Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
I alla fall har jag haft det där kvar i minnet sen dess. Stämmer det att det finns ett samband mellan kunskap och religion på det här viset? Observera att jag inte alls är intresserad av frågan "Vem är Gud/finns Gud?" utan jag är intresserad av sambandet mellan utbildning och religion.
Enligt de statistiska undersökningar jag läst leder ateism till högre utbildning, inte utbildning till ateism. Personer som är mindre religiösa tenderar att söka sig till akademiska utbildningar. Richard Dawkins kan mycket väl ha rätt att de abramitiska religionerna lär att inte ställa frågor. Naturvetenskapen är t.ex. naturalistisk, den strävar att förklara allt i naturliga termer utan att involvera transcendenta väsen som demoner, änglar och gudar. Det religiösa tänkandet är inte kompatibelt med det vetenskapliga. I bästa fall kan argument för Guds existens reduceras till "God of the gaps" (kunskapsluckornas gud). Ateism är alltså bra för vetenskapen.
Citat:
Ursprungligen postat av laminatkungen
Sedan undrar jag ju om det inte är så att ju med "insnöad" man blir på sitt vetenskapsområde, desto mindre bryr man sig om annat? Till exempel Gud?
Alltså utan att Gud motbevisas av vetenskapen så bryr man sig som vetenskapsman mindre och mindre om frågan?
Sedan undrar jag om det bara är tekniska vetenskaper som erkänns i denna definition? En människa som är utpräglat "teknisk" har enligt mina "undersökningar" mindre intresse för etik och moral också, inte bara mindre intresse för Gud.
Vad händer om man inkluderar all utbildning och inte bara den tekniska? Finns skillnader mellan de som är "välutbildade" kemiprofessorer eller språkprofessorer till exempel?
Att döma utifrån egen erfarenhet är de flesta vetenskapsmän inte intresserade av religion. Antingen har kan de för lite eller så avvisar de religion som nonsens. Med all rätt anser jag, det finns ingen plats för Gud i vetenskapen. Filosofi och teologi rent allmänt föraktas av naturvetare. En av de store revolutionerna i modern tid är just att hypoteser har börjat konstrueras utan att involvera- eller förknippas med teologi. Tidigare i det pre-moderna samhället fanns det ingen tydlig gräns mellan tro och vetande. I takt med positivismens och realismens framfart har det ändrats.
Teknologer brukar oftast vara mer religiösa än naturvetare. Jag misstänker att några av mina religiösa vänner är teknologer för att undvika djupare konflikt på fundamental nivå med sin religion. T.ex. i den muslimska världen anses teknik vara mer kompatibelt med islam. Angående sociala vetenskaper vet jag inte, men inom naturvetenskapen brukar biologer vara minst religiösa. Antagligen på grund av evolutionsteorin och alla konflikter med religiösa historiskt. Fysiker och kemister är ofta fysikalister eller materialister och brukar se världen ur ett mer universellt perspektiv. En stor skillnad mellan det naturvetenskapliga tänkandet och det religiösa är nog frågan om antropocentrism (människan i centrum). Antropocentrism är väldigt främmande i den naturvetenskapliga sfären. Andelen troende bland matematiker brukar vara något högre, troligen på grund av platonisterna.
Citat:
Ursprungligen postat av JemyM
Varesig "utbildning" eller "religion" är i sig något definierat.
Vilken utbildning förs?
- Ocensurerad historia
- Filosofi (epistemologi, vetenskapsfilosofi m.m.)
- Är kritiskt tänkande & Källkritik
- Lär man ut om andra religioner (som svensk religionskunskap)
Vilken religion syftas på?
1. Bibeltrogenhet eller brinn
2. Bibeln är värdefull men skrevs av människor som gör misstag
3. Min Gud är inte nödvändigtvis din Gud
4. Jag är inte troende, men kallar mig kristen av tradition
5. Jag är inte kristen, men Jesus var en trevlig person som sa många bra saker
Högre utbildning i vilket kritiskt tänkande och studier av andra kulturer ingår, minskar möjligheten till bibeltrogenhet.
Religion i väst är nästan alltid synonymt med de abramitiska religionerna (främst kristendomen).
Sedan är det tveksamt huruvida utbildning leder till minskad religiositet. Vissa fortsätter fortfarande att inte lägga nycklarna på bordet, trots att de vet innerst inne att det är nonsens. Horoskop säljer som aldrig förr även om alla tycks vara överens om dess falskhet. Hur kommer det sig?
Det är känt att 93% av National Academy of Sciences är icke-troende. Andelen icke-troende är högre bland vanliga forskare. Men vad som är av intresse är varför så många (relativt) som 7% i NAS är troende. Det är knappast brist på utbildning eller hur?