2008-08-24, 19:30
Avstängd
HAR SLUTAT SNUSA, varit utan nu i en vecka nästan, inga problem alls, känner jag sug så tar jag nikotinfri snus..Fast jag hade bara snusat i 10 år ungefär så man kanske inte blir så beroende på en sådan kort period,...
Citera
2008-08-24, 21:41
Medlem
Jag har snusat i ca 7 år och har vid flertalet tillfällen försökt lägga av, två ggr. har jag lyckats hålla uppe i fyra månader men sedan trillat dit igen. Sen förra helgen har jag gjort ett nytt försök och har inte tagit en snus sen i lördags, dock tänkte jag denna gången prova med nikotinfritt snus och cigg vilket tills nu har fungerat förvånansvärt bra. Dock med problemet att jag går mot att bli en rökare istället vilket jag inte på något sätt önskar. Första dagarna klarade jag mig med en 2-3 cigg per dag men har nu dom sista dagarna börjat kedjeröka och rökt mer än ett paket om dagen, så från och med imorgon så ska det vara totalt nikotinstopp.

Mina tips till er som ska försöka sluta är att börja när man är bakfull, se till så ni slänger allt snus när ni varit ute och festat så det inte finns någonting när ni vaknar. Jag känner mig iaf jävligt mycket mindre sugen på nikotin när jag är fyllesjuk och klarar den där första jobbiga dagen fint om jag gör på detta sätt. Likadant är det vid t.ex. influensa som enligt mig är ett gyllene tillfälle att sluta då man helt enkelt mår så jävla illa att abstinensbesvären inte märks.

Vet inte om dessa tips har kommit upp tidigare då tråden är lång.
Citera
2008-08-24, 22:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av cortezthekiller
Jag har snusat i ca 7 år och har vid flertalet tillfällen försökt lägga av, två ggr. har jag lyckats hålla uppe i fyra månader men sedan trillat dit igen. Sen förra helgen har jag gjort ett nytt försök och har inte tagit en snus sen i lördags, dock tänkte jag denna gången prova med nikotinfritt snus och cigg vilket tills nu har fungerat förvånansvärt bra. Dock med problemet att jag går mot att bli en rökare istället vilket jag inte på något sätt önskar. Första dagarna klarade jag mig med en 2-3 cigg per dag men har nu dom sista dagarna börjat kedjeröka och rökt mer än ett paket om dagen, så från och med imorgon så ska det vara totalt nikotinstopp.

Mina tips till er som ska försöka sluta är att börja när man är bakfull, se till så ni slänger allt snus när ni varit ute och festat så det inte finns någonting när ni vaknar. Jag känner mig iaf jävligt mycket mindre sugen på nikotin när jag är fyllesjuk och klarar den där första jobbiga dagen fint om jag gör på detta sätt. Likadant är det vid t.ex. influensa som enligt mig är ett gyllene tillfälle att sluta då man helt enkelt mår så jävla illa att abstinensbesvären inte märks.

Vet inte om dessa tips har kommit upp tidigare då tråden är lång.

Låter klokt, har känt på samma vis, Synd man e frisk jämt hahaha
Citera
2008-08-25, 20:16
Medlem
Mitt enda tips är att ge sig fan på att klara det, och bestäm dig inte över en dag.

Och förresten en till, börja inte röka istället under några som helst omständigheter. Skall man skippa nikotinet skall man stå emot till 100%.
Citera
2008-08-31, 11:49
Medlem
Skrups avatar
Tre veckors sedan jag sluta. La av rakt upp och ner. Hade en grym motivation till en början. Men denna har försvunnit mer och mer för varige dag.
Jag tänker på snus varige dag, kliar mig under läppen och känenr och det fattar något.

Snusat innan i två år, inte länge kan vissa tycka men tillräkligt länge för att få en riktig kärlek till snuset.

Någon som vet vad som kan hjälpa att få tillbaka denna motivation? Känns väldigt hopplöst då alla mina jobbkamrater snusar.

Funderar på att börja igen, men denna gång med mer diciplin. Max två prillor per dag ungefär. Ligger man i farozonen om man tänker som jag?

Vill gärna vänta ungefär tre månader iallfall. För att se om suget fortfarande sitter kvar... Men är så jävla svårt, tiden går riktigt sakta.
Citera
2008-09-03, 14:30
Medlem
Exorcistens avatar
Inspirerad av flera berättelser i detta forum har jag beslutat mig för att delge er min korta historia och min kamp mot det ack så lockande snuset.

Började snusa i som 18-åring, har hållit på i närmare 10 år nu. Har försökt sluta ett par gånger, och dessa försök har i regel lyckats... i början. Jag brukar klara av ett par månader eller så. Därefter tar man en prilla någonstans och sedan bär det utför.

Jag är inne på mitt tredje riktiga försök att sluta, och har denna gång gått över till nikotintuggummi. Tyvärr verkar det som om jag blivit så smått beroende av även tuggandet, så jag har gett mig fan på att sluta även med det.

Jag tror att det bästa hjälpmedlet är att röra på sig. Jag märker inget behov av nikotin då jag är ute och joggar eller efter ett pass på gymmet. Sitter man hemma och slöar framför datorn eller TV:n är suget alltid som störst.

Edit: Slängde bort även mina nikotintuggummi. Från och med idag är jag nikotinfri!
Senast redigerad av Exorcisten 2008-09-03 kl. 14:37.
Citera
2008-09-04, 10:40
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrup
Tre veckors sedan jag sluta. La av rakt upp och ner. Hade en grym motivation till en början. Men denna har försvunnit mer och mer för varige dag.
Jag tänker på snus varige dag, kliar mig under läppen och känenr och det fattar något.

Snusat innan i två år, inte länge kan vissa tycka men tillräkligt länge för att få en riktig kärlek till snuset.

Någon som vet vad som kan hjälpa att få tillbaka denna motivation? Känns väldigt hopplöst då alla mina jobbkamrater snusar.

Funderar på att börja igen, men denna gång med mer diciplin. Max två prillor per dag ungefär. Ligger man i farozonen om man tänker som jag?

Vill gärna vänta ungefär tre månader iallfall. För att se om suget fortfarande sitter kvar... Men är så jävla svårt, tiden går riktigt sakta.
Börja inte igen!

Du befinner dig just nu i den jobbigaste perioden och du har förmodligen en del kvar att gå igenom av obehagligheter. Men stå på dig, du är på rätt väg.

Personligen så har jag varit utan snus i elva månader idag den 4:e sep. Jag tänker inte på snus längre, händer väl någon gång att jag blir sugen på en prilla men det är inte värre än att jag skakar av mig det på några sekunder. Att sluta snusa var bland det jävligaste jag har varit med om, det tog ett par månader innan det värsta gick över. Jag brukar tänka på den perioden och inse att jag inte vill gå igenom den igen. Jag ska aldrig mer snusa! Nu är jag ren från lasten och ska så förbli.

Börja inte igen, du är halvvägs över bron!
Citera
2008-09-04, 20:14
Medlem
Pimpies avatar
när jag slutade snusa var i samband med att jag var sjuk, och hade snustorsk.. jag orkade inte köpa snus då, men hade fishermens friend.
jag var inte heller inte lika sugen pågrund av att jag var sjuk (iaf jag brukar inte bli lika sugen när ja är sjuk), men när jag väl vart sugen så tog jag en fishermen och stoppade under läppen, funkade bra. jag gjorde det till samma procedur som snuset, stoppade under läppen, peta på den tungan så saften kommer ner. hade ingen som helst abstinens eller nått konstigt nog. bara att stoppa in en när suget kom o det var borta sen. tror det tog 2 månader innan suget försvann helt.

och nu i december blir det ett år sen jag tog en snus sist

så ni kan ju alltid ge det ett försök, visst man kan bli lite rutten i buken om man överkonsumerar fishermens, men va fan, om det går lika lätt som det gjorde för mej så är det ju skit samma om man blir det
Senast redigerad av Pimpie 2008-09-04 kl. 20:18.
Citera
2008-09-04, 20:17
Medlem
Citat:

Jag tror att det är fullt möjligt att bara ta 2 prillor per dag så det tycker jag att du ska satsa på. Förövrigt ligger jag på ungefär 1 dosa i veckan
Citera
2008-09-04, 21:11
Medlem
Manövers avatar
fy fan jag vågar fan inte ens försöka sluta för jag vet hur jävlig absen är men jag skulle verkligen, verkligen vilja!!!
Citera
2008-09-04, 21:29
Medlem
Skrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengrot
Börja inte igen!

Du befinner dig just nu i den jobbigaste perioden och du har förmodligen en del kvar att gå igenom av obehagligheter. Men stå på dig, du är på rätt väg.

Personligen så har jag varit utan snus i elva månader idag den 4:e sep. Jag tänker inte på snus längre, händer väl någon gång att jag blir sugen på en prilla men det är inte värre än att jag skakar av mig det på några sekunder. Att sluta snusa var bland det jävligaste jag har varit med om, det tog ett par månader innan det värsta gick över. Jag brukar tänka på den perioden och inse att jag inte vill gå igenom den igen. Jag ska aldrig mer snusa! Nu är jag ren från lasten och ska så förbli.

Börja inte igen, du är halvvägs över bron!

Fan då.

Läste i tråden för ngn dag sedan, inte fått några svar och, tror jag tappade motviationen va de. Köpt nu en dosa. Men denna skall FAN hålla länge. Och ska inte ta många prillor. Får snusa upp denna.

En tråkig sak var dock att jag inte fick någon nikotinkick. Kroppen vet nog fortfarande vad nikotin är. Men tack för ditt svar. Förstår också hur du menar.
Citera
2008-09-05, 00:59
Medlem
Citat:
Fan då.

Läste i tråden för ngn dag sedan, inte fått några svar och, tror jag tappade motviationen va de. Köpt nu en dosa. Men denna skall FAN hålla länge. Och ska inte ta många prillor. Får snusa upp denna.

En tråkig sak var dock att jag inte fick någon nikotinkick. Kroppen vet nog fortfarande vad nikotin är. Men tack för ditt svar. Förstår också hur du menar.

jag var snus fri i en månad ungefär sen gjorde jag som dig.....innan jag visste ordet av det var jag i full gång med en dosa om dagen ungefär

Men efter i helgen och ett REJÄLT festande under lördagen vaknade jag utan att äga någon snus.....mådde skit av diverse brukade ämnen från gårdagen och tog tillfället i akt att sluta igen och det funkar perfekt i lägen där man redan mår skit.

hela veckan har man mått katastrof, alltså folk förstår inte hur jävligt en människa kan må....man har knappt lust at leva utan det enda man kan tänka på är en fin gbg rapé instoppad under läppen första veckan är ett as!

Men jag ska klara det!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback