2009-09-07, 22:40
Medlem
Tjena, det är så att jag har säkert fått nått skit på datorn eftersom avast gått ut och jag varit lat med att uppdatera det..
Datorn är APSEG asså väldigt väldigt trög.. det går knappt öppna startmenyn på min vanliga inloggning.
Nu är det jobbiga, jag har fixat nytt avast, jag har kört avast 3gånger, jag har defragmenterat datorn, jag har kört avast 3gånger till..
Den hittar nån trojan o sen tar den bort det..
men problemet kvarstår,, jag vet inte vart jag ska leta/göra för att få det bra igen, det går bara använda datorn i felsäkert läge, och ja hade kunnat stått ut med det om ljudet fungerade, men det gör det inte så de suger ju. Nån som har några tips om vad man kan göra? jag har förmkt bilder och ingen brännare för att bara radera hela skiten.. Det första jag märkte av var att jag kom in på reklamsidor när jag öppnade profil-länkar (etc.) i facebook. sen tog jag bort nått program för att avast skulle funka och efter omstart gick datorn segare än segast..

tacksam för all hjälp jag kan få.. mvh!

mvh
Citera
2009-09-07, 22:48
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimman
ingen brännare för att bara radera hela skiten..

Med andra ord, du har ingen CD/DVD enhet?

Mitt tips är annars en ominstallation av operativsystemet.

Du spar både tid och energi istället för att sitta timvis att felsöka.

Om du nu inte har en CD/DVD enhet så kostar dessa ett par hundralappar, annars hör med någon polare om uthyrning av sin enhet.

Valet är som sagt ditt.Mitt är bara ett tips.
Citera
2009-09-07, 22:48
Medlem
dilevas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimman
Tjena, det är så att jag har säkert fått nått skit på datorn eftersom avast gått ut och jag varit lat med att uppdatera det..
Datorn är APSEG asså väldigt väldigt trög.. det går knappt öppna startmenyn på min vanliga inloggning.
Nu är det jobbiga, jag har fixat nytt avast, jag har kört avast 3gånger, jag har defragmenterat datorn, jag har kört avast 3gånger till..
Den hittar nån trojan o sen tar den bort det..
men problemet kvarstår,, jag vet inte vart jag ska leta/göra för att få det bra igen, det går bara använda datorn i felsäkert läge, och ja hade kunnat stått ut med det om ljudet fungerade, men det gör det inte så de suger ju. Nån som har några tips om vad man kan göra? jag har förmkt bilder och ingen brännare för att bara radera hela skiten.. Det första jag märkte av var att jag kom in på reklamsidor när jag öppnade profil-länkar (etc.) i facebook. sen tog jag bort nått program för att avast skulle funka och efter omstart gick datorn segare än segast..

tacksam för all hjälp jag kan få.. mvh!

mvh

Visst går det säkert att lösa men det kräver tid, kunskap och du kommer behöva köra ett flertal program. Om jag vore dig skulle jag köpa eller låna en extern hårddisk, lägga över alla viktiga filer och sedan formatera hårddisken och göra en ominstallation. Har du viktiga filer på din dator bör du ju ändå göra backup på dessa så det är ju inte ogjort arbete.
Citera
2009-09-08, 09:14
Medlem
927s avatar
det första man kollar är ju om det är nån process som använder all cpu och om det tillkommit nåt nytt i autostart

vad gäller webbläsaren så kan det va ett rootkit som gör detta eller nån dll fil, du kan börja med att posta en hijackthis logg (se min signatur)
Citera
2009-09-08, 20:57
Medlem
tack för alla bra svar! det där med att skicka över filer till en extern hårddisk var ett bra alternativ, men kanske följer viruset med då om man har otur? Det får bli det i värsta fall men då måste jag få tag i en sån o ja e ju inte gjord av pengar denna månaden tyvärr.

tänkte bara fråga, jag kan ju inte ens använda datorn i vanligt läge så kan man se om det kommit upp ett nytt prog. i autostart i felsäkert läge??
vilken väg är det till "cpu användningen" och "autostart", har glömt bort, va så längesen ja hade problem med datorn..
Citera
2009-09-08, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Med andra ord, du har ingen CD/DVD enhet?

jo men det är ingen brännare, det är en gammal dator som ja va tvungen att bygga ihop med lite andra bättre delar när min laptop vart stulen, men då var gamla cdläsaren kvar..
Citera
2009-09-08, 21:30
Medlem
927s avatar
aktivitetshanteraren

kör - msconfig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem