2011-01-08, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Många brott begås i sovrum, så det skulle underlätta brottsuppklaring om det fanns kameror i varje sovrum.

Det hela handlar om var man ska sätta gränsen för människors integrietet.

Är det inte en liten skillnad på att sätta upp kameror i sovrummet och lämna ett prov?
Vad har integritet med att lämna ett DNA-test att göra?
Det är väl som att lämna vilket blodprov som helst! Förstår inte resonemanget.
Man går ju och vaccinerar sig från det att man är liten.
Citera
2011-01-08, 19:02
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoAnn
Är det inte en liten skillnad på att sätta upp kameror i sovrummet och lämna ett prov?
Vad har integritet med att lämna ett DNA-test att göra?
Det är väl som att lämna vilket blodprov som helst! Förstår inte resonemanget.
Man går ju och vaccinerar sig från det att man är liten.
Jovisst är det skillnad. Jag säger att frågan gäller var man ska sätta gränsen för integritet.
Citera
2011-01-08, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jovisst är det skillnad. Jag säger att frågan gäller var man ska sätta gränsen för integritet.

Okej. Tycker inte att lämna ett test har något med integritet att göra men. Inget blottas mer än ens DNA. Och vad spelar det för roll om det ligger i ett register. Man är redan med i så många register, som dessutom är offentliga. Vem som helst kan se vad man tjänar, personnummer, rubbet. Då skiter dom i ens integritet. Det tycker jag är hundra gånger värre. Att vem som helst kan se vad man tjänar eller var man bott eller vem man bor ihop med. Snacka om att skända ens integritet!
Citera
2011-01-08, 19:29
Medlem
Det är så jävla märkligt dethär landet!

Här är man "uthängd" offentligt med inkomstuppgifter, sambouppgifter, vilka barn man har, vilka barn man har med vem, ens personnummer, var man bott, vem man bott med. Hela ens liv är uthängt i alla möjliga offentliga register. Saker man vill behålla för sig själv. Då har man ta mej fan inget val att skydda sin integritet!! Men sen när det kommer till att lämna ett osynligt test som inte syns någonstans, som man aldrig kommer märka av om man sköter sig. Då jävlar talas det om att man kränker någons integritet!! Så omvänd jävla värld alltså!!

Citera
2011-01-08, 19:38
Medlem
sickpuppys avatar
Citat:
Okej. Tycker inte att lämna ett test har något med integritet att göra men. Inget blottas mer än ens DNA. Och vad spelar det för roll om det ligger i ett register.

Två hypotetiska frågor:

Hur tror du att ett DNA-register skulle ha kunnat användas i t ex forna Sovjetunionen och kan du ge någon garanti för att Sverige fortfarande är en demokrati om fem, 15 eller 50 år?
Citera
2011-01-08, 19:42
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Det är så jävla märkligt dethär landet!

Här är man "uthängd" offentligt med inkomstuppgifter, sambouppgifter, vilka barn man har, vilka barn man har med vem, ens personnummer, var man bott, vem man bott med. Hela ens liv är uthängt i alla möjliga offentliga register. Saker man vill behålla för sig själv. Då har man ta mej fan inget val att skydda sin integritet!! Men sen när det kommer till att lämna ett osynligt test som inte syns någonstans, som man aldrig kommer märka av om man sköter sig. Då jävlar talas det om att man kränker någons integritet!! Så omvänd jävla värld alltså!!

Och detta lilla test skulle hjälpa till att klara upp en hel del brott. Vad är det värt mot ev. integritet?

Håller med dig!
Citera
2011-01-08, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sickpuppy
Två hypotetiska frågor:

Hur tror du att ett DNA-register skulle ha kunnat användas i t ex forna Sovjetunionen och kan du ge någon garanti för att Sverige fortfarande är en demokrati om fem, 15 eller 50 år?

Det vet jag inte, jag vet bara vilken betydelse ett DNA-register skulle ha för anhöriga som aldrig får något svar på vem som mördade deras anhöriga. Vi ligger redan i register. Hur många register finns man inte med i sen födelsen, på sjukhus etc. Varför då inte använda ett register till något bra?
Citera
2011-01-08, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Så du köper inte min tes om att polisen klantat sig?

Kan ta exempel med mordet på Pernilla Hellgren i Falun år 2000. Anders Eklunds namn kom upp väldigt tidigt i utredningen, polisen hade DNA så hade borde ha varit en enkel match att lösa mordet, ändå tog det åtta år och ett barnmord innan gärningsmannen var hittad. Det var inte bara en gång polisen fick upp Anders Eklunds namn i utredningen heller, utan minst två gånger (en gång pga intern spaning och en gång pga tips). Polisen han helt enkelt inte ta DNA på Anders, varför de inte han göra det på åtta år är en gåta.

Jo, det är väl det minsta man kan säga i det fallet, att dom klantade sig. Det är en gåta utan dess like vad dom gjorde i 8 år. Det är det många polisutredningar som är i Sverige, en gåta.
Det skulle inte förvåna mig om mördaren varit inne hos polisen i Linköping och att dom sen lyckats förväxla/slarva bort hans DNA-test, att det försvunnit längs vägen eller från datorn.
Citera
2011-01-09, 19:10
Medlem
Bodde i området vid tiden för mordet och blev därför förhörd samt topsad. Jag fick uppfattningen att man har en lajv-teori som bygger på att GM skulle vara aktiv lajvare och att detta skulle kunna lett till att GM haft svårt att skilja på verklighet och lajv på något bisarrt sätt. Exempelvis fick jag direkta frågor om jag deltagit i rollspel eller spel där man fått uppdrag i verkliga livet osv. Kändes helsnurrigt.. utredningen verkar ha klappat ihop totalt :/
Citera
2011-01-09, 19:35
Medlem
Onkel Gagels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mystikern87
Bodde i området vid tiden för mordet och blev därför förhörd samt topsad. Jag fick uppfattningen att man har en lajv-teori som bygger på att GM skulle vara aktiv lajvare och att detta skulle kunna lett till att GM haft svårt att skilja på verklighet och lajv på något bisarrt sätt. Exempelvis fick jag direkta frågor om jag deltagit i rollspel eller spel där man fått uppdrag i verkliga livet osv. Kändes helsnurrigt.. utredningen verkar ha klappat ihop totalt :/

Inte första gången polisen försöker hitta ett sådant samband och det kan du tacka en kärring vid namn Didi Örnstedt för. Var med i en spelförening under många år och varenda gång någon hade fått däng på stadens gator så var dom hos oss och frågade om det var någon av våra medlemmar.
Citera
2011-01-09, 23:04
Medlem
Självklart har polisen klantat sig, annars hade det här varit löst för länge sen.
Känns mer och mer konstigt att vi i Sverige betalar bland de högsta skatterna i världen, och ändå har en sån inkompetent poliskår, problem med tåg, långa vårdköer osv osv osv. Korrupta bror duktig land är vad det är
Citera
2011-01-18, 05:48
Bannlyst
Finns det inga framsteg i utredningen alls? Då bör väl man ändra sin teori och gå på sonens familjemedlemmar samt släkt och vänner till pappan. Kan vara ett beställningsmord ioförsig...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in