Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Väldigt varma Servisledningsäkringar
Jag tror (vet inte för jag vågade inte skruva ur säkringarna) att det är minst 50A säkringar som sitter där.
Är detta normalt ? (att dem blir så varma)
Finns det en risk att kablar odyl tar stryk av denna värme i proppskåpet?
Allting är plomberat i skruvväg så då bör det väl vara EON´s egedom och deras ansvar att fixa ev fel ?
Till att börja med är detta inte servisledningssäkringar, för de sitter i andra änden av ledningen, ute i Eons skåp i gatan eller stolpen, utan servissäkringar.
Det låter som det bara finns en mätare på servisen? Hur stora är mätarsäkringarna? Jag förmodar att de är väsentligen mindre, och då bör inte servissäkringarna bli märkbart varma. Om du kan mäta med en strömtång och se hur stor ström får du ju också en uppfattning om det är rimligt att en fas är så hårt belastad.
Men, mitt tips är att det är glapp i säkringsbotten på den som blir så varm. Slå av huvudbrytaren en stund för att låta den svalna, skruva sedan ur den varma. Har den brännmärken/"svetsloppor"/tecken på ljusbåge i botten? Då har du hittat problemet. Förmodligen är säkringsssockeln lika skadad och behöver bytas. JA, det är olämpligt, det brukar också bli värre och värre och kan i vissa extrema fall smälta ner hela innandömet i säkringsådan.
Om det är bränt och skadat föreslår jag att du ringer dit eon.
/capmac