Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-21, 14:44
  #589
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
SAFE gör bra material, aldrig reflekterat på vad förkortningen betydde, tack för det, alltid kul att veta.

På tal om SAFE, kolla dessa försättsblad i färg från Stampextras. Ganska grymma.

https://www.hipstamp.com/listing/col...pages/35212442

Fast man kan naturligtvis fråga sig varför försättsbladen ska vara i färg, när målet ändå att skaffa ett riktigt frimärke i färg att sätta framför?

(Vissa av översättningarna är tveksamma. "Tjänstefrimärken" blir "Official Stamps", vilket känns tvetydigt. Är övriga märken inte officiella? 🤔 )

EDIT, här finns den klassiska delen, till lägre pris.

https://www.ebay.com/itm/272278198136?hash=item3f650b9778:g:S6gAAOSwmtJXZSw 3
__________________
Senast redigerad av RepublikenTaiwan 2023-08-21 kl. 15:00.
Citera
2023-08-21, 15:41
  #590
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RepublikenTaiwan
På tal om SAFE, kolla dessa försättsblad i färg från Stampextras. Ganska grymma.

https://www.hipstamp.com/listing/col...pages/35212442

Fast man kan naturligtvis fråga sig varför försättsbladen ska vara i färg, när målet ändå att skaffa ett riktigt frimärke i färg att sätta framför?

(Vissa av översättningarna är tveksamma. "Tjänstefrimärken" blir "Official Stamps", vilket känns tvetydigt. Är övriga märken inte officiella? 🤔 )

EDIT, här finns den klassiska delen, till lägre pris.

https://www.ebay.com/itm/272278198136?hash=item3f650b9778:g:S6gAAOSwmtJXZSw 3
Visst är dom fina, kan misstänka att man gör förtrycket i färg för att luckorna ska synas lite mindre, för en nackdel med förtryck är man bara ser luckorna, och inte märkena.
Jag tycker inte om förtrycksblad, dels för att dom i vissa fall blir dyrare än märkena, och dels för att man inte har någonstans att sätta in övriga varianter, eller ett vackert stämplat fyrblock som man inte vill riva isär.
Så själv använder jag vanliga insticksböcker.

Official stamps betyder väl i det här fallet myndighet.

Och du, din elaking, har gjort att jag fått ett litet återfall med filateli, och går igenom högen med "märken som inkommit efter att jag egentligen slutat", ett par stycken "del av två kronor" hittade jag, tyvärr hade jag dom sedan tidigare.
Citera
2023-08-21, 16:18
  #591
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Visst är dom fina, kan misstänka att man gör förtrycket i färg för att luckorna ska synas lite mindre, för en nackdel med förtryck är man bara ser luckorna, och inte märkena.

Jo, instämmer helt. Bra poäng. 👍

Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Jag tycker inte om förtrycksblad, dels för att dom i vissa fall blir dyrare än märkena, och dels för att man inte har någonstans att sätta in övriga varianter, eller ett vackert stämplat fyrblock som man inte vill riva isär.
Så själv använder jag vanliga insticksböcker.

Stämmer, man blir tvungen att både ha förtrycksblad och insticksböcker, för allt som inte passar in i förtrycksbladen. Lite som att ha två parallella samlingar, vilket känns lite märkligt. Och det mesta av ens uppmärksamhet kommer sen att riktas mot förtrycksbladen, trots att varianter och övrigt man har i insticksböckerna, oftast är mer intressant.

Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Official stamps betyder väl i det här fallet myndighet.

Stämmer, de syftar på märken "använda av myndighet", men det torde även kunna tolkas som "utgivna av myndighet", alltså Postverket. Så känns lite förvirrande.

Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Och du, din elaking, har gjort att jag fått ett litet återfall med filateli, och går igenom högen med "märken som inkommit efter att jag egentligen slutat", ett par stycken "del av två kronor" hittade jag, tyvärr hade jag dom sedan tidigare.

Hehe, jo, jag märker även detta själv. Man sugs in i hobbyn, på något märkligt vis.
Citera
2023-09-10, 18:25
  #592
Medlem
Insamlingskontrolls avatar
Fråga. Om jag skall sälja frimärken. Vad skall de levereras i, för att det skall verka ok. Enstaka frimärken respektive ”ett gäng”.
Citera
2023-09-10, 18:57
  #593
Medlem
Insamlingskontrolls avatar
Ortsstämplar. Alltså jag har för mig att det fanns en online-resurs för dessa…
Har nog en gammal katalog, men nu är det 2023
Citera
2023-11-12, 10:12
  #594
Medlem
Muppetys avatar
Kom över en frimärkssamling på loppis för några veckor sen, troligen från ett dödsbo. Är lite intresserad om vad den kan vara värd. Det är främst frimärken från slutet av 1800-talet till ca 1950 från hela Europa. Några album med tyska (ett från Nazityskland), två album isländska, ett från San Marino, samt lite från resten av världen.

Har fotograferat av varje sida i albumen o de som låg lösa; https://www.richardhandl.com/2000/01/02/frimarken/ (Jag är ändå inte anonym här)

Men jag misstänker att de efter ca 1950 inte kommer att vara nått att hänga i granen? Jag samlade själv när jag var liten, men nästan enbart på svenska frimärken, så jag har inte så bra koll på utlandet. Numera är det knappt nån som samlar o de svenska jag har sen jag var liten, kan man typ ta o posta brev med om dom inte är stämplade. De är inte värda mer än det nominella värdet...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback