2015-02-17, 08:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Marre01
Haha jag har också märkt det! Särskilt på underarmar och händer/fötter för mig del, trodde det mest var inbillning men nu fick jag det bekräftat

Och då följer ju den naturliga följdfrågan, hur blir det efter avslutad kur? Drar sig ådrorna tillbaka, eller håller de sig kvar?
Citera
2015-02-17, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mirazol
Är inne på min tredje månad. Och har knappt någon förbättring alls. Blev bättre ett tag men sedan har det gått tillbaka till det gamla nu ett par veckor..Någon som har någon aning om varför? Känns lite hopplöst om jag ska vara ärlig

Jag är inne på min 4de månad nu och jag är nästan fri från acne sen någon vecka. Jag tror många som gått genom roa haft det som du Håll ut, och klara det psykiskt bara ("bara").
Citera
2015-02-17, 23:08
Medlem
SkiZoRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huntresa
Har nu varit fri från medicinen i två månader och bara haft 1-2 finnar sen dess, alltså PERFEKT.

Dock undrar jag om nån annan här fått mycket spontana ögonryckningar i nedre ögonlocket efter/under medicinen ? Det är ganska mycket spasmer just nu i ögonlocket och det började för ca 2 veckor sen.

Kanske inte har något med Roa att göra men ändå värt att fråga kände jag.

Holy motherfucking hell va random, jag har det också! Hahaha, rycker okontrollerat helt på måfå. Kanske som mest på gymmet? Händer några gånger i veckan ialf.
Är tre månader in i kuren, tråkigt om man behöver dras med detta även efteråt!

EDIT: Rockar linser om det kanske påverkar saken?!
Senast redigerad av SkiZoR 2015-02-17 kl. 23:14.
Citera
2015-02-18, 21:14
Medlem
Hejsan har nu ätit roa i 5 månader och idag tog jag mina sista tabletter Så tänkte försöka mig på att skriva en liten sammanfattning!

Bakgrund
Jag är en 80 kilos man 180 cm lång runt 20 år. Jag har haft finnar sen tonåren och har ätit tetralysal i olika omgångar samt använt receptbelagda krämer. Dessa fungerade under tiden jag åt dom men finnarna kom alltid tillbaka. Med åldern minskade finnarna, men dom djupa ärrbildande var kvar. Då skrev doktorn ut isotretinoin (roa).

Behandling

Jag skulle totalt äta 1000 tabletter, dom första veckorna 5 veckorna åt jag 5 tabletter/dag.
Efter det höjde jag till 7/dag, försökte gå upp till 8/dag men upplevde att biverkningarna blev för starka, mer om det senare. Efter 2-3 veckor blossade jag upp och vart helt täckt över bröst och rygg av finnar, men de mesta la sig efter cirka 2 veckor och efter 2 månaders behandling så var nog alla finnar helt borta.

Biverkningar

Torrhet i ansiktet läppar näsa och ögon vrå, jag används nästintill bara försvarets hudsalva och det fungerade väldigt bra fast man blev lite glansig av det. Jag 2-3 månader in blev jag väldigt trött nästan som jag var i ett "frysa med blicken" tillstånd hela tiden. Jag antog att de berodde på blodbrist som är en känd biverkning och började äta 2 järn tabletter om dagen som verkligen hjälpte. Jag fick ont i muskler och leder och kände mig svagare därför drog jag ner på träningen ganska mycket.

Nu till den jobbigaste biverkningen som skedde i perioder och speciellt när jag åt 8 tabletter/dag.
Mitt psyke blev lite ändrat, jag kände mig allmänt deprimerad och väldigt lätt uppretad/arg men de jobbigaste och märkligaste var att jag kände mycket oro.. Svårt att förklara men t.ex. Kunde jag helt plötsligt få för mig att ringa mina föräldrar för att se till att dom mådde bra, om dom då sa t.ex. Att dom hade ont i huvet så började min hjärna snurra och nojja över vad felet med dom var och tyckte de lät väldigt allvarligt... Mycket märkligt faktiskt.

slutsats

Roa var för mig en väldigt jobbig medicin, tror inte människor i min omgivning förstod hur jobbigt det var för mig ibland. Men nu i slutet är jag väldigt glad att jag tog mig igenom det och har fått flera komplimanger över min hy. För övrigt kan jag säga att jag drack Max 2 starköl i månaden, och att efter ett tag vänjer man sig att vara på fest nykter och så var det inte så farligt!

Kämpa på alla Roa ätare där ute!
Citera
2015-02-21, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskStandard
Och då följer ju den naturliga följdfrågan, hur blir det efter avslutad kur? Drar sig ådrorna tillbaka, eller håller de sig kvar?

Jag går fortfarande på medicinen så det kan jag tyvärr inte svara på, jag gissar dock att de kommer dra sig tillbaka/bli mindre synliga efter kuren.
Citera
2015-02-21, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nattMyzarN
Hejsan har nu ätit roa i 5 månader och idag tog jag mina sista tabletter Så tänkte försöka mig på att skriva en liten sammanfattning!

Bakgrund
Jag är en 80 kilos man 180 cm lång runt 20 år. Jag har haft finnar sen tonåren och har ätit tetralysal i olika omgångar samt använt receptbelagda krämer. Dessa fungerade under tiden jag åt dom men finnarna kom alltid tillbaka. Med åldern minskade finnarna, men dom djupa ärrbildande var kvar. Då skrev doktorn ut isotretinoin (roa).

Behandling

Jag skulle totalt äta 1000 tabletter, dom första veckorna 5 veckorna åt jag 5 tabletter/dag.
Efter det höjde jag till 7/dag, försökte gå upp till 8/dag men upplevde att biverkningarna blev för starka, mer om det senare. Efter 2-3 veckor blossade jag upp och vart helt täckt över bröst och rygg av finnar, men de mesta la sig efter cirka 2 veckor och efter 2 månaders behandling så var nog alla finnar helt borta.

Biverkningar

Torrhet i ansiktet läppar näsa och ögon vrå, jag används nästintill bara försvarets hudsalva och det fungerade väldigt bra fast man blev lite glansig av det. Jag 2-3 månader in blev jag väldigt trött nästan som jag var i ett "frysa med blicken" tillstånd hela tiden. Jag antog att de berodde på blodbrist som är en känd biverkning och började äta 2 järn tabletter om dagen som verkligen hjälpte. Jag fick ont i muskler och leder och kände mig svagare därför drog jag ner på träningen ganska mycket.

Nu till den jobbigaste biverkningen som skedde i perioder och speciellt när jag åt 8 tabletter/dag.
Mitt psyke blev lite ändrat, jag kände mig allmänt deprimerad och väldigt lätt uppretad/arg men de jobbigaste och märkligaste var att jag kände mycket oro.. Svårt att förklara men t.ex. Kunde jag helt plötsligt få för mig att ringa mina föräldrar för att se till att dom mådde bra, om dom då sa t.ex. Att dom hade ont i huvet så började min hjärna snurra och nojja över vad felet med dom var och tyckte de lät väldigt allvarligt... Mycket märkligt faktiskt.

slutsats

Roa var för mig en väldigt jobbig medicin, tror inte människor i min omgivning förstod hur jobbigt det var för mig ibland. Men nu i slutet är jag väldigt glad att jag tog mig igenom det och har fått flera komplimanger över min hy. För övrigt kan jag säga att jag drack Max 2 starköl i månaden, och att efter ett tag vänjer man sig att vara på fest nykter och så var det inte så farligt!

Kämpa på alla Roa ätare där ute!

Nice! Skriv gärna hur det är efter några månader.
Citera
2015-02-22, 02:55
Medlem
Hur ser det ut om man ska äta Roa för andra gången. Räknas den gamla dosen in eller behöver man äta tabletterna i 5-8 månader beroende på dos igen?
Citera
2015-02-22, 04:19
Medlem
toalet031s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanielSammy
Hur ser det ut om man ska äta Roa för andra gången. Räknas den gamla dosen in eller behöver man äta tabletterna i 5-8 månader beroende på dos igen?
Du behöver köra om hela racet igen.
Citera
2015-02-22, 04:47
Medlem
Något som jag inte har sätt tagits upp, det är kosten.

Hur käkar ni? Med tanke på att det är fettlösligt, alltså väldigt viktigt att man tar det mat, helst mycket fett i för bästa verkan.

Hur gör ni? Är ni viktiga med kosten till tabletterna?
Citera
2015-02-22, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roaccutankillen
Något som jag inte har sätt tagits upp, det är kosten.

Hur käkar ni? Med tanke på att det är fettlösligt, alltså väldigt viktigt att man tar det mat, helst mycket fett i för bästa verkan.

Hur gör ni? Är ni viktiga med kosten till tabletterna?

Som jag förstått det krävs det inga absurda mängder fett för tabletterna. Tar det alltid till middagen, finns ju alltid något fett i det.
Citera
2015-02-22, 17:09
Medlem
Vecka 5.

Fortfarande len i ansiktet. Men, börjar bli glansig igen relativt snabbt. Vet inte varför det plötsligt blir bättre redan efter några dagar och sedan värre igen nu. Har inte ändrat några rutiner.

Har bara gått 5 veckor men tycker det är irriterande att jag märkte skillnad i den aspekten redan efter första veckan men nu märker jag skillnad åt andra hållet.
Citera
2015-02-22, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carbonisotope
Vecka 5.

Fortfarande len i ansiktet. Men, börjar bli glansig igen relativt snabbt. Vet inte varför det plötsligt blir bättre redan efter några dagar och sedan värre igen nu. Har inte ändrat några rutiner.

Har bara gått 5 veckor men tycker det är irriterande att jag märkte skillnad i den aspekten redan efter första veckan men nu märker jag skillnad åt andra hållet.

Så var det för mig med, just keep on going
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in