Jag har haft hortons sen tonåren, jag var 14 då de första attackerna kom, men det var i 17-års åldern som det verkligen gjorde sig gällande. Det tog 9 år innan jag fick diagnosen hortons, jag hade flyttat till Stockholm och träffade en läkare på bagarmossens vårdcentral som tog fram en bok och läste innantill om hur hortons yttrar sig, jag kunde inte hålla tårarna tillbaka, någon hade bekräftat att jag inte inbillar mig, att det inte är någon djävla stresshuvudvärk eller migrän. Tyvärr hade han ju ingen lösning på mina problem, jag har provat precis allt som går att prova, allt utom magic mushrooms, och det tänker jag inte prova heller. Treo comp, tramadol, ketogan och morfin är vad jag medicinerar för att inte gå sönder helt och hållet. Tyvärr är det ju att välja mellan en ständig kamp mot beroendet eller smärta. Jag går hos en neurolog med jämna mellanrum, och just nu genomgår jag en utredning för att se hur jag ska lyckas fortsätta leva med det och även hantera/behålla ett jobb.
Även hortons är ju individuellt, det kan te sig olika på olika individer, men om jag utgår från mina egna erfarenheter så den som har hortons behöver inte ens fundera på om det är vad han har.
Klistrar in ett litet blogginlägg här nedanför som jag skrev för ganska länge sedan där jag beskriver lite av hur jag kan uppleva det.
Smärta och skuldkänslor.
Hur jag än försöker så kommer jag aldrig att kunna förklara och ge en rättvis bild för någon hur Hortons huvudvärk känns och fungerar, varför det inte går att jobba direkt när huvudvärken har släppt. Min teori är att Hortons är något som gud uppfann för att Jesus en dag sa ”Men pappa, det är väl inte meningen att jag ska lida mer än människorna, jag är ju bättre än dem, någon förmån ska jag väl ha för att jag jobbar i familjeföretaget”. Och då sa gud, ”Fram till din död måste du visa fram fötterna, du ska vara bättre än alla andra, men ok, jag kan slänga på något lidande på människorna för din skull” Och så gav gud kvinnorna barnafödandet, och några män, 0.02% av dem faktiskt fick Hortons huvudvärk. (eller barnafödandet var väl för att dom åt en frukt någon gång, men det kvittar nog)..
Hur som helst, jag började få det rejält när jag var 17, och det sitter i ännu. En period på ett par år trodde jag att jag sluppit skiten, men en dag kom det tillbaka som ett brev på posten.
Jag har även migrän ibland, och de är obehagligt och såklart jobbigt, men det är helt omöjligt att jämföra. Jag vaknade inatt klockan halv fyra, jag tror att jag skrek till, och det första jag känner är smärtan i vänster sida av huvudet, den kan liknas vid att du glödgar ett stämjärn som du sedan ber någon knacka in igenom tinningen och sedan ögat på dig, när smärtan är på sin topp så är det ungefär så det känns. Jag tog mig ut på bron och föll ihop på alla fyra, där halvlåg jag med huvudet ner mot gruset och ville mest bara skrika och gråta, men det går inte, för när jag inte ens orkar svälja utan ligger och känner hur jag dreglar ner på backen så finns det ännu mindre ork till något så meningslöst som att skrika eller gråta. Istället ligger jag och utstöter någon slags stönande, långa utdragna och ansträngda stönanden som inte hjälper, men det är nog ett substitut för skriken. Efter en halvtimme så känns det inte lika intensivt längre, nu känns det som att stämjärnet är på plats, ingen som bankar in det längre. Stoppar 3 st treo comp i ett glas, det är ingen ide att göra det förränn det intensivaste har släppt för det gör ingen nytta alls, men nu kanske det tar bort alla fall en liten del av smärtan. Nu orkar jag gråta, sitter vid pannan i köket och vet inte hur jag ska placera tankarna. Det är andra natten i rad, samma visa.
Klockan 6 börjar jag göra mig klar att gå på jobbet, jag måste ju, jag har varit hemma mer än halvtid av samma anledning sista 2-3 månaderna, var sjukskriven 2 veckor fram till i fredags, jag kan inte gå hem nu när det är onsdag. Klockan 9 bestämmer jag mig för att jag måste hem, har så ont att jag måste gå och kräkas, skjuter på det tills klockan 10, för jag vill inte behöva säga att jag måste gå hem, jag vet hur reaktionerna blir, orkar inte den diskussionen, orkar inte göra någon besviken. Klockan 11 var jag tvungen att gå hem, kände hur tårarna började tränga sig fram på jobbet, är tvungen att komma hem, stå på alla fyra i sängen och pressa in huvudet i kudden och skrika allt jag orkar, jag pressar upp blod i huvudet, det släpper lite då, som känslan när man står på huvudet och ansiktet liksom sväller och läpparna känns, större.. Klockan 13 börjar det släppa, nu är det bara som en liten smärta som sitter kvar innanför örat och bakom ögat, svettas ur mig alla spänningar nu, har knappt kunnat äta sen igår mitt på dagen, läpparna torkar, måste äta något, fan jag stinker, måste duscha och borsta tänderna och bli människa igen, måste handla och fixa käk till mig och Ronja, städa lite och kapa ved. Måste sova i tid ikväll, jag vet ju vad jag har att göra imorgon bitti igen.
Det finns dom som tror att jag går är hemma från jobbet för att det är bekvämt, ibland önskar jag att jag kunde byta med dem en dag, då skulle dom inse att det är som semester att gå på jobbet en dag utan huvudvärk, att de dagarna är de dagarna som jag är på så bra humör, som jag vill få så mycket gjort, de dagarna är de dagarna som jag mår bra och vill ta igen förlorad tid. Ingen, INGEN skulle välja att gå hemma med Hortons Huvudvärk före att gå och jobba.
Källor till texten nedan: Wikipedia och squidoo.
Graden av smärta som upplevs under ett anfall är påfallande större än andra huvudvärksanfall (såsom till exempel migrän) och kan till och med väcka en person från djup sömn. Huvudvärken kallas även "Suicide Headache" (självmordshuvudvärk) på grund av den rent olidliga smärtan den drabbade upplever och för att det finns fall då detta drivit personen ifråga till att faktiskt begå självmord. Kvinnliga patienter har beskrivit smärtan som varandes mycket svårare än den vid en förlossning. Av läkare bekanta med tillståndet och diagnosen behandlas alltid ett anfall av Hortons huvudvärk som en akut nödsituation. På grund av det relativt sällsynta tillståndet och de oklara symptomen kan det dock hända att patienten, då dessa ofta uppvisar ett nästan drogrelaterat beteende, inte får den akuta behandling de behöver, vilket kan få svåra konsekvenser. Få läkemedel hjälper när patienten väl fått ett anfall och i riktigt svåra fall hjälper inte ens morfin.
Cluster headaches are the worst pain a human can experience. I have heard them compared to having an amputation without anesthesia several times per day. They are approximately 100 times worse than a migraine, and extremely difficult to treat. They are often called "Suicide headaches" because they have driven many people to suicide. They are also extremely hard to treat. Because they are so rare there is very little research done on them, and no drugs specifically for CH. Most drugs used to treat them are either primarily used for migraines, epilepsy, or pain relief. Unfortunately many have negative side effects and even when you do find something that works, it may not keep workng for more than a few months or years.
Senast redigerad av Viceguy1 2009-04-20 kl. 19:04.