Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Tack för det, det var just det jag mindes och letade efter men inte riktigt mindes var jag sett det. Nu var det ju alltså i Pressacs lilla bok, som ju när mycket läsvärd i sin helhet.
Där finns alltså bilderna på denna dörr, med kraftigt skyddsnät/galler på insidan mot gaskammaren för tittögat, vilket är rätt märkligt liksom avsaknaden av handag på insidan.
Hade det varit en vanlig dörr till en avlusningskammare så hade det inte gjort nåt om det funnits handtag på insidan eller varit utan galler på insidan för tittögat. Loppor och löss lär inte ha brytt sig om det. Om det varit en dörr till ett skyddsrum så borde det definitivt varit hantag på insidan då folk i ett skyddsrum ska kunna ta sig ut själva, och det hade inte heller varit nåt direkt behov av skyddsnät för tittögat, snarare skulle ett sådant istället ha suttit på utsidan. Ja hela titthålsgrejen är rätt onödig i skyddsrumsdörrar, även om det kanske kan förekomma. I alla de skyddsrumsdörrar jag sett så har det aldrig funnits titthål.
Alltså styrks eller bekräftas Pressacs slutsats om att det fanns gaskammare för att gasa ihjäl folk i Auschwitz av dessa bilder och uppgifter.
Till saken hör att man på samma plast eller i närheten i Auschwitz även hittade div rör, ventilationsrör, som hade med ventilation och kanske uppvärmning av gaskammrarna att göra. Dessa rör har vittnen beskrivit att de gick ned genom taket i nåt hörn, och t o m rester av hålen där dessa gått ned har hittats i betongresterna av de sprängda taken till gaskammrarna, vilket visats i dokumentärer på TV. Jag såg det t ex i Tyskland på TV där det sändes en sådan dokumentär före jul.
Dr Tinnitus