Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-01-21, 10:39
  #9601
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BingaBanga
Trist att han skulle säga så. Vare sig de tror att man klarar det eller inte ska dem alltid vara positiva... Låter som ett riktigt arsel. Lycka till hursomhelst, lär nog inte vara några större probs. Se upp för oturen bara

Ja, men han är väldigt schysst för övrigt så jag vet inte om det var något illa menat i sig

Och förresten så kom jag precis hem från uppkörningen.. Allt gick bra, jag gjorde ett litet misstag på slutet bara.. och det resultera i :

Citera
2010-01-21, 10:48
  #9602
Medlem
degenkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinouzZ
Ja, men han är väldigt schysst för övrigt så jag vet inte om det var något illa menat i sig

Och förresten så kom jag precis hem från uppkörningen.. Allt gick bra, jag gjorde ett litet misstag på slutet bara.. och det resultera i :


Nice grattis , berätta gärna vilka moment du fick göra och så och vilka misstag du gjorde
Citera
2010-01-21, 10:57
  #9603
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av degenking
Nice grattis , berätta gärna vilka moment du fick göra och så och vilka misstag du gjorde

Säkerhetskontrollen var lite rolig (hon var ca 5min sen) så det enda jag behövde göra var att köra med spolarvätska fram och bak, sen var det bara att köra :P

Hon var inte allt för pratig, frågade lite om och vart jag pluggar osv. Väldigt trevlig dock

Till störst del tycker jag att det gick jävligt bra. Jag fick backa runt hörn, köra väldigt mycket vänstersväng (om det nu är ett moment), parkera vid 3 olika tillfällen, köra landsväg/ göra vänstersväng på landsväg och sen köra motorväg

Det jag failade på var PRECIS i slutet när jag var ca 200m ifrån vägverket, då jag skulle köra rakt fram i en korsning men råkade ligga i vänstra filen (som hade påbuden körriktning mot vänster) så jag la mig i högra filen utan att ha alltför bra koll omkring mig. Menmen, hon sa att jag körde väldigt bra förutom det, och att jag måste lova att alltid lägga mig i höger körfält i sådana korsningar. Jag tror att anledningen till att hon acceptera det hela var för att jag förklarade direkt när jag gjorde felet och ursäktade mig.

Nu är det bara teorin kvar som jag måste göra om, men det ska inte vara några problem. Det finns tydligen gott om tider och jag var ju trots allt bara 1 poäng ifrån godkänt sist. Så nu blir det att boka en tid tills nästa vecka, och plugga järnet på Str.se frågor

Tack till folket på fb som skrivit vad man bör tänka på osv, det har varit väldigt hjälpsamt måste jag säga!
__________________
Senast redigerad av LinouzZ 2010-01-21 kl. 11:00.
Citera
2010-01-21, 11:15
  #9604
Medlem
degenkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinouzZ
Säkerhetskontrollen var lite rolig (hon var ca 5min sen) så det enda jag behövde göra var att köra med spolarvätska fram och bak, sen var det bara att köra :P

Hon var inte allt för pratig, frågade lite om och vart jag pluggar osv. Väldigt trevlig dock

Till störst del tycker jag att det gick jävligt bra. Jag fick backa runt hörn, köra väldigt mycket vänstersväng (om det nu är ett moment), parkera vid 3 olika tillfällen, köra landsväg/ göra vänstersväng på landsväg och sen köra motorväg

Det jag failade på var PRECIS i slutet när jag var ca 200m ifrån vägverket, då jag skulle köra rakt fram i en korsning men råkade ligga i vänstra filen (som hade påbuden körriktning mot vänster) så jag la mig i högra filen utan att ha alltför bra koll omkring mig. Menmen, hon sa att jag körde väldigt bra förutom det, och att jag måste lova att alltid lägga mig i höger körfält i sådana korsningar. Jag tror att anledningen till att hon acceptera det hela var för att jag förklarade direkt när jag gjorde felet och ursäktade mig.

Nu är det bara teorin kvar som jag måste göra om, men det ska inte vara några problem. Det finns tydligen gott om tider och jag var ju trots allt bara 1 poäng ifrån godkänt sist. Så nu blir det att boka en tid tills nästa vecka, och plugga järnet på Str.se frågor

Tack till folket på fb som skrivit vad man bör tänka på osv, det har varit väldigt hjälpsamt måste jag säga!

Okej tack för svar, alltid kul att läsa om folks uppkörningar och få lite mer inblick hur det är vid uppkörningar och kanske få lite tips
Citera
2010-01-21, 13:31
  #9605
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Ett litet tips

Jag bokade min uppkörning i Juni och körde upp i Aug. Min uppkörning var på en Fredag (teorin på måndagen samma vecka) och direkt när jag hade bokat den gick jag till min trafikskola och bokade dubbellektioner mån -fre, den veckan i aug som jag hade min körning. Då jag skulle köra upp i Farsta så bad jag min körskolerlärare att få övn. Köra enbart i Farsta vilket han gick med på.

Värt att nämna är att jag hade kört ganska mycket bil innan men jag hade ett uppehåll från februari månad ungefär, fram tills aug då min intensivvecka började.

Fredagen kom och jag skulle köra upp låt oss säga kl 1. Några timmar innan hade jag avverkat min sista dubbellektion och kände mig väl förberedd.
Uppkörningen varade i ca 15-20 min innan inspektören bad mig vända tillbaka mot VV där jag fick besked om att jag var godkänd.

Denna metod kanske inte passar alla körkortsaspiranter men för mig gav den väldigt mycket. Jag blev en lugnare och säkrare förare, på fredagen då min uppkörning var så hade jag ett dubbelpass innan vilket gjorde mig varm i kläderna, jag fick information av min körskolelärare på vilka vägar som inspektören kan försöka kugga mig på ex. en vänstersväng i Ågesta. Ja listan kan göras lång över fördelar med metoden som jag använde och jag har tipsat en del vänner om den vilket resulterat i Körkort för dem.

Aja ville bara skriva det och hoppas att ngn som är lite osäker över uppkörningen lyckas planera den lite bättre.
Citera
2010-01-21, 14:44
  #9606
Medlem
BingaBangas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinouzZ
Ja, men han är väldigt schysst för övrigt så jag vet inte om det var något illa menat i sig

Och förresten så kom jag precis hem från uppkörningen.. Allt gick bra, jag gjorde ett litet misstag på slutet bara.. och det resultera i :

Kul att höra Hoppas det går lika bra för en själv sen på nästa uppkörning.
Citera
2010-01-21, 18:33
  #9607
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_
Kuggad idag då, han nämnde fyra saker som han tog med.

1. Bilen gick på tomgång under hans korta "genomgång" i början.
2. Jag råkade köra på parkeringsljus första fem minuterna.
3. Vänstersväng på landsväg, jag hade två bilar bakom mig + en mötande buss. Jag körde förbi och vände, enligt honom hade jag hunnit före bussen.
4. Jag körde för defensivt i en korsning, en vanlig fyrvägskorsning när jag skulle vänster och en mötande bil skulle in på sin höger (vi skulle båda in på samma väg). Jag kom kanske lite före honom men jag väntade in honom och lät han köra före.

En sak om jag skulle bli kuggad på de två första sakerna, men det är ju lite motsägelsef'ullt när man kör defensivt exakt som man lärt sig, bättre ta det säkra före det osäkra...


Han hade nog en dålig dag. För svagt kaffe, ingen morgon tidning m.m. Tyvärr så fick du ut det. Han mådde säker bättre efter det. Bättre att köra säkert men dom tolkar allt olika och det resulterar i godtyckliga bedömningar. Kommer du att ta fler lektioner på körskola eller tänker du satsa på att träna privat för nästa uppkörning?
Citera
2010-01-21, 19:06
  #9608
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Han hade nog en dålig dag. För svagt kaffe, ingen morgon tidning m.m. Tyvärr så fick du ut det. Han mådde säker bättre efter det. Bättre att köra säkert men dom tolkar allt olika och det resulterar i godtyckliga bedömningar. Kommer du att ta fler lektioner på körskola eller tänker du satsa på att träna privat för nästa uppkörning?

Kan du sluta prata om godtycklighet när det gäller bedömningarna? Det har flera gånger länkats till undersökningar som visar att så _EJ_ är fallet.

Sluta vara så hatisk...
Citera
2010-01-21, 19:36
  #9609
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrulrich
Kan du sluta prata om godtycklighet när det gäller bedömningarna? Det har flera gånger länkats till undersökningar som visar att så _EJ_ är fallet.

Sluta vara så hatisk...

Han är bara bitter för att han inte själv klarar sina uppkörningar
Citera
2010-01-21, 19:58
  #9610
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Han hade nog en dålig dag. För svagt kaffe, ingen morgon tidning m.m. Tyvärr så fick du ut det. Han mådde säker bättre efter det. Bättre att köra säkert men dom tolkar allt olika och det resulterar i godtyckliga bedömningar. Kommer du att ta fler lektioner på körskola eller tänker du satsa på att träna privat för nästa uppkörning?
Lawline vad får du ut av ditt skitsnack? Jag har inte sett någon som sympatiserar med dina galna ideer och du har många kritiker här på FB, det borde ringa många klockor hos dig som säger att du är fel ute.

kan tänka mig att du kör lika dåligt som du argumenterar och därav inte har något körkort vilket jag är väldigt glad för
Citera
2010-01-21, 20:14
  #9611
Medlem
Orzions avatar
Att inspektörens dags humör spelar en roll om du klarar det eller inte är väll uppenbart samma med olika inspektörer. Allt ifrån olika bedömningar till att om du får en lugn och trevlig inspektör blir det lättare att klara uppkörningen än om du får en arg kärring som bara är bitter eftersom den första sprider lugn och den andra sprider rädsla. Sedan kan ju båda ändå göra samma bedömning bara det att den ena ör en betydligt bättre inspektör som får den de skall inspektera lugna och avslappnade så de inte är så nervösa.
Citera
2010-01-21, 20:52
  #9612
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Lawline vad får du ut av ditt skitsnack? Jag har inte sett någon som sympatiserar med dina galna ideer och du har många kritiker här på FB, det borde ringa många klockor hos dig som säger att du är fel ute.

kan tänka mig att du kör lika dåligt som du argumenterar och därav inte har något körkort vilket jag är väldigt glad för

Det kan inte ha tagit ett körkort på ett lagligt sätt och allt som kommer ur dig liknar ankskit! Har du inget vettigt att säga så håll käften. Jag vet att jag har mer körkort än vad du någonsin kommer att klara av att ta dessutom så betvivlar jag på att du besitter en IQ nivå som skulle göra dig lämplig i trafiken.
Sanningen är svår för dig att inse men det kan jag ha överinseende med.
Du verkar tro att man ska ha samma åsikt som alla andra på ett forum. Det säger ännu mer om din IQ.

Vi har fortfarande minst 5% som blir godtyckligt bedömda och det kommer ni att få höra i framtiden också.

falsk_mekaniker du borda ändra ditt namn till falsk_körkortsinnehavare
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback