2002-11-17, 10:51
Medlem
De Larges avatar
Tror iofs inte att en enda katt i hela världen är smartare än nån människa.
Citera
2002-11-17, 11:41
Medlem
Bulks avatar
För att dom kan?
Citera
2013-06-16, 19:52
Medlem
idiamin2s avatar
det undrar jag med min kattjävel den spinnr bara när ja ska sova då ska hon ligga bredvid mig o spinna
rätt så störigt
Citera
2013-06-16, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamin2
det undrar jag med min kattjävel den spinnr bara när ja ska sova då ska hon ligga bredvid mig o spinna
rätt så störigt
Ja om du undrar så pass mycket varför din katt spinner så att du orkar leta reda på en tråd där det diskuteras varför katter spinner så tycker jag du till att börja med läser tråden då den är försvinnande kort i detta fall....du får mer svar än du anar om du läser tråden.
Citera
2013-06-16, 20:03
Medlem
idiamin2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Ja om du undrar så pass mycket varför din katt spinner så att du orkar leta reda på en tråd där det diskuteras varför katter spinner så tycker jag du till att börja med läser tråden då den är försvinnande kort i detta fall....du får mer svar än du anar om du läser tråden.

jag har läst tråden men hittar inte nåttoom varför den bara spinner när ja ska sova vet att dem spinner av välbefinnande men det kan inte v a så när hon bara spinner när hon ligger i min säng när ja ska soa
Citera
2013-06-16, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamin2
jag har läst tråden men hittar inte nåttoom varför den bara spinner när ja ska sova vet att dem spinner av välbefinnande men det kan inte v a så när hon bara spinner när hon ligger i min säng när ja ska soa
Vad tror du själv då...antagligen spinner katten för att den har mysigt. Du får mig att undra en hel del onämnbart nu....men jag ska vara snäll och tålmodig och bara anklaga dig för att trolla.
Citera
2013-06-16, 20:30
Medlem
Fiaskruttans avatar
Citat:
Vad tror du själv då...antagligen spinner katten för att den har mysigt. Du får mig att undra en hel del onämnbart nu....men jag ska vara snäll och tålmodig och bara anklaga dig för att trolla.

Och ändå så har han en katt som spinner. Ganska fantastiska djur katterna är. Översende mot en sådan ägare.

Min katt spann även som tröst när hon födde sina ungar. Eller om det var till mig för att jag skulle hjälps henne? Vilket jag gjorde. Jag fick inte lämna henne förrän allt var klart och det tog 6 timmar.
Citera
2013-06-16, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiaskruttan
Och ändå så har han en katt som spinner. Ganska fantastiska djur katterna är. Översende mot en sådan ägare.

Min katt spann även som tröst när hon födde sina ungar. Eller om det var till mig för att jag skulle hjälps henne? Vilket jag gjorde. Jag fick inte lämna henne förrän allt var klart och det tog 6 timmar.
Ja katter kan spinna även när de har ont. Men då brukar man (om man nu är van vid katter), märka på katten att den inte bara ligger och spinner för att den verkar trivas, en katt som har ont kan dölja det rätt bra men för ett vant öga så märker man om det är normalt läge hos katten.
Jag blir lite avundsjuk på dig som fått vara med när en katt får ungar, gick allt bra för katterna?
Citera
2013-06-16, 20:53
Medlem
EnLitenSvamps avatar
Det finns många teorier om hur spinnandet går till. En förklaring är att katten använder sina stämband.

De sätts i vibration med hjälp av struphuvudets muskler. Den senaste teorin (Scientific American, år 2004) är att det vid spinnandet uppstår en vibration i en elastisk sena, som förenar nyckelbenet med strupen.

Tamkatter har ett så kallat tvåvägsspinn, det vill säga både vid in- och utandning, till skillnad från de vilda katterna som endast spinner vid utandningen. Tamkatter spinner med samma frekvens; 25 svängningar per sekund (oavsett ålder, kön och ras).

Den vanligaste orsaken till spinnandet är att katten är nöjd med tillvaron. Spinnandet uttrycker kattens behov av social kontakt med ägaren. Det kan också vara en del av kommunikationen mellan en katthona och hennes ungar.

Katten spinner dock inte enbart när den är nöjd och belåten. Födande honor, rädda och döende katter, kan också spinna. Då har spinnandet en lugnande effekt på dem själva.

http://www.agria.se/katt/artikel/varfor-spinner-katten
Citera
2013-06-16, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av De Large
Tror iofs inte att en enda katt i hela världen är smartare än nån människa.
Jag tror att en katt är flerfaldigt smartare än t.ex. ett barn som varit utanför livmodern i 1 timme.

EDIT: Vilken fin bump..
Senast redigerad av thepirate 2013-06-16 kl. 21:39.
Citera
2013-06-16, 21:55
Medlem
Fiaskruttans avatar
Citat:
Ja katter kan spinna även när de har ont. Men då brukar man (om man nu är van vid katter), märka på katten att den inte bara ligger och spinner för att den verkar trivas, en katt som har ont kan dölja det rätt bra men för ett vant öga så märker man om det är normalt läge hos katten.
Jag blir lite avundsjuk på dig som fått vara med när en katt får ungar, gick allt bra för katterna?

Jo det gick bra. Fast det var för över 20 år sedan så kommer jag ihåg alltihop. Hon fick 3 underbara kattungar som jag hittade bra hem till. Men det var ganska nervöst också.
Sedan dess så har jag bara köpt hittekatter då jag jobbade som volontär på ett katthem 1993-1995och upptäckte vilken låg status katter har.

En sak som jag läst eller sett på något naturprogram är att den enda katten som inte kan spinna är LEJONET. Har jag fel eller jag blandat ihop det med geparder?
Citera
2013-06-16, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiaskruttan
Jo det gick bra. Fast det var för över 20 år sedan så kommer jag ihåg alltihop. Hon fick 3 underbara kattungar som jag hittade bra hem till. Men det var ganska nervöst också.
Sedan dess så har jag bara köpt hittekatter då jag jobbade som volontär på ett katthem 1993-1995och upptäckte vilken låg status katter har.

En sak som jag läst eller sett på något naturprogram är att den enda katten som inte kan spinna är LEJONET. Har jag fel eller jag blandat ihop det med geparder?

Ja det ska vara något eller några av de stora kattdjuren som inte kan spinna, jag har för mig att jag sparat en länk om detta men hittar den inte och kommer på rak arm inte ihåg vilka kattdjur det rörde sig om. Enligt wiki så kan
Citat:
De stora kattdjuren kan ryta medan de små kan spinna, vilket beror på att de stora kattdjuren saknar tungben.
Slut citat.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kattdjur

Hittade denna länk som är väldigt förklarande och intressant. Vissa av de större kattdjuren kan spinna men om tex. lejon och tigrar kan det är tveksamt.
http://www.youtube.com/watch?v=eHZJrx7RZ2w
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in