2009-09-08, 22:41
Medlem
Har en snabb fråga som jag skulle uppskatta om någon kunde klara upp. Det är så att jag håller på att öppna ett konto hos Avanza för att börja investera i indexfonder.

I ena pappret så vill de ha bankkontonummer samt clearingnummer, varför vill de ha dessa? De ska väl ge mig fullmakt till ett konto eftersom det är jag som öppnar ett konto, inte the-other-way around? Nu vill ju de ha tillgång till mitt redan existerande bankkonto.

Jag finner detta konstigt. Någon som har lust att förklara?
Citera
2009-09-08, 23:02
Medlem
EgggEs avatar
Det handlar om mestadels att ha ditt bankkonto bundet till detta så att du kan ta ut dina pengar på "riktigt" om du nu skulle önska detta. Samtidigt att du har ETT bundet konto så du kan överföra från och till hur du nu vill utan problem. Sen ifall ditt konto skulle bli kapat att folk inte bara kan föra över till sitt eget konto, om så nu skulle vara fallet....

Jaja kanske fick ihop något vettigt, någon annan som har en bättre förklaring
Citera
2009-09-09, 00:12
Medlem
joumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lordvader
Har en snabb fråga som jag skulle uppskatta om någon kunde klara upp. Det är så att jag håller på att öppna ett konto hos Avanza för att börja investera i indexfonder.

I ena pappret så vill de ha bankkontonummer samt clearingnummer, varför vill de ha dessa? De ska väl ge mig fullmakt till ett konto eftersom det är jag som öppnar ett konto, inte the-other-way around? Nu vill ju de ha tillgång till mitt redan existerande bankkonto.

Jag finner detta konstigt. Någon som har lust att förklara?

Du kopplar ditt konto till depån så du enkelt kan flytta pengar däremellan. Alternativet om du vill ta ut pengar är typ att faxa in ett uppdrag 1800-tals style
Citera
2009-09-09, 18:30
Medlem
Som tidigare sagt, har du föranmält konto så hamnar pengarna automatiskt där när du gör uttag vilket förhindrar att nån annan kan komma åt dina pengar då uttag endast kan göras till ditt eget konto, det är ju även till för att kunna göra månatliga dragningar automatiskt...
Citera
2009-09-09, 23:39
Medlem
Ah ok då förstår jag. Tack för hjälpen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här