2010-01-03, 13:36
Medlem
YngveFrejs avatar
Hörde just på P4 med Erik Blix som intervjuade polisens presstalesman.
Där sade polisen att skyddande av brottsling är ett vitt begrepp.
Vad menas med det?
Citera
2010-01-03, 13:38
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilam30
Samma tanke slog mig när jag för ett par dgr sedan åkte förbi brottsplatsen. Jag passerade minnesplatsen med ljus och blommor och sörjande men gick inte ut utan satt kvar i bilen. På brottsplatsen stod även en polis i uniform, typ 5 meter från minnesplatsen, han stod och pratade med ngn.
Då slog det mig att det är inte helt osannolikt att mördaren skulle kunna dyka upp och stå bland de sörjande, och min andra tanke var att polisen kanske borde ha burit civila kläder, ur "spaningssynvinkel". Men, det kanske fanns fler poliser på platsen, som var civilklädda, vad vet jag.

Det finns flera mordutredningar på senare år där GM varit nära bekant med BO, besökt platsen där BO miste livet, stått och sörjt bland andra sörjande osv. Vi kan ta pyromaner också, de har oftast en tendens att hålla sig i närheten av platsen de tänt på..

Angående polisens närvaro på brottsplatsen så är jag är rätt säker på att det finns både civilklädda poliser och poliser i uniform på plats.
Citera
2010-01-03, 13:39
Medlem
bushtuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodCalledInSick
Fast då, om så är fallet nu och även hänt förut så är det fel i sak. Då bör man använda sig av ringa skäl eller annan term som bättre beskriver bevisningen och misstankarna till den gripne.

Jodå... jag ska inte polemisera med dig om den detaljen... troligen hade man i de flesta fall valt "Skäligen misstänkt" ... men även krävs ju att man har någonting i bevisningen som kan knyta personen till gärningen och inte bara till själva platsen.
Citera
2010-01-03, 13:40
Medlem
GodCalledInSicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonivansson
"- Det är den högre misstankegraden, på sannolika skäl, som gäller, säger Thomas Fuxborg, presstalesman vid polisen i Västra Götaland."
Vi vet, vi diskuterar en helt annan sak.
Citera
2010-01-03, 13:44
Medlem
Från AB:

Citat:
Efter flera timmar beslutade kammaråklagaren Ulrika Åberg att anhålla mannen.
Han tros skydda den eller de personer som två dagar före nyårsafton attackerade Nancy Tavsan och tog hennes liv.
För Aftonbladet berättar åklagaren att mannen är misstänkt på den högre misstankegraden, sannolika skäl.

Togs upp tidigare i tråden att polisen såg tre Somalier runt mordplatsen på mordnatten. De sprang vid åsynen av polisen. Polisen lyckades fånga, samt identifiera en av dem.

Kan det vara han som åkt in igen? Och nu vill snuten ha namnet på de andra två?
Citera
2010-01-03, 13:47
Medlem
Bilägaren

Citat:
Ursprungligen postat av yvoben
En volvo V70 som polisen bärgade såg det,tror regnr var ROJ 914
Bilen ägs av:
1989-09-24 Hallberg Sebastian Glenn
Bergsgårdsgärdet 1 3tr
Citera
2010-01-03, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Monroe
Bilen ägs av:
Bergsgårdsgärdet 1 3tr

Alla heter Glenn i Göteborg, till och med somalierna tydligen.
Citera
2010-01-03, 13:49
Medlem
cynthias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Monroe
Bilen ägs av:
Bergsgårdsgärdet 1 3tr
En svensk dricker väl inte Pommac på nyårsafton? Låter inte som en trolig gärningsman.
Citera
2010-01-03, 13:50
Medlem
GodCalledInSicks avatar
Tyst med expertutlåtanden?

Leif GW Persson och Jerzy Sarnecki brukar ju inte vara sena att uttala sig i media. LGWP har dock fått kritik för att spela brottslingarna i händerna har polisen sagt.

Angående Jerzy Sarnecki som jag aldrig gillat, inte för han är judisk polack utan för han har en helt egen agenda med sina utlåtanden. Sällan han kommer med kritik eller utlåtanden som kan missgynna invandringen och nuvarande integrationspolitiken.

Jag vill bara nämna det här i förbifarten. LGWP har fått talförbud, Jerzy Sarnecki är ointresserad av att uttala sig för det mest största sannolikhet är en invandrare som ligger bakom detta brutala mord. Någon annan som känner likadant?

Svensk, arab, jude eller näsapa. Den skyldige ska dömas till livstid samt utvisning om det är möjligt.
Citera
2010-01-03, 13:51
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cynthia
En svensk dricker väl inte Pommac på nyårsafton? Låter inte som en trolig gärningsman.

Flaskan behöver ju inte GM inhandlat själv.
Citera
2010-01-03, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cynthia

Hur vet du att det är en svensk? kan väll likväll vara en adopterad afrikan, en i min förra klass var kolsvart i ansiktet och hade svenskt efter och förnamn
Citera
2010-01-03, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yvoben
tror regnr var ROJ 914

någon som kan bekräfta regnr?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto