2010-01-04, 02:17
Medlem
MrOaikis avatar
Finns det kända exempel på utländska soldater som blev karoliner?
Citera
2010-01-04, 02:24
Medlem
cpskadans avatar
Du hittar väl den mesta informationen här? http://sv.wikipedia.org/wiki/Karoliner

"Karoliner, av Carolus, den latiniserade formen av namnet Karl, var benämningen på soldaterna inom Sveriges armé under kungarna Karl XI och Karl XII."

Helt enkelt var det väl bara soldater inom svenska armén som fick kalla sig karoliner, vare sig dom var från utlandet, bosatta i sverige, och tjänstgjorde i svenska armén, eller var helt svenska?

En sak som jag grämer mig över är att dom inte är med i Empire Total War, som elitsoldater. Dom kanske tänker sig att vanligt linjeinfanteri är just karolinerna? hm.
Citera
2010-01-04, 02:34
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cpskadan
Du hittar väl den mesta informationen här? http://sv.wikipedia.org/wiki/Karoliner

"Karoliner, av Carolus, den latiniserade formen av namnet Karl, var benämningen på soldaterna inom Sveriges armé under kungarna Karl XI och Karl XII."

Helt enkelt var det väl bara soldater inom svenska armén som fick kalla sig karoliner, vare sig dom var från utlandet, bosatta i sverige, och tjänstgjorde i svenska armén, eller var helt svenska?

En sak som jag grämer mig över är att dom inte är med i Empire Total War, som elitsoldater. Dom kanske tänker sig att vanligt linjeinfanteri är just karolinerna? hm.

Jo, tack, hade det bara varit att Wikipedia så hade jag inte frågat här. Under andra världskriget - innan amerikanerna gick med i kriget - kom det amerikaner som frivilligt gick med i den brittiska armén. Tänkte att någon kanske har motsvarande exempel under Kalles tid.
Citera
2010-01-04, 07:21
Medlem
Sako!s avatar
var vell snarare legoknektar man anväde sig av under den tiden?
Citera
2010-01-04, 07:28
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Finns det kända exempel på utländska soldater som blev karoliner?

Bertil Häggman tycks hålla på med en bok om de värvade utländska knektarna i den svenska stormaktens arméer. Han vet säkert mer.

http://aforum.genealogi.se/discus/messages/22540/111029.html?1255725764
http://www.karlxii.se/author/bertil/

Jag är ganska sömnig vid den här tiden på dygnet, men det är kanske just därför din fråga genast fick mig att tänka på vad jag läst om en snubbe vid namn Giovanni Battista Pinello i Alf Åbergs & Göte Göranssons praktverk Karolinerna. På länken nedan (en artikel ur La Rondine, en nätpublikation för italienare i Finland) puoi trovare più informazioni, se capisci la lingua ...

http://www.larondine.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=555&Item id=1

Pinello var född i Genua 1682, reste i unga år till Holland för att studera, följde med ett par svenska vänner till deras hemland och lät sig där värvas som soldat i Karl XII:s armé. Han följde med på kungens fälttåg och avancerade till löjtnant. Vid Poltava blev han rysk krigsfånge och skickades till Tobolsk, där han övergick till luterska läran. År 1715 lyckades han fly, och kunde snart återuppta sin militära bana.

Som kapten vid Bohus läns dragonregemente blev Pinello 1748 riddare av Svärdsorden, och 1751 blev han adlad. Han avled på sin gård Ramneberg i Svarteborg i Bohuslän 1775, 93 år gammal.

Senast redigerad av Ördög 2010-01-04 kl. 08:03.
Citera
2010-01-04, 12:30
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cpskadan
Karolin är en soldat i Karl XIIs armé, precis som Wikipediaartikeln säger. Under det stora nordiska kriget var ungefär hälften av soldaterna indelta och hälften värvade.

Utlänning är som bekant en relativ beteckning under den här tiden. Finnarna hade varit svenska i flera hundra år, skåningarna i 50 år, och en del tyskar och balter var formellt svenska men kände sig knappast som det. Försvaret av de tyska provinserna sköttes mig veterligen mest av tyskar och de var värvade, vilket betyder att de skiljer sig en del från bilden av den indelte svensktalande karolinen.

Men krigföring var givetvis en internationell bransch i början av 1700-talet, och förblev så ända till napoleonkrigen. Karl XIIs svenska armé var trots allt en av de mer "nationella" i Europa.

Citat:
En sak som jag grämer mig över är att dom inte är med i Empire Total War, som elitsoldater. Dom kanske tänker sig att vanligt linjeinfanteri är just karolinerna?
"Elitsoldaterna" i Karl XIIs armé var Livregementet och Livdrabanterna. Båda förbanden var värvade.
Citera
2010-01-04, 16:06
Medlem
Ankdammsmannen. Är det inte så att man måste göra en skillnad på "värvade" och utländska "värvade" soldater. Nu skriver jag bara vad jag har fått för mig men var det inte så att Sveriges här bestod av indelta och värvade. De indelta fick en jordplätt och gård att ta hand om i fredstid. De värvade var heltidsanställda soldater som inte fick gårdar av staten ?

Som sagt jag kommer inte riktigt ihåg hur det stod i all litteratur jag läst.
Citera
2010-01-04, 17:49
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman

"Elitsoldaterna" i Karl XIIs armé var Livregementet och Livdrabanterna. Båda förbanden var värvade.
Var inte drabatanterkåren handplockad, dvs man tog soldater som på olika sätt hade utmärkt sig. Således borde väl de inte nödvändigtvis bara röra sig om värvade soldater.
Citera
2010-01-04, 17:57
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panzer-elite
Ankdammsmannen. Är det inte så att man måste göra en skillnad på "värvade" och utländska "värvade" soldater. Nu skriver jag bara vad jag har fått för mig men var det inte så att Sveriges här bestod av indelta och värvade. De indelta fick en jordplätt och gård att ta hand om i fredstid. De värvade var heltidsanställda soldater som inte fick gårdar av staten ?

Som sagt jag kommer inte riktigt ihåg hur det stod i all litteratur jag läst.
Fast värvade soldater kan komma lite varstans ifrån, just tyskar tycker jag verkar ha vart vanliga legoknektar lite överallt.
Citera
2010-01-04, 18:19
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Var inte drabatanterkåren handplockad, dvs man tog soldater som på olika sätt hade utmärkt sig. Således borde väl de inte nödvändigtvis bara röra sig om värvade soldater.
"Karl XII omorganiserade 1699-1700 livdrabantkåren som blev ett självständigt förband. Kåren kom nu enbart att bestå av personal som hade officers rang. Kåren hade som mest 200 man som genom tapperhet utmärkt sig i andra regementen och värvats till drabanterna. Drabanterna var ett elitförband och deras uppgift var att i strid omge och skydda kungen."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kunglig_Majest%C3%A4ts_drabanter
Citera
2010-01-05, 00:32
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
"Karl XII omorganiserade 1699-1700 livdrabantkåren som blev ett självständigt förband. Kåren kom nu enbart att bestå av personal som hade officers rang. Kåren hade som mest 200 man som genom tapperhet utmärkt sig i andra regementen och värvats till drabanterna. Drabanterna var ett elitförband och deras uppgift var att i strid omge och skydda kungen."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kunglig_Majest%C3%A4ts_drabanter
Man blev väl tilldelad officers rang när man gick med? Alltså, en "menig" i livdrabantkåren hade rang motsvarande kapten/ryttmästare. I övrigt borde väl soldater i indelningsverket kunnat nå den officersgrad som eventuellt krävdes för att gå med som "menig". Att livdrabantkåren sedan inte var en del av indelningsverket är en annan sak, jag åsyftar att man kan komma ur indelningsverket och hamna i livdrabantkåren.
Citera
2010-01-05, 00:32
Medlem
Vidfamnes avatar
Men herregud.
Hela anledningen att karolinersystemet organiserades var ju på grund av en professionell ykreshär ständigt under beredskap och ständigt tränande.
Istället för att som tidigare mönstra drängar till varenda fälttåg fick karolinerna en bit av kronans mark att odla upp och bruka i väntan på större övningar eller fälttåg.

Genialiskt, Karl XI var alltså ett geni som genomförde denna revolutionerande försvarsstruktur.

// Ivar Vidfamne
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in