Jag gissar på att du har Hortons.
Min syster fick diagnosen. Hon hade en knivskarp smärta innanför ena ögat. Alltid på samma sida. Hon beskrev det som att det kändes som att någon försökte trycka ut ögat innifrån och därför tryckte hon alltid handen på ögat. Hon berättade också att hon inte kunde ligga ner (som oftast är det man helst gör vid vanlig huvudvärk, spänningshuvudvärk eller migrän) utan vandrade av och an.
Hon fick smärtan vid exakt samma tid på dygnet varje gång, oftast flera dagar i sträck. Sen upphörde det några månader för att sedan återkomma.
Hon fick någon slags injektion att injicera rakt in i lårmuskeln. Vad den hette minns jag inte.
Migrän artar sig inte alls på samma sätt. Det kan förvisso komma flera dagar i rad om man är stressad, men oftast inte lika regelbundet som Hortons. Det sitter förvisso också oftast bakom ena ögat men smärtan är inte knivskarp utan mer pulserande. Vid migrär blir man så ljud- och ljkuskänslig att det är tortyr att itne ligga ihopkrupen i fosterställning i sängen i ett mörkt tyst rum. Dessutom mår de allra flesta otroligt illa vid ett migrän anfall och många av dem spyr.
Dock ska man skilja på spänningshuvudvärk som är förvillande lik migrän fast inte lika intensiv. Spänningshuvudvärk kan centrera sig runt ena ögat men känns på ett lite annorklunda sätt och kan också vara förjävlig. Och precis som för migränanfall hjälper inte alltid vanliga huvudvärkstabletter.
Jag vet, jag är en person som lätt och ofta får huvudvärk av olika grad och olika typ.
Migrän har jag som tur är bara haft en gång senaste tre åren.