Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Krävs det några kvalifikationer för att bli rättsmedicinsk assistent? Han/hon kom ju inte ihåg något om de rutiner som hade använts vilket är konstigt. Det kan inte ha funnits alltför många så små spädbarn att undersöka så han/hon borde ha kommit ihåg.
Var personen fast anställd? Sedan hur länge?
Eller kan det ha rört sig om någon praktikant eller liknande som inte har en aning om vad han/hon gjorde? Det kanske framgår från förhöret att personen ifråga är helt mentalt frånvarande?
Var personen fast anställd? Sedan hur länge?
Eller kan det ha rört sig om någon praktikant eller liknande som inte har en aning om vad han/hon gjorde? Det kanske framgår från förhöret att personen ifråga är helt mentalt frånvarande?
Saxat ur brevsvar till SoS 2009-08-19
”Proceduren med att tillvarata lårvensblod från avskurna w. iliaca internae , tillgår så att båda benen höjes och masseras varvid blod samlas från den distala stumpen, detta blod sugs upp med en steril spruta, förs över till ett -med fallnummer märkt .. provrör som försluts och skickas till Rättskemiska laboratoriet i Linköping får analys.
Det jag kan säga är att avdelningen, under mina 40 år som rättsmedicinsk assistent, har tillämpat samma provprocedurer beträffande lårvensblod och urin.”
Saxat ur förhöret med prof P-A Lönnqvist 2010-01-21 (FUP bilaga)
”Och då finns ju alternativet att man kanske skar upp eller klippte av blodkärlet och lät blodet passivt rinna ner i den här sårhålan som man har skapat. Och då får man väldiga problem som jag ser det. För att som vi pratade om tidigare så är det ju väldig skillnad mellan vattenlöslighet och fettlöslighet. Och ett läkemedel som tiopentai som ju i huvudsakligen finns i fett och inte så mycket i blodbanan. Då kom ju blodet i kontakt med den här vävnaden som man har skurit sönder och ja på olika sätt hanterat så att kärlet går sönder, det är tjugofyra dagar efter att barnet har dött vilket gör att cellerna håller på att falla sönder av sig själv dessutom! Så att om man då skär upp kärlet, låter blodet rinna i sårhålan och sedan suger upp det i en spruta, eller tar upp det med någon sked och eller vad man gör, skopar upp det på något sätt, så har ju det här blodet kommit i kontakt med och blivit tillblandat utav vävnadsvätska som ju med all sannolikhet innehåller fettcells innehåll som har gått sönder. Som man dels aktivt har haft sönder när man som man måste ha sönder, och dels det som sker i den här begynnande förruttningsprocessen eller likomvandlingsprocessen. Och om vi då gör ett räkneexempel jag har för mig att det nämndes att det var tre milliliter blod man hade tagit! Om vi då gör bara ett räkneexempel och så säger man att i blodbanan så har man tio mikrogram per milliliter som representerar en rimlig, normal icke dödlig av nivå av tiopentai i blodet. Och sen så förutsätter vi då att under tjugofyra dagar har man ju haft en väldigt god tid att få jämvikt mellan blodbanan och fettväven. Så om vi då säger att två av dom här millilitrarna man får ut per blod från venen, och en milliliter är vävnadsvätska som huvudsakligen är sönderfallna fettceller, då får man ju då, i den ena millilitern blod får man tio mikrogram, i den andra får man ju också tio mikrogram. Men om den där sista millilitern som är vävnadsvätska och egentligen är fettceller mest så sa jag tidigare att det finns då siffror citerade på att det finns femhundraåttio gånger mer i fett än i vatten, alltså i blodfasen. Och då skulle man få femtusenåttahundra mikrogram i den där sista millilitern. Lägger man ihop allt det där så har man femtusenåttahundrafyrtio mikrogram totalt, och så delar man det med tre milliliter och då landar man på ja i ganska runda slängar tvåtusen mikrogram per milliliter. Och det behövs inte så himla mycket blod om man blandar ut det med vatten till exempel, för att det fortfarande ska se ut som blod!”