2009-12-17, 12:50
Medlem
Hassenpfeffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bluehill
Vissa sängar är jävligt dyra, frågan är ju om dom är bättre.

SOm mycket annat så är högt pris inte alltid samma sak som hög kvalitet. Hästens och Dux är välrenommerade och "exklusiva" sängar. Hästens problem anser jag dock vara att allt jävla tagel blir väldigt stumt med tiden och det är inget man kan reklamera. Det känns som en gammal gympasalmadrass tillslut.

Dux är väl bättre, men är i sitt grundutförande ganska så fasta, så där får man rekommendera en "medium" till dom som annars gillar fast madrass.

En rekommendation är annars Carpe Diem, svenska sängar som är betydligt mer prisvärda än ovan nämnda märken, men dom är å andra sidan kanska mjuka så där bör man välja en fastare.

Det är mycket värre att ha en för mjuk säng än för hård!!

NÄsta tips är att snåla inte.. MAn tillbringar jävligt stor del av sitt liv i sängen så låt inte snåljåpen tala... Och byt för helvete kudde!!!!!!!

Håller med om att Hästens tagelbäddmadrasser blir ihoptryckta med tiden och man bör byta efter 4-5 år. Men det bör man göra med alla bäddmadrasser eftersom de blir ganska ohygieniska efter så lång tid (svett, hudavlagringar och diverse andra mer eller mindre fräscha biprodukter från den mänskliga kroppen). Annars så är Hästens av extremt hög kvalitet, det de lider mest av är den svenska Jantelagen där man inte ska få sticka ut eller försöka vara bättre än andra för då jävlar ska man tryckas ned och bli svartmålade så fort det går.

Dux är enligt mig det sämsta köpet man kan göra i sängväg. Väldigt dyra med lite innehåll... När alla andra sängtillverkar konternuerligt uppdaterar och förbättrar sina sängar så lever Dux i villfarelsen att de gjorde rätt från början (läs: 60-/70-talet) och därför inte behöver förbättra sina produkter. Som ett exempel är ju att de fortfarande inte har pocketfjädrar i sina sängar utan tycker att deras stumma gamla bonell/LFK-fjädrar fortfarande är det bästa alternativet. Vilket bara är bullshit...
Dux säljer enbart på att de var de främsta sängtillverkaren för 30-40 år sedan och att de som köpte sängarna då tror att de fortfarande är det och fortsätter köpa skräpet (och mer eller mindre tvingar sina avkommor att köpa skiten också...)
Det finns en anledning att de (precis som Ana) inte vill finnas i samma butik som Hästens, Carpe Diem, Jensen etc.

Carpe Diem rekomenderar jag gärna också, suveränt sköna och av hög kvalité. Och ja, man får en mjukare känsla i deras sängar men man bör för den sakens skull inte få panik och köpa en för hård säng! Att hårda sängar är bättre än mjuka är en villfarelse som också hängt med sen 60-talet. Den grundar sig på att det bästa för kroppen är en fast bädd (helst ska man lägga en spånplatta under bäddmadrassen & man ska sova som man gjorde på stenåldern, direkt på grottgolvet m.a.o) vilket naturligtvis är helt fel. En bra säng är så fast att den orkar bära upp din kropp, men så pass mjuk att den formar sig efter din kropsform och därmed ger dig avlastning.

Det allra bästa är att pröva ut fastheten på din säng tillsammans med en välutbildad säljare, de ser direkt vilken fasthet som du ska ha. Lita på dem!

Sista rådet stämmer jag mer än gärna in på! Var inte dumsnåla! En säng är den viktigaste möbeln du har och du spenderar en tredjedel av livet i den, låt inte Jante och hans anhang bestämma över dig! Och byt kudde efter 3-5 år, bäddmadrass efter 4-5 år och täcke bör du byta efter 7-15 år (beroendes på hur väl du tar hand om det!)

Tack för ordet...
Citera
2009-12-17, 23:07
Medlem
Snurrens avatar
Jag har skrivit det förut, men den tråden ligger långt bak i arkivet... när jag skulle köpa ny säng gick jag runt och snackade med sängförsäljare. En av dom jobbade i en affär som sålde Hästen bl a. Han hade problem med att folk kom in och pekade på den rutiga sängen och sa att den ska jag köpa. Men försökte han...ska du inte provligga den... Sedan uppstod problemet med att köparen inte var nöjd, han gillade inte att sova i sin säng och kom tillbaka och klagade.

Själv har jag en Dux kontinental med pascalkasetter där jag har lagt den fasta under svanken, skulle aldrig i livet byta ut den sängen mot en annan. Snål och småfattig som jag är så köpte jag den begagnad till ett mycket bra pris och sedan köpte jag en ny bäddmadrass, mest för att Dux vaddmadrass inte var skön att ligga på för min kropp, jag köpte en riktigt mjuk latexmadrass.

Men jag kan hålla med om att Dux inte har utvecklat sina vanliga sängar, och jag ser det som ett problem att dom faktiskt blir nerlegade efter 15 år. Min förra säng blev rena hängmattan. Men själv gillar jag "stunsen" i duxsängar, pocketspring är stummare.
Citera
2009-12-18, 01:49
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Vi köpte en kontinentalsäng från Vila nyligen. Grymt bra, den berättigar verkligen sitt pris! Vi jämförde med en del andra, bland annat Hästens, Dux, Kungssängen och Carpe Diem, men just då kändes Vila som det märke som gav mest pang för pengarna. Det är en enorm skillnad på t.ex Kungssängen och de andra märkena vi testade. Det är en ännu större skillnad mellan dessa och de andra sängarna jag har haft tidigare (Ikea och Asko). Kort sagt tycker jag att prisskillnaden är motiverad, man får ofta mer för pengarna. Däremot tyckte vi att Hästens var orimligt dyra, efter att ha jämfört dem med andra märken.
Citera
2009-12-18, 02:18
Bannlyst
mina madrasser från JYSK e bättre än madrasserna från HÄSTENS varumärke.. Jag har en otroligt känslig rygg och mina madrasser måste vara EXTRA fasta att den ska trivas över en hel natt utan rygg smärtor och hästens levererar inte något sånt här

Jag skulle aldrig lagt mina pengar på en hästenes då hade det gått till något annat roligt
Citera
2009-12-18, 03:05
Bannlyst
Jag kopte en Hastens 1997, den med motor och remote control, det var vall kul ett tag. Tagel madrassen blev jag allergisk mot trots att butiken sa att den var allergi testad. Jag skulle nog hellre lagga pengarna pa en Carpe diem i dags laget
Citera
2010-02-01, 21:37
Medlem
volvers avatar
Har inte läst igenom hela tråden men måste bara säga de, atm sover jag i en skit säng men när jag flyttar hemifrån ska jag nog köpa en rätt bra säng.
Man sover ändå 1/3 av sitt liv..
Citera
2010-02-01, 22:10
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volver
Har inte läst igenom hela tråden men måste bara säga de, atm sover jag i en skit säng men när jag flyttar hemifrån ska jag nog köpa en rätt bra säng.
Man sover ändå 1/3 av sitt liv..

Som du ser kostar bra sängar en hel del så det kan vara idé att börja spara redan nu...
Citera
2010-02-06, 18:44
Medlem
Skene-Majorens avatar
Har svenska folket blivit en samling gnälliga och pjoskiga prinsessan-på-ärten-fjollor?! Nog fan ska en fullt frisk och stark människa kunna sova tillfredsställande utan att behöva betala en halv årslön för en stackars sängjävel?! Vart är Sverige på väg...
Citera
2010-02-06, 19:15
Medlem
supreme100s avatar
Har precis gått från DUX till IKEA, märker ingen skillnad. Anledningen till mitt nya sängval är att jag råkar veta var de tillverkas...
Citera
2010-02-06, 19:50
Medlem
lundagrens avatar
Tillbringar en tredjedel av mitt liv i sängen så jag köpte en hästens. Bästa köpet jag gjort hittills. Köpte en utgående modell, pröjsade 25 000 för en dubbel. Jävligt värt det.
Citera
2010-02-08, 20:56
Medlem
Jag delar nog meningen med de som säger att om man ändå ska spendera 1/3 av sitt liv i sängen, kan man lika gärna lägga lite extra på att göra det bra. Men det är inte så enkelt att ju dyrare sängen är, desto bättre är den.

Har länge drömt om att köpa en supersäng á Hästens modell jävligt dyr (bra). Men annat kom före och pengarna räckte aldrig riktigt fram, så jag beslutade mig för att köpa en "mindre bra" säng, för en bråkdel av summan för en Hästens, "så länge".

Spenderade många timmar på att åka runt och testa sängar, för att hitta något som föll mig i smaken. Blev till slut en sultansäng på Ikea, som jag sover som en prins på, för ynka 2500+bäddmadrass.

Kontentan i det hela är nog att Hästens gör sängar, men gör de någon som passar just dig? Man spenderar 1/3 av sitt liv i sängen, då kan man lika gärna arbeta lite extra för att hitta just den sängen som passar...
Citera
2010-02-14, 18:33
Medlem
puttens avatar
Har en Hästens Excel sedan c:a 10-15 år tillbaka (när lanserades excel eg.? för så länge har jag haft den iaf.)

Fortfarande lika skön nu som när jag fick den. Känns inte ett spår nerlegad och ändå är jag ganska storväxt och tung (110 pannor) för den delen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in