Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-30, 09:20
  #3601
Medlem
Graflings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xeilon
Men dom som bara har uppskrivning och/eller uppkörning kvar, måste dom också göra det där tro?
Har man en giltig riskutbildning genomförd så behöver man inte göra den här nya.

Jag klarade båda delarna igår förresten
Citera
2009-01-30, 13:22
  #3602
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grafling
Har man en giltig riskutbildning genomförd så behöver man inte göra den här nya.

Jag klarade båda delarna igår förresten

GRATTIS! En liten rapport om vad du fick göra osv.. ? Hade uppskattats, bro!

Xeilon. En godkänd riskutbildning innan 1 April varar i 4 år! (Har hört att det också ska ändras till 4,5 eller 5)
Citera
2009-01-30, 13:51
  #3603
Medlem
Satt och kollade lite på denna sidan

http://www.korkortsforum.com/showthread.php?tid=921

Och jag undrar, om jag tar D, får jag då köra Tung lastbil med släp (CE) då?
Citera
2009-01-30, 15:44
  #3604
Medlem
Errogants avatar
Nu har jag bil avklarat, skrev igår körde upp idag och klarade det galant ( om jag får säga det själv ) sen nästa vecka väntar teoriskrivning av lastbil samt uppkörning, men det är en annan femma.
Citera
2009-01-30, 16:18
  #3605
Medlem
herdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swishy
Satt och kollade lite på denna sidan

http://www.korkortsforum.com/showthread.php?tid=921

Och jag undrar, om jag tar D, får jag då köra Tung lastbil med släp (CE) då?

Nej, buss är buss är buss.
För tung lastbil utan släp krävs C och med släp CE.
Tar du C och efter det CE får du däremot DE om du sedan tidigare har D.
Hur ofta man drar tungt släp med buss vet jag inte.

Fotnot, om du först tar D med särskilt villkor automat så försvinner det villkoret om du kör upp för C med manuellt växlad lastbil efter. Skulle du däremot köra upp för D i en buss med automat efter att du tagit C så får du D med särskilt villkor Automat.

Många regler är det...
__________________
Senast redigerad av herden 2009-01-30 kl. 16:22.
Citera
2009-01-30, 16:20
  #3606
Medlem
herdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Errogant
Nu har jag bil avklarat, skrev igår körde upp idag och klarade det galant ( om jag får säga det själv ) sen nästa vecka väntar teoriskrivning av lastbil samt uppkörning, men det är en annan femma.

Grattis!

Har du redan tjuvtränat med lastbil?
Citera
2009-01-30, 18:20
  #3607
Medlem
Errogants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herden
Grattis!

Har du redan tjuvtränat med lastbil?

Tack tack . Ja jag bor i Finland och vi har ett lite annat system när det gäller bilskolan här misstänker jag, så jag har kört med bilsskolans egna lastbil, och det är samma bil jag skall köra upp med så jag hoppas och tror till en viss grad att det skall gå bra.
Citera
2009-01-30, 18:21
  #3608
Medlem
Bunnyrabbits avatar
Då klarade man uppkörningen idag och teoriprovet i måndags, trodde man skulle vara gladare men efter alla de pengar man slösat på lektioner så känns det som att det var på tiden..

Min tips till de som ska ta körkort och vill göra det ekonomiskt/snabbt, kör riktigt mycket privat, boka 10 lektioners paket på trafikskola, när du känner att du kan det mesta och de viktigaste trafikreglerna, boka privat uppkörning.

Fick bokat av trafikskolan efter typ 40+ lektioner, då det kändes så nära hela tiden lät jag det bara vara och bokade fler lektioner.

Iaf fick väldigt lätt uppkörning tror jag, var dock rätt överlärd. Säkerhetskontrollen bestod av att kontrollera kylvätska och bromsvätska.
Fick köra över järnväg, backa runt hörn, motorväg, cirkulation, vänstersväng på landsväg, start i uppförsbacke, sen vart det nog inte så mycket mera moment.
Citera
2009-01-30, 19:02
  #3609
Medlem
jenny747s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Print89
Är en vänstersväng på landsväg ett obligatoriskt moment? Jag slapp göra de 2 sista gångerna jag körde upp . Men vem har sagt att de sakerna är obligatoriska? .


my bad, jag trodde jag var den enda kompetenta här men var visst lite fel. gick in på korkortsportalen.se och kollade nu.
det som stod var att backning var det enda som var obl.

så jag hade fel, hoppsansa.

nu när jag tänker efter så har jag dock för mig att min körlärare sa att i princip alla hans elever fått göra backparkering och vänstersväng på landsväg. så blev nog lite förvirrad där när jag var nervös och skit, och fick för mig att det var obligatoriskt
Citera
2009-01-30, 22:46
  #3610
Medlem
Kid Currys avatar
Vilka vägar och motorleder kör man vanligtvist vid uppkörning i Göteborg - Mölndal respektive Göteborg - Hisingen?
Citera
2009-01-31, 09:32
  #3611
Medlem
Blottarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid Curry
Vilka vägar och motorleder kör man vanligtvist vid uppkörning i Göteborg - Mölndal respektive Göteborg - Hisingen?

I mölndal får du köra E6 i riktning malmö/göteborg.
Citera
2009-01-31, 12:35
  #3612
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blottarn
I mölndal får du köra E6 i riktning malmö/göteborg.
japp, ofta även mot jönköping.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback