2010-02-07, 20:40
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nja, hoppsann säger något viktigt. Domstolar har inga egna verktyg för att bedöma olika sakkunnigas relativa kompetens. Det förefaller som om de relativt ofta löser eventuella sakkunnigkonflikter genom att, om sådana finns, fästa mest avseende vid "dem som tillhör huset" - alltså kriminaltekniker, folk anställda av RMV etc. Det är folk som kan sitt jobb, naturligtvis, och normalt inte har någon anledning att ha några intressen i rättsfallet. Men det finns ingenting som säger att de kan mer än sitt jobb, när det dyker upp något som går långt utanför detta jobbs rutin. Det är. för någon som är det minsta van vid vetenskapssvängen, ganska klart att t ex labtekniker rent generellt inte är trovärdiga om de motsäger en erkänd vetenskaplig auktoritet inom dennes kärnkompetensområde. Men för en domstol är detta uppenbarligen inte alls lika klart - kanske för att den saknar verktyg både för att avgöra vem som är en erkänd vetenskaplig auktoritet, och vilket auktoritetens kärnkompetensområde är.

Detta betyder att personer som "tillhör huset" och har en tendens att yttra sig tvärsäkert också om det de egentligen inte vet alldeles säkert är livsfarliga för rättsäkerheten, eftersom domstolen tenderar till att lyssna alldeles för mycket på dem.

Det borde nog finnas någon typ av hjälp som domstolarna skulle kunna få med att värdera akademiska expertvittnens tyngd. Möjligen att Kungl. Vetenskapsakademien skulle vara en instans som både har, eller har tillgång till, den erforderliga expertisen, och som har en tillräcklig samhällelig tyngd för att en domstol skulle acceptera dess auktoritet.

Du har en klar poäng i det du beskriver men man kan inte beröra det du behandlar utan att fundra på parternas ansvar. Domstolen har, i Sverige, ett mycket litet ansvar att själva ingripa i processen och självständigt inhämta information. Det är därför viktigt att parterna bereds möjlighet att inhämta denna typ av kunskap och information och sedan vidarebefodra den samma till domstolen. Åklagarsidan har ju i detta hänseende inget problem då de har hela polisens och övriga myndigheters resurser att tillgå jämte möjligheter till tvångsmedel. Försvaret däremot har inga sådana resurser och ofta inte ens den ekonomiska möjligheten att göra så (väldigt få åtgärder omfattas i praktiken av den ersättning som utgår till en offentlig försvarare) så en viktig åtgärd i syfte att rätta till det problem du beskriver är att se över vad en offentlig försvarare ersätts för och vilka resurser en offentlig försvarare har att förfoga över.

EDIT, det jag fetlagt i ditt inlägg ovan känner jag inte alls igen, problemet är snarare (i de mål där det är av betydelse) den totala bristen på någon som emotsäger RMV/SKLs resultat öht.
Senast redigerad av Bananchoklad 2010-02-07 kl. 20:43.
Citera
2010-02-07, 20:56
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Läs själv! Var står det att detta skall meddelas den gripne (anhållne) vid omhändertagandet?

Om du tänker efter så förstår du varför det är direkt olämpligt att basunera ut saken på arbetsplatsen, framför anhöriga eller bara i största allmänhet. Jag kan tänka mig att barnläkaren begärt att "få reda på vad hon anklagas för", i någon sorts tro att hon har rätt att kräva detta innan hon låter sig gripas, och så har hon fått ungefär de beskeden som refererats.

Du menar alltså att hon inte grips på sin arbetsplats utan att hon bara omhändertas?
Citera
2010-02-07, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher
[b]
Saxat ur förhöret med prof P-A Lönnqvist 2010-01-21 (FUP bilaga)...Och om vi då gör ett räkneexempel jag har för mig att det nämndes att det var tre milliliter blod man hade tagit! Om vi då gör bara ett räkneexempel och så säger man att i blodbanan så har man tio mikrogram per milliliter som representerar en rimlig, normal icke dödlig av nivå av tiopentai i blodet. Och sen så förutsätter vi då att under tjugofyra dagar har man ju haft en väldigt god tid att få jämvikt mellan blodbanan och fettväven. Så om vi då säger att två av dom här millilitrarna man får ut per blod från venen, och en milliliter är vävnadsvätska som huvudsakligen är sönderfallna fettceller, då får man ju då, i den ena millilitern blod får man tio mikrogram, i den andra får man ju också tio mikrogram. Men om den där sista millilitern som är vävnadsvätska och egentligen är fettceller mest så sa jag tidigare att det finns då siffror citerade på att det finns femhundraåttio gånger mer i fett än i vatten, alltså i blodfasen. Och då skulle man få femtusenåttahundra mikrogram i den där sista millilitern. Lägger man ihop allt det där så har man femtusenåttahundrafyrtio mikrogram totalt, och så delar man det med tre milliliter och då landar man på ja i ganska runda slängar tvåtusen mikrogram per milliliter. Och det behövs inte så himla mycket blod om man blandar ut det med vatten till exempel, för att det fortfarande ska se ut som blod!”
Har åklagaren överhuvudtaget läst FUP:en?

Detta sänker ju åtalet fullständigt.
Citera
2010-02-07, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Läs själv! Var står det att detta skall meddelas den gripne (anhållne) vid omhändertagandet?

Om du tänker efter så förstår du varför det är direkt olämpligt att basunera ut saken på arbetsplatsen, framför anhöriga eller bara i största allmänhet. Jag kan tänka mig att barnläkaren begärt att "få reda på vad hon anklagas för", i någon sorts tro att hon har rätt att kräva detta innan hon låter sig gripas, och så har hon fått ungefär de beskeden som refererats.
När menar du att anhållandet verkställs? Vad jag förstår är man frihetsberövad i och med omhändertagandet. Att sådant inte spelar någon roll för prövningen av misstanken man grips för i Sverige är en annan sak.
Citera
2010-02-07, 21:04
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datja
inlägg #1085
"Den 19.e MR undersökning måste sövas (Pentothal)vaknar aldrig mer…
senare stänger de av respiratorn.
//källa vanjal.blogg.se"

Oj, detta var mycket viktig information, som ytterligare stärker uppfattningen att det hela rör sig om problem med provtagningen från lårblodet. Men finns den här bloggen lagrad på ett säkert sätt någonstans?

Vet att innehållet i bloggen finns sparat hos någon användare här på FB.

Den stängdes ner av Vanja för att antingen polisen eller åklagaren ville det.
Citera
2010-02-07, 22:01
Medlem
datjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Vet att innehållet i bloggen finns sparat hos någon användare här på FB.

Den stängdes ner av Vanja för att antingen polisen eller åklagaren ville det.

Det kan mycket väl vara så att åklagarmyndigheten har en sparad version. Det borde de väl ha för det är ju ett slags vittnesmål upprättat i realtid innan någon brottsmisstanke förelåg.
Citera
2010-02-07, 22:17
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Du menar alltså att hon inte grips på sin arbetsplats utan att hon bara omhändertas?

Det kan man säga, men ordet "bara" är inte relevant. Gripande, anhållande och häktning är två grader av frihetsberövade. Gripande är speciell sorts interimistiskt anhållande, där åklagaren skall fatta beslut så snart som möjligt, men frihetsberövandet sker på inititiativ av polisen eller t o m av "envar". Anhållande beslutas och initieras av åklagaren. Häktning beslutas i domstol. Man kan givetvis både anhållas och häktas i sin frånvaro, medan ett gripande i sin frånvaro naturligtvis blir omöjligt.

Så när polisen hämtar henne så gör de detta på uppdrag från åklagaren, gripande är inte aktuellt, utan det är hämtning pga ett anhållandebeslut.

Nu har Hurtig låtit undslippa sig kritik om att det dröjde innan läkaren fick det här beskedet, men då menar han att läkaren fick sitta på cell och vänta inte att poliserna skulle berätta det här vid hämtningen. Det är, enkelt uttryckt, inte polispatrullens sak att berätta misstankarna, även om man sannolikt vet vad det handlar om. Åklagaren (eller den åklagaren säger till, till exempel föhörsledaren) berättar, inte poliserna som hämtar.
Citera
2010-02-07, 22:23
Medlem
Än mer ... Saxat ur förhöret med prof P-A Lönnqvist 2010-01-21 (FUP bilaga)

” så har ju det här blodet kommit i kontakt med och blivit tillblandat utav vävnadsvätska som ju med all sannolikhet innehåller fettcells innehåll som har gått sönder."
"det nämndes att det var tre milliliter blod man hade tagit!" "

"Så om vi då säger att två av dom här millilitrarna man får ut per blod från venen, och en milliliter är vävnadsvätska som huvudsakligen är sönderfallna fettceller, då får man ju då, i den ena millilitern blod får man tio mikrogram, i den andra får man ju också tio mikrogram. Men om den där sista millilitern som är vävnadsvätska och egentligen är fettceller mest så sa jag tidigare att det finns då siffror citerade på att det finns femhundraåttio gånger mer i fett än i vatten, alltså i blodfasen.”

Och vi har äntligen en mycket logisk förklaring till dom fullkomligt orimligt höga blodvärdena...
... samt att då hela åtalet även självmant faller ner i papperskorgen.

PS Mycket bra jobbat Bustopher.
Senast redigerad av Lars365 2010-02-07 kl. 22:33.
Citera
2010-02-07, 22:27
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mg-flashback
Har åklagaren överhuvudtaget läst FUP:en?

Detta sänker ju åtalet fullständigt.

Tycker åtalet ligger bortom all rim o reson, som jag uppfattar läget kommer inget brott att kunna styrkas. Frågor utan svar, tveksamheter, fel i utredningen, men likväl ett "jobb" som måste göras
Citera
2010-02-07, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Det kanske är lika bra att stänga RMV och sluta med rättsmedicinska undersökningar.
Stänga hela RMV är väl ändå att ta i, det finns säkerligen en massa duktiga arbetsamma begåvningar där.
Men det börjar ju onekligen luta åt att en och annan kemist kanske borde sitta någonstans där hon gör aningen mindre skada.

Senast redigerad av Lars365 2010-02-07 kl. 22:42.
Citera
2010-02-07, 22:33
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
När menar du att anhållandet verkställs? Vad jag förstår är man frihetsberövad i och med omhändertagandet. Att sådant inte spelar någon roll för prövningen av misstanken man grips för i Sverige är en annan sak.

Min uppfattning är att anhållandet verkställs när man är på stationen med den omhändertagne. Du kan ju anhållas i din frånvaro och återfinnas duktigt långt från Solna (i det här fallet), till exempel utomlands.

Kritiken tycks ju bygga på att läkaren inte blivit upplyst om misstanke redan på arbetsplatsen, vid hämtningen. Min uppfattning är att kritiken kommer från Hurtig, och gäller sedan läkaren kommit in till polisstationen.
Citera
2010-02-07, 22:37
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Du har en klar poäng i det du beskriver men man kan inte beröra det du behandlar utan att fundra på parternas ansvar. Domstolen har, i Sverige, ett mycket litet ansvar att själva ingripa i processen och självständigt inhämta information. Det är därför viktigt att parterna bereds möjlighet att inhämta denna typ av kunskap och information och sedan vidarebefodra den samma till domstolen. Åklagarsidan har ju i detta hänseende inget problem då de har hela polisens och övriga myndigheters resurser att tillgå jämte möjligheter till tvångsmedel. Försvaret däremot har inga sådana resurser och ofta inte ens den ekonomiska möjligheten att göra så (väldigt få åtgärder omfattas i praktiken av den ersättning som utgår till en offentlig försvarare) så en viktig åtgärd i syfte att rätta till det problem du beskriver är att se över vad en offentlig försvarare ersätts för och vilka resurser en offentlig försvarare har att förfoga över.

EDIT, det jag fetlagt i ditt inlägg ovan känner jag inte alls igen, problemet är snarare (i de mål där det är av betydelse) den totala bristen på någon som emotsäger RMV/SKLs resultat öht.
Du har naturligtvis rätt i att bristen på motexpertis är det normala problemet. Jag var bara inte så upptagen av det i just det här fallet, eftersom jag vet att det inte kommer att gå till riktigt så den här gången. Men jag har haft anledning att uppmärksamma vid ett par tillfällen just att domstolen, i den mån det föreligger olika bud från experter, har fäst större vikt vid RMV/kriminalteknikers utsaga än vad jag skulle ha funnit anledning att göra som vetenskapsman. Om det är nånting som bekymrar mig inför den kommande rättegången, så är det just detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in