Ah - intressant. Det dar mordet var ju Polisen i kontakt med mig om for ett par ar sedan. Det gallde en site vi hostade dar nagon postat ett ganska detaljerat inlagg dar han/hon erkande mordet. Tror tyvarr inte jag har kvar inlagget eller mail-vaxlingen, men ska leta lite.
Nagon lagger bevisligen ner viss tid pa gamla ouppklarade mord.
Ah - intressant. Det dar mordet var ju Polisen i kontakt med mig om for ett par ar sedan. Det gallde en site vi hostade dar nagon postat ett ganska detaljerat inlagg dar han/hon erkande mordet. Tror tyvarr inte jag har kvar inlagget eller mail-vaxlingen, men ska leta lite.
Nagon lagger bevisligen ner viss tid pa gamla ouppklarade mord.
Troligen är det mördaren som ringer SOS. Han säger på tejpen VALhallavägen istf VALLHallavägen (fonetiskt), vilket sannolikt är en åkning för att förvilla. Inte ngn från Boden till Smygehuk skulle säga VALhallavägen. Genomskinligt, och med i princip 100% säk så har vi alltså mördarens röst. Cirka 30-35 år, svensk, stockholmsk accent (och vilken stockholmare skulle säga VALhallavägen?)
Troligen är det mördaren som ringer SOS. Han säger på tejpen VALhallavägen istf VALLHallavägen (fonetiskt), vilket sannolikt är en åkning för att förvilla. Inte ngn från Boden till Smygehuk skulle säga VALhallavägen. Genomskinligt, och med i princip 100% säk så har vi alltså mördarens röst. Cirka 30-35 år, svensk, stockholmsk accent (och vilken stockholmare skulle säga VALhallavägen?)
För egen del har jag ingen aning om motivet.
Du har ingen lysande karriär framför dig som amatördeckare. Alla jag känner inkl mig själv (infödda stockholmare allihopa) säger VALhallavägen av den enkla anledningen att det är det korrekta uttalet. Vilket i sin tur kommer sig av det geografiska namnet som är VALhallavägen.
Vad är det för WT-uttal du lärt dig?
Du har ingen lysande karriär framför dig som amatördeckare. Alla jag känner inkl mig själv (infödda stockholmare allihopa) säger VALhallavägen av den enkla anledningen att det är det korrekta uttalet. Vilket i sin tur kommer sig av det geografiska namnet som är VALhallavägen.
Vad är det för WT-uttal du lärt dig?
Grattis. Även jag är infödd stockholmare och jag har aldrig hört någon, varken bonde eller stockholmare, säga VALhallavägen.
Fan vilken liten isolerad bekantskapskrets du måste ha.
Blir så jävla skitnödigt när såna som du ska leka besserwissers. Säger du ETT apelsin också?
Säger killen VALhallavägen på bandet kanske man ska leta efter mördaren i din inavlade polarkrets då.
Jag hör sällan uttalet VALhallavägen i Stockholm, de få gånger det händer så är det nog utsocknes och inflyttade som säger det. Mina kompisar som bor på och omkring den gatan säger VALLhallavägen.
[spekulation]
Min teori om detta fall är att mördaren och offret känner varandra. Jag tolkar telefonsamtalet som att det ändå funnits en viss känsla för offret från gärningsmannens sida. Och i det tidigare läget; en stor aggressivitet gentemot honom. Sammantaget tyder det på ett personligt förhållande. Kanske är det någon form av rivalitet som spårat ur. Om jag får vara fasligt fördomsfull så skulle jag gissa att KTH härbärgerar ett överrepresentativt stort antal människor med asperger, en diagnos som i sällsynta fall kan vara förknippad med våldstendenser. Speciellt då en person känner sig förorättad, illa behandlad eller förnedrad. Detta kan även gälla sådant som andra knappt ens skulle märka eller se som petitesser.
Självklart har polisen utrett offrets omgivning men i studiemiljön frotterar man sig med massor av människor, det kan finnas tusentals troliga gärningsmän.
[/spekulation]
Nedan följer en transkription av det SOS-samtal som ringdes från en telefonkiosk på Karlavägen strax efter dådet.
S = SOS-operatör
O = Oidentifierad person
S: SOS Alarm.
O: Ja hej, det ligger en knivskuren snubbe på... Valhallavägen tror jag det heter, Swartlings ridskola.
S: Telefonnumret till dig?
O: Det vet jag fan inte alltså.
S: Vadådå var ringer du ifrån då?
O: Eh, Karlavägen tror jag.
S: Aa.
O: Jag gick förbi och såg ett rån, det var en snubbe i grå jacka.
S: Var ringer du ifrån för ställe nu?
O: Karlaplan någonstans, Karlavägen - jag vettefan.
S: Är det en telefonkiosk eller är det...?
O: Det är det.
S: Aha.
O: Men hörru, jag måste gå tillbaka och se hur det är med han alltså - han fick många knivhugg.
S: Aa, var var det här någonstans sa du?
O: Öh, Swartlings ridskola på... fan vad heter det, det blir väl.. Valhallavägen.
S: Valhallavägen. Swartlings ridskola?
O: Ja för fan! Ligger vid Stadion ungefär.
O: Jag måste skynda tillbaka och kolla hur snubben mår alltså. Det här är inge bra, han fick många hugg - jag bara kuta.
S: Aa jag skickar dit polisen.
O: Hej.
Jag har försökt göra detta så precist som möjligt, men ett fåtal ord var för sluddriga för att jag skulle kunna uppfatta dem.
Nedan följer en transkription av det SOS-samtal som ringdes från en telefonkiosk på Karlavägen strax efter dådet.
S = SOS-operatör
O = Oidentifierad person
S: SOS Alarm.
O: Ja hej, det ligger en knivskuren snubbe på... Valhallavägen tror jag det heter, Swartlings ridskola.
S: Telefonnumret till dig?
O: Det vet jag fan inte alltså.
S: Vadådå var ringer du ifrån då?
O: Eh, Karlavägen tror jag.
S: Aa.
O: Jag gick förbi och såg ett rån, det var en snubbe i grå jacka.
S: Var ringer du ifrån för ställe nu?
O: Karlaplan någonstans, Karlavägen - jag vettefan.
S: Är det en telefonkiosk eller är det...?
O: Det är det.
S: Aha.
O: Men hörru, jag måste gå tillbaka och se hur det är med han alltså - han fick många knivhugg.
S: Aa, var var det här någonstans sa du?
O: Öh, Swartlings ridskola på... fan vad heter det, det blir väl.. Valhallavägen.
S: Valhallavägen. Swartlings ridskola?
O: Ja för fan! Ligger vid Stadion ungefär.
O: Jag måste skynda tillbaka och kolla hur snubben mår alltså. Det här är inge bra, han fick många hugg - jag bara kuta.
S: Aa jag skickar dit polisen.
O: Hej.
Jag har försökt göra detta så precist som möjligt, men ett fåtal ord var för sluddriga för att jag skulle kunna uppfatta dem.
Som sagt var, VALLhallavägen är det som gäller. Notera att snubben talar stockholmsdialekt, han känner till Swartlings ridskola (det är inte så många som gör för övrigt), han känner till Stadion, han känner till Karlavägen, men en av Stockhoms längsta gator, Valhallavägen, den kan han knappt uttala.
VALLhallavägen som sagt! Swartlings ridskola hade under många år en stor skylt vid infarten med ridskolans namn etcetera, skulle tro skylten satt där redan 1996. Jag gissar att mannen som ringde hade mycket bättre lokalkännedom än han ville låtsas om, det är en bit till Karlavägen och sedan skulle han hitta en telefonkiosk också. Med rent mjöl i påsen hade han nog snarare sprungit något kvarter och sedan sökt kontakt med någon nattvandrare eller börjat ringa på porttelefoner, han förstod ju att offret var illa skadat.
Vill minnas att en man med någon slags anknytning till ridskolan var misstänkt men att bevisningen inte höll för åtal.
1) Offrets ögon blev utstuckna.
2) Runt denna tid fanns det just en galning i Stockholm som pillade ut ögonen på sina offer.
3) Fallet löst.
4) Dags för Matija att erkänna.
Jag vill minnas att det är ytterligare en KTH-student som blev mördad vid ungefär samma tidpunkt (runt 95) i krokarna runt KTH. Eller blandar jag bara ihop det? Jag har för mig att den sk. lasermannen var den skyldige, eller så spekulerades det bara i om det var han. Jag gick själv på KTH under den perioden och det var så klart en snackis. Eller så blandar jag bara ihop saker och ting och så var det bara ett mord. Någon som minns bättre än jag?
1) Offrets ögon blev utstuckna.
2) Runt denna tid fanns det just en galning i Stockholm som pillade ut ögonen på sina offer.
3) Fallet löst.
4) Dags för Matija att erkänna.
Kanske det. Bör vara en smal sak att göra en röstanalys isåfall. SOS vs Matija