Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-08-30, 18:34
  #121
Medlem
Ghostvargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Jag har inga tips på optiker men jag betalar ca 4000 kr/st.
Jag äntligen fått mina linser och de kostade 3500 kr/st och tillpassningen kostade 3000 kr. Jag ser så mycket bättre med dem, jag rekommenderar verkligen sclerala linser.
Citera
2021-09-12, 08:35
  #122
Medlem
Genomgick en cxl i torsdags. Hur länge kan jag räkna med att vara ljuskänslig på båda ögonen?

Dvs även på de som ej gjort ingrepp på..
Börjar bli irriterande o inte kunna titta normalt iar på de ögat som cxl ej gjoets på
Citera
2021-09-12, 23:11
  #123
Medlem
lilyungs avatar
Om man misstänker att man har keratoconus, vart vänder jag mig då? Bor i några mil ifrån Stockholm. Fick träffa en lokal läkare för ca 1,5 år sedan men han hittade inget och han verkade inte kunna speciellt mycket, däremot påstod han att jag hade tunna hornhinnor.

Upplever en del spökbilder, Speciellt på höger öga och starka kontraster. Skulle gärna vilja träffa någon som har goda kunskaper och tillgång till avancerade verktyg.
Citera
2021-09-13, 11:26
  #124
Medlem
Ghostvargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilyung
Om man misstänker att man har keratoconus, vart vänder jag mig då? Bor i några mil ifrån Stockholm. Fick träffa en lokal läkare för ca 1,5 år sedan men han hittade inget och han verkade inte kunna speciellt mycket, däremot påstod han att jag hade tunna hornhinnor.

Upplever en del spökbilder, Speciellt på höger öga och starka kontraster. Skulle gärna vilja träffa någon som har goda kunskaper och tillgång till avancerade verktyg.

Försök hitta en optiker som har erfarenhet av keratokonus.

https://www.kungsholmensoptik.se/
https://ofvre.se/kliniken/ogonhalsa-...r/keratokonus/
https://seochsynas.se/tjanster/keratokonustillpassning/

Här är flera i Stockholm som jag har hittat åt dig. Googla bara "Stockholm optiker keratokonus".
Citera
2021-09-14, 22:48
  #125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boijangles
Genomgick en cxl i torsdags. Hur länge kan jag räkna med att vara ljuskänslig på båda ögonen?

Dvs även på de som ej gjort ingrepp på..
Börjar bli irriterande o inte kunna titta normalt iar på de ögat som cxl ej gjoets på
Ögat som inte behandlades borde inte vara ljuskänsligt? Det andra i ett par veckor.
Citera
2021-09-14, 22:49
  #126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lilyung
Om man misstänker att man har keratoconus, vart vänder jag mig då? Bor i några mil ifrån Stockholm. Fick träffa en lokal läkare för ca 1,5 år sedan men han hittade inget och han verkade inte kunna speciellt mycket, däremot påstod han att jag hade tunna hornhinnor.

Upplever en del spökbilder, Speciellt på höger öga och starka kontraster. Skulle gärna vilja träffa någon som har goda kunskaper och tillgång till avancerade verktyg.
Kontakta St Eriksögonsjukhus.
(...eller omvägen. Gå till en optiker och se till att denne ger dig en remiss dit)
__________________
Senast redigerad av MrOrdonnee 2021-09-14 kl. 22:52.
Citera
2023-04-13, 16:58
  #127
Medlem
Reko45s avatar
Är det någon som har erfarenhet av att fylla i konserveringsfria ögondroppar i sklerala linserna i istället för saltlösningen? Jag finner lite dubbla bud om det här.....

Jag har själv testat med Oculac endospippeter å lägga i senaste tiden vilket varit mkt skönare än bara saltlösning. ev en cocktail mix av oculac och saltlösningen.

Söker man på nätet står det att man kan fylla i med ögondroppar/blanda så som jag gör. Jag har iaf tyckt att de är mkt skönare på detta vis.

Men när jag nämnt detta för min optiker så är hon inte helt positiv till detta.

Men på st eriks ögonsjukhus sa doktorn inga problem.

Vad säger ni?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback