Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-04-30, 21:42
  #13
Medlem
kaxen82s avatar
Citat:
* Man är skyldig sina föräldrar ett par tusen kronor, skulden är från tiden före bidragstagandet.
* Föräldrarnas ekonomi är på väg att gå i botten p.g.a. egna skulder.
* Föräldrarna frågar om du kan betala tillbaka skulden med hjälp av skatteåterbäringen. Vägrar du kommer de att säga upp kontakten med dig.

Jag förstår vad du menar, men anledningen till att soc inte bryr sig om privata skulder är att alla skulle göra så i det läget. "Visst, ja, jag har 4.000 på mitt konto, men de är jag skyldig mamma/pappa/brevbäraren/hunden för hyra..." Sen att det kan stämma i de flesta fall är tråkigt.

Sen tycker jag det är helt rätt att skatteåtebäringen tas med i socs beräkning av ens bidrag, jag menar, det är trots allt pengar man får in, utan undantag.

Sen är rubriken helt fel. Soc tar inga som helst pengar från dig, däremot kanske du får mindre av dem om du har pengar på kontot. Väsentlig skillnad.
Citera
2009-04-30, 21:47
  #14
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaxen82
Jag förstår vad du menar, men anledningen till att soc inte bryr sig om privata skulder är att alla skulle göra så i det läget. "Visst, ja, jag har 4.000 på mitt konto, men de är jag skyldig mamma/pappa/brevbäraren/hunden för hyra..." Sen att det kan stämma i de flesta fall är tråkigt.

Sen tycker jag det är helt rätt att skatteåtebäringen tas med i socs beräkning av ens bidrag, jag menar, det är trots allt pengar man får in, utan undantag.

Sen är rubriken helt fel. Soc tar inga som helst pengar från dig, däremot kanske du får mindre av dem om du har pengar på kontot. Väsentlig skillnad.

Socialen kan ju dessutom vara helt konstiga med sin syn på skulder vilket gör det ännu märkvärdigare.
Citera
2009-04-30, 21:49
  #15
Medlem
kaxen82s avatar
Hur menar du?

Citat:
Haha grejen är att jag tjänade ganska mkt på mitt jobb som jag blev av med, så jag hade ingen anledning att spara, sen kom recessionen som en jävla överraskning och då satt man där, resan kostar typ bara 4500 och det hade jag med marginal över varje månad.: D

Har faktiskt svårt att tycka synd om dig när du skriver såhär.
Citera
2009-05-01, 11:55
  #16
Medlem
Medmänsklighet

Citat:
Ursprungligen postat av kaxen82
Jag förstår vad du menar, men anledningen till att soc inte bryr sig om privata skulder är att alla skulle göra så i det läget. "Visst, ja, jag har 4.000 på mitt konto, men de är jag skyldig mamma/pappa/brevbäraren/hunden för hyra..." Sen att det kan stämma i de flesta fall är tråkigt.

Det gäller att ha tur med handläggare, det finns ett fåtal som fortfarande visar en gnutta medmänsklighet.

Just synsättet gällande skulder är det stora problemet. En människa med skulder, oavsett vem man lånat pengar av, får aldrig möjligheten att kunna återbetala pengarna, eftersom socialtjänsten blundar för alla former av skulder, förutom de som kan ge allvarliga sociala konsekvenser för den enskilde.
Det blir en ond spiral där världen sakta men säkert snurrar ner i ett djupt mörker.
Citera
2009-05-01, 12:02
  #17
Avstängd
Adrian.Nilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jiffutz
Haha grejen är att jag tjänade ganska mkt på mitt jobb som jag blev av med, så jag hade ingen anledning att spara, sen kom recessionen som en jävla överraskning och då satt man där, resan kostar typ bara 4500 och det hade jag med marginal över varje månad.: D

Att du för eller senare skulle bli arbetslös var väl självklart, lika självklart som efter en högkonjunktur kommer en lågkonjunktur. Varför folk väljer att inte vara medlem i en a-kassa och istället bli livegen under socialen är en gåta.
Citera
2009-05-01, 12:21
  #18
Medlem
Diablesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaxen82
Sen tycker jag det är helt rätt att skatteåtebäringen tas med i socs beräkning av ens bidrag, jag menar, det är trots allt pengar man får in, utan undantag.


Ja och framför allt när det handlar om en så pass stor summa som 6500kr.
Citera
2009-05-01, 14:15
  #19
Medlem
kaxen82s avatar
Vad folk inte verkar förstå är att soc är till för att man ska ÖVERleva, inte leva. Det är klart att de måste ha likadana regler för alla, och regeln om att man inte får ha pengar är en sådan.

Men om vi fortsätter:

- De som precis blivit av med jobbet och har semesterersättning att ta ut, ska de få behålla de pengarna?

- De som har bil/båt/hus?

- De som har en sambo med inkomst på 30.000 kr i månaden?

Var skulle man dra gränsen?

Återigen, trist att de inte kan ta hänsyn till privata skulder, men samtidigt, i det läget skulle plötsligt alla som får pengar av soc ha "privata skulder" till höger och vänster, och hur skulle man kolla upp om det verkligen stämmer? Prata med den man är skyldig pengar? Ja, den är säkert införstådd med vad som gäller, och kan säga att x visst har lånat pengar. Case closed. Skuldebrev? Jamenvisst, det kan vi skriva med en gång, inga problem.

Men jag håller med, det är skittråkigt om man har privata skulder som soc skiter i. Jag har själv råkat ut för det. Levde på soc i några månader för några år sedan, fick låna av mamma till hyran, men fick inte de pengarna av soc. Jag frågade varför, och hon sa att de inte brydde sig om privata skulder. "Men om jag inte hade fått lånat av mamma, hade jag inte kunnat betala hyran och då hamnat hos fogden!" sa jag. "Men det är inte mitt problem" svarade hon då. Tack för det, Sverige!
Citera
2009-05-01, 14:25
  #20
Medlem
kaxen82s avatar
TS: Du bemödar dig inte med att betala till A-Kassan, men när du väl blir av med jobbet gnäller du för att du måste använda dina egna pengar innan du får hjälp av staten? Herregud...
Citera
2009-05-01, 16:27
  #21
Medlem
Jävla dumhuvud till trådskapare. Finns något som heter a-kassa och eftersom du är så trög att du inte är med där får du bita i det sura äpplet. Skulle du varit med där hade du med all säkerhet kunnat göra den där resan ändå om du sparat lite. Skiten kostar 300 spänn i månaden och det är en väldigt billig försäkring för sin inkomst. Det är ungefär vad en halvtaskig fylla kostar i månaden och för de pengarna garanterar man sig ett humant liv även utan arbete.

Att du ens tänker tanken att skatteåterbäringen inte ska räknas som inkomst är skrämmande....
Citera
2009-05-17, 23:01
  #22
Avstängd
Tittutiskogens avatar
Till TS; "bara" 4500kr kvar? Alla som gått på csn och pluggat/pluggar skulle nog ge sin högra kula för att ha 4500kr kvar efter alla utgifter och sen kunna åka på semester ist för att jobba röven av sig på sommaren för att kunna lägga undan pengar. Ta dig i kragen och lämna bidragen till de som verkligen behöver det din jävla pajas.
Citera
2009-05-19, 15:45
  #23
Medlem
Apelsinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4hlm
Det är sorgligt att se vilken människosyn som råder i merparten av den här tråden.

Det är för det första, enligt mig, fel att skatteåterbäringen ska räknas som inkomst. Skatteåterbäring och t.ex. semesterersättning räknas inte som inkomst på Försäkringskassan eller i A-kassa.
Trots det orimliga i att räkna skatteåterbäring som inkomst finns det två situationer där man tvingas göra detta.
Detta sker när man står till Kronofogdemyndigheten eller den kommunala socialförvaltningens "förfogande".

Skillnaden är däremot att Kronofogdemyndigheten drar av skatteåterbäringsbeloppet på den skuld man har, medan man tvingas leva upp dessa trots eventuella skulder.

Dessutom är man som bidragstagare, i alla fall rent moraliskt och medmänskligt, berättigad till ledighet. Den som tror att det är en dans på rosor att leva på bidrag bör snarast försöka leva med samma minimalt ekonomiska tillgångar.


För att besvara frågan, så finns det en möjlighet att få behålla pengarna.
Enligt socialtjänstlagen gäller följande:

Socialnämnden bör ge ekonomiskt bistånd till betalning av skulder, endast om det är enda möjligheten för den enskilde att uppnå en skälig levnadsnivå.
Nämnden bör ge bistånd till skulder efter en individuell prövning och när det enligt nämndens bedömning skulle få allvarliga sociala konsekvenser för den enskilde om skulden inte betalas.
Det kan t.ex. gälla skulder för boendekostnader eller hushållsel.
Socialnämnden bör ge ekonomiskt bistånd även till en skuld som uppstått under sådan tid då den enskilde inte har haft bistånd till kostnaden,
men hade fått bistånd om han eller hon hade ansökt om detta.


Detta innebär att man alltid kan få sitt ärende prövat. Att använda skatteåterbäringen för att semestra, som TS ville, är med största sannolikhet inte ett tillräckligt gott skäl.
Däremot kanske följande råkar inträffa:

* Man är skyldig sina föräldrar ett par tusen kronor, skulden är från tiden före bidragstagandet.
* Föräldrarnas ekonomi är på väg att gå i botten p.g.a. egna skulder.
* Föräldrarna frågar om du kan betala tillbaka skulden med hjälp av skatteåterbäringen. Vägrar du kommer de att säga upp kontakten med dig.

Om sedan föräldrarna råkar få en ekonomisk uppsving, och att du samtidigt får ett anonymt kuvert med ett belopp motsvarande din skatteåterbäring, kan bara bero på tillfälligheter.

Självklart tar du upp de anonymt utdelade pengarna i din nästa bidragsansökan...

Jag vet att detta exempel använts på riktigt och fungerat.
Vänligen undvik påstående som att man "skulle lura systemet" och att det är "bidragsfusk". Skatteåterbäringen kan omöjligt räknas som inkomst mer än på ett papper i ett byråkratiskt system, eftersom hela saken är att individen betalt in för mycket skatt föregående inkomstår.

Hur resonerar du nu? Skatteåterbäringen får man p.g.a. att man betalat för mycket i skatt, med hjälp av sin INKOMST. Så svårt var det att reda ut att det faktiskt är en inkomst. Det räknas som inkomst när man går på a-kassa också, grejen då är att det är pengar som man har tjänat innan man började med a-kassan.

Det är väl tämligen självklart att man inte ska åka på semester/få pengar när man har bidrag. Är man inte sjuk elle rinkapabel till att arbeta p.g.a. andra anledningar går det att ta sig ur det ganska enkelt.

Citat:
Ursprungligen postat av kaxen82
Vad folk inte verkar förstå är att soc är till för att man ska ÖVERleva, inte leva. Det är klart att de måste ha likadana regler för alla, och regeln om att man inte får ha pengar är en sådan.

Men om vi fortsätter:

- De som precis blivit av med jobbet och har semesterersättning att ta ut, ska de få behålla de pengarna?

- De som har bil/båt/hus?

- De som har en sambo med inkomst på 30.000 kr i månaden?


Var skulle man dra gränsen?

Återigen, trist att de inte kan ta hänsyn till privata skulder, men samtidigt, i det läget skulle plötsligt alla som får pengar av soc ha "privata skulder" till höger och vänster, och hur skulle man kolla upp om det verkligen stämmer? Prata med den man är skyldig pengar? Ja, den är säkert införstådd med vad som gäller, och kan säga att x visst har lånat pengar. Case closed. Skuldebrev? Jamenvisst, det kan vi skriva med en gång, inga problem.

Men jag håller med, det är skittråkigt om man har privata skulder som soc skiter i. Jag har själv råkat ut för det. Levde på soc i några månader för några år sedan, fick låna av mamma till hyran, men fick inte de pengarna av soc. Jag frågade varför, och hon sa att de inte brydde sig om privata skulder. "Men om jag inte hade fått lånat av mamma, hade jag inte kunnat betala hyran och då hamnat hos fogden!" sa jag. "Men det är inte mitt problem" svarade hon då. Tack för det, Sverige!

Egentligen är det väl inte svårt alls att förstå, dock verkar vissa ha väldiga problem med det. Hur man kan ha det, är för mig en gåta. Gränsen är så klar den överhuvudtaget kan bli, har du pengar att leva för så får du inget bidrag av staten. Spelar ingen som helst roll vart man fått pengarna från.
__________________
Senast redigerad av Apelsinen 2009-05-19 kl. 15:49.
Citera
2009-06-12, 22:24
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apelsinen
Hur resonerar du nu? Skatteåterbäringen får man p.g.a. att man betalat för mycket i skatt, med hjälp av sin INKOMST. Så svårt var det att reda ut att det faktiskt är en inkomst. Det räknas som inkomst när man går på a-kassa också, grejen då är att det är pengar som man har tjänat innan man började med a-kassan.

Resonemanget är som följer.
Man betalar skatt - det visar sig bli ett överskott, skatteåterbäring.
Dessa pengar är egentligen pengar du redan skulle haft, men av någon anledning stämde inte skattetabellerna helt in på din situation.
När du sedan ska få tillbaka dina intjänade pengar från en förhalade Skattemyndighet, kommer en annan myndighet och räknar denna som inkomst.

Snarare borde skatteåterbäringen räknas som brist på inkomst, för alla de månader man haft mindre pengar att leva för.
Istället blir det dubbelbestraffning, man fick mindre pengar under föregående år på grund av att man betalde in för mycket skatt,
och vid återbäringen tar Sociala myndigheterna pengarna så att man inte kan använda dessa över huvud taget.
Dubbelt blåst på sina pengar.

Hade skatteåterbäringen istället varit flytande hade den enskilde inte satts i samma svåra och orättvisa situation.
Upptäcker Skattemyndigheten att 400 kr betalts in för mycket under januari (2008), kunde de återbetala detta belopp till februari (2008).
Då blir det inga klumpsummor, skatteåterbäringen räknas som inkomst, men den enskilde har i alla fall möjligheten att få se och använda sina pengar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback