2009-09-09, 14:13
Medlem
Hej har i dagarna fått diagnosen att jag har keratokonus, en ögonsjukdom kan regleras enbart med linser i mitt fall. Har förståt att detta kommer att kosta en hel del typ 3500-4000 kr/år, så min fråga är om man kan få någon ersättning ffrån fk, via försäkringen på jobbet, ingår det i nån högkostnadsskydd eller vad som helst för komma lindrigare undan
Citera
2012-01-15, 04:55
Medlem
Har precis samma diagnos och precis samma fråga. Någon som vet ifall det finns ersättning att få?
Citera
2012-01-15, 09:07
Medlem
legopts avatar
http://en.wikipedia.org/wiki/Keratoconus
Citera
2013-11-07, 19:17
Medlem
Aktuells avatar
Smärta vid Crosslinking Keratokonus

Jag hittade absolut ingen tråd om just denna behandling här på Flashback. Hur som helst, för 2 månader sen blev jag diagnostiserad med Keratokonus vilket mer eller mindre innebär en toppig hornhinna. Om 3 veckor så har jag fått tid för en crosslinking-behandling vid St. Eriks ögonsjukhus.

Det jag undrar är vad för smärta jag måste förbereda mig mentalt för? Min läkare sade att smärtan skulle vara extremt intensiv i 2-3 dagar men det beskriver egentligen inte vad det är för slags smärta. Knivhugg och en bruten arm är båda intensiva smärtor men långtifrån samma typ smärta.

Min fråga är alltså, vad är det för typ av smärta? Om ni skulle rangordna smärtan (individuellt för alla givetvis men ändå skönt med perspektiv), vad skulle ni då ge en crosslinking-behandling?

MVH
Citera
2013-11-07, 19:22
Bannlyst
Har samma diagnos, var du tvungen att göra crosslinking? Jag fick det valet och att göra en hornhinne-transplantation, vilket jag ska göra nästa år. Känns ju lite säkrare än Crosslinking. Lite nyfiken, därför jag svarar.
Citera
2013-11-07, 19:48
Medlem
Aktuells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mekarn92
Har samma diagnos, var du tvungen att göra crosslinking? Jag fick det valet och att göra en hornhinne-transplantation, vilket jag ska göra nästa år. Känns ju lite säkrare än Crosslinking. Lite nyfiken, därför jag svarar.

Jag är diagnostiserad med det på båda ögonen. Mitt vänstra ser jag riktigt dåligt på och där skulle dem testa med en crosslinking + hårda linser för att senare erbjuda en transplantation om det inte fungerade. Kändes nästan som om det var "kan lika gärna göra behandlingen i båda ögonen om du ändå ska göra ena"

På mitt högra öga har sjukdomen knappt utvecklats och där görs det en crosslinking för att förhindra en framtida utveckling och med hårda linser efter operationen kommer jag (enligt läkaren) med 100% säkerhet få tillbaks vanlig syn. På högra behövs därav ingen transplantation vilket känns skönt då som jag förstod det var processen mycket jobbigare med en sådan än crosslinking.

Som jag förstod det så finns nästan inga risker med crosslinking förutom en potentiell nedsatt syn i några veckor efter behandling men vid transplantation kan hornhinnan bli bortstött och infekterad.
Senast redigerad av Aktuell 2013-11-07 kl. 19:51.
Citera
2013-12-08, 19:17
Medlem
Hej!
Jag har samma diagnos faktist! Har genomgått två separata crosslink behandlingar, en för varje öga!
Smärtan är bland den värsta jag upplevt och allt man fick för att lindra var droppar och lite alvedon.
På mitt högra öga fungerade behandlingem galant och synem förttrades också vilket var helt otroligt enligt läkarna
Dck på vänsterögat där sjukdomen varit mer aggresiv så fukade det inte och har därför även genomfört en hornhinne transplantation på det ögat!

Informaion om sjukdomen och behandlingarna är tyärr svår att få tag på har jag märkt så om du har funderimgar så ska jag försöka svara så gott det går
Citera
2013-12-12, 02:01
Medlem
Aktuells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slynajavel
Hej!
Jag har samma diagnos faktist! Har genomgått två separata crosslink behandlingar, en för varje öga!
Smärtan är bland den värsta jag upplevt och allt man fick för att lindra var droppar och lite alvedon.
På mitt högra öga fungerade behandlingem galant och synem förttrades också vilket var helt otroligt enligt läkarna
Dck på vänsterögat där sjukdomen varit mer aggresiv så fukade det inte och har därför även genomfört en hornhinne transplantation på det ögat!

Informaion om sjukdomen och behandlingarna är tyärr svår att få tag på har jag märkt så om du har funderimgar så ska jag försöka svara så gott det går

Gjorde operationen i mitten av November och de 2 första dygnen efter operationen kan ha varit bland de värsta i mitt liv. Såg väldigt dåligt och vid minsta ljus blev hela ögat tårfyllt. Detta tillsammans med en nästan outhärdlig smärta var hemskt. Tyckte dropparna var mer eller mindre värdelösa, verkade i 5 min och skulle droppas med 20 mins mellanrum, däremot var värktabletterna (Citodon) gudomliga. Skall tillbaks om 1 vecka så får se hur resultatet blev!

Angående transplantation som verkade vara aktuellt på mitt vänstra öga, är det mycket besvär och värt besväret? Jag känner i nuläget att jag kan leva med en 100% syn på enbart ett öga. Och en slutgiltig fråga, hur har det sett ut med försäkringspengar för din del?
Citera
2013-12-22, 19:55
Medlem
Jo Crosslink behandlingen är hemsk, hade dessutom inga citodon att trösta mig med. För två veckor sedan laserbehandlade min transplanterade hornhinna och för första gången på tre år så har läkarna fått mig att se bättre med glas ganska obeskrivlig känsla faktiskt, så ja i slutändan är det värt det enligt mig!

dock är besvären efter transplantation ganska jobbiga, ömhet/skav och ljuskänslighet i några veckor har jag för mig.
angående försäkringspengar hur menar du då?
ber om ursäkt för mitt extremt sena svar, varit mycket upptagen senaste veckorna!
Citera
2013-12-26, 20:43
Medlem
Aktuells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slynajavel
Jo Crosslink behandlingen är hemsk, hade dessutom inga citodon att trösta mig med. För två veckor sedan laserbehandlade min transplanterade hornhinna och för första gången på tre år så har läkarna fått mig att se bättre med glas ganska obeskrivlig känsla faktiskt, så ja i slutändan är det värt det enligt mig!

dock är besvären efter transplantation ganska jobbiga, ömhet/skav och ljuskänslighet i några veckor har jag för mig.
angående försäkringspengar hur menar du då?
ber om ursäkt för mitt extremt sena svar, varit mycket upptagen senaste veckorna!

Jo, det är också därför jag inte riktigt har lust med att göra en sådan. Jag ser 0.6 på högra nu även utan lins vilket räcker gott och väl, åtminstone för körkort etc. Med lins går det väl uppemot närmare 1.0. Detta får mig att fundera ifall jag överlever med ett öga där jag ser perfekt på och ett annat som enbart får fungera som hjälpöga.

Jag läste att man kan få invaliditetspengar från sitt försäkringsbolag, börjar på 40-50K och kan gå uppemot ganska höga siffror. Tänkte bara höra om du fått/hört något sådant eller om det skiljer försäkringsbolagen emellan.
Citera
2014-03-10, 17:50
Medlem
Ojj jäklar vad pengar man kunde få då!
ser som sagt 0.1 på vänster öga och har gjort det i snart tre år.
Ska snart till sjukan igen på kontroll så ska fråga dem då!
sorry för sent svar, har varit upptagen med studier senaste månaderna!
Citera
2014-03-18, 15:25
Medlem
_Ibanez_s avatar
Hej, genomgick transplantat på båda ögonen (ett öga åt gången) för ca 11-12 år sedan, har aldrig hört något om försäkringspengar från f-bolag, var har du fått den infon ifrån?
Själv så er jag 0.5(körkortsgränsen) med båda ögonen, med Rosek linser, glasögon vet jag inte, kör då inte bil med dom iaf. Höger öga är efterbehandlat med lasik, vilket har gjort det ögat torrare.
Jag måste ha slava på natten för att inte ärra hornhinnorna, occulentum simplex apl heter salvan.
Ganska drygt att ha denna sjukdomen, man måste anpassa vardagen efter sin begränsade syn.
Men jag tycker ni ska prata med eran läkare/optiker om att få prova RoseK linser (www.roseklens.com/)‎, alt sklerala linser, ni kommer inte all vilja återgå till glasögon igen. Man får bort halofenomen kring lampor, och mycket annan oskärpa och blurrighet försvinner också, vilket underlättar nattkörning, iaf med rosek linserna har då sådana fenomen nästa helt försvunnit för mej, (har inte provat sklerala )det går ej att jämföra skärpan mellan glasögon och linserna.
Och här är en sida med simulatorer på de fenomen som vi har problem med, och det är ganska svårt att förklara för andra hur man egentligen ser, men denna sida kan man göra egna simuleringar och spara bilder och skicka till vänner och bekanta, så dom förstår http://visionsimulations.com/
Senast redigerad av _Ibanez_ 2014-03-18 kl. 15:27. Anledning: citerade fel person
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in