2008-12-06, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlP
Enligt vad som står här så känns det som om hon ändå hann säga en hel del om mördaren innan hon dog:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article321132.ab

Polisen berättade för honom att Anna-Lena Svenson också hade talat om hur mördaren såg ut.

– Han hade vita gymnastikskor, viskade Anna-Lena Svenson.

Enligt polisen ska hon ha sagt:

”Han… helt oprovocerat.”

Innan hon avled viskade hon:

– Han heter Leif.

Känns inte som om hon visste vem det var, isåfall borde hon sagt namnet direkt och inte prata om hans skor. Att namnet ska ha varit det sista hon sade, när rösten sannolikt var som svagast, kan det mycket väl varit något annat hon sade, mest troligt "hjälp" i kombination med något annat ord.
Citera
2008-12-06, 03:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nageln
Kan mördaren vara död? Tex självmord. Tittar polisen på det tro?
Känns inte som ett barn skulle kunna dölja ett sånt brott så länge. Känns omöjligt eller så är han just en datanörd som ett vittne beskrev honom som och en sån person som aldrig någon skulle tänka tanken att ens misstänka. En skötsam, överintelligent person som pluggar på KTH eller Chalmers nu.. Som är "världens snällaste".
Han kommer förmodligen aldrig mer begå ett brott.

Exakt vad som slår mig! GM har väl troligen haft lite sjuka tankar innan mordet och bestämt sig för att leva ut dom. Har väl troligen ångrat sig ganska snabbt efter morden och kommer vara den mest laglydiga invånaren i Sverige för alltid.

Tror för övrigt som de flesta att det var pojken som var målet och tanten råkade befinna sig på fel plats vid fel tidpunkt. Något som skulle kunna försvara teorin om en ung gärningsman. (Lättare för en 13-17 åring att överfalla och hugga ihjäl 8 årige Mohammed än 40 årige Göran).

Hur som helst ett jäkla intressant fall som jag hoppas blir löst!
Citera
2008-12-06, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Fast å andra sidan så kan väl modern ha köpt vilken förklaring som helst till hur såret hade uppstått, för ingen mor vill väl tro att hennes son är en mördare?

Nej det har du rätt i speciellt inte om han är helt ostraffad sedan tidigare, inte är psykiskt sjuk eller något liknande avvikande.

Men man tycker det borde finnas NÅGOT spår av det, man går väl inte bara ut och hugger ner två personer kommer hem och fortsätter som inget hänt? Hur många mördare gör det egentligen?

Står fortfarande fast vid att om han nu är så normal/frisk som alla säger så borde det påverka honom, säg att han kanske dödade pojken för en anledning men hon den andra det var väl i ren impuls, hon måste ju varit helt "oskyldig" i hans ögon.
Citera
2008-12-06, 06:42
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dsndss
Men man tycker det borde finnas NÅGOT spår av det, man går väl inte bara ut och hugger ner två personer kommer hem och fortsätter som inget hänt? Hur många mördare gör det egentligen?

Eklund.
Ulf Olsson.

Behöver jag fortsätta..?
Citera
2008-12-06, 08:13
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dsndss
Nej det har du rätt i speciellt inte om han är helt ostraffad sedan tidigare, inte är psykiskt sjuk eller något liknande avvikande.

Står fortfarande fast vid att om han nu är så normal/frisk som alla säger så borde det påverka honom, säg att han kanske dödade pojken för en anledning men hon den andra det var väl i ren impuls, hon måste ju varit helt "oskyldig" i hans ögon.

Ja, i princip alla seriemördare beter sig väl så. Mördar och har sedan en avkylningsperiod som kan pågå i många år, innan de mördar igen. I det här fallet är de flesta rädda för att dubbelmördaren ska komma tillbaka.

Citat:
Ursprungligen postat av Shaa
Exakt vad som slår mig! GM har väl troligen haft lite sjuka tankar innan mordet och bestämt sig för att leva ut dom. Har väl troligen ångrat sig ganska snabbt efter morden och kommer vara den mest laglydiga invånaren i Sverige för alltid.

Tror för övrigt som de flesta att det var pojken som var målet och tanten råkade befinna sig på fel plats vid fel tidpunkt. Något som skulle kunna försvara teorin om en ung gärningsman. (Lättare för en 13-17 åring att överfalla och hugga ihjäl 8 årige Mohammed än 40 årige Göran).

Hur som helst ett jäkla intressant fall som jag hoppas blir löst!

Jag tror inte han kommer vara den mest laglydiga invånaren för alltid!
Som jag skrev ovan så handlar det nog mer om avkylningsperiod som kan vara x antal år innan de sjuka tankarna återkommer.
Citera
2008-12-06, 11:36
Medlem
Henkeeee-s avatar
Detta har jag alltid tyckt varit intressant, hände för ca 1 år sen:

http://archive.corren.se/archive/2007/12/10/jhvpopied483pw1.xml

Till synes oprovocerat knivöverfall, den stackars äldre mannen avled nästan av sina skador.

Vet inte om det hör till saken, men Anna-Lena (som föll offer för dubbelmördaren) har sina föräldrar boende i denna port. Deras ytterdörr befinner sig ungefär 3 meter från var detta knivöverfall inträffade.
Citera
2008-12-06, 12:49
Medlem
http://www.corren.se/archive/2008/11/4/jyl42h6jsuu2c5i.xml

Och det här?
Citera
2008-12-06, 13:34
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkeeee-
Detta har jag alltid tyckt varit intressant, hände för ca 1 år sen:

http://archive.corren.se/archive/2007/12/10/jhvpopied483pw1.xml

Till synes oprovocerat knivöverfall, den stackars äldre mannen avled nästan av sina skador.

Vet inte om det hör till saken, men Anna-Lena (som föll offer för dubbelmördaren) har sina föräldrar boende i denna port. Deras ytterdörr befinner sig ungefär 3 meter från var detta knivöverfall inträffade.

Åh fan, det måste vara extremt olustigt för hennes föräldrar. Och har polisen kartlagt hennes föräldrar? För det kanske är de som mördaren vill hämnas på eller skrämma?

[aningen urspårat]
Samtidigt höll Winnerbäck en spelning inte långt ifrån platsen där 80-åringen blev skuren. Winnerbäck är född 19 oktober, alltså samma dag som dubbelmordet. Vad har Anna-Lenas föräldrar för koppling till Lars Winnerbäck?
[/aningen urspårat]

Sen kan även överfallet på en kvinna på Plommongatan i april 2006 vävas in i det hela http://archive.corren.se/archive/2006/5/4/1v827jssf7gdcfd.xml
Senast redigerad av LeonVance 2008-12-06 kl. 13:46.
Citera
2008-12-06, 14:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
[aningen urspårat]
Samtidigt höll Winnerbäck en spelning inte långt ifrån platsen där 80-åringen blev skuren. Winnerbäck är född 19 oktober, alltså samma dag som dubbelmordet. Vad har Anna-Lenas föräldrar för koppling till Lars Winnerbäck?
[/aningen urspårat]
Det är lite samma tema som att kulturförvaltningen satt upp affischer i hela stan, med bland annat budskapet "döda!"
(Jag vill i och för sig också döda när jag hör Winnerbäck. Men så länge jag inte träffar honom samtidigt som jag hör hans skrän är det inte så farligt.)
Citera
2008-12-06, 14:39
Medlem
ParvixIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det är lite samma tema som att kulturförvaltningen satt upp affischer i hela stan, med bland annat budskapet "döda!"

Det rörde sig om trafikskyltar i centrala Linköping, inte affischer. Ett "konstprojekt" som gjorde reklam för en Norén-pjäs.

Östgötarna har en viss erfarenhet av kopplingen Norén/dubbelmord...
Citera
2008-12-06, 17:14
Medlem
KennethBergwalls avatar
Jämfört med många andra case som diskuteras här måste jag säga att dubbelmordet i Linköping känns hopplöst och iskallt. Obegripligt att det inte lösts ännu, det måste finnas någon "X" faktor som gör det så unikt.
Citera
2008-12-06, 20:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ParvixII
Det rörde sig om trafikskyltar i centrala Linköping, inte affischer. Ett "konstprojekt" som gjorde reklam för en Norén-pjäs.

Östgötarna har en viss erfarenhet av kopplingen Norén/dubbelmord...
Det stämmer såklart.
Minns bara att det var ett jävla liv på Corren om det.
Själv körde jag förbi skyltarna gång på gång utan att reflektera över att det var en nyhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in