2009-09-09, 21:42
Medlem
Kaustis avatar
När jag gick på högstadiet hade jag en väldigt speciell mattelärare. Dels för att han luktade fruktansvärt mycket svett, men han verkade också väldigt smart. Nu var detta på högstadiet, så hur smart han egentligen var är svårt att säga.

Dock minns jag att han nämnde en sak när vi snackade religion på en lektion. Han sade någonting i stil med:

Citat:
I länder där folk har sämre/ingen utbildning så är antalet troende högre. Det är lättare för ledaren i landet att hota med Gudarnas straff osv. när invånarna inte vet bättre

Obsevera att det var typ 5-10 år sedan, så jag citerar det från minnet. Alltså kan det vara helt fel, och han kanske sade någonting helt annat.

I alla fall har jag haft det där kvar i minnet sen dess. Stämmer det att det finns ett samband mellan kunskap och religion på det här viset? Observera att jag inte alls är intresserad av frågan "Vem är Gud/finns Gud?" utan jag är intresserad av sambandet mellan utbildning och religion.

Om det nu stämmer så säger jag inte att utbildning bevisar att Gud inte finns osv, men det är en intressant koppling.
Senast redigerad av Kausti 2009-09-09 kl. 22:37.
Citera
2009-09-09, 21:47
Medlem
kmers avatar
Jo, det finns undersökningar som visar att folk med högre utbildning i mindre utsträckning är religiösa. Det finns likadana kopplingar mellan IQ-nivå och religiositet.
Citera
2009-09-09, 21:55
Bannlyst
Religösa har duktigt med f4ntasi
Jag tror det finns en koppling mellan utbildning/kunskap och religion, helt klart.
Citera
2009-09-10, 00:49
Bannlyst
Är så när man kollar inom landet också.

Läste en artikel om landet Iran. På landsbygden och fattiga var de mer religiösa. I storstad (Teheran) hos rika och utbildade inte lika religiösa.

Är så också i en del europeiska länder.
Citera
2009-09-10, 00:58
Medlem
Xploits avatar
Jag vill minnas en undersökning i USA där man frågade om människans ursprung. De som var mest benägna att tro att Gud hade skapat jorden på sex dagar 6000 år sedan var fattiga, lågutbildade svarta kvinnor. De minst benägna var rika, högubildade vita män. Det kan man som ovan påpekat nog också se i olika länder, där man tenderar att vara mer "modern" och så i städerna men lite mer konservativ ute på landsbyggden.

Givetvis finns de, och religösa kommer säkerligen snart dragandes med sådana exempel, begåvade, välutbildade människor som faktiskt är religösa. Historiska exempel är mindre intressanta då storheter så som Newton och dylikt levde i en tid då ateism inte var särskilt accepterat och sådana herrar växte upp i en miljö där kristendom var den självklara vägen att gå. Dock skulle jag tro att de som är troende idag och har en gedigen utbildning är mindre benägna till fundamentalistiska eller extrema typer av tro.
Citera
2009-09-10, 03:22
Bannlyst
jo, det kanske finns ett samband där. innan jag började skolan visste jag ingenting om religion eller nåt sånt, men när jag började skolan och när jag fick 'utbildning' (dvs. hjärntvättning) så blev jag en ateist. senare när jag började tänka själv och utbilda mig själv insåg jag dock att det fanns mycket sanning i religioner och att big bang och evolutionsteorin var långt borta från att vara faktum.
Senast redigerad av ikosaedri 2009-09-10 kl. 03:24.
Citera
2009-09-10, 03:39
Medlem
KarlsKebabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
jo, det kanske finns ett samband där. innan jag började skolan visste jag ingenting om religion eller nåt sånt, men när jag började skolan och när jag fick 'utbildning' (dvs. hjärntvättning) så blev jag en ateist. senare när jag började tänka själv och utbilda mig själv insåg jag dock att det fanns mycket sanning i religioner och att big bang och evolutionsteorin var långt borta från att vara faktum.

Så du menar att människor som har utbildat sig själva (som tex. du och bönner på den irakiska landsbyggden) i högre grad blir religösa än folk som går i skolan?
Citera
2009-09-10, 04:14
Medlem
Jean-LucPicards avatar
En bonde som bor i ingestans, och med låg utbildning, lär inte ha påträffat de teorier, etc, som krockar med diverse religioner. Och därmed har de aldrig ifrågasatt deras religion. Utgår ifrån att bonden är religiös, eftersom att päronen var det.
Citera
2009-09-10, 07:01
Medlem
laminatkungens avatar
Helt klart är vissa typer av sekteristisk religion vanligare bland fattiga, outbildade människor av just den anledning TS lärare föreslog.

JV, Katolska Kyrkan och de ortodoxa statskyrkorna är bra exempel på detta. Kyrkan och dess tradition används som maktmedel och man förväntas lyda blint utan att tänka eller ifrågasätta.

Liknande finns i de fundamentalisktiska rörelserna som trosrörelsen och vi får inte glöma den Lutherska ortodoxin här i sverige på 17-1800 talet.
De gamla Kalvinisktiska städerna i europa var gränsfall (enligt mig)

Så ja, vis typ av religion drar till sig fattiga och outbildade, samtidigt som makten gärna använder sig av den på det sätt som föreslagits.

Däremot religioner inte bara tillåter utan som förutsätter att människor faktiskt läser själv, gör egna tolkningar och tar till sig olika rön och undervisning, och faktiskt ifrågasätter auktoriteter, precis som bibeln lär, löper mycket mindre risk att dels tilltala nämnda grupp av människor och dels kunna utnyttjas som TS menar.

Se på de stora frikyrkorna i sverige, RKK borträknat, SMK, SB och MK.
Akademisk utbildning är inget ovanligt i dessa samfund och om jag minns min religionssociologi rätt (ska kolla upp källa) så är antalet medlemmar med akademisk utbildning i dessa samfund faktiskt högre än his befolkningen i genomsnitt, som då får antas till största delen utgörs av icke-bekännande människor.
Citera
2009-09-10, 07:26
Medlem
Elak trollkarls avatar
"About one out of every three scientists in the United States professed believing in God, a recent survey found.

That figure is strikingly lower than the proportion of the general American public that say they believe in God (83 percent)"

http://www.dakotavoice.com/2009/07/poll-finds-one-third-of-american-scientists-believe-in-god/

Så, ja. Utbildning och religion verkar höra ihop.
Citera
2009-09-10, 08:10
Medlem
Sebaots avatar
Påståendet behöver nog modifieras en aning tror jag.
Om man tittar på medlemmar bland de nya religiösa rörelserna tenderar de, vad jag vet, inte vara fattiga eller lågutbildade, men om man tittar på vissa former av "kristen sekterism" (notera att sekt används i den sociologiska benämningen här) t.ex. Jehovas Vittnen är vad jag vet merparten från samhällets lägre strata.
Citera
2009-09-10, 08:54
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laminatkungen
Helt klart är vissa typer av sekteristisk religion vanligare bland fattiga, outbildade människor av just den anledning TS lärare föreslog.

JV, Katolska Kyrkan och de ortodoxa statskyrkorna är bra exempel på detta. Kyrkan och dess tradition används som maktmedel och man förväntas lyda blint utan att tänka eller ifrågasätta.

Liknande finns i de fundamentalisktiska rörelserna som trosrörelsen och vi får inte glöma den Lutherska ortodoxin här i sverige på 17-1800 talet.
De gamla Kalvinisktiska städerna i europa var gränsfall (enligt mig)

Så ja, vis typ av religion drar till sig fattiga och outbildade, samtidigt som makten gärna använder sig av den på det sätt som föreslagits.

Däremot religioner inte bara tillåter utan som förutsätter att människor faktiskt läser själv, gör egna tolkningar och tar till sig olika rön och undervisning, och faktiskt ifrågasätter auktoriteter, precis som bibeln lär, löper mycket mindre risk att dels tilltala nämnda grupp av människor och dels kunna utnyttjas som TS menar.

Se på de stora frikyrkorna i sverige, RKK borträknat, SMK, SB och MK.
Akademisk utbildning är inget ovanligt i dessa samfund och om jag minns min religionssociologi rätt (ska kolla upp källa) så är antalet medlemmar med akademisk utbildning i dessa samfund faktiskt högre än his befolkningen i genomsnitt, som då får antas till största delen utgörs av icke-bekännande människor.
RKK har väl verkligen hög del akademiker i Sverige (och invandrare förstås).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in