2009-09-08, 16:50
Tja!

Nu har vi äntligen (ev.) fått tag på sångare som ska test-sjunga på Torsdag. Vi är då ett fullt thrash-metal band som är redo för allt!.. (eller?).

Vi har erbjudits en spelning den 21:a Nov och det kommer pågå i c.a 20 minuter (4 låtar som vi skapat).

Jag har dock ingen jävla aning hur nervös jag kommer vara, hur jag ska anpassa mig ifall detta sker.. Så jag skriker ut till FB om tips & tricks! Det jag är mest nervös över är att vi har så snabba och halv-tekniska låtar med snabba solon.. Så om jag nu känner dagen innan eller samma dag att nej nu skiter jag ner mig och drar hem.. Vad gör jag?
Citera
2009-09-08, 16:52
Medlem
Repa in så att allt går på rutin.

Sen när du går på scen så är det bara fullt naturligt att vara nervös som Zlatan och knappt kunna stå upp. Så fort ni börjar lira kommer det antagligen släppa dock, så brukar det vara för dom flesta.

EDIT:
Om du spelar fel. Bläng argt på någon annan i bandet så kan du med lite tur lura publiken att det var denne som gjorde fel och inte du
Senast redigerad av entvå3 2009-09-08 kl. 17:25.
Citera
2009-09-08, 17:07
Medlem
Sixfeetunders avatar
Haha, jag minns vår första spelning. Vi repade i en hel vecka varje dag inför den och vi hade 45 minuters tid eftersom vi var det ända bandet.

Jag var nervös att strängarna skulle gå på basen så jag hade med mig 2 extra basgitarrer bara för att snabbt kunna återgärda problemet. När vi väl satte igång kunde jag inte möta publiken och var så nervös så att jag var tvungen att stå med ryggen till nästan hela framträdandet. Jag spelade helt felfritt och min nervositet släppte inte förrens de två sista låtarna då jag äntligen vände mig om och fyfan vilken skön känsla det var då.

Mitt tips är att inte ta några droger eller inte dricka för mycket alkohol innan ni ska på. Alla är nervösa, även de stora artisterna spyr backstage innan de ska på scen. Det släpper efter första låten beroende på hur det nu går.
Citera
2009-09-08, 18:46
Medlem
Escapisms avatar
Jag tror att det viktigaste är att slappna av och med det också försöka få de andra i bandet att slappna av. Om du verkar skön på scenen så behöver dom inte oroa sig och det blir ingen psykologisk cirkel av osäkerhet.

Jag var iofs aldrig speciellt bra på scenen. Men om det var en polare i publiken som jag kunde få lite kontakt med så hjälpte det mig väldigt mycket.

Så klart är det allra viktigast att ha roligt, det släpper alla spärrar. Eftersom ni antagligen inte kommer få massa fans direkt ändå är det roligare och skönare för alla om ni slappnar av och inte är rädda för att goofa lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in