2009-02-14, 16:46
Medlem
Citat:
Du "glömde" tydligen att förklara det kraftiga skyddsgallret på insidan för tittögat. Varför behöver man ett sådant galler på insidan i ett skyddsrum?

Dr Tinnitus

I väntan på felias förklaring - vad hade dom kunnat ställa till med genom att slå ut glaset i titthålet? Gasa läkarna utanför? En blöt läkartumme hade väl skyddat Mengele & Co tills faran var över?

HUR skyddar gallret ett verktyg att nå glaset utan att samtidigt hindra insyn?

Skulle det gå att peta ut glaset med fingrarna, från insidan?
...............
Edit: f'låt, såg inte att felia redan svarat!
Senast redigerad av Erleb 2009-02-14 kl. 16:49. Anledning: dålig timing!!!
2009-02-14, 17:29
Medlem
Surfingbird_swes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felia
Anhopningen OT frälsta bara växer, vi kanske ska döpa om tråden till "kikhålet"..eller kikehålet.

Nu vet jag att det är meningslöst att länka till revisionistsidor eftersom de går spårlöst förbi. Länken jag postade i föregående inlägg förblev tydligen oklickad. Om ni nu efterfrågar källor och jag ger er källhänvisningar så vore det debattvänligt om ni läste dessa och därigenom kunde förstå argumentationen.

Det finns en alldeles utmärkt sida som heter nazigassings.com där kan man finna sakliga och trovärdiga förklaringar till det som nu efterfrågas. Det är en revisionistsida men den är mycket informativ. Något för de som efterfrågar information att ta del av.

Här finns exempelvis det berömda "gallret" förklarat och hur en riktig Zyklon B dörr såg ut i avlusningskammaren.

http://www.nazigassings.com/index3.html

För de som redan bestämt sig och målat in sig i gaskammarhörnet tycker jag ska fortsätta se världen genom kikehålet, bättre än så här blir det inte förklarat. PUNKT.

Fel(ia) av dig igen. Jag har visst undersökt din källa, och nu är jag övertygad om att Dr Tinnitus och FritzDaCat är på rätt spår.

Jag har dock lite svårt att förstå din argumenationsteknik, med länkning till sådant material. Eller har du bytt sida?
2009-02-14, 18:44
Medlem
Dr Tinnitus i jan 2005:

Citat:
Det har flera gånger i trådarna påtalats att det finns beslagtagna autentiska nazistiska domument på deras beställningar av gastäta dörrar med titthål av extra tjockt glas med kraftigt skyddsnät på insidan mot de gaskammare som är de rum som sen kom att användas till massavrättningar. Det finns likaså dokumenterat arbetsrapporter från monteringen av dessa, liksom att de finns med på inventarielistor.

https://www.flashback.org/showpost.php?p=1774646&postcount=144

Ezzelino svarar i nästa inlägg (#145):

Citat:
Vi har dock aldrig förunnats att ta del av dessa dokument i trådarna, och jag fruktar att det aldrig kommer att ske. Vad är det för gaskammare du talar om? Den byggnad i Auschwitz I-lägret, som miljoner turister förväntas bäva inför och vörda som det heligaste tills templet i Jerusalem kan återuppbyggas efter att Klippmoskén raserats, är ju ett falsarium byggt efter kriget:

http://www.ihr.org/jhr/v15/v15n1p23_Weber.html
https://www.flashback.org/showpost.php?p=1774974&postcount=145

Quark citerar Bischoff i #183 (hans egna fetningar):

Citat:
"So wird auf o.a. Schreiben mitgeteilt, dass drei gasdichte Türme gemäss des Auftrages vom 18.1.43 für das BW 30b und 30c auszuführen sind, genau nach den Ausmaßen und der Art der bisher angelieferten Türme. Bei dieser Gelegenheit wird an einen weiteren Auftrag vom 6.3.43 über Lieferung einer Gastür 100/192 für Leichenkeller I des Krematoriums III, BW 30a, erinnert, die genau nach Art und maß der Kellertür des gegenüberliegenden Krematoriums II mit Guckloch aus doppelt 8 - mm - Glass mit Gummidichtung und Beschlag auszuführen ist. Dieser Auftrag ist also besonders dringend anzusehen.”
Letter Bischoff March 31, 1943, Archive of the Auschwitz-Birkenau State Museum in Oswiecim, ms. BW 30/34.
("Guckloch" = titthål. "Turme" måste vara en felskrivning, enligt Van Pelt. Bisschof menar dörrar.)

https://www.flashback.org/showpost.php?p=1777049&postcount=183

jfr Dr Tinnitus ovan:

Citat:
[...]kraftigt skyddsnät på insidan mot de gaskammare som är de rum som sen kom att användas till massavrättningar.

Finns det kraftigare dokument än Bischoffs Beschlag?

Groffe citerar Van Pelt som översätter Beschlag med metal fitting:

Citat:
Tillägg: är du säker på att det verkligen är korrekt att gallret satt på insidan? Jag ser att Van Pelts rapport inte nämner att så skulle ha varit fallet när titthålet diskuteras:

Citat:
Ursprungligen postat av Van Pelt
First of all there is the letter Bischoff wrote on March 31, 1943, in which he ordered for morgue 1 of crematorium 3 a gas-tight door that was similar to the gas-tight door of crematorium 2, that is a door "with a spy-hole made of double 8mm glass with a rubber seal and metal fitting." As we have seen, this door was "very urgent." 22 First of all one wonders, of course, why an ordinary morgue with what Rudolf claims is ordinary ventilation capacity would have been equipped with a gas-tight door. And then one wonders why Bischoff so specifically specified "double" 8 mm glass with metal protection to be inserted in the door.

http://www.holocaust-history.org/irving-david/vanpelt/vanpelt-vent.shtml

https://www.flashback.org/showpost.php?p=15130633&postcount=816

Vet man ens om Beschlag nödvändigtvis betyder galler i sammanhanget?

Metallstück zum Schutz säger Wahrig, och exemplifierar med Hufbeschlag (hästsko).

Eller en sån där bricka som man kan skjuta åt sidan, som finns på min dörr?

Ezzelino citerar Crowell i #186:

Citat:
In the following essay, American researcher Samuel Crowell presents detailed evidence of benign explanations for these "criminal traces." (note 1) His basic argument is that the documents cited by Pressac as "traces" of homicidal "gas chambers" are references to air raid shelters, or to their fittings or equipment. Specifically, he contends, the Birkenau crematory morgue rooms -- the supposed "gas chambers" where, it is alleged, hundreds of thousands of Jews were killed with "Zyklon" pesticide -- were modified to also serve as air raid shelters with features to protect against possible Allied attacks with poison gas.
https://www.flashback.org/showpost.php?p=1777092&postcount=186

Air raid shelters behöver gastäta dörrar - som den i Crema I (se Ezzelino ovan):

Citat:
Crema I after the war:

http://www.hdot.org/learning/myth-fact/GasChambers//body/1015

Content created by Professor Deborah Lipstadt in conjunction with Maureen MacLaughlin and Dan Leshem. CLAIM: Auschwitz Museum officials have confirmed that the alleged gas chamber in Auschwitz I (the Main Camp) is a fake.
RESPONSE: Crematorium 1 (Crema 1) in the Main Camp is not a "fake" but an authentically restored space meant to be a memorial and symbolic representation of all the gas chambers and crematoria in the Auschwitz camp complex

(Prof Lipstadts hemsida går inte att citera direkt från, tydligen - men ni kan väl leta er fram till Crema I därstädes?)
Senast redigerad av Erleb 2009-02-14 kl. 19:01.
2009-02-14, 19:28
Medlem
FritzDaCats avatar
Möjligen kan detta vara till hjälp:

I Neuengamme utförde man vid två tillfällen hösten 1942 provisoriska gasningar i små fängelseceller.
Hela byggnaden var endast 8 x 6 m och inkluderade även en korridor.
För att mörda 197 sovjetiska krigsfångar använde man fem burkar zyklon B.

On top of the roof a pipe was installed and a heater with an electrical element was fitted.

Bahr, a former medical orderly at Neuengamme, stated that he obtained 5 cans of Zyklon B, probably one for each cell. Then, standing on the roof, and equipped with a gas mask, he took the already opened cans and poured one half of each can into each of the 5 pipes. After approximately two hours the "Bunker" was opened and the corpses were brought to the crematory.

http://www.deathcamps.org/gas_chambers/gas_chambers_neuengamme.html
2009-02-14, 19:44
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felia
Åter till topic hörde jag något om.

Nej d00rkey, det fanns inga gaskammare för människor och då behövdes heller inga gasmasker för sonderkommandot. I avlusningskammarna, för tyfuslöss, med 26 gradig cirkulerande varmluft var nog gasmask en del i säkerhetsutrustningen för tjänstgörande sanitätspersonal. När personalen avslutat avlusningen förmodar jag att de tog av gasmasken för att kunna äta men de kanske hade sugrör.

Vad Höss påstår i sina framtorterade memoarer visar om inte annat hur orimligt hela tillvägagångsättet var.

Märkligt hur regelvidrigt exalterade gaskammartroende blir i varenda tråd de kontaminerar med OT tjafs.
Skulle det vara topic!??

Men jag spinner ju vidare ändå.. Hej & hå!

Det är en ytterst logisk tankevärld eller idévärld du, och säkert flera "revisionister", har byggt upp!

Eftersom Höss (enligt er) bekännt något som inte stämmer så kunde sonderkommandona inte använda sugrör för att "äta" (?) för det var ju 26 grader varmt och då blir det obekvämt att använda gasmask. Således behövdes inga sonderkommandofångar för de kan ju inte kallas så om de arbetar med tyfusbekämpning. Den svåra judiska tortyren av Adolf Eichmann och de omfattande dödshoten mot hans familj ger ju ändå vid handen att han bara skötte sitt och lät vännen Himmler styra och ställa.. För det måste ju Himmler ha gjort eftersom något konkret dokument där Hitler undertecknat något endaste dokument om att vara taskig mot judar i allmänhet inte kan uppbringas.. Därav följer att gaskamrarna i Birkenau inte fanns och således behövde SS inte spränga några byggnader, för vad skulle ryssarna kunna hitta för användbart där att använda i sin fortsatta kriminella krigföring mot ett alltigenom oskyldigt och försvarslöst Tyskland? Liksäckar (med bolster i på det att liken inte må frysa)?? *

Ergo: Förintelsen är en bluff! (Dock ingen konspiration, för en sådan behövs ju inte eftersom alla forskare, historiker och experter helt enkelt bara tror på den på något "sionistiskt religiöst" vis!)

... Låter detta inte klokt!?? .. Jo, jag förstår! Men när man (försöker) förstå sig på vad förintelseförnekare skriver och menar så får man ju vänja sig vid det mesta!

Edit: Märk att denna tankegång var min egen motsvarighet (eller rättare sagt; tolkning) av hur den typiska förintelse"revisionistiska argumentationen brukar fortskrida!

Men det viktigaste argumentet av alla är väl så klart att några gaskammare aldrig konstruerades eftersom ingen samtida ritning nämner de avsedda lokalerna som annat än "likkällare".. (?) Och därmed fanns det heller inte någon "Förintelse" av judar under WWII.. (??)

Edit2: Oh! Förresten.. Jag blev nog en smula "regelvidrigt exalterad" när jag författade det här inlägget.
Senast redigerad av d00rkey 2009-02-14 kl. 19:54.
2009-02-14, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erleb
Groffe citerar Van Pelt som översätter Beschlag med metal fitting:

Vet man ens om Beschlag nödvändigtvis betyder galler i sammanhanget?

Metallstück zum Schutz säger Wahrig, och exemplifierar med Hufbeschlag (hästsko).

Eller en sån där bricka som man kan skjuta åt sidan, som finns på min dörr?

Nej, Beschlag behöver inte alls betyda galler. Min tyska är inte strålande, men jag tror att det är långsökt att man skulle skriva "Beschlag" om det rörde sig om ett galler. En skjutbar skyddsbricka är en rimligare tolkning av det ordet. Men det är också tänkbart att Van Pelts översättning "Metal fitting" är korrekt. I så fall var det förmodligen inte frågan om någon skyddsanordning utan om en infästning av metall i vilken glaset sitter monterat.

Hursomhelst säger Bischoffs brev ingenting om huruvida detta "Beschlag" skall sitta på insidan eller utsidan av dörren.

Dr Tinnitus skrev så här:

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
det finns dokument (har länkats till dessa tidigare i forat) på beställningar och intventarielistor på förstärkta gastäta dörrar med dubbelt tjockt glas i titthålet, samt skyddsgaller över insidan av titthålet, alltså mot gaskammaren.

Det är uppenbart att det inte kan ha varit det brev från Bischoff som vi diskuterar som Dr Tinnitus syftade på. Men jag tycker det är bättre att invänta Dr Tinnitus klargörande istället för att spekulera vidare i frågan.

För övrigt måste jag erkänna att jag överhuvudtaget inte begriper Van Pelts argument att det skulle ha varit något misstänkt med att Bischoff beställde ett titthål med dubbelt glas. Det är väl inget konstigt med att ett titthål innehåller två linser? Jag skulle gissa att det finns titthål som innehåller två skikt glas i vanliga lägenhetsdörrar.
Senast redigerad av Groffe 2009-02-14 kl. 20:51.
2009-02-15, 00:17
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groffe
Jag skulle gissa att det finns titthål som innehåller två skikt glas i vanliga lägenhetsdörrar.

Säkert.
I lägenhetsdörrar kan lägenhetsinnehavaren bestämma om han eller hon vill öppna dörren eller ej.
Något som de stackare som utsattes för ZyklonB-gasen inte hade.

/VV
2009-02-15, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Säkert.
I lägenhetsdörrar kan lägenhetsinnehavaren bestämma om han eller hon vill öppna dörren eller ej.
Något som de stackare som utsattes för ZyklonB-gasen inte hade.

/VV

Nej, det hade de stackarna naturligtvis inte. Men du håller alltså med mig om att Van Pelts argument är fånigt?
2009-02-15, 02:09
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groffe
Men du håller alltså med mig om att Van Pelts argument är fånigt?

Verkligen inte. Varför skulle jag det?
Frågan är varför inte du klarar av att dra de rätta slutsatserna nu när du tydligen klarar av att inse att fångarna på ena sidan glaset inte hade några valmöjligheter till skillnad från lägenhetsinnehavaren du så felaktigt jämförde med en fånge.

/VV
2009-02-15, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Verkligen inte. Varför skulle jag det?
Frågan är varför inte du klarar av att dra de rätta slutsatserna nu när du tydligen klarar av att inse att fångarna på ena sidan glaset inte hade några valmöjligheter till skillnad från lägenhetsinnehavaren du så felaktigt jämförde med en fånge.

/VV

Van Pelt säger att det faktum att Bischoff beställde ett titthål med två glas tyder på att det var frågan om en dörr till en gaskammare.

Du håller med mig om att det finns titthål med två glas i vanliga lägenhetsdörrar.

Alltså är det faktum att Bischoff beställde ett titthål med två glas inget tecken på att det var frågan om en dörr till en gaskammare.

Följaktligen är Van Pelts argument felaktigt.

Vad i hela friden har fångarnas respektive lägenhetsinnehavarnas valmöjligheter med saken att göra?
Senast redigerad av Groffe 2009-02-15 kl. 02:56.
2009-02-15, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Angående den ursprunglinga 'bevisningen'.

Vare sig man tror att Zyklon B användes för att utrota judar eller inte måste man ju inse att bevisvärdet av dessa fotografier är exakt noll. Experimentet i
sig kan ju ha ett visst värde, men eftersom båda sidor misstror varandra så
vore väl det bästa om denne dr Toben kunde bjuda in några av hans främsta
meningsmotståndare för att bevittna experimentet. Har det någonsin gjorts
ett sådant experiment? Först då är det värt (för båda sidor) att lyssna.

Sen kastas ett löjets skimmer över experimentet av de foton som väljs ut.
Bilder av klockor, folk i läkarrockor, en bunker, etc. Vad ska detta bevisa?
Ok, ett antal personer åkte ut till en bunker, knackade på väggar, tittade
på klockor och gick in och ut ur bunkrar.

Om ni vill kan jag skicka en serie av fotografier som visar att jag kan
teleportera mig själv från Stockholm till Nice och tillbaka igen...
Evolute har förståss rätt i sin analys av experimentet.

Om man i alla fall vill skaffa sig en uppfattning om det lite väl dramatiserade experimentet är trovärdig eller om 32-åringen i Luleå skulle ha lyckats med sina planer på att mörda sin flickvän vill jag föreslå följande försök för den som har tillgång till en bastu.

Ställ bastun på en temperatur femton grader under vätskans kokpunkt och stäng av ventilationen.

Slå i vätskan i en burk med och/eller granulat och ställ burken på en känslig våg.

Se efter hur mycket som avdunstat.

Pröva med till exempel vatten, sprit, aceton, eter eller något annat. Sprit kan vara lite lurigt om det är fukt i luften. Det kan vara bra att avfukta luften först.

Om det är tio kilo luft i bastun kommer varje gram motsvara 100 ppm.
2009-02-15, 19:34
Medlem
FritzDaCats avatar
Efterfrågad information om gastäta dörrar med titthål:

http://www.mazal.org/Pressac/Pressac0486.htm

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här