• 1
  • 2
2009-04-21, 11:52
Bannlyst
Hoppas jag vänt mig rätt.

Tack vare recessionen har jag inte haft något arbete sedan December, får nu ekonomiskt bistånd från kommunen. Problemet ligger i att tjejen jag går och tigger pengar hos vill se mina deklarationspapper.
Hon ville veta hur mkt pengar jag skulle få tillbaka, jag sa hur mycket det var och hon säger:
-Va bra, då behöver du inte något bistånd den månaden du får dem pengarna.

Vi snackar inga stora summor utan ca 6500 kr som jag hade tänkt att spendera på en kort semester.

Hur ska jag göra för att komma runt detta?
Har funderat på om jag och min far kanske kan skriva ett skuldebrev eller dylikt, jag har faktiskt lånat pengar av honom men behöver inte betala tillbaka förrens jag fått tag i ett arbete.

Så jag skulle uppskatta lite hjälp, lagliga sätt att komma runt detta.
Thank you, my fellow flashbackers!
Citera
2009-04-21, 11:56
Medlem
WoWbaggers avatar
Skatteåterbäringen räknas som inkomst, svårare än så är det inte. Klart du inte ska ha socbidrag om du har pengar.
Citera
2009-04-21, 11:57
Medlem
naganof2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jiffutz
Hoppas jag vänt mig rätt.

Tack vare recessionen har jag inte haft något arbete sedan December, får nu ekonomiskt bistånd från kommunen. Problemet ligger i att tjejen jag går och tigger pengar hos vill se mina deklarationspapper.
Hon ville veta hur mkt pengar jag skulle få tillbaka, jag sa hur mycket det var och hon säger:
-Va bra, då behöver du inte något bistånd den månaden du får dem pengarna.

Vi snackar inga stora summor utan ca 6500 kr som jag hade tänkt att spendera på en kort semester.

Hur ska jag göra för att komma runt detta?
Har funderat på om jag och min far kanske kan skriva ett skuldebrev eller dylikt, jag har faktiskt lånat pengar av honom men behöver inte betala tillbaka förrens jag fått tag i ett arbete.

Så jag skulle uppskatta lite hjälp, lagliga sätt att komma runt detta.
Thank you, my fellow flashbackers!

Skuldbrev fungerar inte då dom inte bryr sig om dina skulder ,, inget annat fungerar heller tyvär :/ blir helt enkelt att leva på dom pengarna den månaden
Citera
2009-04-21, 12:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av naganof2
Skuldbrev fungerar inte då dom inte bryr sig om dina skulder ,, inget annat fungerar heller tyvär :/ blir helt enkelt att leva på dom pengarna den månaden

Okej, va tråkigt blir att sitta hemma hela sommaren då

Tack för snabbt svar!!
Citera
2009-04-21, 14:01
Medlem
DjBecks avatar
Fan vad härligt sverige är .. gå på soc och åka på semester
Citera
2009-04-21, 14:04
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjBeck
Fan vad härligt sverige är .. gå på soc och åka på semester

Missade du alla inlägg?
Soc drar av dom pengarna på bidraget eftersom det räknas som inkomst.
Citera
2009-04-21, 14:04
Medlem
Avsiktarens avatar
Nej du skall inte ha mer pengar än någon annan som lever på försörjningsstöd. Nej du skall inte åka på semester är man arbetslös skall man stå till arbetsmarknadens förfogande för att få socialbidrag eller akassa och då kan man inte åka på semester så du får ta och leva på dessa pengar som alla andra.

Fy vad jag avskyr sådana som bara gör det svårare för hederliga människor som är i samma situation eller till och med är i värre situationer.
Citera
2009-04-21, 14:07
Medlem
DjBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto
Missade du alla inlägg?
Soc drar av dom pengarna på bidraget eftersom det räknas som inkomst.
Nej det missade jag inte. Men TS verkar inte inse hur illa det låter
Citera
2009-04-22, 00:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DjBeck
Nej det missade jag inte. Men TS verkar inte inse hur illa det låter

Jo herregud visst fan vet jag att det inte är rätt, men har sett fram emot denna resan i över tre år, känns så surt att inte kunna genomföra det. Men som den svensk jag är så biter jag i det sura äpplet och skjuter på det.
Får låna en jordfräs och köra land åt grannarna :P

Har fått de svar jag ville ha, tack så mkt för dem!
Mod kan låsa.
Citera
2009-04-22, 20:52
Medlem
Meanmachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jiffutz
Jo herregud visst fan vet jag att det inte är rätt, men har sett fram emot denna resan i över tre år, känns så surt att inte kunna genomföra det. Men som den svensk jag är så biter jag i det sura äpplet och skjuter på det.
Får låna en jordfräs och köra land åt grannarna :P

Har fått de svar jag ville ha, tack så mkt för dem!
Mod kan låsa.

Du har alltså sett fram emot denna resan i drygt 3 år men ändå inte klarat av att spara ihop pengar? Starkt jobbat!
Citera
2009-04-22, 22:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Meanmachine
Du har alltså sett fram emot denna resan i drygt 3 år men ändå inte klarat av att spara ihop pengar? Starkt jobbat!

Haha grejen är att jag tjänade ganska mkt på mitt jobb som jag blev av med, så jag hade ingen anledning att spara, sen kom recessionen som en jävla överraskning och då satt man där, resan kostar typ bara 4500 och det hade jag med marginal över varje månad.: D
Citera
2009-04-30, 16:53
Medlem
Det är sorgligt

Det är sorgligt att se vilken människosyn som råder i merparten av den här tråden.

Det är för det första, enligt mig, fel att skatteåterbäringen ska räknas som inkomst. Skatteåterbäring och t.ex. semesterersättning räknas inte som inkomst på Försäkringskassan eller i A-kassa.
Trots det orimliga i att räkna skatteåterbäring som inkomst finns det två situationer där man tvingas göra detta.
Detta sker när man står till Kronofogdemyndigheten eller den kommunala socialförvaltningens "förfogande".

Skillnaden är däremot att Kronofogdemyndigheten drar av skatteåterbäringsbeloppet på den skuld man har, medan man tvingas leva upp dessa trots eventuella skulder.

Dessutom är man som bidragstagare, i alla fall rent moraliskt och medmänskligt, berättigad till ledighet. Den som tror att det är en dans på rosor att leva på bidrag bör snarast försöka leva med samma minimalt ekonomiska tillgångar.

För att besvara frågan, så finns det en möjlighet att få behålla pengarna.
Enligt socialtjänstlagen gäller följande:

Socialnämnden bör ge ekonomiskt bistånd till betalning av skulder, endast om det är enda möjligheten för den enskilde att uppnå en skälig levnadsnivå.
Nämnden bör ge bistånd till skulder efter en individuell prövning och när det enligt nämndens bedömning skulle få allvarliga sociala konsekvenser för den enskilde om skulden inte betalas.
Det kan t.ex. gälla skulder för boendekostnader eller hushållsel.
Socialnämnden bör ge ekonomiskt bistånd även till en skuld som uppstått under sådan tid då den enskilde inte har haft bistånd till kostnaden,
men hade fått bistånd om han eller hon hade ansökt om detta.

Detta innebär att man alltid kan få sitt ärende prövat. Att använda skatteåterbäringen för att semestra, som TS ville, är med största sannolikhet inte ett tillräckligt gott skäl.
Däremot kanske följande råkar inträffa:

* Man är skyldig sina föräldrar ett par tusen kronor, skulden är från tiden före bidragstagandet.
* Föräldrarnas ekonomi är på väg att gå i botten p.g.a. egna skulder.
* Föräldrarna frågar om du kan betala tillbaka skulden med hjälp av skatteåterbäringen. Vägrar du kommer de att säga upp kontakten med dig.

Om sedan föräldrarna råkar få en ekonomisk uppsving, och att du samtidigt får ett anonymt kuvert med ett belopp motsvarande din skatteåterbäring, kan bara bero på tillfälligheter.

Självklart tar du upp de anonymt utdelade pengarna i din nästa bidragsansökan...

Jag vet att detta exempel använts på riktigt och fungerat.
Vänligen undvik påstående som att man "skulle lura systemet" och att det är "bidragsfusk". Skatteåterbäringen kan omöjligt räknas som inkomst mer än på ett papper i ett byråkratiskt system, eftersom hela saken är att individen betalt in för mycket skatt föregående inkomstår.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in