2021-12-16, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Hur många var ni som hade den nya varianten. Då det nämnts om provserier på ca 200 st.
Jag tror det var hela regementet, men åtminstone hela kompaniet. Men jag tror inte vi var försökskaniner, med nån provserie. Utan de första med färdig produkt, så att säga. Men det var 26,5 år sedan jag muckade, inte lätt att komma ihåg
Senast redigerad av KalleAnder 2021-12-16 kl. 15:11.
Citera
2021-12-21, 20:18
Medlem
Nyhet fra Finske forsvaret - Försvarsmakten upphandlar nya gevärsystem och intensifierar samarbetet med Sverige.

Försvarsminister Antti Kaikkonen har gett försvarsmakten fullmakt att med Sako Ab ingå ett upphandlingskontrakt om upphandling av ett nytt gevärssystem. Upphandlingskontraktet omfattar upphandling av ett prickskyttegevär avsett för användning av skarpskyttar och ett gevär avsett för användning av infanterigruppernas stödskyttar. Dessutom omfattar avtalet utrustning, reservdelar, underhållsverktyg och utbildning som ges av tillverkaren.

Prickskyttegevär 23 är försett med ett högklassig optisk sikte, som tillsammans med en prestationsduglig prickskyttepatron gör det möjligt för skarpskytten att bekämpa olika objekt på upp till 800 meters avstånd.

Gevär 23 har en enklare utrustning och är avsett att användas av stödskyttar i jägar- och infanterigrupperna. Vapnet höjer gruppens exakta bekämpningsavstånd upp till 600 meter.

Det totala värdet av upphandlingskontraktet med moms är cirka tio miljoner euro. Kontraktet innehåller en reservering för en tilläggsupphandling för Finland, vars totala värde utan mervärdesskatt är max 525 miljoner euro. Sveriges reservering för tilläggsupphandling preciseras senare.
https://www.defmin.fi/sv/aktuellt/pressmeddelanden_och_nyheter/forsvarsmakten_upphandlar_nya_gevarsystem_och_inte nsifierar_samarbetet_med_sverige.12390.news#d3cac6 53
Citera
2021-12-22, 02:41
Medlem
Avtalen är nu påskrivna dags för leverans, äntligen händer det lite grejer.

https://twitter.com/MikaelFrisell/status/1473359764092506114
Citera
2021-12-22, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Nyhet fra Finske forsvaret - Försvarsmakten upphandlar nya gevärsystem och intensifierar samarbetet med Sverige.

Försvarsminister Antti Kaikkonen har gett försvarsmakten fullmakt att med Sako Ab ingå ett upphandlingskontrakt om upphandling av ett nytt gevärssystem. Upphandlingskontraktet omfattar upphandling av ett prickskyttegevär avsett för användning av skarpskyttar och ett gevär avsett för användning av infanterigruppernas stödskyttar. Dessutom omfattar avtalet utrustning, reservdelar, underhållsverktyg och utbildning som ges av tillverkaren.

Prickskyttegevär 23 är försett med ett högklassig optisk sikte, som tillsammans med en prestationsduglig prickskyttepatron gör det möjligt för skarpskytten att bekämpa olika objekt på upp till 800 meters avstånd.

Gevär 23 har en enklare utrustning och är avsett att användas av stödskyttar i jägar- och infanterigrupperna. Vapnet höjer gruppens exakta bekämpningsavstånd upp till 600 meter.

Det totala värdet av upphandlingskontraktet med moms är cirka tio miljoner euro. Kontraktet innehåller en reservering för en tilläggsupphandling för Finland, vars totala värde utan mervärdesskatt är max 525 miljoner euro. Sveriges reservering för tilläggsupphandling preciseras senare.
https://www.defmin.fi/sv/aktuellt/pressmeddelanden_och_nyheter/forsvarsmakten_upphandlar_nya_gevarsystem_och_inte nsifierar_samarbetet_med_sverige.12390.news#d3cac6 53
Jag läste artikeln. Psg23 skall tydligen kunna bekämpa mål upp till 800m med ett högklassigt optiskt sikte. Låter exakt som Psg90. Vad är nytt med Psg23? Tänker man använda samma underkalibriga ammunition som togs fram till Psg90?

Jag ser inte riktigt vad som är nytt. Sitter det laseravståndsmätare i det nya siktet? Vad är det för kaliber?
Citera
2021-12-22, 15:48
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Jag läste artikeln. Psg23 skall tydligen kunna bekämpa mål upp till 800m med ett högklassigt optiskt sikte. Låter exakt som Psg90. Vad är nytt med Psg23? Tänker man använda samma underkalibriga ammunition som togs fram till Psg90?

Jag ser inte riktigt vad som är nytt. Sitter det laseravståndsmätare i det nya siktet? Vad är det för kaliber?
Det är väl både en repeter och en semiautomatisk variant som skall köpas in verkar det som.
Citera
2021-12-23, 00:27
Medlem
Nu får vi inte blanda ihop det här. Som jag förstår och tolkar. Så ska finnarna använda gevär 23 både som prickskyttegevär och som skarpskyttevapen. Där samma gevär får lite olika utformning och tillbehör beroende på roll.

Medans vi bara vill ha gevär 23 som ett skarpskyttevapen. Då vi vill ha ett annat gevär som prickskyttevapen i 338 LM? och som lätt kan byggas om för 7.62x51 främst då för övningsskjutning.

Där jag anser att vi kunde köpa även ett mindre antal G23 även som prickskyttevapen. Då den borde bli ett semiautomatic vapen. Som då medför att vissa truppslag inte behöver bära på både PSG90 och AK5 som de gör idag.
Citera
2021-12-23, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnder
Fel
Vi hade en annan kolv, än de tidigare modellerna. Förbättrad infällning av kolven också. Modifierad för att ge färre eldavbrott med lösplugg, ny flamdämpare mm. Ingen ny beteckning, bara AK-5. Men förbättrad.

https://forum.skalman.nu/viewtopic.php?t=9702&start=30 Bilden med AK-5B överst, och AK-5 under. Är med nya kolven vi fick.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Automatkarbin_5 Under specarna likadan bild, med kolv infälld. Fast orginalmodellen på kolv.

Ja just det, fanns två varianter av AK5. Små skillnader bara. Men jag kan inte minnas att det var nåt annat än axelstödet och manöverhandtaget som skilde.

Minns också att axelstödet då och då i början ”låste sig” och var omöjligt att fälla in. Till och med starkaste killen på plutonen fick ta i. Men sen försvann problemet efter ett par månader.
Senast redigerad av Macke85 2021-12-23 kl. 01:44.
Citera
2021-12-23, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Nu får vi inte blanda ihop det här. Som jag förstår och tolkar. Så ska finnarna använda gevär 23 både som prickskyttegevär och som skarpskyttevapen. Där samma gevär får lite olika utformning och tillbehör beroende på roll.

Medans vi bara vill ha gevär 23 som ett skarpskyttevapen. Då vi vill ha ett annat gevär som prickskyttevapen i 338 LM? och som lätt kan byggas om för 7.62x51 främst då för övningsskjutning.

Där jag anser att vi kunde köpa även ett mindre antal G23 även som prickskyttevapen. Då den borde bli ett semiautomatic vapen. Som då medför att vissa truppslag inte behöver bära på både PSG90 och AK5 som de gör idag.
Hentet fra annet forum.
Finland köper vapnet i två varianter, en skarpskytteversion benämnd K23 och en (lätt) prickskytteversion benämnd TAKK 23 (på bilden). Sverige avser köpa in vapnet som nytt skarpskyttegevär.

Sverige har inte rollen "lätt prickskytt" utan vi har skarpskyttar och prickskyttar. För skarpskyttarna blir det här vapnet bedömt strålande och prickskyttarna hade inte klarat sig med det här vapnet oavsett. Prickskyttar har dessutom generellt tillgång till skarpskyttevapen också och kan därmed välja vad de vill ta med sig när de ska lösa uppgifter.
Citera
2021-12-23, 10:37
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen

Semi auto, 7.62 NATO
Citera
2021-12-23, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Semi auto, 7.62 NATO
Garanterat! Och prickskyttevapnet blir utan tvekan i kaliber .338LM
Citera
2021-12-23, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Hentet fra annet forum.
Finland köper vapnet i två varianter, en skarpskytteversion benämnd K23 och en (lätt) prickskytteversion benämnd TAKK 23 (på bilden). Sverige avser köpa in vapnet som nytt skarpskyttegevär.

Sverige har inte rollen "lätt prickskytt" utan vi har skarpskyttar och prickskyttar. För skarpskyttarna blir det här vapnet bedömt strålande och prickskyttarna hade inte klarat sig med det här vapnet oavsett. Prickskyttar har dessutom generellt tillgång till skarpskyttevapen också och kan därmed välja vad de vill ta med sig när de ska lösa uppgifter.
Hoppas detta är fel. Då Sverige resonerar som så att Finland har valt en billighetslösning. Då de gör skarpskyttevapen och prickskyttevapen av samma gevär. Där de redan har ett mindre antal av andra prickskyttevapen i 338LM bl.a. Vilket inte vi har haft om nu inte någon specialstyrka har haft ett fåtal.

Medans vi köper in ett nytt prickskyttevapen. Där prickskytten väljer vilket vapen den vill ta med sig beroende på uppdrag. Vilket innebär att det kan bli en halvering av antalet skarpskyttevapen. Då en prickskytt väljer vilket vapen den tar med sig. Nu tror jag inte en Finsk prickskytt får välja om den ska bära med sig G23 eller TAKK23 beroende på uppdrag. Då det i princip är samma vapen.

Så det innebär att man låser ca 200 st skarpskyttevapen till de som även har prickskyttevapen. Samma prickskyttar har då tillgång till möjligen 338LM och skarpskyttevapen. Vilket innebär att en åtminstone låser till sig minst två effektiva vapen. Då man tydligen inte väljer att skilja på dessa uppdrag.

Så då får vi endast ca 200 st renodlade skarpskyttar i våra förband. Istället för det dubbla. Jag trodde att nya vapnen skulle användas mer effektivt. Då en skarpskytt ska vara ett komplement i en grupp.
Citera
2021-12-23, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busbosse
Garanterat! Och prickskyttevapnet blir utan tvekan i kaliber .338LM

Ja, det hade FM som krav även med i krav bilden på det nya prickskyttevapnet:

Fällbar och justerbar kolv/kindstöd, handskydd enligt SPUHR-gränssnitt, ”växelsats” som gör det möjligt att byta mellan kalibrarna 8.6 samt 7.62, fästen/rails enl Natos STANAG 4694-standard (för optiska riktmedel, mörkersikten, lasermätare), fasta backup-riktmedel, rekyl- och mynningsbroms, ljuddämpare, Bi- och Tripod-benstöd, bärningssystem (remmar och Drag Bag), vapenvårds-/underhållsutrustning m m. Färgmässigt avser man lämna det gröna för en slags gråbrungrön nyans likvärdig PANTONE 19-0822 TCX.

En lågoddsare på vinnare Sako TRG M10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in