2015-09-18, 20:58
Medlem
Hej!

Är inne på min 4e dag och äter 20mg (väger 80kg). Jag har börjat få torr hy i ansiktet men bara på kinderna och inte läpparna. Är det någon som kan tipsa vad för ansiktskräm jag bör använda?

Har för övrigt inte märkt något angående torra läppar eller dylikt. Blev dock lite varm i kroppen och hade en feberkänsla de första dagarna.

Edit: Nu när jag tänker efter så har jag haft huvudvärk sedan jag började med isotretionin, upplevde ni andra det?
Senast redigerad av Georgechambers 2015-09-18 kl. 21:01.
Citera
2015-09-19, 02:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Georgechambers
Hej!

Är inne på min 4e dag och äter 20mg (väger 80kg). Jag har börjat få torr hy i ansiktet men bara på kinderna och inte läpparna. Är det någon som kan tipsa vad för ansiktskräm jag bör använda?

Har för övrigt inte märkt något angående torra läppar eller dylikt. Blev dock lite varm i kroppen och hade en feberkänsla de första dagarna.

Edit: Nu när jag tänker efter så har jag haft huvudvärk sedan jag började med isotretionin, upplevde ni andra det?
Locobase på kvällarna. Förslagsvis någon annan hudkräm/ansiktskräm på dagarna.
Citera
2015-09-19, 10:01
Medlem
Citat:
Hej!

Fick du inte en återfuktningskräm utskriven av din läkare? Fråga om propyless, den är bra
Citera
2015-09-19, 10:26
Medlem
Nej de fick jag faktiskt inte, men hon tipsade om nozoil för näsan och bepanthen för läpparna men jag antar att bepanthen kan också användas på ansiktet, den är väldigt tjock.

Just nu känner jag ett stort tryck i kroppen, som jag tidigare brukade ha EFTER ett träningspass.
Citera
2015-09-19, 15:06
Medlem
Citat:
Nej de fick jag faktiskt inte, men hon tipsade om nozoil för näsan och bepanthen för läpparna men jag antar att bepanthen kan också användas på ansiktet, den är väldigt tjock.

Just nu känner jag ett stort tryck i kroppen, som jag tidigare brukade ha EFTER ett träningspass.
Biverkningar:
Isotretinoin Actavis kan orsaka muskel- och ledsmärta. Minska på intensiv träning och fysisk aktivitet.

Mer information finns här
Citera
2015-09-19, 15:49
Medlem
Jo jag har läst igenom allt det där, men jag har ju inte ont i musklerna eller lederna. Syftade på att jag får pump i musklerna som under ett träningspass. Ni som gymmar förstår nog vad jag menar.
Senast redigerad av Georgechambers 2015-09-19 kl. 15:55.
Citera
2015-09-19, 18:54
Medlem
Versus-s avatar
Var till hudläkaren igår och tog blodprov för att få Roaccutan utskrivet. Min acne består dock inte av stora bölder utan snarare ganska små (men väldigt många) finnar och pormaskar. Hur biter Roaccutan på det? Har nämligen hört att det fungerar bra endast på acne bestående av stora varande finnar.

Hur fungerade det för er?
Citera
2015-09-20, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Versus-
Var till hudläkaren igår och tog blodprov för att få Roaccutan utskrivet. Min acne består dock inte av stora bölder utan snarare ganska små (men väldigt många) finnar och pormaskar. Hur biter Roaccutan på det? Har nämligen hört att det fungerar bra endast på acne bestående av stora varande finnar.

Hur fungerade det för er?
Nej, det fungerar inte bara på "stora varande finnar", utan på alla slags finnar.
Citera
2015-09-20, 09:27
Medlem
Citat:
Jo jag har läst igenom allt det där, men jag har ju inte ont i musklerna eller lederna. Syftade på att jag får pump i musklerna som under ett träningspass. Ni som gymmar förstår nog vad jag menar.

Isotretinoin påverkar olika personer på olika sätt. Ifall jag förstod rätt så har du käkat 20mg/dag i fem dagar nu så det är ju varken lång tid eller hög dos. Det du känner av kanske inte behöver vara en bieffekt utan det kan ha helt andra orsaker än just medicinen, lite kanske rent av är placeboeffekt..

Men iallafall, det jag vill få sagt är att vissa saker behöver man inte oroa sig för i onödan

Någon nämnde att man skulle minska på fysisk aktivitet, det behöver du inte göra. När jag pratade med min hudläkare sa hon att det var lugnt att träna. Men som sagt, alla får olika biverkningar av medicinen. Kör på allt du har och sen är det bara att trappa ner ifall det blir för mycket smärtor i ryggen eller liknande. Själv har jag kunnat träna på som vanligt under hela kuren.

Lycka till med kuren för övrigt!
Citera
2015-09-20, 12:02
Medlem
Jag får fortfarande akne på ryggen trots att jag tagit det i fyra månader nu, men jag får inget alls på ansiktet. Har någon annan upplevt att aknen på ryggen är mer envis?
Citera
2015-09-20, 15:46
Medlem
toalet031s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kortspelet
Jag får fortfarande akne på ryggen trots att jag tagit det i fyra månader nu, men jag får inget alls på ansiktet. Har någon annan upplevt att aknen på ryggen är mer envis?
Det tog väldigt lång tid (6-8) månader innan finnar på kroppen blir bättre, för mig personligen då.
Citera
2015-09-20, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toalet031
Det tog väldigt lång tid (6-8) månader innan finnar på kroppen blir bättre, för mig personligen då.
Synd, då min kur inte ens är så lång
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in