När jag gick på högstadiet hade jag en väldigt speciell mattelärare. Dels för att han luktade fruktansvärt mycket svett, men han verkade också väldigt smart. Nu var detta på högstadiet, så hur smart han egentligen var är svårt att säga.
Dock minns jag att han nämnde en sak när vi snackade religion på en lektion. Han sade någonting i stil med:
Citat:
I länder där folk har sämre/ingen utbildning så är antalet troende högre. Det är lättare för ledaren i landet att hota med Gudarnas straff osv. när invånarna inte vet bättre
Obsevera att det var typ 5-10 år sedan, så jag citerar det från minnet. Alltså kan det vara helt fel, och han kanske sade någonting helt annat.
I alla fall har jag haft det där kvar i minnet sen dess. Stämmer det att det finns ett samband mellan kunskap och religion på det här viset? Observera att jag inte alls är intresserad av frågan "Vem är Gud/finns Gud?" utan jag är intresserad av sambandet mellan utbildning och religion.
Om det nu stämmer så säger jag inte att utbildning bevisar att Gud inte finns osv, men det är en intressant koppling.