2009-09-11, 19:21
Medlem
Reoshis avatar
Dödade hitler någon?
Citera
2009-09-12, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nusic
Ähh! Billig ursäkt för att slippa anstränga sig att tänka lite. Att handla passivt är ju också en handling!
Visst, dock så är jag emot att döda folk överhuvudtaget, man ser inte vilka konsekvenser någons handlingar får direkt och dessutom finns det alltid en chans att personen du dödar är oskyldig. Även om chansen må vara liten när det gäller Hitler så dömer jag inte, det handlar om principer och för mig så kan dessa vara viktigare en sex miljoner judar.
Citera
2009-09-14, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EB
Visst, dock så är jag emot att döda folk överhuvudtaget, man ser inte vilka konsekvenser någons handlingar får direkt och dessutom finns det alltid en chans att personen du dödar är oskyldig. Även om chansen må vara liten när det gäller Hitler så dömer jag inte, det handlar om principer och för mig så kan dessa vara viktigare en sex miljoner judar.
Vi utgår ju från att vi kan se in i framtiden. Du vet att hitler kommer blir en av världshistoriens grymmaste mördare. Så dina principer gäller inte här tyvärr
Citera
2009-09-14, 15:46
Medlem
_-olle-_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeyMen
Fick själv tankeställaren när jag svarade på en annans tråd.

Men min fråga är: Skulle du mörda Hitler?
Många säger ja direkt, men skulle du göra det även när han var ung, säg 10 år gammal?

Uttrycket "Det vore bäst ifall h*n inte föddes", om lille Adolf hade varit en helt normal människa hade man ju antagligen inte mördat honom, men skulle det då kommit en annan som gjort samma saker?
Ska man lägga hela ansvaret för ett helt världskrig på honom?
Skulle ni verkligen kunna mörda en människa när det är så hemskt att mörda öht?

Det största problemet med Hitlers världsbild var att han såg mord som en lösning på, vad han uppfattade som ett politiskt problem, att hänge sig åt samma metod ter sig inte som speciellt attraktivt.
Dock lär historien oss att de allra flesta kan fås att döda bara omständigheterna är de rätta.
Citera
2009-09-14, 15:55
Bannlyst
Då jag har en ingift släkting som suttit i diverse koncentrationsläger och berättat mycket om sitt "liv" där svarar jag: Absolut. Om jag kunde resa bakåt i tiden och mörda Adolf Hitler skulle jag göra det.

Att börja prata om principer och att inte vilja mörda någon ter sig i mina ögon lite lustigt, eftersom man, om trots den chansen låter bli, indirekt mördar miljontals människor.
Citera
2010-10-27, 14:26
Medlem
Revulotion-Vs avatar
Ödet är ej till för att ändras, även om mijljoner liv står på spel ...
Citera
2010-10-28, 11:16
Medlem
Alla handlingar måste ske i ett "nu". Och i nuet finns aldrig facit.

Skulle du idag mörda en 10-årig pojke med motiveringen att du på något vis fått reda på att han som vuxen kommer att starta krig och begå massmord? Idiotiskt!
Citera
2010-10-28, 12:25
Medlem
therebells avatar
Om man visste att det barnet skulle utvecklas till en tyrann; hade jag då mördat honom då? Jag tror nog att mitt samvete hade sagt: döda honom, du räddar livet på 6 miljoner judar... Men med tanke på att det är ett barn, i fråga... då hade jag nog avstått. Ingen människa föds ond, utan det är arvet och miljön som är avgörande. att döda för att inte dödas skall, är inte lösningen på problemet...
Citera
2010-11-07, 02:42
Medlem
nekropedofilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av therebell
Om man visste att det barnet skulle utvecklas till en tyrann; hade jag då mördat honom då? Jag tror nog att mitt samvete hade sagt: döda honom, du räddar livet på 6 miljoner judar... Men med tanke på att det är ett barn, i fråga... då hade jag nog avstått. Ingen människa föds ond, utan det är arvet och miljön som är avgörande. att döda för att inte dödas skall, är inte lösningen på problemet...
Mycket bra tänkt, men om man hade facit i hand att han skulle bli den han blev oavsett vad, hade jag nog dödat honom
Citera
2010-11-07, 03:12
Medlem
får man åka tillbaka i tiden och ändra Hittlers liv är det väll bara att göra små förändringar tills man får en lyckad framtid. Med tillgång till facit skulle man nog kunna göra honom till den mest lyckade ledaren i historien efter några tusen tidsresor.
Citera
2010-11-08, 23:24
Medlem
Bondpojkens avatar
Jag svarar ja, hade inte tvekat att klubba 10åriga Adolf Hitler med vetskapen att för vad som komma skall under WW2, Det jag ser många har missat är också de mängder soldater som dog under andre världskriget och istället fokuserar på att det var judar som är ett vanligt misstag när man talar om andra världskriget, Hur många av dessa unga män som fick sätta livet till hade potential att utföra smärre stordåd? Säkerligen ett par stycken.

Jag förstår mig dock inte på varför folk hänger upp sig på faktum att man skulle döda honom som 10åring jag skulle fan nacka han även om han var 3 månader utan tvekan, skulle även gjort det om dealen var att jag aldrig fick berätta om varför och sitta i fängelse i hela mitt liv. Andra världkriget har dock gett oss enorma framsteg på många plan. Jag är skärrad över hur så många kan resonera mot att han ska bli ond vid 10 års ålder(Jag tycker dock inte Hitler va en ond människa) onska är något helt annat.
Men men
Citera
2010-11-09, 00:03
Medlem
Vissa tror att Nazisterna dödade bara för att dom hatade andra människor, det är mycket mer eftertanke och logik än så.

Jorden är extremt överbefolkad, i framtiden kommer inte jorden att räcka till för alla.
Miljarder människor måste dö, i en massutrotning eller i den totala kollapsen av samhället som annars kommer att ske.
Redan på 30talet var nazityskarna medvetna om detta, dom insåg att det inte skulle fungera.
Den slutgiltiga lösningen är grym men ytterst nödvändig och helt enligt naturens alla regler.
Det måste vara en jämn balans där dom svagaste dör och endast dom starkaste överlever.

Att döda Hitler är bara att skjuta problemet på framtiden, en dag måste en massutrotning ske så är det bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in