg, nedlåtande och otrevlig. Anledningen till att jag ställer frågor
är att jag vill ha svar, men de får gärna levereras på ett trevligt sätt. Varför
är du så otrevlig? Jag citerade ingen, så jag tyckte det var onödigt med
dubbla citationstecken. Jag ville bara markera ordet.
Vanliga språkanvändare skall använda dubbla citationstecken blott inom citat.
De enklas utbredning är ett tecken på engelskans påverkan på vissa individer.
Citat:
Båda de betydelser du hämtat ur SAOB känns ganska nya; medelsvensson
föddes inte som begrepp förrän långt efter att adeln, och framför allt olika
smaker av lågadel, spelat ut sin roll. Om du googlar på "adel svenne" kommer
du att få åtminstone några relevanta träffar. (Helgardering: du får åtminstone
en träff där du kan läsa om "Svenne och Lotta". Den är inte relevant.)

Betydelserna är nya, och de enda som finns i SAOB, men det är väl ändå etymologin som är relevant? Betydelserna hos svennesammansättningarna på http://g3.spraakdata.gu.se/osa/show..../37/74892.html är ju till viss del sådana att man undrar om släktskap med det moderna svenne inte kan finnas. Dock brukar väl SA hava rätt, men det är underligt att de icke nämner att släktskap inte existerar i svenneetymologin.
Citera
2006-08-10, 12:23
Medlem
Thistles avatar
Finnar?

Det heter ju som bekant akne och finländare.
Men kallar man akne efter irriterande finländare, eller blev finnar ett slang för finländare efter irriterande akne.
Förstår ni hur jag menar? Vad kom först.
Citera
2006-08-10, 13:14
Medlem
skitsillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thistle
Det heter ju som bekant akne och finländare.
Men kallar man akne efter irriterande finländare, eller blev finnar ett slang för finländare efter irriterande akne.
Förstår ni hur jag menar? Vad kom först.
Finne och finne verkar ha olika ursprung.

Folkgruppen Finnar (hellre Finländare) verkar komma av att finna medan finne (kvissla) av fena.

Kolla in http://runeberg.org/svetym/0225.html

För många år sedan var det någon som sa till mig att en Finne är en som talar finska medan en Finländare är svensktalande, men det var säkert bara nys.
Citera
2006-08-10, 15:29
Medlem
P3RK3L3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitsillen

Folkgruppen Finnar (hellre Finländare) verkar komma av att finna medan finne (kvissla) av fena.

För många år sedan var det någon som sa till mig att en Finne är en som talar finska medan en Finländare är svensktalande, men det var säkert bara nys.

"Finländare" avser väl i princip alla som innehar finskt medborgarskap vare sig de sedan till sitt ursprung är somalier eller japaner.

"Finnar" är däremot, som jag förstått det, benämningen på alla som har finska som modersmål.
Citera
2006-08-10, 15:30
Medlem
Thistles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitsillen

Ok tack så mycket för svaret. Tänkte att man kom att kalla det en efter det andra eftersom inget var önskvärt. Jag har inget emot finländare, men ni vet hur det är svenskar och finnar emellan ibland
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in